handdator

Visa fullständig version : Angående stretching


kirilposto
2009-11-04, 18:00
är det verkligen sant att man blir snabbare av att stretcha ?
isåfall , NÄR ska jag det ?? var ska jag stretcha ???? hur ska jag det ???

Ame
2009-11-04, 19:50
är det verkligen sant att man blir snabbare av att stretcha ?
Inte av stretchingen i sig.

kirilposto
2009-11-04, 20:04
men av en blandning mellan ? sprint och stretching ? jogging o stretching ?

Ame
2009-11-04, 20:14
men av en blandning mellan ? sprint och stretching ? jogging o stretching ?

Jag skulle säga att stretching inte påverkar snabbhet alls, eventuellt skulle det dock kunna leda till ökad hastigheten om man kan öka sin rörlighet om den nu är så dålig att den inskränker på löptekniken.

nlsn
2009-11-04, 20:20
men av en blandning mellan ? sprint och stretching ? jogging o stretching ?

Som ame säger är det inte stretchingen i sig som gör dig snabbare, det är isåfall rörligheten som du tjänar lite på. Det är även lättare att lära sig en korrekt sprint-teknik när du har god rörlighet, i guess.

Och du blir knappast något märkbart snabbare av att jogga iaf.

Styrka i kombination med löpteknik, koordination och plyo är nog något för dig och alla andra som vill bli snabbare.

:)

mattilainen
2009-11-04, 20:32
Varför skulle man bli snabbare av stretching :S

kirilposto
2009-11-04, 20:54
hade hört att om man gör musklerna längre kan man bli snabbare ;D

Dreas
2009-11-04, 20:59
hade hört att om man gör musklerna längre kan man bli snabbare ;DSen när blir musklerna längre av streching?

Ja, okej, de har nu lyckats och uppmätt skillnader på muskelfibrer vid excentrisk träning, eller om det var några år sen. Men nej, du får inte längre muskler av streching!

Martin Löwgren
2009-11-04, 22:47
är det verkligen sant att man blir snabbare av att stretcha?

Nej.

Whistler
2009-11-05, 09:53
Däremot kan man bli snabbare av att vara avslappnad, och det kan stretching hjälpa med.

Nuförtiden när jag tränar yoga är jag långt snabbare än när jag tränade kampsport fem dagar i veckan. En avslappnad muskel är snabb, en spänd muskel är långsam.

siimon89
2009-11-05, 09:58
Om du masserar upp alla knutar du använder vid sprinter i kroppen, och stretchar, jadå kanske du kan tjäna lite på snabbheten i form av förbättrad rörlighet. Men faktum är att statisk stretching innan ett träningspass försämrar både styrka och snabbhet då man tappar en del kraft på det. Dynamisk stretching är att föredra innan träning.

Men det finns studier som visar på att statisk stretching då du inte tränar förbättrar både rörligheten och mjukar upp muskelknutar. Så stretching har defenitivt sin hörna inom träning.

pony
2009-11-06, 22:48
Tvärtom. Och ju mer stretching desto långsammare blir du.

way
2009-11-07, 15:15
Tvärtom. Och ju mer stretching desto långsammare blir du.

Skulle du kunna utveckla detta?

pony
2009-11-08, 00:51
Skulle du kunna utveckla detta?

Samspelet mellan nerver och muskler blir sämre, förmågan att utnyttja muskelns stretch-shortening cycle blir sämre och flertalet studier pekar på att att testpersoner blir mindre explosiva av stretching.
Längre muskel = sämre förmåga att producera kraft.

way
2009-11-08, 01:24
Har du någon källa på det?

Rahf
2009-11-08, 06:50
Däremot kan man bli snabbare av att vara avslappnad, och det kan stretching hjälpa med.

Nuförtiden när jag tränar yoga är jag långt snabbare än när jag tränade kampsport fem dagar i veckan. En avslappnad muskel är snabb, en spänd muskel är långsam.

En trött muskel är långsammare än en fräsch. Tränar man kampsport 5 ggr i veckan så är musklerna trötta större delen av den tiden. Just därför tränar de flesta ingenting några dagar innan tävling (annat än för att skala av ett par kilon inför invägning).

siimon89
2009-11-08, 10:40
Samspelet mellan nerver och muskler blir sämre, förmågan att utnyttja muskelns stretch-shortening cycle blir sämre och flertalet studier pekar på att att testpersoner blir mindre explosiva av stretching.
Längre muskel = sämre förmåga att producera kraft.

