handdator

Visa fullständig version : Inflammation i armbågen, tricepsfästet? 10mån vila inte hjälpt, hjälp tack


berres
2009-11-05, 00:53
Hej! Använder mig av mallen, ska försöka förklara min situationen på bästa sätt. Ska vara helt ärlig och har lärt mig riktigt mycket på misstaget, inser själv hur dumt det är.

Kön: Kille

Ålder: 20

Längd och vikt. 170cm väger väl runt 65-70kg

Träning=Styrketräning, seriöst, 3-5ggr i veckan. Körde väldigt hårt och mycket kosttillskott (bara saker med etikett). Inge speciella ändringar eller så. Körde runt 3x8-10. Försökte att inte gå under 8reps. Körde mycket tricepsextensions eller vad det heter, då man ligger ner och kör med stång över huvudet. Det var min favoritövning och lyfte bra på den och så. En veteran (eller vad man ska säga, biff, kunnig och mer rutinerad) sa att denna var döden för armbågarna och även googlat lite och det verkar stämma.

Nån gång i okt/nov förra året så började jag få ont i högra armbågen när jag tränadade körde på tills det började göra för ont. Då köpte jag mig armbågsstöd och då blev det bra tills typ i slutet av dec/ början på jan då gjorde det ont då med. Sen körde jag på så tills det var tvärkört. Sen dess har jag lagt av HELT med träningen, körde lite lätta vikter och många reps i 2-3veckor men hjälpte inte. Bytte helt vanor, la ner datorn och skolan (läser till civilingenjör så blir mycket dator och skolarbete) och träningen som jag i princip levde för. Började försöka göra annat, bland annat skruva lite med bilar osv.

Värken kom alltså inte plötsligt, som "satan vad det drog till", utan trappades hela tiden upp, därför det var svårt att sluta eftersom jag fortfarande kunde träna.

Var på nån behandling med elplattor och ultraljud men hjälpte inte ett smack. Käkat voltarenkur (rejäl, 2 ggr) och sen en kur med nått antiinflammatoriskt som jag fick på sjukhuset.
Ibland kan jag känna mig bättre i nån vecka och sen har jag ont i perioder igen. Inga speciella rörelser eller så. Kan röra armen som normalt.

Värken sitter på insidan arbågen eller vad man ska säga, och mot axeln (ovansidan armbågen). Håller jag armen helt utsträckt rakt fram med handflatan uppåt så är värken längst till vänster och ovanför knölen som man har (inte själva armbågen/armbågsknölen alltså). Värker inte mot handen eller så. Känns nästan som att det är en väldigt spänd sena där. Gör ont i ett område som en cirkel med 5cm i diameter typ. Känns inte som att det är allra längst in i armbågen heller utan om jag trycker med vänstra tummen så kan jag träffa där det gör ont.

Varit till läkare och sökt om hjälp men det händer knappt nått överhuvudtaget. De verkar inte kunna någonting heller om speciella skador, kändes som att jag kunde mer efter att ha googlat på liknande besvär. "kan ta 1 år, bara vila" var typ det enda han sa. Va till läkaren ytterligare en gång, en annan då och typ samma där men han skickade remis till sjukhuset iaf. Varit på magnetröntgen. fick ett roligt brev hem efteråt "Magnetrötgen visade inget, har du fortfarande problem så kontakta mig..", som om att det skulle blivit bättre när inte det visade nått.
Iaf nu så har dom skickat remiss till nått nytt som det inte verkar hända nått med.

Rätt sugen på att leta upp nån privatläkare och få kortisonspruta. Är det en bra ide? Mycket bieffekter? Kan gärna betala ett par tusen för att verkligen bli bra långsiktigt.

Inge andra sjukdomar, inte tidigare heller. Men får lätt problem med leder, när jag springer eller tränar.


Någon som vet vad som är fel och vad man ska göra åt det?????
Måste få träna igen.

Tack på förhand!
Mvh Stefan

bengan1
2009-11-05, 07:32
Har du varit till en sjukgymnast?

bengan1
2009-11-05, 07:43
Har du varit till en sjukgymnast? Jag hade problem med armbågen i våras och fick veta att man kan gå direkt till sjukgymnast utan remiss. Det kostar som ett vanligt läkarbesök och läkarna kan som regel ingenting om idrottsrelaterade skador. Mitt problem var en överansträngning på grund av överrörlighet och tung träning i ytterlägena varpå jag blev ordinerad ett halvårs vila från träning (vilket givetvis sög), men efter vilan och två månaders lugn rehabträning är jag nu helt återställd och det var det verkligen värt (känner mig starkare och tränar på ett bättre sätt). Man ska inte träna om det gör ont, då tycker jag att man bör fråga sig vad man är ute efter. Är det beach 2010 eller en sund och stark kropp för livet?

