handdator

Visa fullständig version : Biceps Klyvning ?


Ibrahim
2009-11-04, 20:28
Jag har gymmat ett tag nu och har fått hyfsat hög biceps.

En killes biceps på gymmet har liksom klyvts i mitten så att det är 2 synliga muskler, (om ni förstå vad jag menar?). Jag tycker det är riktigt snyggt och gick fram och frågade hur man lyckas få till det så. Han snackade om att bicepsen hade 2 stycken huvuden, ena kort den andra lång?. Förstod inte riktigt men om man vill ha klyvningen(heter det så eller?) så nämnde han något i stil med att man måste träna båda huvuden.

Ville inte fråga ut för mycket då han verkade rätt upptagen så därför tänkte jag fråga er:

Hur är det möjligt att utveckla denna klyvning? Är det enns möjligt?

Arne Persson
2009-11-04, 20:30
Jag har gymmat ett tag nu och har fått hyfsat hög biceps.

En killes biceps på gymmet har liksom klyvts i mitten så att det är 2 synliga muskler, (om ni förstå vad jag menar?). Jag tycker det är riktigt snyggt och gick fram och frågade hur man lyckas få till det så. Han snackade om att bicepsen hade 2 stycken huvuden, ena kort den andra lång?. Förstod inte riktigt men om man vill ha klyvningen(heter det så eller?) så nämnde han något i stil med att man måste träna båda huvuden.

Ville inte fråga ut för mycket då han verkade rätt upptagen så därför tänkte jag fråga er:

Hur är det möjligt att utveckla denna klyvning? Är det enns möjligt?

Är man deffad så kan man i vissa fall få en sk "splitt" mellan de båda huvudena.

Mourten
2009-11-04, 20:33
De brukar väl va rätt genetiskt om man har lr ej Arne? Alltså hur musklerna fästern, som med peccsen lixom, kollo Colombous tuttar, klyvna rätt igenom.

Trapper Buzz
2009-11-04, 20:34
Har inte alla kluvna tutts?:Virro

Mourten
2009-11-04, 20:36
Har inte alla kluvna tutts?:Virro

Nej?

http://www.projectswole.com/wp-content/uploads/2008/09/franco-columbo.jpg

http://chadkorb.com/wp-content/uploads/2009/01/jaycutler002.jpg

Ibrahim
2009-11-04, 20:37
Är man deffad så kan man i vissa fall få en sk "splitt" mellan de båda huvudena.

Splitt, så hette det!! Klyvning...:smash:

Men nu fick jag upp lite bildresultat. Det var exakt det jag menade.

Men när jag känner så finns det liksom ingen split. Är muskeln för liten eller är det för mycket fett? Biceps ådran syns rätt mycket under pump.

(är split och peak samma sak?)

1992_08
2009-11-04, 20:39
lägg upp bild så vet vi :)

splitt = Delningen på "biceps" som du såg

å peaken är Själva "kulan" på biceps, visa får rund som en tennis boll andra lite planare .

Ibrahim
2009-11-04, 20:41
lägg upp bild så vet vi :)

splitt = Delningen på "biceps" som du såg

å peaken är Själva "kulan" på biceps, visa får rund som en tennis boll andra lite planare .

Ska försöka fixa bild snarast!

Arne Persson
2009-11-04, 20:44
En klassisk bild av begreppet splitt....

http://www.schwarzenegger.it/mro/coe/bc181.jpg

Trapper Buzz
2009-11-04, 20:45
Okej, Mourten. Fast mina skulle bli så där om jag byggde också. En och annan har nog det.

Mourten
2009-11-04, 20:47
Okej, Mourten. Fast mina skulle bli så där om jag byggde också. En och annan har nog det.

Ja exakt, beror på hur musklerna fäster, genetiskt.
Jag har de inte. Vilket e synd, tycker de e snyggt.

Sjander
2009-11-04, 20:50
Nej?

http://www.projectswole.com/wp-content/uploads/2008/09/franco-columbo.jpg

http://chadkorb.com/wp-content/uploads/2009/01/jaycutler002.jpg

Tycker det mer ser ut som att #1 spänner brösten vilket #2 inte gör.

Gosti123
2009-11-04, 21:04
På min biceps om vi tar t.ex. högre armen, så är min biceps mkt hårdare på mitten och åt höger på biceps. Åt vänster är den mjukare, någon som vet varför?

Ibrahim
2009-11-04, 21:22
Är man deffad så kan man i vissa fall få en sk "splitt" mellan de båda huvudena.