Vad jag har förstått gäller det statiskt stretching, och håller i sig kring 90min eller så.

nlsn
2009-11-08, 11:25
Samspelet mellan nerver och muskler blir sämre, förmågan att utnyttja muskelns stretch-shortening cycle blir sämre och flertalet studier pekar på att att testpersoner blir mindre explosiva av stretching.
Längre muskel = sämre förmåga att producera kraft.

Och hur länge fick testpersonerna stretcha? Knappast att detta händer när man stretchar i 15-30 sekunder.

Det enda jag har hört är att man ska undvika statisk stretching innan ett träningspass, och det är inte det vi snackar om nu väl? Du pratar om en längre tidsperiod va?

siimon89
2009-11-08, 11:41
The aim of this study was to examine the effects of static stretching during warm-up on repeated sprint performance and also to assess any influence of the order in which dynamic activities (i.e., run-throughs and drills) and static stretching are conducted. Thirteen male team sport players completed a repeated sprint ability test consisting of three sets of maximal 6 x 20-m sprints (going every 25 seconds) after performing one of three different warm-up protocols in a within-subjects counterbalanced design. Each warm-up protocol involved an initial 1000-m jog, followed by either dynamic activities only (D), static stretching followed by dynamic activities (S-D), or dynamic activities followed by static stretching (D-S). First (FST), best (BST) and total (TST) 20-m sprint times were determined for each individual set of the repeated sprint ability test and overall (3 sets combined). Although consistent significant differences were not observed between trials for TST, BST, and FST, the mean values for TST in all individual sets and overall were generally slowest in the D-S condition (D = 60.264 +/- 1.127 seconds; S-D = 60.347 +/- 1.774 seconds; D-S = 60.830 +/- 1.786 seconds). This trend was supported by moderate to large effect sizes and qualitative indications of "possible" or "likely" benefits for TST, BST, and FST for the D and S-D warm-ups compared to D-S. No significant differences or large effect sizes were noted between D and S-D, indicating similar repeated sprint ability performance. Overall, these results suggest that 20-m repeated sprint ability may be compromised when static stretching is conducted after dynamic activities and immediately prior to performance (D-S).

Vad jag förstår innebär det att det inte hade någon större inverkan på prestationen med statisk stretching innan 20m sprinter?

Guddi
2009-11-08, 11:45
Samspelet mellan nerver och muskler blir sämre, förmågan att utnyttja muskelns stretch-shortening cycle blir sämre och flertalet studier pekar på att att testpersoner blir mindre explosiva av stretching.
Längre muskel = sämre förmåga att producera kraft.Fel. Det gäller endast statiskt stretching precis före aktivitet. Det gäller inte ens om man kör statisk stretching, joggar runt i en 15 minuter och sen testar sin explosivitet.

Cerberus
2009-11-08, 11:47
har läst så mycket negativt om statisk stretching och styrketräning, finns det någon poäng i att köra den typen öht? Dynamisk stretching(var det samma som ballistisk?) skulle ha någon bra effekt va men ja kommer inte ihåg vad.

Personligen tycker jag det verkar som att stretching är mest behövligt för såna som kräver extrem rörlighet, gymnaster, dansare bl.a

siimon89
2009-11-08, 11:53
Personligen tycker jag det verkar som att stretching är mest behövligt för såna som kräver extrem rörlighet, gymnaster, dansare bl.a

Verkligen inte. Om du sitter ned mycket, vilket de flesta gör i någon grad, kortare det ned höftböjare och psoas-muskeln (svenskt namn?) t.ex. Det medför att man drabbas av "Anterior Pelvic Tilt/Lordosis".
http://graphics8.nytimes.com/images/2007/08/01/health/adam/9583.jpg

För att åtgärda detta (själv drabbad) krävs massvis med stretching och muskelmassage på drabbade områden, rumpaktivering och stärkta abs. Fler än man tror lider av detta hållningsproblem. Var mest ett exempel för att illustrera att stretching verkligen inte bara är för de som kräver extrem rörlighet. För att kunna utföra övningar med fria vikter och bra form på gymmet krävs bra rörlighet etc.

way
2009-11-08, 11:54
Skulle också vilja veta hur det är med statisk stretchning i samband med styrketräning.

