handdator

Visa fullständig version : Kan man göra egna hundben?


Polishunden
2009-11-04, 22:05
Går det att göra hemtillverkade hundben? någon som kanske har testat?

/WOff

KalleBalik
2009-11-04, 22:13
Går det att göra hemtillverkade hundben? någon som kanske har testat?

/WOff

Det beror väl lite på vad du vill att hundbenet ska bestå av...annars kan jag rekommendera färska märgben, det är bra skit.

spange
2009-11-04, 22:19
yep, märgben är fint som snus för vovven..råkar du ha nån kossa till övers hemma kan du ju såga bena av´n, annars är dom billiga att köpa fryst!

spange
2009-11-04, 22:20
många "ben" man köper är ju gjorda av torkad, pressad eller rullad hud, vilket kanske är knepigt att komma över?

ryss
2009-11-04, 23:30
Kill someone, take he's bones, or skin, or whatever start by killing him!

Rickard
2009-11-04, 23:36
många "ben" man köper är ju gjorda av torkad, pressad eller rullad hud, vilket kanske är knepigt att komma över?

Borde inte grishudar vara rätt så lätta och billiga att komma över?
För grishudar används väl inte i någon större utsträckning?
Och sen är det ju inte så mycket hår på en grishud heller.

Edit: Kom på en sak till. Nu är det väl älgjaktstider och då borde det bli en del benstumpar över, typ det biten från klöven upp till knävecket.

Ignatius72
2009-11-05, 07:31
Köp ben istället, eller gå till en slaktare och få det du behöver.

Alone_in_the_dark
2009-11-05, 07:41
Efter älgjakten tog vi hand om lårbenen (sågade ner dem till lämpliga proportioner givetvis innan) och kokade benen till hundarna, det blev kalas i en vecka;)

spange
2009-11-05, 09:44
Borde inte grishudar vara rätt så lätta och billiga att komma över?
För grishudar används väl inte i någon större utsträckning?
Och sen är det ju inte så mycket hår på en grishud heller.

Edit: Kom på en sak till. Nu är det väl älgjaktstider och då borde det bli en del benstumpar över, typ det biten från klöven upp till knävecket.

jo iofs, har man något slakteri i närheten, eller en slaktare som tar hem hela djur borde det ju inte vara några problem

Pirko
2009-11-05, 09:57
Har funderat på att köpa ett märgben till min vovve. Är det bara att gå till slaktarn och be han såga av ett, och sen är det klart? Eller behövs det tillagning?

spange
2009-11-05, 10:10
Har funderat på att köpa ett märgben till min vovve. Är det bara att gå till slaktarn och be han såga av ett, och sen är det klart? Eller behövs det tillagning?

rått, they love it!

överlag är det bättre med råa ben har jag förstått. man säger ju att man inte ska ge hundar kött med fågel eller fårben för att det splittras, men det verkar inte vara fallet med råa ben, då det till exempel har blivit rätt populärt med t.ex råa kycklingvingar som belöning. ej testat på min hund dock.

Pirko
2009-11-05, 10:16
Nice. Min hund är dock bara 10 veckor, men fick tipset att inte köpa för litet märgben, då en valp lätt kan försöka sluka "slumpen" som sedan sätter sig i halsen på dem. Men med större ben skulle det inte hända.

spange
2009-11-05, 10:22
som jag har förstått det är det inga problem att ge en valp märgben, och de flesta märgben jag har sett är av nöt och rättså stora, dock kan hundar skita rätt illa efter märgben, så luktar det surt vet du varifrån det kommer:D

Pirko
2009-11-05, 10:25
Haha :thumbup:

Nitrometan
2009-11-05, 10:40
Jag ger min hund fruset märgben ibland. Köttglass liksom. ;)

Hon tycker mycket om det. Det har hänt att hon har kommit och gett mig benet efter 15-20 minuter när hon inte orkar äta längre.

De brukar finnas i vanliga affärer i charkdisken som märgben eller soppben.

Alone_in_the_dark
2009-11-05, 10:47
rått, they love it!

överlag är det bättre med råa ben har jag förstått. man säger ju att man inte ska ge hundar kött med fågel eller fårben för att det splittras, men det verkar inte vara fallet med råa ben, då det till exempel har blivit rätt populärt med t.ex råa kycklingvingar som belöning. ej testat på min hund dock.

Inkludera rådjursben, min labbe o engelska springer fullkomligt flisade sönder dessa.

Det man ska ha lite i bakhuvudet är av märgben får hunden ljusare (nästan vit) avföring, helt normal och den är stenhård vilket kan få sfinktermuskel att inte fungera normalt, du kan behöve hjälpa jycken med sina behov;) Sen som någon sa fisarna är inte goa att tas med.

Griip
2009-11-05, 10:49
Jag ger min hund fruset märgben ibland. Köttglass liksom. ;)

Hon tycker mycket om det. Det har hänt att hon har kommit och gett mig benet efter 15-20 minuter när hon inte orkar äta längre.

De brukar finnas i vanliga affärer i charkdisken som märgben eller soppben.

Efter 15-20 minuter passar hon benet till nr i flocken alltså.. Intressant :D

Nitrometan
2009-11-05, 11:02
Efter 15-20 minuter passar hon benet till nr i flocken alltså.. Intressant :D

Hur man nu vill se det. Hon fick ju benet av mig först.

Durante
2009-11-05, 11:10
se upp lite med grisöron, har hört att hunden kan svälja revor av dom som sedan sätter sig i tarmarna, men man hör ju så mycket...

KalleBalik
2009-11-05, 11:18
Man ska vara väldigt försiktig med att ge hundar tillagade köttben. Benet kan flisa sig och i värsta fall skära sönder tarmar och magsäck vilket kan leda till livshotande skador. Jag ger bara min hund rått kött.
Grisfötter, kycklingvingar och märgben är lite exempel på vad min hund tycker om.

spange
2009-11-05, 11:25
Inkludera rådjursben, min labbe o engelska springer fullkomligt flisade sönder dessa.

Det man ska ha lite i bakhuvudet är av märgben får hunden ljusare (nästan vit) avföring, helt normal och den är stenhård vilket kan få sfinktermuskel att inte fungera normalt, du kan behöve hjälpa jycken med sina behov;) Sen som någon sa fisarna är inte goa att tas med.

var rådjursbenet tillagat?

Alone_in_the_dark
2009-11-05, 12:13
var rådjursbenet tillagat?

Rått direkt från slakten som en present från jaktlaget från en lyckad jakt:)

Lellan
2009-11-05, 12:16
http://www.cloneawilly.com/

:em:

Torka lever i ugn kan va gott för en hund annars, luktar dock apa så överväg det noga.

z_bumbi
2009-11-05, 12:30
Man ska vara väldigt försiktig med att ge hundar tillagade köttben. Benet kan flisa sig och i värsta fall skära sönder tarmar och magsäck vilket kan leda till livshotande skador. Jag ger bara min hund rått kött.
Grisfötter, kycklingvingar och märgben är lite exempel på vad min hund tycker om.

Jag skulle aldrig ge en hund fågel som har någon sorts ben kvar oavsett om det är kokt eller inte då benen inte behöver splittras utan det räcker om hunden sväljer dem hela.

KalleBalik
2009-11-05, 12:40
Jag skulle aldrig ge en hund fågel som har någon sorts ben kvar oavsett om det är kokt eller inte då benen inte behöver splittras utan det räcker om hunden sväljer dem hela.

Det kanske du inte skulle, men jag kan garantera dig att det inte är någon fara att ge hundar råa kycklingvingar. Vingarna består mest av mjukt brosk.