Tränar man de olika huvuden på ett speciellt eller är det bara att curla på?

Arne Persson
2009-11-04, 21:31
Tränar man de olika huvuden på ett speciellt eller är det bara att curla på?

Främst så curlar man bara på.....

Lifeless
2009-11-04, 21:45
Främst så curlar man bara på.....

Min morfar hade hyfsat stora "kluvna biceps" så 12 timmar old school skogsarbete fem dagar i veckan under några år borde göra susen ;)

Gosti123
2009-11-04, 21:53
Om någon missade min fråga så ställer jag den igen!

På min biceps om vi tar t.ex. högre armen, så är min biceps mkt hårdare på mitten och åt höger på biceps. Åt vänster är den mjukare, någon som vet varför?


Har bekymrat mig över detta länge nu.

NiklasAlm
2009-11-04, 22:23
Samma för mig gosti jag skulle gissa på att mer fett samlas på insidan eller nåt.

Lifeless
2009-11-04, 22:25
Jag har för mig att rak stång involverar inre huvet mer så
det kanske är så enkelt att du bara kör med ez-stång och hantlar.

Förmodligen är jag ute och cyklar nu, det finns gott om folk här som vet bättre.

Anders The Peak
2009-11-04, 22:35
http://iloapp.ahmad.se/data/_gallery/public/0/1219564900_resized.jpg?width=309&height=464

Den här mannen har en snygg klyvning av huvudena.

Man brukar säga att bicepscurl med rak stång med brett grepp(utanför axelvidd) och biceps curl med smalt grepp (ca 15-cm mellan händerna) påverkar bicepshuvuden så att splitten kommer fram.

Troll
2009-11-04, 22:43
Med EZ så blir det mer underarmar än rak stång pga vinkeln i handleden.


Har läst att smalt grepp tar lite mer på långa huvudet och brett grepp lite mer på det korta.

Martin Löwgren
2009-11-04, 22:45
Det är genetiken som styr huruvida du får en klyvning eller inte.

Anders The Peak
2009-11-04, 22:55
Martin ta och pröva så kan du själv med tiden se att du kan påverka de två huvudena och vid låg fettprocent sitter klyvningen där.

Martin Löwgren
2009-11-04, 23:01
Martin ta och pröva så kan du själv med tiden se att du kan påverka de två huvudena och vid låg fettprocent sitter klyvningen där.

Det finns tusentals kroppsbyggare som alla har riktigt grymma biceps.

Ytterst få har dock en synlig klyvning vid låg kroppsfetts % och det beror inte på hur de tränar då det inte skiljer så mycket i hur man tränar biceps, utan på ren och skär genetik.

Likadant som räfflor på quads med mera.

Yes
2009-11-05, 00:14
Måste nog istämma med de som säger att genetiken spelar störst roll här. Själv behöver jag bara komma ned i lagom lågt fettprocent för att spliten ska börja synas, och mina biceps är långt ifrån välutvecklade.

Mourten
2009-11-05, 07:08
Martin ta och pröva så kan du själv med tiden se att du kan påverka de två huvudena och vid låg fettprocent sitter klyvningen där.

Måste hålla med Axon. Du är ute å cyklar nu Anders, genetiken styr återigen, samma sak med om man har runda muskelbukar lr inte etc etc.

Anders The Peak
2009-11-05, 08:57
Självklart är genetiken en fördel i det här fallet men det går bra att träna upp de här gäller bara få olika proportioner på de två huvudena.

Martin Löwgren
2009-11-05, 09:39
Självklart är genetiken en fördel i det här fallet men det går bra att träna upp de här gäller bara få olika proportioner på de två huvudena.

Nej den är en avgörande faktor.

De som har en tydlig klyvning tränar precis som alla andra skivstångscurls, bicepscurls, scottcurls med mera. Skillnanden är bara att deras fascia ligger annorlunda samt att muskelbukarna löper högre respektive lägre vilket gör att det kan se ut som en "klyvning".

Likadant med 6 eller 8 magrutor (antingen har man 3st intersectiones tendinea som delar av linea alba eller så har man 2st) och det som hur biceps ser ut styrs uteslutande av genetiken och inte om du kör situps, cablecrunch eller plankan.

Lika lite som "klyvning" påverkas om du håller brett, smalt eller mittemellan.

klofast
2009-11-05, 09:45
Undrar om någon vet varför det ser ut som om jag har en vattenkastanj vid bicepsen på insidan, nästan vid armhålan. Ser lite konstigt ut.