King Grub
2009-11-08, 13:36
The purpose of this study was to examine the acute effects of static stretching on peak torque (PT), the joint angle at PT, mean power output (MP), electromyographic (EMG) amplitude, and mechanomyographic (MMG) amplitude of the vastus lateralis (VL) and rectus femoris (RF) muscles during maximal, voluntary concentric isokinetic leg extensions at 60 and 240 degrees x s(-1) of the stretched and unstretched limbs. Twenty-one volunteers [mean age (SD) 21.5 (1.3) years] performed maximal, voluntary concentric isokinetic leg extensions for the dominant and non-dominant limbs at 60 and 240 degrees x s(-1). Surface EMG (muVrms) and MMG (mVrms) signals were recorded from the VL and RF muscles during the isokinetic tests. PT (Nm), the joint angle at PT, and MP (W) were calculated by a dynamometer. Following the initial isokinetic tests, the dominant leg extensors were stretched using four static stretching exercises. After the stretching, the isokinetic tests were repeated. PT decreased (P< or =0.05) from pre- to post-stretching for the stretched limb at 60 and 240 degrees x s(-1) and for the unstretched limb at 60 degrees x s(-1). EMG amplitude of the VL and RF also decreased (P< or =0.05) from pre- to post-stretching for the stretched and unstretched limbs. There were no stretching-induced changes (P>0.05) for the joint angle at PT, MP, or MMG amplitude. These findings indicated stretching-induced decreases in force production and muscle activation. The decreases in PT and EMG amplitude for the unstretched limb suggested that the stretching-induced decreases may be due to a central nervous system inhibitory mechanism.

Eur J Appl Physiol. 2005 Mar;93(5-6):530-9. The acute effects of static stretching on peak torque, mean power output, electromyography, and mechanomyography.

pony
2009-11-08, 23:44
Fel. Det gäller endast statiskt stretching precis före aktivitet. Det gäller inte ens om man kör statisk stretching, joggar runt i en 15 minuter och sen testar sin explosivitet.

Förutsätter inte detta att försökspersonen inte uppnår något långvarig resultat i form av större rörelseomfång?

Och hur länge fick testpersonerna stretcha? Knappast att detta händer när man stretchar i 15-30 sekunder.

Det enda jag har hört är att man ska undvika statisk stretching innan ett träningspass, och det är inte det vi snackar om nu väl? Du pratar om en längre tidsperiod va?

Ja, jag förutsatte att det talades om mer varaktiga resultat av stretching (sorry, yrkesskada... men likväl förutsätter nog de flesta på brädan att varaktiga stryrkeökningar åsyftas när talan förs om styrketräning också).

Hittar ingen klockren studie just nu utan snarare många som pekar lite åt samma håll. Men i exempelvis denna talas det alltså om hur vibrationsstretching skulle vara ett alternativ eftersom det ökar rörligheten utan att försämra explosiv styrka (vilket annars, underförstått, skulle vara fallet): http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2008/01000/Vibration_and_Stretching_Effects_on_Flexibility.19 .aspx

Doctor Snuggles
2009-11-09, 00:03
Däremot kan man bli snabbare av att vara avslappnad, och det kan stretching hjälpa med.

Nuförtiden när jag tränar yoga är jag långt snabbare än när jag tränade kampsport fem dagar i veckan. En avslappnad muskel är snabb, en spänd muskel är långsam.

Nej. En avslappnad muskel är... avslappnad. Den kontraherar per definition inte så då kan den varken vara snabb eller långsam.

z_bumbi
2009-11-09, 09:37
Förutsätter inte detta att försökspersonen inte uppnår något långvarig resultat i form av större rörelseomfång?



Ja, jag förutsatte att det talades om mer varaktiga resultat av stretching (sorry, yrkesskada... men likväl förutsätter nog de flesta på brädan att varaktiga stryrkeökningar åsyftas när talan förs om styrketräning också).


Du har rätt och det är dessutom grundläggande träningslära.

Den ultimata muskeln (inklusive senor etc) för en explosiv rörelse ska kunna lagra så mycket energi som möjligt och om muskeln då blir "längre" genom stretching så lagras mindre energi vid samma rörelselängd. Nackdelen om muskeln lagar så mycket energi som möjligt är att nästa steg vid en minimalt ökad belastning är att den eller fästena går sönder.
Det här är nog det enda tillfälle då gummibandsförklaringen funkar bra. Ta en vanlig gummisnodd och spänd den med en viss kraft, ta sen tag i gummisnodden mitt på och spänn den lika långt som i försöket innan. Om gummisnodden fortfarande är hel så i vilket fall gick det åt mest kraft för att spänna den? Muskeln i sig har inte blivit längre, eller i alla fall inte så mycket längre, vid stretching men "gummibandet" som utgörs av muskler, senor och sensororgan har blivit längre eller, om man hellre vill det, tunnare så att det lagrar mindre energi.

