handdator

Visa fullständig version : Riktiga skräckfilmer


Griip
2009-11-04, 03:03
Finns sådana? Är helkass på skräckfilmer. Vill se en riktigt mörk och djup skräckfilm, någon som har några filmtips?

Jens Hellberg
2009-11-04, 03:37
Sjuka skräckfilmer: Saw filmerna
Hemska filmer med väldigt bra recensioner: Blair witch project. och även den jag skrev ovan.
Mest hemsk enligt mig: The ring
Filmer som har med excorism att göra brukar kunna vara mörka

Degpekka
2009-11-04, 04:40
Jag skulle också vilja se någon riktig skräckfilm som man känner av, the ring och saw förstår jag inte riktigt, dem kändes lite som scream-filmerna.

Black Star Abyss
2009-11-04, 04:49
The Squat Max That Went Wrong. Hemskare än så blir det inte.

morc
2009-11-04, 05:20
Mm som första postern sa, så ligger tråden nog i fel forum.

Men i vilket fall. Paranormal Activity ska vara riktigt, riktigt skrämmande. Klassisk skräckfilms typ, då menar jag att meningen med filmen är att man ska bli rädd och inte bara äcklad av blod o hjärnsubstans mm. Jag har inte sett den själv dock:/
Någon annan som har sett den kanske?

Roosen
2009-11-04, 05:33
Sjuka skräckfilmer: Saw filmerna
Hemska filmer med väldigt bra recensioner: Blair witch project. och även den jag skrev ovan.
Mest hemsk enligt mig: The ring
Filmer som har med excorism att göra brukar kunna vara mörka

+1

Tyckte att blair witch-filmerna var bra jäkla obehagliga... :em:

Rahf
2009-11-04, 07:12
Det sägs att de japanska Ju-On filmerna (The Grudge på engelska) ska vara de hemskaste filmerna. Även REC (spansktalande) ska vara kuslig.

Onigiri
2009-11-04, 07:21
Ju-on serien var förbannat hemsk i början då det var ett helt nytt steg i skräcken. Saw och liknande anser inte jag som skräck.. det är ju vanliga thrillers med tortyr... REC/Quarantine känns väldigt verklig trots zombies, det är sånt som skrämmer åtminstonde mig.. Samma med Paranormal Activity.

Annars tycker jag att riktigt bra skräckfilmer är sådana man tänker på efteråt och känner sig lite uppjagad och nervös efter man sett, filmer som verkligen påverkat en.

The Mothman Prophecies är ett bra exempel på jävligt bra skräckfilm, enligt mig då. Gore och tortyr osv blir jag knappast skrämd av längre.

Kross
2009-11-04, 07:23
Det sägs att de japanska Ju-On filmerna (The Grudge på engelska) ska vara de hemskaste filmerna. Även REC (spansktalande) ska vara kuslig.

+1. Första gången jag såg Ju-On var den så inåt helvete obehaglig. Likaså andra gången. Helt klart värd att se.

Mazr
2009-11-04, 10:00
De sjukaste, läskigaste, hemskaste, värsta och ja, helt enkelt bästa skräckisarna jag har sett är;

Shutter
The Descent
Martyrs
Frontiere(s)
[REC]
The Grudge
Blair Witch Project

Enjoy!

martintin
2009-11-04, 10:34
Martyrs mådde jag bara dåligt efter att ha sett, den är så sjukt äcklig och störd så man undrar vad det är för fel på folk som producerar och fantiserar ihop sådant.

Dreas
2009-11-04, 10:49
The Descent är äcklig, den och Paranormal acticity har de jag skulle kört på.

Ska man se någon Saw så är det ettan, resten är fan en skam!

spange
2009-11-04, 11:32
Jag förutsätter att ts sett kubrick's "The Shining" annars så är den ett väldigt hett tips.

Godfella
2009-11-04, 11:41
Shutter säger jag, den var riktigt mörk och sjuk.

Alone_in_the_dark
2009-11-04, 11:52
Första gången jag och polaren titta på Psycho i den delen när han går i ner i källaren i Norman Bates hem, och hittar mamman fan då höll vi båda på att kasta in handduken.

Annars har du Silent Hill, Alone in the Dark (:D), the Descent är inte läskig, har du klaustrofobi ska du inte se den.

Gå in på http://www.best-horror-movies.com så kan du läsa om många filmer.

Kimball
2009-11-04, 12:28
De sjukaste, läskigaste, hemskaste, värsta och ja, helt enkelt bästa skräckisarna jag har sett är;

Shutter
The Descent
Martyrs
Frontiere(s)
[REC]
The Grudge
Blair Witch Project

Enjoy!

+1 på varenda rulle! Med REC., Shutter och Ju-On i toppen!

daggermoon
2009-11-04, 12:29
Om man gillar lite mer klassiska skräckfilmer så är Dario Argentos Suspiria samt Rosemarys baby heta tips.
REC som nämnts ovan tyckte jag var riktigt bra, men då är jag zombiefan också.

Scratch89
2009-11-04, 12:34
Första gången jag och polaren titta på Psycho i den delen när han går i ner i källaren i Norman Bates hem, och hittar mamman fan då höll vi båda på att kasta in handduken.

Annars har du Silent Hill, Alone in the Dark (:D), the Descent är inte läskig, har du klaustrofobi ska du inte se den.

Gå in på http://www.best-horror-movies.com så kan du läsa om många filmer.

Va? Du tycker att Silent Hill och Alone In The Dark är bra, men dissar The Descent? Även fast man vore fanboi av båda spelen så kan man inte vara så förblindad att man tycker att de var bra eller jätteläskiga filmer.

stafh
2009-11-04, 12:37
Cannibal Holocaust... den ser man inte två gånger.