Martin Löwgren
2009-11-05, 09:58
Undrar om någon vet varför det ser ut som om jag har en vattenkastanj vid bicepsen på insidan, nästan vid armhålan. Ser lite konstigt ut.

Mest troligt en hudbristning. De brukar vara lite rödlätta och sitta ungefär i det området du beskriver.

klofast
2009-11-05, 10:14
Nej, vet inte hur jag ska förklara med det känns som det är en rund platta inne i själv muskeln.

Anders The Peak
2009-11-05, 12:07
Undrar om någon vet varför det ser ut som om jag har en vattenkastanj vid bicepsen på insidan, nästan vid armhålan. Ser lite konstigt ut.
Det kan vara den här muskeln som visar sig som en bulle...
http://comps.fotosearch.com/comp/LIF/LIF125/posterior-view-coracobrachialis_~3D506003.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Coracobrachialis.png

Martin Löwgren
2009-11-05, 18:54
Nej, vet inte hur jag ska förklara med det känns som det är en rund platta inne i själv muskeln.

Bäst är nog att ta ett foto och lägga upp.

klofast
2009-11-05, 23:36
Bäst är nog att ta ett foto och lägga upp.

Slänger upp en bild imån!

Timme
2009-11-06, 10:24
Självklart är genetiken en fördel i det här fallet men det går bra att träna upp de här gäller bara få olika proportioner på de två huvudena.

nej det går inte :) Vad har du fått det i från? Har du lycktas med det själv? Har du sett andra som lyckats med det?

Baboom
2009-11-06, 10:53
Personligen ser jag bara min split i biceps när jag är riktigt lågt i fettprocent.. Har ingen bättre bild än den här.

Men här syns den när jag har armen rakt. Även om jag har hyffsad offseasen form så syns det som sagt inte då.

Pepz
2009-11-06, 11:00
baboom tar varje chans för att få lägga upp en bild ;)



ontopic
Någon form av skillnad i aktivering av biceps huvuden går att få med olika övningar men den praktiska betydelsen för utseendet är lika med noll.
Dessutom så kommer fästena sitta kvar där de sitter oavsett träning, och det är ju fästena som avgör om du har en synlig delning (och graden av tjockhet)

Baboom
2009-11-06, 11:14
baboom tar varje chans för att få lägga upp en bild ;)


Du vet ju hur det är, på internet är alla störst bäst och vackrast. Lättare att utgå från sig själv än Jay Cutler.

Jag får bara fram en delning i biceps väldigt sent in i dieten. Alla kanske inte får fram det, vad vet jag. Men det känns som om musklerna på något sätt måste ligga breve varandra och på så sätt borde du kunna få fram någon typ av delning.

Anders The Peak
2009-11-06, 12:32
nej det går inte :) Vad har du fått det i från? Har du lycktas med det själv? Har du sett andra som lyckats med det?

Jo man kan lyckas med det utan att ha genetiken med sig. När man tränar biceps med brettgrepp och smaltgrepp som jag skrev tidigare påverkar man de två huvudena att utvecklas i splitt. Om du kör vanlig bicepscurl med normalt grepp så får du inte till den här effekten på muskelns delning.

Diggler
2009-11-06, 13:03
Biceps långa huvud är med vid flexionsrörelse i axeln (tänk "kasta boule-klot" eller bowling) så det finns mer du kan göra än att curla (curla tar fö på båda huvudena, spela boule mest på det yttre, sett till påverkan på biceps)

tntballe
2009-11-06, 13:10
Jo man kan lyckas med det utan att ha genetiken med sig. När man tränar biceps med brettgrepp och smaltgrepp som jag skrev tidigare påverkar man de två huvudena att utvecklas i splitt. Om du kör vanlig bicepscurl med normalt grepp så får du inte till den här effekten på muskelns delning.

Varför skulle det påverkas på annat sätt än att dom växer?

Martin Löwgren
2009-11-06, 13:14
Jo man kan lyckas med det utan att ha genetiken med sig. När man tränar biceps med brettgrepp och smaltgrepp som jag skrev tidigare påverkar man de två huvudena att utvecklas i splitt. Om du kör vanlig bicepscurl med normalt grepp så får du inte till den här effekten på muskelns delning.Påverkan genom olika bredd köper jag även om den är minimal men det är inget som tar fram någon "klyvning" utan det styrs av genetik. Vissa har det andra inte och de träder ofta fram via låg kroppsfetts %.