När det gäller en komplex rörelse som att springa är det självklart också en kompromiss mellan rörlighet, avslappning och lagrad energi för att kunna få en bra teknik samt då även lika självklart att man inte får vara så "kort" i musklerna att något går sönder.

För de som inte verkligen satsar på en explosiv sport på hög nivå så är det här mest intressant teori då inget är så dåligt för träningen som att vara skadad och ser man till att man har fullgod rörlighet så kan man minska risken för skador. Det är å andra sidan ingen större mening med att försöka stretcha som en elitgymnast av exakt samma anledning.

Guddi
2009-11-09, 13:20
Det finns inga belägg för att en muskel faktiskt blir längre av att man stretchar den. Det verkar endast vara kroppens tolerans för stretching som påverkas. Så hela ditt resonemang kring en lång slapp muskel blir i så fall felaktigt z_bumbi. Det du tar upp är grundlärande mekanik som hade gällt människor om det varit så att musklerna blivigt längre.

The studies show that up to 4 weeks of stretching for a total of as much as 9,000 seconds in healthy subjects and 36,000 seconds in immobilized human muscle does not affect the resistance to stretch (Bjorklund, Hamberg, & Crenshaw, 2001; Halbertsma & Goeken, 1994; Harvey et al., 2003; Magnusson, Simonsen, Aagaard, Sorensen, & Kjaer, 1996c). In other words, with one exception (Guissard & Duchateau, 2004), the available human data overwhelmingly appears to refute the notion that stretching exercise influences the resistance to stretch in the long termMagnusson, Peter and Renström, Per (2006) 'The European College of Sports Sciences Position statement: The role of stretching exercises in sports', European Journal of Sport Science, 6:2, 87 - 91

Dessutom måste man göra skillnad på elastisk energi som lagras i själva muskelfiberna och elastisk energi som lagras i senor och andra vävnader kring muskelfiberna. Om vi tar SSC som exempel så är det i stort sett energi från senor som är intressant. Denna tar man tillvara på genom att ha en bra och stark aktivering i musklerna som på så sätt jobbar isometriskt/koncentriskt trots att leden i sig sträcks ut ("excentriskt").

Inom engelskan gör man skillnad på stiffness och length vilket innebär att en muskel kan vara lång och ändå ha en bra stiffness vilket innebär att man absorberar och kan återanvända energi i SSC. Det finns studier som visat att konditionslöpare med en större stiffness har bättre löpekonomi. Det finns däremot inga studier (vad jag vet) som visat att stretching i sig kan påverka löpekonomin vilket även det antyder att stretching inte har någon större kronisk effekt på stiffness.

Den akuta effekten av stretching är både på stretchtolerans och stiffness. Effekten på stiffness verkar försvinna fort medan ens stretchtolerans kan höjas över längre tid om man utför stretching regelbundet. Denna effekt är i flera fall positiv:
CONCLUSIONS: An acute bout of stretching does not improve force or jump height, and the results for running speed are contradictory. Regular stretching improves force, jump height, and speed, although there is no evidence that it improves running economy.Shrier I. Does stretching improve performance? A systematic and critical review of the literature. Clin J Sport Med. 2004 Sep;14(5):267-73. Review.

Those requesting an increased flexibility, such as gymnastic, dancing or diving, necessitate pre-exercise stretching to optimize the level of performance. In contrary, for sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching.Gremion G. [Is stretching for sports performance still useful? A review of the literature]. Rev Med Suisse. 2005 Jul 7;1(28):1830-4. Review.

In the case of humans, gains in strength seem to occur after 3 weeks of flexibility training, without any specific training for strength development.[56,57] Therefore, evidence suggests that, although stretching exercises may have a negative acute effect on strength, this may not be the case after chronic stretching.Rubini EC, Costa AL, Gomes PS. The effects of stretching on strength performance. Sports Med. 2007;37(3):213-24. Review.

Whistler
2009-11-09, 14:01
Nej. En avslappnad muskel är... avslappnad. Den kontraherar per definition inte så då kan den varken vara snabb eller långsam.

Ja, givetvis i det akuta skedet. Jag menade i avseendet man menar när man säger att en kontorsråtta som aldrig rör sig från skrivbordet inte är avslappnad i t ex nackmuskulaturen.