L-Sami
2009-11-04, 12:40
Jurtjyrkogården, Pet Semetary på engelska (1989) och Village Of The Damned (1995). Tycker inte så värst mycket om dagens skräckfilmer.

ceejay
2009-11-04, 12:43
Cannibal Holocaust... den ser man inte två gånger.

den verkar ju inte så läskig :P Måste fixa hem den

Alone_in_the_dark
2009-11-04, 12:46
Va? Du tycker att Silent Hill och Alone In The Dark är bra, men dissar The Descent? Även fast man vore fanboi av båda spelen så kan man inte vara så förblindad att man tycker att de var bra eller jätteläskiga filmer.

Jag gillar spelen alltså gillar jag filmerna :D, skämt åtsido filmerna är sevärda men inte mer. Descent är bra men jag anser inte den vara skräckfilm, mer action, fantasy även om de har lyckats bra med den klaustrofobiska känslan.

Hur är det med The Cube?:)

ryss
2009-11-04, 13:04
Tycker inte The Descent var ett dugg läskig. Dead Silence är en riktigt BRA skräckfilm, läskig emellanåt och storyn är riktigt riktigt bra tycker jag

Mazr
2009-11-04, 13:09
Yes, glömde Dead Silence! Skaparna av SAW gjorde den har jag för mig? Man märker det i slutet iaf :D Riktigt bra film!

Wille005
2009-11-04, 13:11
The Shining. <3

Griip
2009-11-04, 13:19
Många tips, fint det! Blir att "köpa" en del av dessa filmer då så har man något att göra ett par dagar, blir recension efteråt!

Saw filmerna vet jag som sagt inte om man ska kalla skräckfilm, måste vara gjord som en thriller alltså. The shining blir det dock! Men vilken version är bäst??

Alone_in_the_dark
2009-11-04, 13:35
Många tips, fint det! Blir att "köpa" en del av dessa filmer då så har man något att göra ett par dagar, blir recension efteråt!

Saw filmerna vet jag som sagt inte om man ska kalla skräckfilm, måste vara gjord som en thriller alltså. The shining blir det dock! Men vilken version är bäst??

Jag gillar versionen från 1980;)

Scratch89
2009-11-04, 13:40
Menar ni Dead Silence som i Tremors som i Hotet Från Underjorden. eller Dead Silence som i den dyngan som kom för något år sedan, men dockorna och världens sämsta twist i slutet? :D

Rickard
2009-11-04, 13:44
Då det verkar gå an att rekommendera annat än ren skräck så måste jag rekommendera Funny Games. Spelar ingen roll om man ser originalet på tyska eller remaken dom är precis lika. Men där har ni en galet skrämmande psykologisk film.

Basil
2009-11-04, 13:44
Många tips, fint det! Blir att "köpa" en del av dessa filmer då så har man något att göra ett par dagar, blir recension efteråt!

Saw filmerna vet jag som sagt inte om man ska kalla skräckfilm, måste vara gjord som en thriller alltså. The shining blir det dock! Men vilken version är bäst??

Om du ska köpa Shutter så se till att du tar det japanska originalet.

Mazr
2009-11-04, 13:46
Scratch : Alla kan inte ha samma smak. Men jag tror nog att han syftar på den som kom för några år sen. Jag med. Twisten var bra enligt mig, och sen så hatar jag dockor. Så filmen gav mig ett par rejäla rysningar. :)

Alone_in_the_dark
2009-11-04, 13:47
När vi ändå är på den asiatiska delen av världen vill jag slå ett slag för den koreanska filmen R-Point:)

hangatyr
2009-11-04, 13:56
Då det verkar gå an att rekommendera annat än ren skräck så måste jag rekommendera Funny Games. Spelar ingen roll om man ser originalet på tyska eller remaken dom är precis lika. Men där har ni en galet skrämmande psykologisk film.

ja den är jävligt läskig.

<Mike>
2009-11-04, 13:58
Blev lite besviken på att jag inte blev rädd för "Paranormal Activity". Har visserligen aldrig blivit rädd för film men hoppades på att det skulle ändras då den visst var känd för att vara jätteläskig.
men men, ska bädda ner mig, släcka alla lampor och sätta på REC härnäst så får vi se vad som händer :)

ryss
2009-11-04, 14:06
Menar ni Dead Silence som i Tremors som i Hotet Från Underjorden. eller Dead Silence som i den dyngan som kom för något år sedan, men dockorna och världens sämsta twist i slutet? :D

Scratch : Alla kan inte ha samma smak. Men jag tror nog att han syftar på den som kom för några år sen. Jag med. Twisten var bra enligt mig, och sen så hatar jag dockor. Så filmen gav mig ett par rejäla rysningar. :)

http://www.imdb.com/title/tt0455760/ syftade jag på :)

Precis alla har olika smak, t.e.x. jag som tidigare nämnt tyckte The Descent iDte var läskig nånstans, satt och garvade när gollumtyperna kom fram och tyckte den inte var speciellt rolig ;)

Three pigs
2009-11-04, 14:12
The Shining, Exorcisten & Paranormal Activity.

petah
2009-11-04, 14:12
Orkade inte läsa igenom tråden.

Barnhemmet, original titel på spanska El Orfenato, tror jag.

Min favoritskräckfilm igenom alla tider.

Det är inte en talanglös hoppa till skräck utan en extremt bra story som bygger det hela. Jag skulle kalla den en perfekt mys-skräckis.

En av extremt få filmer jag sett mer än tre gånger. Det är även den enda film jag har kostat på mig att köpa i blue-ray format.

ryss
2009-11-04, 14:16
Orkade inte läsa igenom tråden.

