handdator

Visa fullständig version : Finns det sånna som inte kan bygga muskler?


jisk
2009-11-03, 20:03
Hej,

Finns det de? vill inget annat en o få en slimmad kropp, strävar alltså inte efter något överdrivet utan sånt som andra kan klara på 6-mån-1 år. men det känns så hopplöst, Har tränat nu i nästan 1,5 år och det händer absolut ingenting, säkert många som känner igen mig för jag har lagt upp massvis med trådar, o försöker verkligen , Haft samma arm mått nu i helt år, asså herregud va man blir depp för de här. ända jag blir är mer fet.


så ska jag ge upp eller, har verkligen gett det tid, men verkar precis som ja har några loppis gener som är totalt kassa, =/=/

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:04
För lite tricep? Äter du direkt efter träning?

jisk
2009-11-03, 20:06
Yes, det gör jag, äter 5 mål om dagen kör 3 kostillskot, aa visst e min triceps liten för den växer alldrig

jebu
2009-11-03, 20:08
Vikt, ålder, längd?
hur ser träningen ut en normal vecka?
Och hur äter du? samt när äter du?

jisk
2009-11-03, 20:12
Vikt, ålder, längd?
hur ser träningen ut en normal vecka?
Och hur äter du? samt när äter du?

181 lång,
vikt ca 82, hade 70 kilo som start
21 år

kör tre pass, efter bumbis schema, varier hög o låg rep, o skiftar setet, även kört axon schema några månader, inga fel dom era schema, det e fel på mej.

äter husmanskost 2 ggr frokust, några mellanmål, me mycke bra fördelat me protte, kollisar o fett. äter 2 ggr efter aj tränat med, flummigt skrivet men 5 ggr totalt per dag

rooz
2009-11-03, 20:14
181 lång,
vikt ca 82, hade 70 kilo som start
21 år

kör tre pass, efter bumbis schema, varier hög o låg rep, o skiftar setet, även kört axon schema några månader, inga fel dom era schema, det e fel på mej.


Är det där skon klämmer? Att du kört samma saker i 1,5 år?

young_george
2009-11-03, 20:15
Ja, det finns folk som är s.k non-responders på träning, men det är sällsynt.

50cent
2009-11-03, 20:16
kör på detta schemat så får du resultat garanterat
http://forum.body.se/showpost.php?p=688215&postcount=123

jisk
2009-11-03, 20:16
Är det där skon klämmer? Att du kört samma saker i 1,5 år?



Nej, har varierat mig med 3-4 olika scheman och ändrat hög reps nån vecka o låg nån vecka, skrev bara några där.

emi23j
2009-11-03, 20:21
Ja, det finns folk som är s.k non-responders på träning, men det är sällsynt.


Tänkte faktiskt också påpeka detta=).

Det är dock vanligare än vad man tror. ska genast slå upp min bok...

50cent
2009-11-03, 20:28
non-responders till träning låter väldigt intressant men samtidgt väldigt konstigt.
person A har X testeron och tränar, testot höjs till säg 3x, borde inte endast det räcka för bättre proteinbalans. och jag vet redan att hypetrofi är mycket mer komplicerat och att dom ökade testonivåerna endast är en del av ekvationen, detta vara bara ett exempel

emi23j
2009-11-03, 20:31
non-responders till träning låter väldigt intressant men samtidgt väldigt konstigt.
person A har X testeron och tränar, testot höjs till säg 3x, borde inte endast det räcka för bättre proteinbalans. och jag vet redan att hypetrofi är mycket mer komplicerat och att dom ökade testonivåerna endast är en del av ekvationen, detta vara bara ett exempel


Ja det är faktiskt väldigt intressant och väldigt konstigt. Men det finns ju uppenbarligen studier som undersökt detta.

Av vad jag kommer ihåg var det en riktigt hög procent som inte svarat på träning också. Detta läste jag i Roland Thomeés bok Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering... Har dock svårt att hitta igen vars det låg i och med att det inte finns ett register i boken.

Mourten
2009-11-03, 20:31
Men hur högt testo man har är ju individuellt.
En vanlig person har väl 7 g/dag som raggis så gulligt heter från mig, men en läkare sa till mig att jag hade upp till 4-5 ggr högre värden än en normalperson naturligt.
Vet inte riktigt hur han kollade etc dock.