berres
2009-11-05, 14:24
Har du varit till en sjukgymnast? Jag hade problem med armbågen i våras och fick veta att man kan gå direkt till sjukgymnast utan remiss. Det kostar som ett vanligt läkarbesök och läkarna kan som regel ingenting om idrottsrelaterade skador. Mitt problem var en överansträngning på grund av överrörlighet och tung träning i ytterlägena varpå jag blev ordinerad ett halvårs vila från träning (vilket givetvis sög), men efter vilan och två månaders lugn rehabträning är jag nu helt återställd och det var det verkligen värt (känner mig starkare och tränar på ett bättre sätt). Man ska inte träna om det gör ont, då tycker jag att man bör fråga sig vad man är ute efter. Är det beach 2010 eller en sund och stark kropp för livet?

Ok, ska kolla upp det där, låter bra. Har remiss till sjukgymnast som väntar men som sagt händer ingenting. Gäller bara att komma till någon bra, ska man gå till en privat då eller? Vad fick du göra hos sjukgymnasten?

Nä som sagt så har jag lärt mig mycket av det, kan jag börja träna igen framöver så kommer jag vila så fort jag märker av att det gör ont.

tack för svaret!

Trapper Buzz
2009-11-05, 15:07
Har du diagnos på att det är tricepsfästet?
jag har just nu ont där du beskriver, men det har jag fått av avlyft i bänken mest.
Tycker det hörs lite som dendär senan som bråkas efter man pysslat med armbrytning.
Vore intressant att höra vad våra medicinare-proffs här säger.

Jag är inte så övertygad om att extensions är så dåliga för armbågar.
Körde du dom med smalt eller brett grepp?

berres
2009-11-05, 23:25
Har du diagnos på att det är tricepsfästet?
jag har just nu ont där du beskriver, men det har jag fått av avlyft i bänken mest.
Tycker det hörs lite som dendär senan som bråkas efter man pysslat med armbrytning.
Vore intressant att höra vad våra medicinare-proffs här säger.

Jag är inte så övertygad om att extensions är så dåliga för armbågar.
Körde du dom med smalt eller brett grepp?

Nä ingen diagnos, vet inte om det är armbågen eller tricepsfästet. men läst många trådar där dom kört liknande övningar, har ont på samma ställe och samma problembeskrivning så skulle mycket troligen kunna vara det.

Hmm det kanske man skulle kunna kolla upp!

inte jag heller bara vad jag hört/läst (inte av några experter), körde med smalt.

Trapper Buzz
2009-11-06, 00:13
Jag har ju haft starkt fokus på tricep i all min träning, effektiv kanske sju år.
Du ska alltid vara noga med att värma triccarna, och extensions
ska enligt min mening aldrig inleda ett pass.

Men jag tycker du ske överväga om det finns andra orsaker än extensionen.

bengan1
2009-11-06, 08:06
Jag kollade på eniro, ringde, fick tid samma vecka. Det var en privat mottagning. Du behöver ingen remiss. Att gå via vårdcentralen är bara slöseri med tid.
Vad jag fick göra hos sjukgymnasten... Ja du, jag fick stå och göra olika rörelser medan sjukgymnasten klämde och ställde frågor om smärtan. Man kan ju gå till flera sjukgymnaster eller naprapater för att säkerställa diagnosen.

jebu
2009-11-06, 08:23
Du har inga smärtor i axeln?

http://www.youtube.com/watch?v=qjHOqydDhxo Gör detta ont eller känner du ej av det?

Trapper Buzz
2009-11-06, 10:02
Du har inga smärtor i axeln?

http://www.youtube.com/watch?v=qjHOqydDhxo Gör detta ont eller känner du ej av det?

..Om det gör ont, vad har man då? Och om inte, vice versa.

berres
2009-11-06, 17:32
Jag har ju haft starkt fokus på tricep i all min träning, effektiv kanske sju år.
Du ska alltid vara noga med att värma triccarna, och extensions
ska enligt min mening aldrig inleda ett pass.

Men jag tycker du ske överväga om det finns andra orsaker än extensionen.

triceps har jag också haft i fokus, min favoritmuskel att träna eller vad man ska säga. Den övningen har alltid varit första övningen jag kört.