Barnhemmet, original titel på spanska El Orfenato, tror jag.

Min favoritskräckfilm igenom alla tider.

Det är inte en talanglös hoppa till skräck utan en extremt bra story som bygger det hela. Jag skulle kalla den en perfekt mys-skräckis.

En av extremt få filmer jag sett mer än tre gånger. Det är även den enda film jag har kostat på mig att köpa i blue-ray format.

Jag tycker också den var riktigt bra :) skulle kunna se den igen

Litecore
2009-11-04, 14:25
det har redan sagts, men The Descent och Silent Hill måste +1:as ! :)
ingen som har rekomenderat Drag Me To Hell? jag har själv inte sett den men den
verkar bra imho, Paranormal Activity också! bara att hyra/köpa och avgör själv ;P

petah
2009-11-04, 14:34
Varför är det så många som tipsar om Silent Hill? Var det bara jag som blev superbesviken på den? Eller har det kommit en ny?

erks
2009-11-04, 14:39
Skrämmande: Inland Empire
Motbjudande: August Underground Mordum

Scratch89
2009-11-04, 14:46
Varför är det så många som tipsar om Silent Hill? Var det bara jag som blev superbesviken på den? Eller har det kommit en ny?

Det är väl bara en person som tipsat om Silent Hill? Han fick dessutom på moppen!

Alone_in_the_dark
2009-11-04, 14:46
det är väl bara en person som tipsat om silent hill? han fick dessutom på moppen!
:)

mela
2009-11-04, 14:53
Men i vilket fall. Paranormal Activity ska vara riktigt, riktigt skrämmande. Klassisk skräckfilms typ, då menar jag att meningen med filmen är att man ska bli rädd och inte bara äcklad av blod o hjärnsubstans mm. Jag har inte sett den själv dock:/
Någon annan som har sett den kanske?
Jag har sett den. Den va lite småläskig, men inte så extremt egentligen. Gäller väl att man tror på spöken/demoner åsånt och har livlig fantasi så blir man typ rädd efter sedan istället.

Jag tyckte att 1408 va lite scary...

Litecore
2009-11-04, 14:55
Det är väl bara en person som tipsat om Silent Hill? Han fick dessutom på moppen!
nej jag plussettade också, asbra rulle :D

Wille005
2009-11-04, 14:58
nej jag plussettade också, asbra rulle :D
Skitdålig rulle, om man tyckte om spelen.

stafh
2009-11-04, 15:20
den verkar ju inte så läskig :P Måste fixa hem den

Inte "skräckfilmsläskig", men den sitter i ett tag. :/

ceejay
2009-11-04, 15:26
Inte "skräckfilmsläskig", men den sitter i ett tag. :/

Ska kanske kolla in den ikv :)

kalajset
2009-11-04, 15:35
The Descent som har nämts ett antal gånger tycker jag själv är väldigt bra, men inte särskilt läskig, förutom ett fåtal scener. Däremot finns det ett riktigt stort "creep-out-moment" i denna film som nog har gett en del kalla kårar.

Barnhemmet är helt klart även den riktigt bra, men inte heller denna är särskilt läskig enligt mig.

Dead Silence tycker jag är förhållandevis bra, en klassiskt 80-talskoncept i modern tappning s as. Filmen bör nog inte ses som en särskilt seriös film dock, duger bra till fredagsunderhållning.

I en annan skräckfilmstråd så lyckades jag efter hjälp från kolo få reda på namnet till en film som jag då, för några år sedan nu, tyckte var både riktigt bra, och dessutom betydligt läskigare än ovanstående, Session 9 heter den. Har inte sett den sedan dess, men får nog göra det igen snart.

Apropå The Shining så finns det, förutom den vanliga filmen, absolut miniserien för TV med samma namn att se på med, tycker helt klart den är underskattad. Stephen King var inte särskilt nöjd över filmen, så han gjorde en egen version istället, långt senare, den är mycket mera lik boken. Serien känns iofs ganska daterad på vissa sätt nu, men den är bra, och betydligt längre än filmen.

erks
2009-11-04, 15:35
Ska kanske kolla in den ikv :)

Käka inte samtidigt. ;)

Scratch89
2009-11-04, 15:38
I en annan skräckfilmstråd så lyckades jag efter hjälp från kolo få reda på namnet till en film som jag då, för några år sedan nu, tyckte var både riktigt bra, och dessutom betydligt läskigare än ovanstående, Session 9 heter den. Har inte sett den sedan dess, men får nog göra det igen snart.


Session 9 var läskig när jag såg den första gången, precis som du säger. Jag har inte sett den sedan den var ny, och jag var betydligt yngre då. Vore tråkigt om man såg om den och man märkte att den inte alls var läskig.

sandr
2009-11-04, 15:40
Jag kan rekommendera en svenska film, den är gammal men väldigt bra. Den heter Erotiska hämningar! Se den!

Three pigs
2009-11-04, 17:03
Jag har sett den. Den va lite småläskig, men inte så extremt egentligen. Gäller väl att man tror på spöken/demoner åsånt och har livlig fantasi så blir man typ rädd efter sedan istället.


Jag har faktiskt, helt ärligt, aldrig sett en mer otäck film än Paranormal Activity. Jag har faktiskt haft sömnproblem sedan jag såg den, helt jäkla sinnessjukt. Kan ju bero på också att övernaturliga fenomen är det enda som jag är riktigt rädd för. Blir sällan rädd för "vanliga" skräckfilmer.

