handdator

Visa fullständig version : En uppskattning av kaloriintag/dag


Zikoria
2009-11-04, 14:46
Är inne på tredje veckan av min deff men jag tycker att det går för långsamt. Äter jag för mycket? Det känns inte så, detta är precis på gränsen med hur lite jag pallar med. Ungefär hur mycket kalorier innehåller detta;

En vanlig deffdag:

Frukost: 250g kvarg med funlight, banan och en näve russin samt 2 ägg med kaviar

Lunch: En matig sallad ELLER Kyckling eller fisk med grönsaker. Aldrig pasta, ris eller potatis till utan snarare bönor ibland.

Middag: 250g kvarg med funlight, en näve russin och en näve hallon ELLER en proteindrink med vaniljprotein, frysta hallon, ½ banan och sojamjölk.


Tränar 4 st hårda styrkepass/vecka, 1 hårt konditionspass och promenerar så mycket som möjligt.

Så, vad är problemet? varför tappar jag så långsamt?

944RS
2009-11-04, 14:55
Hopplöst att försöka räkna ut något med så dålig info!

Zikoria
2009-11-04, 14:57
Hopplöst att försöka räkna ut något med så dålig info!

Vad är det som är dålig information?

Eddie Vedder
2009-11-04, 14:59
Vad är det som är dålig information?

Att informationen inte finns överhuvudtaget. Hur ska man kunna veta vad "matig sallad" är? Eller "en näve".

Ingen kan ju givetvis gissa det och du måste vara mycket mer detaljerad om du vill få hjälp med uträkning.

jebu
2009-11-04, 15:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2721320&postcount=303

Väg all mat under en dag eller 7 och knappa in i programmet så får du veta.

Obs! aktivera macron.

mattilainen
2009-11-04, 15:05
Varför vägar du inte allt engång, så vet du sen.

Zikoria
2009-11-04, 15:14
Jag menade inte exakta siffror, det förstår jag också att man inte kan räkna ut... Men på ett ungefär vad detta kan innehålla kalorimässigt. Säg att en näve russin är 30 gram och att en matig sallad är salladsblad, en halv tomat, några paprikaslicar och 6 gurkskivor med 150 gram kyckling, 4 msk blue cheesedressing och 30 gram ost.

jebu
2009-11-04, 15:19
http://192.121.81.11/livsmedelsok?epslanguage=SV
Det är lättare att du som vet hur mycket allt är försöker uppskatta något än att andra som inte har någon koll ska göra det. Det är snudd på omöjlig uppgift.

944RS
2009-11-04, 15:21
30gram 28% ost innehåller ca.120 kcal
150 gram kycklingfile Ca. 150kcal
30gram russin ca. 100kcal

mini
2009-11-04, 15:29
Hur mycket har du gått ner på tre veckor? Hur mycket väger du på vilken längd?

Zikoria
2009-11-04, 15:30
Tack jebu för länkningen!
Trevligt att folk försöker hjälpa till, likaså med er som bara drygar er.
Så; 1200 kcal kommer jag att sätta i mig idag.

Körde ett hårt pass i morse för övre ryggen och armarna. Med tanke på hur ofta jag tränar och hur jag rör på mig, är denna kalorinivå bra om jag vill tappa i vikt eller bör jag lägga mig lägre eller lite högre?

Zikoria
2009-11-04, 15:33
Hur mycket har du gått ner på tre veckor? Hur mycket väger du på vilken längd?

Jag väger 72,6 kg på 175 cm. Dock inte otränad 72,6 kg utan har tränat mer eller mindre intensivt de senaste 4 åren. Har dock varit sämre med maten. Så jag vill få bort en sisådär 10 kg för att få en mer slimmad och definierad kropp. Jag har gått ner 1,8 kg på tre veckor :(

mini
2009-11-04, 15:35
Då går du inte ner långsamt.

Zikoria
2009-11-04, 15:38
Då går du inte ner långsamt.

1 kg per vecka borde väl gå?

944RS
2009-11-04, 15:47
Tack jebu för länkningen!
Trevligt att folk försöker hjälpa till, likaså med er som bara drygar er.
Så; 1200 kcal kommer jag att sätta i mig idag.

Körde ett hårt pass i morse för övre ryggen och armarna. Med tanke på hur ofta jag tränar och hur jag rör på mig, är denna kalorinivå bra om jag vill tappa i vikt eller bör jag lägga mig lägre eller lite högre?

Ja det borde väl bli minst 1200kcal på det som du uppgett.
Har du vägt eller bara uppskattat mängden/vikten?

Tycker dock att det är lite lågt med tanke på hur mycket du tränar.
Du har gått ner i lagom takt.

mini
2009-11-04, 15:47
1 kg per vecka borde väl gå?

