handdator

Visa fullständig version : hur många pass i veckan är rimligt?


mikkeborås
2009-11-04, 22:08
Idag ligger jag i en deffperiod, jag skall gå från 18% kroppsfett till 10% kroppsfett (min vikt just nu är 100 kg och 14.8%)
Just nu tränar jag ca 8-10 pass i veckan (både styrka, thaiboxning, spinning, funktionell träning och löpning)

Jag känner mig idag inte övertränad mest pga jag variera passen och har viljan.

Jag försöker ligga på ett protein intag på ca 2 g/kg
Jag äter ca 1700-2000 kcal om dagen (ingen pulvermat förutom protein)
kör tallriksmodellen fast mer kött och mindre kolisar.

frågan är, skall jag minska på mina styrke pass och öka t ex spinningen/löpningen? oftast kör jag gym på morgonen och sedan löping/spinning eller thai på kvällen. skall tillägga att jag kör inga monster styrkepass utan försöker öka uthålligheten i musklerna.

Jag vill ju absolut inte bli övertränad och kollar varsamt efter symtomerna.

Vill mest ha råd innan den berömda väggen har knockat mig:)
räcker med att min sparringspartner sänker mig då och då.

Ashenshugar777
2009-11-05, 01:19
Njaa om du vill behålla muskelmassa är det väl inte så bra att dra ner på styrketräningen.

Fredrik_S
2009-11-05, 02:31
Överträningssymptom kommer extremt mycket snabbare och lättare om man ligger på kaloriunderskott.

Jag skulle heller ökat på maten än minskat med den roliga träningen. Det är en sak om man har tråkig kardio. Men gör man saker man vill göra och blir övertränad så är det mer klokt att öka på maten tills du inte blir övertränad och ändå försöka ligga på ett litet underskott...

OneManArmy
2009-11-05, 06:23
Övertränings sympton?
Vad är det, typ överdriven trötthet och liknande eller?

maRRtin
2009-11-05, 09:23
Typ 1
-Ökad vilopuls
-Minskad prestationsförmåga (psyk o fys)
-Minskad aptit
-Viktminskning
-Fördröjd återhämtning efter träning
-Ökad irritabilitet
-Ökad känslomässig instabilitet
-Störd nattsömn
-Förlust av träningsmotivation
-Ökad skadefrekvens
-Ökad infektionsfrekvens
-Minskad styrka

Typ 2
-Låg vilopuls
-Lågt blodsocker
-Flegmatiskt beteende

http://www.medicallink.se/News/showNews.cfm?newsID=1903

mikkeborås
2009-11-05, 11:38
Skall väll tillägga att jag inte gör detta för att bygga, jag gör detta för att byta viktklass till -91

Låter dock som jag ökar maten lite och kämpa hårdare helt enkelt.
när man väl håller på så känns de jobbigt när de inte händer så mycket! första månaden tappade ja 1.6% fett andra månaden 1.7%
mitt mål är att vara klar i mars-april så tiden finns så jag har tid på mig att förändra min livsstil! detta är inget ja gör i periodvis. tanken är att ändå till en bättre livsstil och kunna tävla och må bättre

vicarious
2009-11-05, 13:57
Överträningssymptom kommer extremt mycket snabbare och lättare om man ligger på kaloriunderskott.

Jag skulle heller ökat på maten än minskat med den roliga träningen. Det är en sak om man har tråkig kardio. Men gör man saker man vill göra och blir övertränad så är det mer klokt att öka på maten tills du inte blir övertränad och ändå försöka ligga på ett litet underskott...

Håller med här! Tycker man det är skoj att träna så fortsätt med det men öka istället lite på maten istället för att dra ner på träningen.. Så man hamnar på underskott, givetvis - men kanske ett litet mindre underskott :)

Cerberus
2009-11-05, 14:04
för att behålla muskelmassa och undvika överträning får man leta efter en bra kombination av träning och återhämtning, diffusa råd från min sida här. Man ska iaf inte ÖKA träningsvolym om det man gör just nu behåller masan och man mår rätt bra överlag, jävligt lätt o göra det dock tycker jag av egna erfarenheter.

JohanC
2009-11-05, 15:33
hur vet man hur mkt procent kroppsfett man har egentligen?:P

OneManArmy
2009-11-05, 15:38
hur vet man hur mkt procent kroppsfett man har egentligen?:P

Mäter med caliper eller gör en bodypod undersökning eller liknande.
Vågar som mäter fett % brukar visa fel

Yeahvlen
2009-11-06, 14:57
hur vet man hur mkt procent kroppsfett man har egentligen?:P

http://www.markazits.com/diet/bmi.php

Bättre mätinstrument kostar.