Mats J
2009-11-04, 18:26
Jag har faktiskt, helt ärligt, aldrig sett en mer otäck film än Paranormal Activity. Jag har faktiskt haft sömnproblem sedan jag såg den, helt jäkla sinnessjukt. Kan ju bero på också att övernaturliga fenomen är det enda som jag är riktigt rädd för. Blir sällan rädd för "vanliga" skräckfilmer.

Håller med, är endast övernaturliga fenomen som jag anser som skräckfilm. Saw, scream etc. är på sin höjd en thriller.

dream_theater_
2009-11-04, 18:38
Drag me to hell tycker jag var läskig. REC förstår jag inte varför så många skriver.. Den vad väl sådär. Baby's room (spansk film det med) var riktigt bra.

Ape3
2009-11-04, 18:43
Cannibal Holocaust... den ser man inte två gånger.

Den är ju bara osmaklig. En äkta gore-film till skillnad mot splatter.
Man blir ju inte rädd av den som med en riktigt bra skräck.

spange
2009-11-04, 19:35
Cannibal Holocaust... den ser man inte två gånger.

har sett den 3 :D :em:

med olika polare, samt en gång själv för att kocentrera mig på filmen, älskar soundtracket.

mattilainen
2009-11-04, 19:44
halloween filmerna
children of the corn (gamla), den nya sög så otroligt!
terror on elmstreet

spange
2009-11-04, 19:57
Här kommer några personliga favoriter, har sett så fruktansvärt många att jag antagligen glömmer många favvos, men here goes:
alien - ettan
aliens - tvåan
Event horizon, mycket bra film enligt mig, vet inte varför den inte är mer känd
Exorcisten
Omen (-76)
Candyman
The changeling -80 (ej att förväxla med changeling)
The shining
The thing
Southern comfort (OK ej skräck)
Cannibal holocaust
Amityville horror(Ryan Reynolds, enda versionen jag sett)
Blair Witch project
Dead birds
Tcm originalet - klassiker.
Wrong turn, härlig köra vilse i skogen, dödas av hillbillies film.
Night of the living dead
När lammen tystnar
the crow (inte heller egentlig skräck)
Evil dead, man kollar mest på dem för att de är roliga dock

Orkar inte lista flera nu, men Skräckforum.org är en bra sida för tips, och darkdisc en bra skräckfilmsshop med det mesta.

spange
2009-11-04, 20:05
hittade denna som kommande film på Darkdisc, ser ut att vara en riktigt djup och bra film:D
http://i35.tinypic.com/6ydv8k.jpg

<Mike>
2009-11-04, 20:21
Jag har faktiskt, helt ärligt, aldrig sett en mer otäck film än Paranormal Activity. Jag har faktiskt haft sömnproblem sedan jag såg den, helt jäkla sinnessjukt. Kan ju bero på också att övernaturliga fenomen är det enda som jag är riktigt rädd för. Blir sällan rädd för "vanliga" skräckfilmer.

Om jag får fråga, vad var det som var läskigt med den filmen? Stämningen eller någon särskild händelse? Jag såg nämligen filmen och tyckte den var helt ok men det var massor av grejer jag störde mig på vilket inte riktigt kunde få mig att leva mig in i stämningen.

Spoilers:

För det första störde jag mig hårt på att killen ville lösa allt själv. Han kunde ju ingenting och gjorde inget för att stoppa "demonen" (eller vad det nu var). Han ville ju bara fånga allt på film. Vem som helst kunde ju räkna ut att demonen fick större kraft ju mer uppmärksamhet han fick. Innan dom började filma hade hon mest hört viskningar men så fort den fick uppmärksamhet blev den starkare och starkare. Sedan så verkade den trivas i huset, därför borde dom ha testat förflytta sig från huset (även fast dom blev tillsagda att inte göra det) för att se om det gjorde någon skillnad. Ingen sund människa stannar väl i huset om något sånt händer...
Sedan så blev jag galen på att tjejen låg på den sidan som var närmast dörren... Blev arg på det :D
Sedan så hade dom kunnat använda inspelningarna som bevis på just "paranormal activity" och tjäna multum på det! Men nej... killen vill ha mer och mer helt utan anledning! När det började bli farligt var då dom skulle lägga av med det och vidta säkerhetsåtgärder.
Nej, jag blir mest arg på hela grejen. Och sen blev det för mycket när demonen drog i tjejen och gjorde avtryck på golvet. Tycker det borde ha stannat vid att han tog över hennes kropp.
Det är mer, brädan som han eldade upp till exempel... Dom brydde som inte om att han eldade upp den... Hade jag vetat att demonen kunde elda upp saker så hade jag haft en brandsläckare nära till hands.
Nej, jag stör mig bara.

mangemani
2009-11-04, 20:29
är väl lite orginell och säger den svenska filmen Besökarna;)
kan va rätt så skrämmande en sen kväll.

kålman
2009-11-04, 20:40
Finns det några andra filmer i stil med

wrong turn
the hills have eyes
deliverance
southern comfort

Mazr
2009-11-04, 20:50
Just det spange; Dead birds... den var riktigt äcklig och läskig kommer jag ihåg! rekommenderas varmt :)

Kimball
2009-11-04, 21:16
är väl lite orginell och säger den svenska filmen Besökarna;)
kan va rätt så skrämmande en sen kväll.

Haha den som ~10åring gav duktiga men. Har fortfarande problem att kolla i in i mörka fönster en längre stund.

Inte vågat se på Dead Silence pga dockinnehållet sedan jag såg Dockan som yngre heller.

