handdator

Visa fullständig version : pronerat vs mixat grepp i marklyft?


Scorpionida
2009-11-04, 19:46
Sökte men fann ingen info om min fråga.


Började marken idag med att lyfta 1*4 135 kg (tungt för mig) med pronerat grepp, brukar vanligtvis köra med mixat. Kände att det var mycket tyngre i lyftet, samt att latsen fick en ordentlig genomkörare.

Det måste enligt min mening vara en stor skillnad i muskelaktiviteten i kroppen vad gäller dessa två grepp, och inte endast en skillnad i "fingrarna"?

Slufsbuk
2009-11-04, 20:17
Sökte men fann ingen info om min fråga.


Började marken idag med att lyfta 1*4 135 kg (tungt för mig) med pronerat grepp, brukar vanligtvis köra med mixat. Kände att det var mycket tyngre i lyftet, samt att latsen fick en ordentlig genomkörare.

Det måste enligt min mening vara en stor skillnad i muskelaktiviteten i kroppen vad gäller dessa två grepp, och inte endast en skillnad i "fingrarna"?

mixat grepp aktiverar väl biceps lite mera kanske. dock leder pronerat grepp ofta till rotation i underarmen vilket man kan undvika med mixat. kör man mycket pronerat grepp i marken kan det kännas som att man drar snett när man börjar med mixat grepp eftersom man vänjer sig vid att stabilisera sig på ett visst sätt för att motverka rotationen som man får vid pronerat grepp.

variera och nöt teknik!

mattilainen
2009-11-04, 20:31
Slufsbuk. Man ska inte aktivera biceps i mark?

Petoria
2009-11-04, 20:32
Slufsbuk. Man ska inte aktivera biceps i mark?

Nej men det sliter på biceps om man har mixat/supinerat grepp, vad jag har hört iaf

Slufsbuk
2009-11-04, 20:40
Slufsbuk. Man ska inte aktivera biceps i mark?

nej, nej precis. det blir som en bieffekt från det mixade greppet. jag menar att bicepsmuskeln blir lite aktiverad/påverkad hur man än gör vid mixat grepp.

ChrisDEFC
2009-11-04, 21:07
Har du fingrarna på samma sida av stången får du automatiskt betydligt bättre greppträning så blir starkare i underarmarna så jag brukar köra så när jag ska köra lätt markpass (då skippar jag även bälte för att få lite bättre aktivering i korsryggen) och sen kör jag mixat med bälte när jag ska köra riktigt tungt. Känns som en fin kombo.

Scorpionida
2009-11-04, 21:08
Fann en blogg... inte direkt vad jag kallar för en bra källa men iaf... som påstod att alternerat grepp aktiverade alltför mycket nedre ryggen.

Men DET skulle stämma med hur jag vid pronerat grepp kände övre ryggen arbeta mycket mer än vanligt.

Scorpionida
2009-11-04, 21:19
Nej men det sliter på biceps om man har mixat/supinerat grepp, vad jag har hört iaf

Mm... var uppe i en tråd tidigare. Man KAN slita av bicepssenan vid ett mixat grepp, var även ett yt-klipp på det.

Har du fingrarna på samma sida av stången får du automatiskt betydligt bättre greppträning så blir starkare i underarmarna så jag brukar köra så när jag ska köra lätt markpass (då skippar jag även bälte för att få lite bättre aktivering i korsryggen) och sen kör jag mixat med bälte när jag ska köra riktigt tungt. Känns som en fin kombo.

Det är en god idé tycker jag också.

LindaS
2009-11-04, 21:26
När jag tränar kör jag med pronerat grepp till jag tycker att jag får greppa om för mycket mellan repsen. Sedan mixat vartannat set höger/vänster pronerat/supinerat. På tävling det mixade som känns bäst.

Att alltid köra mixat och åt samma håll kan göra att man blir lite sned i ryggen eftersom det blir en typ av vridning.

OnT: Jag förstår att det känns stor skillnad på hög vikt. Det är i första hand greppet/underarmen som aktiveras mer så har man problem med greppet kan man tänka sig att den ökade muskelaktiveringen "vandrar uppåt".

Elfsberg
2009-11-04, 21:52
Du sliter av din biceps om du böjer och spänner armen under lyftet. Stången ska hänga i en rak arm.

Black Star Abyss
2009-11-04, 21:57
Du sliter av din biceps om du böjer och spänner armen under lyftet. Stången ska hänga i en rak arm.

Jag har aldrig riktigt fattat exakt hur det går till. Jag menar, vem orkar curla upp stången ens två centimeter med sin marklyftsvikt? Oavsett hur böjda armarna är så rätas de ju ut innan vikten lämnar golvet...

LindaS
2009-11-04, 22:02
Glömde skriva det eftersom jag tog det för givet. Armarna ska hållas sträckta genom hela lyftet, från början till slut. Ursäkta upprepningen..

Phindus
2009-11-04, 22:53
Jag har aldrig riktigt fattat exakt hur det går till. Jag menar, vem orkar curla upp stången ens två centimeter med sin marklyftsvikt? Oavsett hur böjda armarna är så rätas de ju ut innan vikten lämnar golvet...

Muskeln kan ju jobba även fast armen är rak. Lika som att du kan få diskbråck av att försöka dra 800kg i mark utan att stången rör sig en millimeter :)


EDIT: Trodde inte det skulle ta 2,5 år innan premiärposten kom :P

Martin Löwgren
2009-11-04, 23:02
Undvik mixat då risken finns för avslitning av långa bicepssenan.

Scorpionida
2009-11-04, 23:09
Undvik mixat då risken finns för avslitning av långa bicepssenan.

