handdator

Visa fullständig version : Smärta i axel efter hantelpress.


wessmen
2009-11-04, 00:06
Hej!

Igår var det dags för ett axelpass och taggad som fan så kör jag på ordentligt, för att vara mig. Dum som man är så pressar man dock den sista repetionen och när jag är högst upp så förlorar jag kontrollen på ena hanteln och armen viker sig innåt så hanteln är på väg ner mot mitt huvud. I denna iver så tänker jag givetvis att jag räddar huvudet från en rejäl smäll om jag pressar hanteln utåt, detta gör jag och släpper den högt.

Men, rörelsen gick så långt att jag trodde att armen skulle gå ur led, det kändes (inbillning?) som att kulan i axeln "lyftes" ur sitt fäste för en kort sekund. Detta följdes av en intensiv smärta över hela axeln.

Den värsta fasen går över efter cirka en minut, jag börjar att känna efter hur axeln känns genom att sakta rotera armen i en cirkel, fungerar fint. Jag fortsätter passet men sänker alla vikter till 50% av vad jag normalt brukar köra. Militärpressen går fint, sidolyften och baksida axlar likaså. (Om det var bra eller dåligt att köra väldiga lätta vikter får ni gärna kommentera, har alltid hört att det ska vara bra att känna på skadan för att få igång lite cirkulation).

Idag så känns jag lite öm i armbågen, blandat med smärta då den belastas i vissa vinklar. En vinkel av detta är om jag har armen helt utsträckt framför mig och reser den uppåt. En annan är om jag har armen utsträckt som på denna bilden http://www.clinicalsportsmedicine.com/_images/chapters/14/14-2w.jpg, där jag roterar armen uppåt.

Smärtan uppstår vid punkten som jag markerat. http://data.fuskbugg.se/skalman01/shoulder_anatomy_muscles02.jpg och sprider sig sedan som en värme upp emot halva axeln.

Att det var sjukt klantigt gjort behöver ni inte tala om för mig då jag är tillräckligt besviken på mig själv att jag inte gjorde den bedömning.

Får hoppas att det inte är allt för farligt.

Med vänliga hälsningar,

Martin Löwgren
2009-11-04, 12:27
Kan vara allt ifrån en ligamentsskada i coracoclaviculare, kapseluttöjning eller annat så uppsök läkare för röntgen undersökning.

Mest troligt har dock nog inte hänt förutom att ledband, muskler och senor kanske fått sig en ordentlig kyss.

Undvik sådana här skador genom att träna korrekt och säkert med bra teknik.

wessmen
2009-11-04, 21:41
Kan vara allt ifrån en ligamentsskada i coracoclaviculare, kapseluttöjning eller annat så uppsök läkare för röntgen undersökning.

Mest troligt har dock nog inte hänt förutom att ledband, muskler och senor kanske fått sig en ordentlig kyss.

Undvik sådana här skador genom att träna korrekt och säkert med bra teknik.

Ok, tack för svaret!

Hur tycker du att jag ska agera om axeln förbättras väldigt mycket inom det närmsta dygnet/dygnen? Förutom att känna efter hur det känns vid nästa träning och gå skynda långsamt så att säga.

Martin Löwgren
2009-11-04, 22:43
Ok, tack för svaret!

Hur tycker du att jag ska agera om axeln förbättras väldigt mycket inom det närmsta dygnet/dygnen? Förutom att känna efter hur det känns vid nästa träning och gå skynda långsamt så att säga.

Skynda långsamt och stärk rotatorcuff :)

wessmen
2009-11-13, 20:31
Första axelpasset sedan skadan avklarat.

Kunde köra igenom alla axelövning utan några som helst problem på ungefär 80% av vikterna jag körde med innan.

Men, när jag kör sittande rodd så känns det en del i axeln, dock inget fruktansvärt. Känningarna kommer när jag släpper tillbaka vikten på rodden, känns i sidan på axeln. Min egna lilla teori är väl att axeln inte återhämtat sig till fullo och därmed fortfarande är öm eftersom det kanske drar en hel del i axelmuskelaturen när jag släpper tillbaka vikten.

Håller armarna tight intill kroppen när jag släpper tillbaka. Vikten jag tränar med är runt 70kg.

Kan jag ha något rätt i min teori eller är jag helt ute och cyklar?
Jag kan alltså genomföra övningen, men axeln ömmar en del.