Men jag tror inte du är non-responder direkt om du gått upp 10 kg på 1.5 år.

young_george
2009-11-03, 20:32
non-responders till träning låter väldigt intressant men samtidgt väldigt konstigt.
person A har X testeron och tränar, testot höjs till säg 3x, borde inte endast det räcka för bättre proteinbalans. och jag vet redan att hypetrofi är mycket mer komplicerat och att dom ökade testonivåerna endast är en del av ekvationen, detta vara bara ett exempel

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86720&highlight=non-responders

Of two individuals in the same exercise program, one might show 10 times more improvement than the other.

...a nonresponder to exercise training generally showed little improvement.
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.


Där visas också hur en person kan få i princip obefintliga resultat av fysisk träning. I dessa fall handlar det om gener, inklusive anpassning hos dom flesta muskelspecifika enzymer, inte ointresse.

King Grub
2009-11-03, 20:33
Finns det sånna som inte kan bygga muskler?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86720&highlight=nonresponder

Ja, det gör det, men det är troligare att dina uteblivna resultat beror på andra faktorer än att du skulle vara non-responder, även om det är tänkbart. Men visst, har man tränat ett år och inte sett några resultat, har man antagligen inte speciellt goda gener och förutsättningar för muskeltillväxt.

Trapper Buzz
2009-11-03, 20:35
Kör tre tunga triccepass i veckan med minst tre olika övningar, helst sex-sju olika, och minst fem set i varje, och öka vikterna hela tiden.. så borde du få större armar.

Toby Asp
2009-11-03, 20:35
Hej,

Finns det de? vill inget annat en o få en slimmad kropp, strävar alltså inte efter något överdrivet utan sånt som andra kan klara på 6-mån-1 år. men det känns så hopplöst, Har tränat nu i nästan 1,5 år och det händer absolut ingenting, säkert många som känner igen mig för jag har lagt upp massvis med trådar, o försöker verkligen , Haft samma arm mått nu i helt år, asså herregud va man blir depp för de här. ända jag blir är mer fet.


så ska jag ge upp eller, har verkligen gett det tid, men verkar precis som ja har några loppis gener som är totalt kassa, =/=/

Ökar du vikterna du lyfter då? Du måste ju bli bättre hela tiden om du ska öka i massa. Skriv ner vikterna, antal set och reps du kör ett pass. Sen ser du till att öka nästa pass. För att kunna göra detta måste kroppen få tillräcklig vila och tillräckligt med näring. Man måste ofta slita riktigt hårt för att komma någonstans.

ryss
2009-11-03, 20:42
Låter riktigt jobbigt, och jag beklagar verkligen om du har det där symptomet(?) som gör att du inte kan bygga muskler, en bild på kropp kanske skulle vara intressant:)

jebu
2009-11-03, 20:42
kanske prova att köra ett SL schema en sväng för att öka din styrka och sedan återuppta hypertrofi-träningen, på tyngre vikter. Med ett procent schema tvingas man ta i och köra hårda pass varje gång.

Här är ett av alla SL program som finns, Sheiko.
http://www.4shared.com/file/11480579...ml%3Cbr%20/%3E

Skriv in dina maxvikter i rutorna, under max "fliken" och klicka sedan upp #29 Bara följa det slaviskt sedan ;)

Värm först upp några set på lättare vikt och följ sedan schemat. Bänkpressen skall vara med stopp på samtliga rep, så det är viktigt att gräva ner axlarna ordentligt i bänken och hålla spänningen.

Du kan även slänga in något set med latsdrag och crunches på måndagar och/eller fredagar.

Good mornings skulle jag köra stående hela bunten, dvs byt ut de sittande.

Deficit deadlift = Långa marklyft (ex. ståendes på en "gummitjuga")
Deadlift from boxes = Kronlyft (stången 45cm från golvet)
Lunges = Utfall
Dumbell fly = Hantelflies (kan bytas ut mot hantelpressar om du föredrar det)

jebu
2009-11-03, 20:47
Blev något fel på länken..
http://www.4shared.com/file/114805792/1a752e61/Sheikoall.html%3Cbr%20/%3E

jisk
2009-11-03, 20:56
Ökar du vikterna du lyfter då? Du måste ju bli bättre hela tiden om du ska öka i massa. Skriv ner vikterna, antal set och reps du kör ett pass. Sen ser du till att öka nästa pass. För att kunna göra detta måste kroppen få tillräcklig vila och tillräckligt med näring. Man måste ofta slita riktigt hårt för att komma någonstans.