Nej den är en avgörande faktor.

De som har en tydlig klyvning tränar precis som alla andra skivstångscurls, bicepscurls, scottcurls med mera. Skillnanden är bara att deras fascia ligger annorlunda samt att muskelbukarna löper högre respektive lägre vilket gör att det kan se ut som en "klyvning".

Likadant med 6 eller 8 magrutor (antingen har man 3st intersectiones tendinea som delar av linea alba eller så har man 2st) och det som hur biceps ser ut styrs uteslutande av genetiken och inte om du kör situps, cablecrunch eller plankan.

Lika lite som "klyvning" påverkas om du håller brett, smalt eller mittemellan.

Ibrahim
2009-11-06, 13:32
Tack för alla svar!

Det är en sak som jag inte riktigt förstår. Martin och flera säger att det är generna som styr hur musklerna fäster/delar. På den understa bilden som Anders länkade verkar det ju vara 2 stycken muskler (long -och short head) och ett "mellanrum" där imellan. Är det inte den "splitten" vi talar om? Alltså hur fäster dessa två så att man inte får en synlig/ej synlig splitt?

Anders The Peak
2009-11-06, 13:35
Varför skulle det påverkas på annat sätt än att dom växer?

Du påverkar de två huvudena speciellt mycket vid ytterlägena. Kasnke bäst om man kör övningarna i scottcurlen.
Nu är det här inget man märker av på någon vecka utan det behövs tid och målmedveten träning att komma åt det här. De flesta får även en bättre peak genom att huvudena får lite olika proportioner.

creperiet
2009-11-06, 14:03
Du påverkar de två huvudena speciellt mycket vid ytterlägena. Kasnke bäst om man kör övningarna i scottcurlen.
Nu är det här inget man märker av på någon vecka utan det behövs tid och målmedveten träning att komma åt det här. De flesta får även en bättre peak genom att huvudena får lite olika proportioner.

Jag tror inte folk ifrågasätter din erfarenhet - däremot dina motiveringar.

Som Martin sa kan du säkert förlägga belastningen olika beroende på hur du håller - men frågan var ju varför det skulle påverka splitten överhuvudtaget?

Anders The Peak
2009-11-06, 14:12
Du påverkar de två huvudena nästan separat när du kör i ytterläge brett eller smalt. Det är inga övningar att köra för massa då man ger biceps sämre förutsättning att utveckla maximal kraft utan det handlar mer om finlir då man redan har biffiga armar(Biceps).
Tex tror jag att Baboom skulle få ut mycket av att köra bicepscurl med ett brett grepp.

Diggler
2009-11-06, 14:53
Oavsett om det där stämmer eller ej Anders, så är leden man jobbar över en gångjärnsled, (som knät) och att belasta den så att den böjs fel och mer i en änden sas låter som ett recept på att få ledsmärtor. (hade du vågat knäböja eller bensparka forcerat kobent eller forcerat hjulbent?)

Martin Löwgren
2009-11-06, 15:26
På den understa bilden som Anders länkade verkar det ju vara 2 stycken muskler (long -och short head) och ett "mellanrum" där imellan. Är det inte den "splitten" vi talar om? Alltså hur fäster dessa två så att man inte får en synlig/ej synlig splitt?
Biceps är latin för tvåhövdad. Triceps är latin för trehövdad. Quadriceps är latin för fyrhövnad.

Alltså en muskel fast med 2, 3 eller 4st muskelbukar.

Mellanrummet, även kallat "klyvning" (hur stor det är och liknande) styrs av dina gener och du kan inte påverka detta genom träning.

Mvh

Anders The Peak
2009-11-06, 15:33
Oavsett om det där stämmer eller ej Anders, så är leden man jobbar över en gångjärnsled, (som knät) och att belasta den så att den böjs fel och mer i en änden sas låter som ett recept på att få ledsmärtor. (hade du vågat knäböja eller bensparka forcerat kobent eller forcerat hjulbent?)
Diggler du har en tankevurpa här. Ta och pröva konceptet för skoj skull så förstår du rätt snabbt hur det går till. Musklerna har många olika funktioner i våra rörelser och är inte bara till för att curla eller att utföra extension med.
Nu säger jag inte heller att man kan få en så utvecklad klyvning som de med genetiskt anlag för det dvs de med korta muskelbukar.

bertbert
2009-11-06, 21:05
Oavsett om det där stämmer eller ej Anders, så är leden man jobbar över en gångjärnsled, (som knät) och att belasta den så att den böjs fel och mer i en änden sas låter som ett recept på att få ledsmärtor. (hade du vågat knäböja eller bensparka forcerat kobent eller forcerat hjulbent?)