Sen tycker jag skräckfilmer är väldigt beroende av atmosfären. Ser man filmen med några vänner är det sällan skrämmande trots duktigt hemmabiosystem som kan få en att hoppa till. Att se filmer med hörlurar själv i nedsläckt hus/lägenhet däremot, där snackar vi stämning! Tycker det känns så mycket närmare med lurar vs hemmabio!

spange
2009-11-04, 21:37
Haha den som ~10åring gav duktiga men. Har fortfarande problem att kolla i in i mörka fönster en längre stund.

Inte vågat se på Dead Silence pga dockinnehållet sedan jag såg Dockan som yngre heller.

Sen tycker jag skräckfilmer är väldigt beroende av atmosfären. Ser man filmen med några vänner är det sällan skrämmande trots duktigt hemmabiosystem som kan få en att hoppa till. Att se filmer med hörlurar själv i nedsläckt hus/lägenhet däremot, där snackar vi stämning! Tycker det känns så mycket närmare med lurar vs hemmabio!

+1, det isolerar en från alla vanliga lugnande ljud man inte annars tänker på men som finns där, man känns nästan medverkande i filmen, och blir engagerad i den på ett annat sätt:P härligt...

The Swedish Oak
2009-11-04, 21:50
Här kommer några personliga favoriter

1+ på det mesta på din lista. Bra klassiska skräckfilmer helt enkelt, men vill lägga till två minst.

*Texas chainsaw massacre (orginalet)
*IT (Stephen kings)

Inte något man hoppar till i soffan av, men bra filmer helt enkelt.

Sen vill jag passa på och hypa ner Paranormal Activity, den är kass och inte läskig enligt mig. Funkar tydligen på många i biopubliken, men har man sett skräckfilmer förr så funkar tricken i den filmen inte så bra.

Scratch89
2009-11-07, 12:05
Jag kan bumpa den här tråden med en utomordentligt bra lista. Jag har inte sett alla filmer (ett par har jag missat, tyvärr), men jag tycker att den är godkänd i placeringen. Jag skulle vilja ha The Ring med på listan.

http://www.examiner.com/examiner/x-1550-Seattle-Movie-Examiner~y2009m10d21-The-Wednesday-10--The-Top-10-Horror-Movies-of-the-Decade

spange
2009-11-07, 12:14
1+ på det mesta på din lista. Bra klassiska skräckfilmer helt enkelt, men vill lägga till två minst.

*Texas chainsaw massacre (orginalet)
*IT (Stephen kings)

Inte något man hoppar till i soffan av, men bra filmer helt enkelt.

Sen vill jag passa på och hypa ner Paranormal Activity, den är kass och inte läskig enligt mig. Funkar tydligen på många i biopubliken, men har man sett skräckfilmer förr så funkar tricken i den filmen inte så bra.

hade faktiskt med Texas chainsaw massacre, fast orkade bara skriva tcm =P, givetvis originalet, remaken ger jag inte mycket för, Stephen king´s IT var det jääkligt länge sen jag såg, den är grym! den lär jag kolla på framöver..

Onigiri
2009-11-07, 12:16
Håller med angående Dead Birds. Det kom nästan i kalsongerna när jag såg den (ungjävlarna i filmen fixade jag nästan inte).

Descent är egentligen inte så märkvärdig, den har sina stunder. Den blev ju grymt hypad dock.

Session 9 är otäck som någon skrev några sidor bak.

Besökarna var ju fan overkligt hemsk när man såg den som.. 8-9 åring nånting.

Blood and Gore och sån skit är inte otäckt längre alls, förstår inte varför så många är rädda för det än idag.

Three pigs
2009-11-07, 14:04
Om jag får fråga, vad var det som var läskigt med den filmen? Stämningen eller någon särskild händelse? Jag såg nämligen filmen och tyckte den var helt ok men det var massor av grejer jag störde mig på vilket inte riktigt kunde få mig att leva mig in i stämningen.
[/COLOR]

Jadu, jag var i en sådan sinnesstämning innan att jag hade lätt för att bli rädd, antar att det gjorde det mesta. Jag tänkte också på dom där småsakerna, men orkade inte reflektera mer än så över det.

Dessutom fruktar jag övernaturliga grejor, fifan.

stafh
2009-11-07, 20:07
Den är ju bara osmaklig. En äkta gore-film till skillnad mot splatter.
Man blir ju inte rädd av den som med en riktigt bra skräck.

Vem blir rädd av skräckfilmer?

tigerofsweden
2009-11-07, 20:22
Jag kan bumpa den här tråden med en utomordentligt bra lista. Jag har inte sett alla filmer (ett par har jag missat, tyvärr), men jag tycker att den är godkänd i placeringen. Jag skulle vilja ha The Ring med på listan.

http://www.examiner.com/examiner/x-1550-Seattle-Movie-Examiner~y2009m10d21-The-Wednesday-10--The-Top-10-Horror-Movies-of-the-Decade

Isch, denna listan passade ju inte alls, "Låt den rätta komma in" va fan?! :Virro

Scratch89
2009-11-07, 20:23
Isch, denna listan passade ju inte alls, "Låt den rätta komma in" va fan?! :Virro

Listan var väl iofs inte om den läskigaste filmen, utan bästa. Jag vet inte heller riktigt om den platsar, men den är ju både hemsk och väldigt bra.

hoikka poika
2009-11-07, 20:24
Här kommer några personliga favoriter, har sett så fruktansvärt många att jag antagligen glömmer många favvos, men here goes:
alien - ettan
aliens - tvåan
Event horizon, mycket bra film enligt mig, vet inte varför den inte är mer känd
Omen (-76)
The shining
Blair Witch project

Orkar inte lista flera nu, men Skräckforum.org är en bra sida för tips, och darkdisc en bra skräckfilmsshop med det mesta.

