handdator

Visa fullständig version : Kortisolsänkande medel


Bendermannen
2009-11-05, 09:38
Hejsan!

Tyvärr får jag ibland väldigt dåligt med sömn och jag undrar om någon kan rekommendera något som skulle minska mängden/utsöndringen av kortisol. Har googlat runt lite och hittat lite lämpliga kandidater (bl a Fairings ALC), men tänkte höra om ifall någon hade bra erfarenheter av vissa medel eller eventuellt kunde avfärda vissa.

Jag vet att det absolut bästa vore att försöka se till att sova så mycket som möjligt, och tro mig, det hade jag gärna gjort! Men tyvärr har jag inte riktigt valmöjligheten just nu i mitt liv.

Tack på förhand!

EiseltUK
2009-11-05, 10:06
Hejsan!

Tyvärr får jag ibland väldigt dåligt med sömn och jag undrar om någon kan rekommendera något som skulle minska mängden/utsöndringen av kortisol. Har googlat runt lite och hittat lite lämpliga kandidater (bl a Fairings ALC), men tänkte höra om ifall någon hade bra erfarenheter av vissa medel eller eventuellt kunde avfärda vissa.

Jag vet att det absolut bästa vore att försöka se till att sova så mycket som möjligt, och tro mig, det hade jag gärna gjort! Men tyvärr har jag inte riktigt valmöjligheten just nu i mitt liv.

Tack på förhand!


ALC gör inte så mycket för sömnen. Kortisol är mer som en bieffekt av stress. Bättre att ta något som är avstressande/avslappnande.

snarlik
2009-11-05, 10:37
Enligt vad reklamen säger så ska 7-keto ha kortisolsänkande effekter, men om det är så i verkligheten vet jag ej.

EiseltUK
2009-11-05, 10:44
Enligt vad reklamen säger så ska 7-keto ha kortisolsänkande effekter, men om det är så i verkligheten vet jag ej.

7-keto behöver enzymer 11b-hsd för omvandlingen till 7a/b-hydroxy-DHEA. Samma enzymer behövs from omvandlingen av kortison till aktivt kortisol så det uppstår en konkurrens om enzymet vilket kan sänka produktionen av kortisol.

Alone_in_the_dark
2009-11-05, 10:50
Vet inte hur denna funkar på dig men på mig blev det som ett sömnmedel, Fairings Recover. Har aldrig sovit så hårt som när jag tar denna.:)

snarlik
2009-11-05, 11:05
7-keto behöver enzymer 11b-hsd för omvandlingen till 7a/b-hydroxy-DHEA. Samma enzymer behövs from omvandlingen av kortison till aktivt kortisol så det uppstår en konkurrens om enzymet vilket kan sänka produktionen av kortisol.

Så den kortisolsänkande effekten hos 7-Keto är egentligen en bieffekt av omvandlingen till 7a/b-hydroxy-DHEA? Som jag uppfattar det så är det framför allt den effekten som man lyfter fram 7-keto med. Vad finns det för andra effekter?

EiseltUK
2009-11-05, 11:42
Så den kortisolsänkande effekten hos 7-Keto är egentligen en bieffekt av omvandlingen till 7a/b-hydroxy-DHEA? Som jag uppfattar det så är det framför allt den effekten som man lyfter fram 7-keto med. Vad finns det för andra effekter?

När de konkurrerar så hämmas även interkonversionen mellan 7-keto och dess metaboliter. Ja man kan väl säga att det är en bieffekt.

7-keto kan även vara positivt för viktminskning via effekt på vissa enzymer. Finns någon studie som även visat högre nivåer av trijodotyronin (T3) av 7-keto Minskat kortisol brukar ju också anses som positivt för viktminskning. Kanske funkar bäst på överviktiga med stressig vardag.

L-Sami
2009-11-05, 12:55
Att ta tag i grundproblemet som leder till utökad kortisolutsöndring är väl att föredra framför kosttillskott som inte säkert har någon evidens att det sänker kortisolet. Om det nu skulle finnas sånt preparat så skulle det säkert inte vara i närheten lika bra som att försöka avstressa och sova.

machine gun
2009-11-05, 12:59
Jag skulle rekommendera lite avslappningsövningar.

benya
2009-11-05, 14:40
Jag känner igen mig i ditt problem. Något som jag känner hjälper markant de dagar jag tar tillskottet är Lean Dreams från ALRI. Annars tror jag att det har mycket med att man stressar att göra, onödigt mycket, och ibland gör det i ren relfex som en vana. Man har nog mycket på att verkligen försöka slappna av och ta det lugnt de tillfällen underdagen där stress är onödig. Kortisol är ju bra och behövs, i viss mån.


Jag är nyfiken på avslappningsövningar som någon var inne på. Några förslag på övningar eller var man kan läsa mer omdetta?

Bendermannen
2009-11-05, 14:42
Ska kolla upp avstressning och avslappningsövningar. Känns som ett mer lockande alternativ än kosttillskott.

Tack!

Tolkia
2009-11-05, 15:37
Det är ju inte riktigt så enkelt som att stress -> mer kortisol -> sova dåligt, respektive mindre kortisol -> sova bra. Att börja laborera med kortisolproduktionen kommer att ge effekter lite varstans, och det kommer inte alls med säkerhet att ge en bättre nattsömn.

thompaboy
2009-11-05, 15:56
Att ta tag i grundproblemet som leder till utökad kortisolutsöndring är väl att föredra framför kosttillskott som inte säkert har någon evidens att det sänker kortisolet. Om det nu skulle finnas sånt preparat så skulle det säkert inte vara i närheten lika bra som att försöka avstressa och sova.

+1. Frågan är om det är bra att motverka kroppens naturliga varningssignaler och köra på "lånad tid"? Om det inte är dåligt i längden ur fysisk synvinkel är det åtminstone oekonomiskt att fästa sig vid såna produkter istället för att ta tag i problemet från grunden.

1992_08
2009-11-05, 18:15
är inte produkterna till för att vid tuff "diet" komma ner i varv ?

EiseltUK
2009-11-05, 18:25
är inte produkterna till för att vid tuff "diet" komma ner i varv ?

Att sänka kortisolet betyder inte att du kommer ner i varv. Kortisolet kommer av stressen och inte tvärtom.

1992_08
2009-11-05, 19:45
menar mera att, vid diet så blir kroppen mer påfrestad å mottaglig för stress å då kan en produkt hjälpa för att sänka detta ;)