Jag undrar mer hur man ska kunna påverka biceps aktivering genom att hålla brett/smalt just därför att muskeln löper över en gångjärnsled.

Möjligen kan man påverka aktivering genom att rotera handleden då biceps till viss del är involverat i supination men i övrigt tror jag det är nonsens att försöka separera huvudena i en curlliknande rörelse.

Tolkia
2009-11-06, 22:58
På den understa bilden som Anders länkade verkar det ju vara 2 stycken muskler (long -och short head) och ett "mellanrum" där imellan. Är det inte den "splitten" vi talar om? Alltså hur fäster dessa två så att man inte får en synlig/ej synlig splitt?
Se Martins svar, men tänk också på att det är en tecknad, idealiserad bild. I verkliga livet är vi sällan så symmetriska och olika linjer, mellanrum etc. så tydliga. Dessutom visar bilden enbart musklerna, på en verklig arm har du fett, bindväv, blodkärl, hud etc. som ligger runtomkring.

Berguven
2009-11-07, 00:19
Du påverkar de två huvudena nästan separat när du kör i ytterläge brett eller smalt. Det är inga övningar att köra för massa då man ger biceps sämre förutsättning att utveckla maximal kraft utan det handlar mer om finlir då man redan har biffiga armar(Biceps).
Tex tror jag att Baboom skulle få ut mycket av att köra bicepscurl med ett brett grepp.

Du missar fortfarande motiveringen till varför klyftan skulle bli mer framträdande av att träna huvudena var för sig. Inte blir väl klyftan mellan brösten mer framträdande bara för att man tränar höger och vänster bröstmuskel var för sig?

Diggler
2009-11-07, 17:35
Diggler du har en tankevurpa här. Ta och pröva konceptet för skoj skull så förstår du rätt snabbt hur det går till. Musklerna har många olika funktioner i våra rörelser och är inte bara till för att curla eller att utföra extension med.
Nu säger jag inte heller att man kan få en så utvecklad klyvning som de med genetiskt anlag för det dvs de med korta muskelbukar.

Jag förstår precis hur du menar, men tänk dig att din armbågsled är en öppen dörr som du försöker stänga. Den är gjord för att stängas på ett sätt, Istället för att bara stänga dörren hänger du dig i den samtidigt, alternativt pressar ett spett under och lyfter uppåt samtidigt som du stänger. Är det bra för dörren? Det är mycket möjligt att biceps utvecklas annorlunda om du kör så (leden belastats precis som dörren om du kör smalt eller brett) men hur bra tror du det är för leden?

Anders The Peak
2009-11-07, 17:48
Jag förstår precis hur du menar, men tänk dig att din armbågsled är en öppen dörr som du försöker stänga. Den är gjord för att stängas på ett sätt, Istället för att bara stänga dörren hänger du dig i den samtidigt, alternativt pressar ett spett under och lyfter uppåt samtidigt som du stänger. Är det bra för dörren? Det är mycket möjligt att biceps utvecklas annorlunda om du kör så (leden belastats precis som dörren om du kör smalt eller brett) men hur bra tror du det är för leden?

Ponera att du sitter på en bänk som är lite nedvinklad och kör hantelcurl med hammargrepp. Hur påverkas dina armmuskler av det?

Kom ihåg att ett av huvudena är längre än det andra.

Diggler
2009-11-10, 20:26
Ponera att du sitter på en bänk som är lite nedvinklad och kör hantelcurl med hammargrepp. Hur påverkas dina armmuskler av det?

Kom ihåg att ett av huvudena är längre än det andra.

Det är inte relevant. Brett grepp eller smalt. Men ok, i den övningen du nu beskriver så tränar jag brachioradialis, brachialis och biceps samt att man kanske sträcker ut biceps långa huvud något. Bra övning om man tenderar att fuska om man står upp.

(För att få extra effekt på det långa huvudet utan att få mer effekt påp det korta krävs flexion eller adduktion i axelleden)

Martin Löwgren
2009-11-10, 22:01
Det är inte relevant. Brett grepp eller smalt. Men ok, i den övningen du nu beskriver så tränar jag brachioradialis, brachialis och biceps samt att man kanske sträcker ut biceps långa huvud något. Bra övning om man tenderar att fuska om man står upp.