+1 på de filmerna!

När jag såg första Alien filmen höll jag på att pissa ner mig av nervositet. För att inte tala om Event horizon, rätt läskig *cry*

tigerofsweden
2009-11-07, 20:26
Listan var väl iofs inte om den läskigaste filmen, utan bästa. Jag vet inte heller riktigt om den platsar, men den är ju både hemsk och väldigt bra.

Sant, det är nog det att jag definierar skräck som något jag blir vettskrämd av ;)

sandr
2009-11-09, 11:37
Jag kan rekommendera en svenska film, den är gammal men väldigt bra. Den heter Erotiska (http://www.singel-dejting.se/erotiska.htm) hämningar! Se den!

Sämst!

delizh
2014-06-09, 21:51
Upplivar tråden här!

Ge mig tips på mer skräckfilmer som kan skrämma skiten ur en!

Chris
2014-06-09, 21:55
Upplivar tråden här!

Ge mig tips på mer skräckfilmer som kan skrämma skiten ur en!

Har sett ganska mycket skräck och min favorit är helt klart The Conjuring, sket nästan på mig första gången jag såg den.

Captainwide
2014-06-09, 21:59
Inte direkt skräck utan mer äckelfilmer.
- A serbian film
- The human centipede 1 o 2
- I spit on your grave 1 o 2 (vet inte om det finns en 3a)

Mer skräckaktigt
The grudge
Conjuring
Paranormal activity

delizh
2014-06-09, 21:59
Har sett ganska mycket skräck och min favorit är helt klart The Conjuring, sket nästan på mig första gången jag såg den.

Hört talas om den men inte sett den.
Då får det bli ett måste nu då! :)

delizh
2014-06-09, 22:01
Inte direkt skräck utan mer äckelfilmer.
- A serbian film
- The human centipede 1 o 2
- I spit on your grave 1 o 2 (vet inte om det finns en 3a)

Mer skräckaktigt
The grudge
Conjuring
Paranormal activity

Alla grudge filmer eller är någon en favorit?

Captainwide
2014-06-09, 22:05
Alla grudge filmer eller är någon en favorit?

Alla filmer. Dock gillar jag inte att det finns just så många filmer. (Känns som att de mjölkat ur för mycket)

Fuark
2014-06-09, 22:05
Om du gillar The Conjuring- Insidious 1 & 2, Dead Silence, Dark Skies samt Sinister

Lafayette
2020-02-21, 18:13
Efter The Lighthouse blev jag ju riktigt sugen på The Witch. Kanske fredagsfilm. Världens bästa filmgenre.

Snubben
2020-02-21, 18:17
Efter The Lighthouse blev jag ju riktigt sugen på The Witch. Kanske fredagsfilm. Världens bästa filmgenre.

Hur var lighthouse? Sugen som tusen på den..

sailaways
2020-02-21, 18:52
Stake Land var bra.....

gohei
2020-02-21, 18:57
Besökarna, gammal svensk film som är ganska ruggig om ni frågar mig.

Vinter
2020-02-21, 19:18
Hereditary

Klart värd att se en mörk natt.

Langster
2020-02-21, 19:50
The Ring, det japanska originalet tyckte jag var riktigt ruskig. Det var dock ca 15-20 år sen jag såg den så jag vet inte om den fortfarande skulle skrämma mig.

På den tiden hade jag en TV vid sängen och jag somnade ofta med fjärrkontrollen i sängen. Nån natt strax efter jag sett the ring råkade jag lägga mig på fjärrkontrollen i sömnen eller nåt så att TVn gick i gång med myrornas krig... har man sett filmen så förstår man...

Hände en annan gång att jag drömde en riktigt otäck mardröm en natt och slog på TVn för att lugna ner mig, det som visades var Blair Witch Project, har aldrig sett hela den filmen, men just vid det tillfället var den riktigt obehaglig! :d

Annars har jag nuförtiden riktigt svårt för att bli skrämd av film, tycker det mesta jag sett i skräckfilmsväg de senaste åren snarare varit dåligt än läskigt. Däremot kan jag tycka att verkliga historier om försvinnanden eller ouppklarade mord kan vara rätt obehagliga, finns ju massor av sånt på youtube m.m.
Historien om de två tjejerna som försvann i panama t.ex... med fotona man hittade i deras kamera osv, svårt att slå verkligheten!

Klein
2020-02-21, 20:38
Som jag minns det (in no particular order):


Alien
The Shining
Evil Dead (uncut)
Ringu
Shutter
Lost Highway
The Conjuring
Event Horizon
The Devil's Backbone
The Others


The Haunting of hill house på Netflix var också riktigt bra även om det är en serie. Höll på skita på mig flera gånger.

King Grub
2020-02-21, 20:41
https://www.discshop.se/tv-serier/dvd/manguden/P79673

Den var det otäckaste jag sett för 31 år sedan.

Den är säkert töntig idag, men det tyckte jag inte då.

Termy
2020-02-21, 20:51
En amerikansk varulv i London var riktigt läskig. Scenen på heden samt i tunnelbanan!

Sedan "Det" när man var typ 7 år gammal.

Wrenchgirl
2020-02-21, 20:53
Tre filmer som lämnade mig något skakad var The Grudge amerikansk (ja jag vet att folk föredrar japanska men undviker dem av vissa anledningar), Event Horizon och Night Of The Living Dead originalet. Sen en som var mörk som inte lämnade mig lika skakad var The Darkling. Christine är också rätt mörk liksom de flesta av Stephen Kings filmer.