Kör du det så kallade "hook"-greppet?

http://img20.imageshack.us/img20/2711/hookgrip.jpg

Och hur undviker du reps-problemet som Linda beskriver?

capture
2009-11-04, 23:15
Jaha om det är dåligt att köra mixat så känns det som hög tid att införskaffa dragremmar för en annan.

Medusa
2009-11-04, 23:22
eller så kan du köra utan dragremmar och bli stark i greppet...

mikaelj
2009-11-05, 00:03
Eller magnesium/torkpapper. Blir så jäkla halt utan.

Cerberus
2009-11-05, 14:01
är det verkligen så illa med mixat grepp? Det kör väl de flesta som e starka i mark?

Kanske e dags att försöka öka min greppstyrka när ja kör med pronerat grepp då.

z_bumbi
2009-11-05, 14:55
är det verkligen så illa med mixat grepp? Det kör väl de flesta som e starka i mark?

Nej det är självklart inte så illa. Håll bara armarna raka så blir det inget slit i biceps och är man orolig för snedbelastning så byt grepp mellan reps, set, dagar, perioder eller vad som passar bäst.

Rahf
2009-11-05, 17:00
Tumlås (hook grip) gör att man hamnar i en helt annan division av obehag. För mig funkar det bra om det är enstaka eller dubbla repetitioner, sen börjar det göra ont.

Martin Löwgren
2009-11-05, 18:53
är det verkligen så illa med mixat grepp?

Nej men det är en onödig risk man tar när pronerat går lika bra och ska man inte tävla kan man även använda remmar.

stevebc
2009-11-05, 19:17
Jag har aldrig riktigt fattat exakt hur det går till. Jag menar, vem orkar curla upp stången ens två centimeter med sin marklyftsvikt? Oavsett hur böjda armarna är så rätas de ju ut innan vikten lämnar golvet...Stången är i rörelse så det är lättare då. Sen är det ju inte heller så att biceps gör allt jobb, men hjälper man till med biceps på 300kg+ kan man nog slita av den.

Affelindo
2009-11-06, 16:38
Har du fingrarna på samma sida av stången får du automatiskt betydligt bättre greppträning så blir starkare i underarmarna så jag brukar köra så när jag ska köra lätt markpass (då skippar jag även bälte för att få lite bättre aktivering i korsryggen) och sen kör jag mixat med bälte när jag ska köra riktigt tungt. Känns som en fin kombo.
Låter fint. Jag har ett liknande tänk i mina marklyft fast det ser lite annorlunda ut i praktiken. Jag kör vanligtvis pyramider runt 6 6 4 4 2 1. Då kör jag med pronerat grepp tills jag känner att greppet börjar vika och byter sedan till mixat. Det brukar vanligtvis ske efter tre fyra set. Ibland kan det vara mitt i ett sätt och då byter jag under settet.

Affelindo
2009-11-06, 16:43
Glömde att skriva att jag sedan byter vilken hand som hålls pronerad och supinerad mellan setten för att få en "jämnare" träning.

Cerberus
2009-11-06, 18:05
något bicepscurlande har ja aldrig gjort i marklyft och det kan jag inte begripa hur man gör heller, armarna e raka eftersom ja har bajsmycket vikt(för mig iaf) på stången.

EkarN
2009-11-06, 18:51
Slita av bicepssenan är väl jäkligt ovanligt?

Tumlås (hook grip) gör att man hamnar i en helt annan division av obehag. För mig funkar det bra om det är enstaka eller dubbla repetitioner, sen börjar det göra ont.

Jocke Lakso från Luleå gjorde det ju hela tiden för med riktigt vassa stänger, på många reps och tung vikt:hbang::D

Scorpionida
2009-11-06, 19:30
Slita av bicepssenan är väl jäkligt ovanligt?

Exakt... i en annan tråd togs ju detta upp. Var inte de som slet av senan herrar som dopat sig, med en muskelstyrka som vida översteg senornas styrka. En icke-dopad riskerar inte detta på samma sätt, då muskel- som senornas styrka utvecklas naturligt i tandem?

z_bumbi
2009-11-06, 19:32
något bicepscurlande har ja aldrig gjort i marklyft och det kan jag inte begripa hur man gör heller, armarna e raka eftersom ja har bajsmycket vikt(för mig iaf) på stången.

Testa under nästa uppvärmningen att ha lite böjd arm på något av de lättare seten. Du kan troligen utan problem hålla vikten och det utan att ha övat in det. Många kör så hela tiden eller så avslutar de med en shrug där de böjer armarna som en del av rörelsen. I absolut värsta fall kan det alltså sluta olyckligt men det är som tur var inte så vanligt att det händer. Istället för att hänga upp sig på ev ökade risker så bör man därför helt enkelt lära ut en bra teknik vilket är raka armar under hela lyftet.
Jag skulle dessutom vara betydligt mer försiktig med dragremmar i alla markövningar än vad jag är med mixat grepp, där kan vi prata om att lyfta mer än kroppen klarar av.

bertbert
2009-11-06, 21:13
Om vi nu ska tala om att minimera risker skulle jag definitivt föredra mixat grepp framför pronerat + dragremmar. Man kan ju inte släppa stången om det hugger till i ryggen eller om något annat oväntat inträffar!

Men betydligt viktigare än om man kör med mixat, pronerat, eller remmar tycker jag är att träna vettigt. Kör man på som en dåre, har dålig återhämtning och dålig uppvärmning blir riskerna stora oavsett vilken teknik man använder.

Tar man det piano, ökar långsamt och metodiskt och lyssnar på kroppen är alla (grepp-)metoder fungerande. Möjligen riskerar man en och annan nerv med tumlös.

Med andra ord: det gäller att snöa in på rätt detaljer!