(För att få extra effekt på det långa huvudet utan att få mer effekt påp det korta krävs flexion eller adduktion i axelleden)
Men som vi båda säger - det har inget med "klyftan" att göra.

Anders The Peak
2009-11-10, 22:07
Det är inte relevant. Brett grepp eller smalt. Men ok, i den övningen du nu beskriver så tränar jag brachioradialis, brachialis och biceps samt att man kanske sträcker ut biceps långa huvud något. Bra övning om man tenderar att fuska om man står upp.

(För att få extra effekt på det långa huvudet utan att få mer effekt påp det korta krävs flexion eller adduktion i axelleden)

En enkel fråga. Nu har du haft några dgr på dig att köra genom varianterna. Har du gjort det eller teoretiserar du bara?

Klyftan jag pratar om separationen mellan de två huvudena. Nu tolkar du in saker som jag inte har sagt igen.

Berguven
2009-11-10, 23:20
En enkel fråga. Nu har du haft några dgr på dig att köra genom varianterna. Har du gjort det eller teoretiserar du bara?

Klyftan jag pratar om separationen mellan de två huvudena. Nu tolkar du in saker som jag inte har sagt igen.

Varför ska någon ta dig seriöst om du inte kan motivera byggarmyterna du kommer dragandes med? Slutledet i din argumentation saknas fortfarande.

bertbert
2009-11-11, 06:22
En enkel fråga. Nu har du haft några dgr på dig att köra genom varianterna. Har du gjort det eller teoretiserar du bara?


Men om det nu är som du säger måste det ju finnas en förklaring. Eller ska vi också tro på att om man styrketränar som 13-åring stannar man i växten, att man får långa slanka muskler av höga reps och att glutamin fungerar?

Eller blir det som med glutamin "det funkar för mig1111 buhuuuu" i slutändan?

Anders The Peak
2009-11-11, 09:11
Men om det nu är som du säger måste det ju finnas en förklaring. Eller ska vi också tro på att om man styrketränar som 13-åring stannar man i växten, att man får långa slanka muskler av höga reps och att glutamin fungerar?

Eller blir det som med glutamin "det funkar för mig1111 buhuuuu" i slutändan?

Dumheter tänk igenom vad du skriver.

bertbert
2009-11-11, 09:41
Dumheter tänk igenom vad du skriver.

Det jag påstår är om det funkar så måste det finnas en logisk förklaring.

Om det enda du har att komma med som förklaring till varför det skulle fungera är att "det funkar för mig" så tvivlar jag dessvärre på att det du säger stämmer.

JAG tror att detta är en s k byggarmyt, sen får du gärna kalla det för dumheter, du kan även kalla mig dum om det känns bättre.

Men om du har sakliga argument lyssnar jag.

Anders The Peak
2009-11-11, 11:55
Det jag påstår är om det funkar så måste det finnas en logisk förklaring.

Om det enda du har att komma med som förklaring till varför det skulle fungera är att "det funkar för mig" så tvivlar jag dessvärre på att det du säger stämmer.

JAG tror att detta är en s k byggarmyt, sen får du gärna kalla det för dumheter, du kan även kalla mig dum om det känns bättre.

Men om du har sakliga argument lyssnar jag.

de sakliga argumenten har jag redan talat om men du kommer bara med barnsliga påhopp.

bertbert
2009-11-11, 12:22
de sakliga argumenten har jag redan talat om men du kommer bara med barnsliga påhopp.

Jag har inte sett någon annan motivation från din sida i tråden än "prova så får du se". Jag kan inte se var jag kommer med något påhopp heller. Möjligtvis går det att tolka mitt inlägg som raljant men det var absolut inte menat som ett påhopp mot någon individ, vare sig dig eller någon annan.

Mitt resonemang är som följer: enligt min erfarenhet cirkulerar det väldigt många myter rörande styrketräning, ungefär som de jag nämnde i mitt tidigare inlägg: t ex att man skulle få långa slanka muskler av att köra högreps ser jag som en typisk sådan myt.

Sådana diskussioner brukar sluta med att någon säger "men det funkar för mig", nästan oavsett vad det handlar om. Eftersom den här typen av myter fortsätter att florera så eftersöker jag en logisk förklaring till varför man skulle kunna påverka det inre resp yttre huvudet olika med olika fattning t ex i bicepscurl med rak stång. Jag har nämligen svårt att begripa hur det skulle gå till.