Gällande studierna som postas skulle det vara intressant att veta hur stretchingen gått till. Det är stor skillnad på att stretcha när man är avslappnad och andas rätt, gentemot att tvinga sig in i en stretch med en spänd muskel som kämpar emot rörelsen och att hålla andan. Det sistanämnda påverkar definitivt styrkan negativt, men utan det förstnämnda skulle i alla fall jag inte kunna göra mina tunga lyft över huvud taget.

En trött muskel är långsammare än en fräsch. Tränar man kampsport 5 ggr i veckan så är musklerna trötta större delen av den tiden. Just därför tränar de flesta ingenting några dagar innan tävling (annat än för att skala av ett par kilon inför invägning).
Helt rätt där. Vad jag menar är naturligtvis sett ur ett längre perspektiv, där vilograden är att räknas som lika. Då är jag ändå snabbare nu än vad jag var då. :)

z_bumbi
2009-11-09, 15:04
"The studies show that up to 4 weeks of stretching for a total of as much as 9,000 seconds in healthy subjects and 36,000 seconds in immobilized human muscle does not affect the resistance to stretch (Bjorklund, Hamberg, & Crenshaw, 2001; Halbertsma & Goeken, 1994; Harvey et al., 2003; Magnusson, Simonsen, Aagaard, Sorensen, & Kjaer, 1996c). In other words, with one exception (Guissard & Duchateau, 2004), the available human data overwhelmingly appears to refute the notion that stretching exercise influences the resistance to stretch in the long term"

5 minuter per dag i fyra veckor är ju inte direkt någon större träningsdos för friska styrke- eller explosivitetstränande idrottare och det är den största mängden. Den med skadade verkar mer intressant med 30 min per dag men "A consecutive sample of 16 spinal cord-injured patients with no or minimal voluntary motor power in the lower limbs and insufficient hamstring muscle extensibility to enable optimal long sitting were recruited." får mig att fundera på relevansen för ovan nämnda idrottare eller i alla fall de som inte tävlar inom handikappidrott i klassen för halvkroppsförlamade. :D

Jag har bara kollat på abstrakten men i de två där man fick en förändring i rörelseomfånget så står det 1-1 då den med ett signifikant utslag inte såg någon förändring medan den som fick en ökning på ca 38% fick en förändring hur musklerna reagerade. Av en slump så är det vaderna som testas i den senare vilket visar att en höjdhoppare kanske bör vara försiktig (iofs baserat på ett abstrakt) med att stretcha sig till ett längre rörelseomfång då prestationen kan försämras.

"There was 1 article that suggested improved running economy. Of 4 articles examining running speed, 1 suggested that stretching was beneficial, 1 suggested that it was detrimental, and 2 had equivocal results. Of the 9 studies examining the effects of regular stretching, 7 suggested that it was beneficial, and the 2 showing no effect examined only the performance test of running economy. There were none that suggested that it was detrimental. CONCLUSIONS: An acute bout of stretching does not improve force or jump height, and the results for running speed are contradictory. Regular stretching improves force, jump height, and speed, although there is no evidence that it improves running economy."

Shrier I. Does stretching improve performance? A systematic and critical review of the literature. Clin J Sport Med. 2004 Sep;14(5):267-73. Review.

Den här är intressant men mitt biblioteket, eller mina dåliga sökkunskaper, säger nej. Jag ska testa en annan väg och återkommer om jag hittar den.

Those requesting an increased flexibility, such as gymnastic, dancing or diving, necessitate pre-exercise stretching to optimize the level of performance. In contrary, for sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching.

Gremion G. [Is stretching for sports performance still useful? A review of the literature]. Rev Med Suisse. 2005 Jul 7;1(28):1830-4. Review.

I tre idrotter med behov av rörlighet får idrottarna bättre prestation om idrottarna är rörliga vilket är ungefär vad jag skrev. De måste ha missat något viktigt i abstraktet?

"In the case of humans, gains in strength seem to occur after 3 weeks of flexibility training, without any specific training for strength development.[56,57] Therefore, evidence suggests that, although stretching exercises may have a negative acute effect on strength, this may not be the case after chronic stretching."

Rubini EC, Costa AL, Gomes PS. The effects of stretching on strength performance. Sports Med. 2007;37(3):213-24. Review.

De där referenserna vore intressantare att få tag på än resten. Idrottarna blev starkare av att stretcha i tre veckor utan att köra någon annan styrketräning. Det verkar på något sätt som ett ganska så underligt resultat så frågan är vad man har mätt?