Självklart är det säkert fler faktorer som spelar in!

berres
2009-11-06, 17:33
Jag kollade på eniro, ringde, fick tid samma vecka. Det var en privat mottagning. Du behöver ingen remiss. Att gå via vårdcentralen är bara slöseri med tid.
Vad jag fick göra hos sjukgymnasten... Ja du, jag fick stå och göra olika rörelser medan sjukgymnasten klämde och ställde frågor om smärtan. Man kan ju gå till flera sjukgymnaster eller naprapater för att säkerställa diagnosen.

ok, ska testa det! tack för svar

berres
2009-11-06, 17:34
Du har inga smärtor i axeln?

http://www.youtube.com/watch?v=qjHOqydDhxo Gör detta ont eller känner du ej av det?

gör inte ont i axeln vid den övningen iaf, däremot armbågen gjorde det väl ont i.
vad betyder det?

kimme
2009-11-19, 09:41
Hej Berres!

jag har liknande problem som dig.

Läs gärna lite om på:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138348

Jag är 22 år, 175 cm, runt 65 kg.
Så vi verkar ha ungefär samma kroppsbyggnad också.

Precis som för dig kom smärtan smygande mer och mer.
jag tränade också på tills det till slut var omöjligt.

Har du samma problem i armbågen som mig?

Mvh

Kimme

berres
2009-11-26, 22:18
Hej Berres!

jag har liknande problem som dig.

Läs gärna lite om på:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138348

Jag är 22 år, 175 cm, runt 65 kg.
Så vi verkar ha ungefär samma kroppsbyggnad också.

Precis som för dig kom smärtan smygande mer och mer.
jag tränade också på tills det till slut var omöjligt.

Har du samma problem i armbågen som mig?

Mvh

Kimme

Nja din värk sitter på utsidan och stramar mot underarmarna/händerna.. Min värk sitter på insidan och stramar mer (även om ytterst lite) mot triceps/axlarna. Är två helt skilda problem. Hade problem i 1.5mån med liknande som du hade förut, men käkade antiinflammatoriskt och vilade från träning och datorn så löste det sig. Tro det jag har kallas golfarmbåge.

wessmen
2009-11-26, 23:48
Hur menar du med insidan/utsidan?

Jag hade själv problem med armbågen ett jävla bra tag, det kom smygande under träningen tills det helt enkelt gjorde för ont. Smärtan kom från armbågen, mellan dem två knölarna. Låter detta bekant?

suffan
2009-12-01, 16:47
Du har inga smärtor i axeln?

http://www.youtube.com/watch?v=qjHOqydDhxo Gör detta ont eller känner du ej av det?

Jag får ont i baksida axel när ja gör så och trycker ner med vänsterarmen. Vad kan det vara för nåt då? Nåt man borde kolla upp?

berres
2009-12-01, 23:56
Hur menar du med insidan/utsidan?

Jag hade själv problem med armbågen ett jävla bra tag, det kom smygande under träningen tills det helt enkelt gjorde för ont. Smärtan kom från armbågen, mellan dem två knölarna. Låter detta bekant?


Med insidan menar jag om man låter armen hänga med handflatan framåt så är det inåt mot en själv. Inte heller riktigt samma för jag får ont precis ovanför knölen som är på insidan (inte inuti armen utan insidan av armen, mot mig själv, själva värken sitter en halv cm in i armen)

wessmen
2009-12-02, 18:23
Med insidan menar jag om man låter armen hänga med handflatan framåt så är det inåt mot en själv. Inte heller riktigt samma för jag får ont precis ovanför knölen som är på insidan (inte inuti armen utan insidan av armen, mot mig själv, själva värken sitter en halv cm in i armen)

Ok, känner igen detta. Hade själv problem i det området i över 8 månader. Det jag gjorde var att jag begav mig till en sjukgymnast, hos denna fick jag sedan akupunktur och rådet att köra mycket underarmsövningar efteråt för att blodet skulle strömma på friskt igenom det irriterade området, detta gjorde jag i kombination med tricepsövningar som gjorde MINDRE ont än dem andra.
T.ex. så körde jag tricepspress som en "cykelpump", rakt upp och rakt ned istället för att pressa i en båge framför mig. En annan övning jag körde var enhandspress med hantel bakom huvudet med horisontal hantel (grymt mycket tyngre) också fick jag rådet att verkligen pressa ända ut till rakt arm.

Efter detta blev mina armbågar mycket bättre, även om det inte var 100%. Jag gick tillbaka och fick prova en maskin som använde sig av elektricitet och vakuum (Martin Löwgren/Axon kanske vet vad en sådan heter), man satt små cirkelformade gummigrejer runt om området, fuktade svampar som man lade i och satt ett gäng sådana runt om området som jag hade ont. Men denna maskinen reglerade han sedan olika styrka på strömmen som gick in i muskeln, om den skulle vara ytlig eller ta på djupet. Kändes som en riktigt kraftig massage i området. Efter detta måste jag påstå att min armbåge varit smärtfri. Nu kan jag maxa på i bänken och köra triceps till 100%.

Ursäkta för en mindre novell, men hoppas att din armbåge fixar sig till slut.