Sen om man ska vara lite lustig så Instängd (The Decent) var mörk på så sätt att jag satt mest och undrade vem som levde och inte för en kort sammanfattning är väl att man ser lite i någon ljus glimt innan rutan blir mörk och man hör lite skrik och vid nästa ljusglimt är någon död. :p

Jag är en som föredrar övernaturliga skräckisar. Rape-Revenge genren som The Last House on the Left och I spit on your grave går helt bort för mig. Min personliga favorit är dock Poltergeist första filmen. :)

VoDaresVins
2020-02-21, 20:55
Kommit många bra tips här jag håller med om.
Helst bör man ju se skräckfilmer ensam när man börjar bli lite trött. Brukar ge trevlig mindfuck.
Några tips till om än inte jätteotäcka.
- REC
- Sinister
Och ett wildcard som är mera skräck+action; I saw the devil. En favorit.

Brofessorn
2020-02-21, 21:02
Money, Banking and the Federal Reserve av Misesinstitutet. Oerhört skrämmande film som avslöjar de verkliga monstren som går bland oss.

Se gratis nu:

YLYL_NVU1bg

VoDaresVins
2020-02-21, 21:02
...
Sen om man ska vara lite lustig så Instängd (The Decent) var mörk på så sätt att jag satt mest och undrade vem som levde och inte för en kort sammanfattning är väl att man ser lite i någon ljus glimt innan rutan blir mörk och man hör lite skrik och vid nästa ljusglimt är någon död. :p
...

Satt ensam hemma i mörkret och såg på den. Just när den hade börjat ta fart smällde det till när sambon kom hem. Satte nog rekordpuls vid soffliggande ställning den kvällen.

Wrenchgirl
2020-02-21, 21:08
Satt ensam hemma i mörkret och såg på den. Just när den hade börjat ta fart smällde det till när sambon kom hem. Satte nog rekordpuls vid soffliggande ställning den kvällen.

Okej XD Jag satt mest och tänkte "Jaha??? Är den tjejen död? Nähä det var tydligen den tjejen som dog. " Med undantag för dem jag nämnde så är jag en sådan som gapskrattar då jag ser en skräckis.

Ishnak
2020-02-22, 06:44
https://www.discshop.se/tv-serier/dvd/manguden/P79673

Den var det otäckaste jag sett för 31 år sedan.

Den är säkert töntig idag, men det tyckte jag inte då.

Hade minnen av att den var riktigt otäck också, tills jag köpte den för en 5-6 år sen. Svaret är ja, den är töntig idag. Den skulle mått bättre av att få stanna i nostalgidimman.

Animalisk
2020-02-22, 08:06
Cannibal Holocaust från 1980. Jag har den ocensurerade versionen på VHS nere i källaren :)

Hemi
2020-02-25, 04:22
Alien blir nog etta för mig.

Kvinnor, fightas tillbaks. Vik inte ned dig och du har en större chans att klara dig. Om överfall. Tydligt budskap.

Citatet i filmen:
We live as we dream - alone
Joseph Conrad Heart of Darkness Det här är den verkliga skräcken för många när de fattar det och många kan inte släppa den. För min del, så tar jag med mig att våra närmaste kan aldrig höra för mycket att vi älskar dem. Behåll er spirit till varandra.

Conrad skrev en bok som heter Nostromo likaså, rymskeppet som skeppar rederiet i filmen heter så. En seglare i boken. Corruption typ, ej l'st den.

Flyktskeppet heter Narcissus, Conrad skrev en bok som heter The Nigger of the 'Narcissus' Ej l'st den heler men b'gge ligger på listan.

spange
2020-02-25, 11:15
Tips om man gillar Lovecraft är den nya Color out of space av Richard Stanley, hands down bästa Lovecraft-filmatiseringen i mitt tycke.

PureWhey
2020-02-25, 12:00
Skjult. En norsk skräckfilm.

svenbanan
2020-02-25, 18:52
Tips om man gillar Lovecraft är den nya Color out of space av Richard Stanley, hands down bästa Lovecraft-filmatiseringen i mitt tycke.

Åh. Den har jag inte hört talas om. Men jag älskar Lovecrafts berättelser.

Trapz
2020-02-25, 20:41
Har försökt bläddra igenom för att hitta något bra.
Ge mig gärna tips på några läskiga skräckfilmer som även är bra, känns som det finns så mycket skit. Tjejen gillar skräckfilm så kollar ibland med henne men oftast är det ju inte bra filmer.

Vi har sett conjuring, sinister, paranormal, rec, som jag kommer på på rak arm


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svenbanan
2020-02-25, 20:51
Har försökt bläddra igenom för att hitta något bra.
Ge mig gärna tips på några läskiga skräckfilmer som även är bra, känns som det finns så mycket skit. Tjejen gillar skräckfilm så kollar ibland med henne men oftast är det ju inte bra filmer.

Vi har sett conjuring, sinister, paranormal, rec, som jag kommer på på rak arm


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är egentligen inte så jättemycket för skräckfilmer. Mest för att jag tycker "jump scares" är bland det ostigaste som finns, och det är väldigt vanligt i just skräckisar.

Av någon anledning gillar jag dock allt med zombies. I alla fall tills dess att jag blivit lite mätt på detta tack vara TWD...

Några skräckisar från de senaste tio åren som jag kan minnas att jag gillat är dock "Drag me to Hell" (https://www.imdb.com/title/tt1127180/?ref_=nv_sr_srsg_0) och "Cabin in the woods" (https://www.imdb.com/title/tt1259521/?ref_=nv_sr_srsg_0)

VoDaresVins
2020-02-26, 04:34
Har försökt bläddra igenom för att hitta något bra.
Ge mig gärna tips på några läskiga skräckfilmer som även är bra, känns som det finns så mycket skit. Tjejen gillar skräckfilm så kollar ibland med henne men oftast är det ju inte bra filmer.