Du riskerar att tappa större del muskler med en snabb viktnedgång, och det vore ju synd om fyra års träning suddas bort för att du har bråttom att bli klar 4-5 veckor tidigare än vad som är rekommenderat.

Zikoria
2009-11-04, 15:51
Så 1200 kcal per dag kan vara rimligt eller ska jag öka på lite till de dagar jag tränar?

Jonna
2009-11-04, 16:26
Så 1200 kcal per dag kan vara rimligt eller ska jag öka på lite till de dagar jag tränar?


Mitt tips är att läsa deffguiden, och med hjälp av den räkna ut din kcal-förbrukning/behov. Men det låter lite för lite med tanke på din längd och vikt.

young_george
2009-11-04, 17:01
1 kg per vecka borde väl gå?

Du KAN gå ner hur mycket som helst.

Hur mycket du kan gå ner utan att riskera för mycket muskel beror på hur du tränar, proteinintag, fettreserver och gener bland annat.

Exakt vilket kcalintag du ska ha kan ingen här svara på.

Eddie Vedder
2009-11-04, 17:37
Tack jebu för länkningen!
Trevligt att folk försöker hjälpa till, likaså med er som bara drygar er.

Skärp dig, det är ingen som drygat sig. Det kan väl inte vara helt orimligt att det blir svårt att räkna ut innehållet baserat på jättelite information?

Och länken finns ju redan i stickyn i kostforumet så den hade du ju kunnat hitta där likagärna. Finns ju massor av databaser där.

Jag vill bara hjälpa till jag också men en uppskattning utifrån din information riskerar ju bara att bli ännu mer fel. Om jag utgår från vad JAG tycker är "en portion" eller "en näve" eller "matig" t.ex.

Nu när du beskrivit din sallad är det ju lite enklare men hur skulle jag NÅGONSIN kunnat gissa att du har den osten i t.ex.? Och jag vet ju fortfarande inte energiinnehåll i varken den eller dressingen.

vicarious
2009-11-04, 18:33
Varför ska nån annan göra jobbet åt dig? Räkna själv precis som alla andra..

I deffguiden kan du räkna ut ditt ungefärliga energibehov. I excel-mallen som har länkats kan du skriva in det du äter, eller skriv bara på papper - gör som du vill. Alla livsmedel har innehållsförteckning. Väg det du äter. Räkna. Justera om det behövs. There you go :)

Zikoria
2009-11-04, 19:09
Men snälla, jag har inte bett ngn att göra ngt 'jobb' åt mig. Jag bara tänkte om det fanns ngn hälsoguru här som hade ngt hum om hur mycket det kunde röra sig om rent kalorimässigt.
Varför denna attityd? Jag har inte krävt att någon ska göra någonting för mig. Jag fick två superbra länkar för att räkna ut det själv så nu har jag gjort det. Känner man sig provocerad av att någon ställer en fråga på ett träningsforum så är det trist.

Eddie Vedder
2009-11-04, 20:28
Varför denna attityd? Jag har inte krävt att någon ska göra någonting för mig. Jag fick två superbra länkar för att räkna ut det själv så nu har jag gjort det. Känner man sig provocerad av att någon ställer en fråga på ett träningsforum så är det trist.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig nu. Det måste ju gå att skriva ett inlägg som inte uppfattas som påhopp utan att tömma hela smileylistan?

Min poäng från första stund var att det inte gick att hjälpa dig trots att jag gärna ville. Din information var helt enkelt värdelös för någon annan. Om jag ber dig räkna ut mitt kcalintag och säger att "idag åt jag makaroner och korv till lunch" hur ska du då kunna veta något? Ingen aning om mängden makaroner, ingen aning om mängden korv och ingen aning om korvtyp. Det kan vara tre skivor viktväktarkorv med ½dl makaroner och det kan vara en halv falukorvsring på 23%-ig falukorv med 150 gram makaroner.

Jag ville alltså vara schysst men det var omöjligt med så bristfällig information.

Shifter
2009-11-05, 13:30
1 kg per vecka borde väl gå?

Om du primärt vill förlora fett så beror det på hur mkt fett du har på kroppen. Varje 1kg fettmassa kan bara frisätta 70kcal per dygn. Teoretisk gräns har jag för mig men den lär nog stämma rätt så bra.
Så ju mindre fett du har på kroppen desto mindre underskott om man vill bevara musklerna.

vicarious
2009-11-05, 13:51
Det intressanta är väl vad du kom fram till med dina uträkningar? :)

Mest sannolikt är att du får i dig lite för mycket kalorier jämfört med vad du gör av med helt enkelt. Om så är fallet är mitt tips att dra ner på russinen och bananerna som inte fyller någon direkt "funktion", förutom att det är gott såklart. Eller så får du röra på dig mer ;)

WHITEFOLKS
2009-11-05, 16:51
Såg väldigt fettsnålt ut också.