Berguven
2009-11-11, 13:01
de sakliga argumenten har jag redan talat om men du kommer bara med barnsliga påhopp.

Du presenterar ett hypotes vilken genast blir ifrågasatt. Till viss del försöker du svara på kritiken, men du klarar inte av att försvara din hypotes fullt ut (du har exempelvis helt ignorerat min högst relevanta fråga). Du har i det här skedet två alternativ då du fortsätter argumentationen: Antingen tar du till dig av kritiken och omformulerar din hypotes eller överger den helt. Det andra alternativet är att envist stå kvar vid hypotesen och göra dig själv till åtlöje.

Dessvärre har du valt det senare alternativet, och det kommer knappast gagna din trovärdighet inför framtida diskussioner.

Anders The Peak
2009-11-11, 13:14
Ni menar att ni vill ha en studie presenterad via JP, http://jp.physoc.org/
När det gäller den här frågan så handlar det en del om erfarenhet samt att Per A Tesch gjorde studier på hur man kan påverka aktiveringen av musklerna.
Studierna som Pelle gjorde är erkända av de flesta forskare idag bör vara fullt tillräckliga för er men de räcker inte till för att bevisa någonting då det här tar för lång tid för en studie.
Men så är det med de flesta studier som ni använder som sanningsgrund i era antaganden de är bara giltiga för den studien som det gäller eftersom resultaten oftast blir annorlunda vid upprepning.

z_bumbi
2009-11-11, 13:48
Jag tror ingen bryr sig så mycket om vilken journal som presenterar studien, bara journalen är trovärdig och det inkluderar en bra granskning.

Vilka studier av Tesch menar du?

Berguven
2009-11-11, 14:01
Ni menar att ni vill ha en studie presenterad via JP, http://jp.physoc.org/
När det gäller den här frågan så handlar det en del om erfarenhet samt att Per A Tesch gjorde studier på hur man kan påverka aktiveringen av musklerna.
Studierna som Pelle gjorde är erkända av de flesta forskare idag bör vara fullt tillräckliga för er men de räcker inte till för att bevisa någonting då det här tar för lång tid för en studie.
Men så är det med de flesta studier som ni använder som sanningsgrund i era antaganden de är bara giltiga för den studien som det gäller eftersom resultaten oftast blir annorlunda vid upprepning.

Så vad gör du när en lika erfaren byggare, enbart baserat på sin erfarenhet, hävdar att klyftan ej kan tränas fram?

Själv är jag mest intresserad av att du presenterar mekanismen för utvidgandet av klyftan, om vi utgår från att de båda huvudena skulle kunna tränas separat. Du behöver inte referera till någon vetenskaplig artikel. Jag vill höra hur du själv motiverar din hypotes.

Anders The Peak
2009-11-11, 14:11
Man brukar säga att bicepscurl med rak stång med brett grepp(utanför axelvidd) och biceps curl med smalt grepp (ca 15-cm mellan händerna) påverkar bicepshuvuden så att splitten kommer fram.

Nu har biceps två huvuden som har delvis egna muskelbukar så även teoretiskt är det ingen omöjlighet att uppnå en begränsad separation.
Nu är det så att det finns en hel del människor som har en biceps med fyra huvuden som antagligen påverkar resultatet på individnivå.

Langster
2009-11-11, 14:12
Anders the Peak, av ren nyfikenhet bara: Har du enligt dig själv lyckats träna fram en klyvning av bikeps?

I så fall:
Jag har bara sett en bild av dig och då påstod du dig vara 17 och som jag förstår är du rätt mycket äldre nu. Vore väldigt intressant om du kunde frammana någon bild på dig själv från dina yngre år och en från nutid där man kan se skillnaden. För om det bara hade med genetik att göra så skulle du ha klyvningen redan från början när du var i hyfsad form. Om man däremot skulle se några tydliga skillnader så skulle du ha mer att backa upp dina argument mot.

creperiet
2009-11-11, 15:19
Man brukar säga att bicepscurl med rak stång med brett grepp(utanför axelvidd) och biceps curl med smalt grepp (ca 15-cm mellan händerna) påverkar bicepshuvuden så att splitten kommer fram.
Nu har biceps två huvuden som har delvis egna muskelbukar så även teoretiskt är det ingen omöjlighet att uppnå en begränsad separation.
Nu är det så att det finns en hel del människor som har en biceps med fyra huvuden som antagligen påverkar resultatet på individnivå.

Din motivering är alltså fortfarande "Man brukar säga..."?