Vi har sett conjuring, sinister, paranormal, rec, som jag kommer på på rak arm


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hereditary som nämndes här är nog den senaste bästa jag sett. Innan den skulle jag säga The Witch, men kan tänka mig att inte alla gillar den.

svenbanan
2020-02-26, 05:20
"The Autopsy of Jane Doe" från några år sedan var också rätt bra tycker jag mig minnas.

VoDaresVins
2020-02-26, 06:00
"The Autopsy of Jane Doe" från några år sedan var också rätt bra tycker jag mig minnas.

En kompis nämnde den för ett tag sen. Ska se den. :thumbup:

smon58338
2020-02-26, 06:45
The Walking Dead Is a good horror movie




huay yeekee (https://www.ssslotto.com/%E0%B8%AB%E0%B8%A7%E0%B8%A2%E0%B8%A2%E0%B8%B5%E0%B 9%88%E0%B8%81%E0%B8%B5)




JabYeeKee (https://www.ssslotto.com/%E0%B8%AB%E0%B8%A7%E0%B8%A2%E0%B8%A2%E0%B8%B5%E0%B 9%88%E0%B8%81%E0%B8%B5)

Scratch89
2020-02-26, 09:55
Jag hörde en kompis som pratade om Midsommar igår, och han hade tyckt att den var otroligt udda men ändå bra. Någon som sett den?

Livet
2020-02-26, 10:03
Jag hörde en kompis som pratade om Midsommar igår, och han hade tyckt att den var otroligt udda men ändå bra. Någon som sett den?

Yes, inte ett dugg läskig skulle jag säga. Möjligtvis att man uppfattar den som obehaglig men jag tyckte mest att det framstod som en ordentlig parodi på den svenska midsommartraditionen och därmed hade jag svårt att ta den seriöst.

Wrenchgirl
2020-02-26, 11:00
Jag är egentligen inte så jättemycket för skräckfilmer. Mest för att jag tycker "jump scares" är bland det ostigaste som finns, och det är väldigt vanligt i just skräckisar.

Av någon anledning gillar jag dock allt med zombies. I alla fall tills dess att jag blivit lite mätt på detta tack vara TWD...

Några skräckisar från de senaste tio åren som jag kan minnas att jag gillat är dock "Drag me to Hell" (https://www.imdb.com/title/tt1127180/?ref_=nv_sr_srsg_0) och "Cabin in the woods" (https://www.imdb.com/title/tt1259521/?ref_=nv_sr_srsg_0)

En lite udda zombiefilm är Return of the Living Dead 3. Till skillnad från resten i serien här de helt hoppat över komedin utan följer det klassiska mönstret pojke möter flicka, de blir kära, flicka omkommer i en trafikolycka, ledsen pojke använder sin fars militära experiment och återupplivar flicka. Flicka kämpar resten av filmen med sitt lilla sug efter hjärnmat. :D��

Och den är faktiskt bättre än den låter.

svenbanan
2020-02-26, 18:39
En lite udda zombiefilm är Return of the Living Dead 3. Till skillnad från resten i serien här de helt hoppat över komedin utan följer det klassiska mönstret pojke möter flicka, de blir kära, flicka omkommer i en trafikolycka, ledsen pojke använder sin fars militära experiment och återupplivar flicka. Flicka kämpar resten av filmen med sitt lilla sug efter hjärnmat. :D��

Och den är faktiskt bättre än den låter.

Hmm. Jag har nog sett någon enstaka av filmerna i den serien, men ogillat sinslagen av komedi och avfärdat hela serien som dynga. Kanske ska kika på denna då om tillfälle ges någon gång.

Jag minns inte heller exakt vad det var jag ogillade med komedin i dessa filmer. Jag gillar en hel del andra filmer som blandra in humor i zombiegenren.

Baldr
2020-02-26, 19:04
Jag hörde en kompis som pratade om Midsommar igår, och han hade tyckt att den var otroligt udda men ändå bra. Någon som sett den?

Filmens största problem var väl tempot och att den var förutsägbar. Hade tjänat på att kapa en timme. Jag som inte klarar av skräck upplevde att den var helt fri från det. Lite gore men huvudsakligen en film om gruppsykologi.

En film jag hade glömt om det inte vore för midsommarkopplingen.

ARMSTARK
2020-02-27, 08:51
Första "Resident evil" filmen är djävligt läskig, bra zombies också.

CalleP
2020-02-27, 10:33
Jag hörde en kompis som pratade om Midsommar igår, och han hade tyckt att den var otroligt udda men ändå bra. Någon som sett den?

Sett den två gånger! Tyckte den var riktigt bra, jag är själv intresserad av sekter och tyckte därför den var rätt intressant. Man sugs nästan med att acceptera allt sjukt som sker.

Har inte sett någon liknande film direct och tyckte den var en frisk fläkt jämfört med manga andra skräckfilmer jag har sett!

Baldr
2020-02-27, 12:28
Har inte sett någon liknande film direct och tyckte den var en frisk fläkt jämfört med manga andra skräckfilmer jag har sett!

Är ju en kultklassiker så du känner säkert till den men mycket av inspirationen i Midsommar kommer ju från The Wicker Man (https://www.imdb.com/title/tt0070917/).

CalleP
2020-02-27, 13:15
Är ju en kultklassiker så du känner säkert till den men mycket av inspirationen i Midsommar kommer ju från The Wicker Man (https://www.imdb.com/title/tt0070917/).

Kände inte till den, Tack! :)