Säg att man med olika fattning lyckas targeta långa resp. korta huvudet och på så sätt lyckas uppnå en 5%-ig större hypertrofi jämfört med enbart en fattning. Hur skulle det öka separationen mellan huvudena? Det är ju ändå det diskussionen handlar om.

Anders The Peak
2009-11-11, 17:07
Din motivering är alltså fortfarande "Man brukar säga..."?

Säg att man med olika fattning lyckas targeta långa resp. korta huvudet och på så sätt lyckas uppnå en 5%-ig större hypertrofi jämfört med enbart en fattning. Hur skulle det öka separationen mellan huvudena? Det är ju ändå det diskussionen handlar om.
Ja det är just det jag förklarar troligen helt opedagogiskt. Men jag tycker att det hela börjar spåra ur. Ta det som ett litet träningsråd eller strunta i det hela. Det är inte hela världen för min del.

Berguven
2009-11-11, 17:16
Ja det är just det jag förklarar troligen helt opedagogiskt. Men jag tycker att det hela börjar spåra ur. Ta det som ett litet träningsråd eller strunta i det hela. Det är inte hela världen för min del.

Opedagogiskt? Du förklarar det överhuvudtaget inte alls.

Martin Löwgren
2009-11-11, 17:54
Nu är det så att det finns en hel del människor som har en biceps med fyra huvuden som antagligen påverkar resultatet på individnivå.Intressant, hur många rör det sig om, har du några bilder och kan de träna sig till extra tydlig separation?

Nej du Anders. Kom med logiska, sakliga och anatomiska förklaringar så finns det en liten, liten chans att någon kommer tro på dig.

Byggarmyter finns det gott om (detta är en av dem) och de flesta börjar som tur va dö ut.

Diggler
2009-11-11, 18:15
En enkel fråga. Nu har du haft några dgr på dig att köra genom varianterna. Har du gjort det eller teoretiserar du bara?

Klyftan jag pratar om separationen mellan de två huvudena. Nu tolkar du in saker som jag inte har sagt igen.

min bicepsträning består av 2-3 set curls efter varje ryggpass (2ggr/vecka) så jag har inte kört genom de varianterna. sittande bakåtlutad kör jag ibland.

Hemi
2009-11-12, 00:44
FRIG, jag har de spinkigaste klätter bicepps man kan tänka sig, dock tycks den inre falla ned men när jag spänner mig syns båda och en klar klyka däöreemellan, en tydkig delnibng, måste vara genetiskt för jag är ingen byggare. H arset denna bicepsklyvning på många ickebyggsre ovckså. Jag har en gydlig spinkoklyvning däremellan.

Anders The Peak
2009-11-12, 11:02
FRIG, jag har de spinkigaste klätter bicepps man kan tänka sig, dock tycks den inre falla ned men när jag spänner mig syns båda och en klar klyka däöreemellan, en tydkig delnibng, måste vara genetiskt för jag är ingen byggare. H arset denna bicepsklyvning på många ickebyggsre ovckså. Jag har en gydlig spinkoklyvning däremellan.
Klättra angriper biceps på liknande sätt som det här med brett grepp. När det gäller vanlig bicepscurl som de flesta använder som huvudövningen ger ett annat angreppsätt som inte påverkar huvudena på samma sätt.

KniveN
2009-11-12, 11:48
Anders The Peak: Varför skulle det bli skillnad i utseendet om man tränar dom var för sig, mot att träna dom samtidigt? Skulle kunna förstå dig om du sa att man bara skulle försöka träna ett huvud och att det skulle ge en visuell skillnad.

Dr Jones
2009-11-12, 21:33
anders the peak: Varför skulle det bli skillnad i utseendet om man tränar dom var för sig, mot att träna dom samtidigt? Skulle kunna förstå dig om du sa att man bara skulle försöka träna ett huvud och att det skulle ge en visuell skillnad.

+1

Anders The Peak
2009-11-12, 22:15
Nu var det en separation som jag påstod att man kan nöta fram och vid tillräckligt låg fettnivå så har vi alla en separation som syns det är bara att deffa ned sig. Det som göms i fett kommer fram i deff.

KniveN
2009-11-12, 23:17
Nu var det en separation som jag påstod att man kan nöta fram och vid tillräckligt låg fettnivå så har vi alla en separation som syns det är bara att deffa ned sig. Det som göms i fett kommer fram i deff.

Precis det jag menade med min fråga också, byt ut utseende mot separation så kan du svara på frågan.