Ökar inte i vikter iheller, försöker verkligen men inget händer, sen till någon som undra, så finns en gammal tråd ja skrev för kanske 3-4 månader sen med bilder på mej, där kan du kolla hur ja ser ut ungefär, dom första länkarns går ej du får gå ner lite i tråden där e dom.

hugok
2009-11-03, 21:24
Men hur högt testo man har är ju individuellt.
En vanlig person har väl 7 g/dag som raggis så gulligt heter från mig, men en läkare sa till mig att jag hade upp till 4-5 ggr högre värden än en normalperson naturligt.
Vet inte riktigt hur han kollade etc dock.

Men jag tror inte du är non-responder direkt om du gått upp 10 kg på 1.5 år.

Manligt:D

luderlasse
2009-11-03, 21:52
gör du dina basövningar och äter din spenat?

Anders The Peak
2009-11-03, 22:27
När man inte får några större resultat av sin styrketräning inriktad mot muskelmassa beror det i många fall av att man tränar för tungt.

Hypertrofi (Muskeltillväxt) (Bosco)

• Muskelstyrkan är beroende av tvärsnittet
• Ökar tvärsnittet – ökar kontraktionskraften
• Förtjockning i varje enskild fiber genom myofibrillökning
• Hastighet 70-75 % av max hastighet
• Belastning 65-85 % av 1 RM
• Tvärsnittsökning i muskeln (genom inlagring av kontraktila proteiner) kan genom det ökande antalet bryggbildningar öka kontraktionskraften.

Om syftet är att utveckla muskelmassa i en rörelse skall tilläggsbelastningarna vara från 65 % - 85 % av max (1 RM).
Lägsta rörelse hastighet oavsett belastning 70-75 % av max hastighet.

Lånar bilder av Guddi och Träningslära för att konkretisera i vilket spann man får tillväxt av kontraktila proteiner.
http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2009/04/styrkeuthallighet.jpg
http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2009/04/olikarepsolikasvar.jpg

Inge Enveten
2009-11-03, 22:30
Men hur högt testo man har är ju individuellt.
En vanlig person har väl 7 g/dag som raggis så gulligt heter från mig, men en läkare sa till mig att jag hade upp till 4-5 ggr högre värden än en normalperson naturligt.
Vet inte riktigt hur han kollade etc dock.

Men jag tror inte du är non-responder direkt om du gått upp 10 kg på 1.5 år.

Intressant hur du alltid går ifrån ämnet för att nämna något om dig själv i positiv bemärkelse

vicarious
2009-11-03, 22:41
Intressant hur du alltid går ifrån ämnet för att nämna något om dig själv i positiv bemärkelse

Hallå, det är Mourten vi pratar om.... inte direkt något nytt under solen...

darkdog
2009-11-03, 22:46
När man inte får några större resultat av sin styrketräning inriktad mot muskelmassa beror det i många fall av att man tränar för tungt.

Hypertrofi (Muskeltillväxt) (Bosco)

• Muskelstyrkan är beroende av tvärsnittet
• Ökar tvärsnittet – ökar kontraktionskraften
• Förtjockning i varje enskild fiber genom myofibrillökning
• Hastighet 70-75 % av max hastighet
• Belastning 65-85 % av 1 RM
• Tvärsnittsökning i muskeln (genom inlagring av kontraktila proteiner) kan genom det ökande antalet bryggbildningar öka kontraktionskraften.

Om syftet är att utveckla muskelmassa i en rörelse skall tilläggsbelastningarna vara från 65 % - 85 % av max (1 RM).
Lägsta rörelse hastighet oavsett belastning 70-75 % av max hastighet.

Lånar bilder av Guddi och Träningslära för att konkretisera i vilket spann man får tillväxt av kontraktila proteiner.
http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2009/04/styrkeuthallighet.jpg
http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2009/04/olikarepsolikasvar.jpg

hur menar de med hastigheten? Både under den koncentriske och exentriske fasen?

Commando1980
2009-11-03, 23:04
Kör tre tunga triccepass i veckan med minst tre olika övningar, helst sex-sju olika, och minst fem set i varje, och öka vikterna hela tiden.. så borde du få större armar.

vad snackar du om?

Commando1980
2009-11-03, 23:06
kanske prova att köra ett SL schema en sväng för att öka din styrka och sedan återuppta hypertrofi-träningen, på tyngre vikter. Med ett procent schema tvingas man ta i och köra hårda pass varje gång.

Här är ett av alla SL program som finns, Sheiko.
http://www.4shared.com/file/11480579...ml%3Cbr%20/%3E

Skriv in dina maxvikter i rutorna, under max "fliken" och klicka sedan upp #29 Bara följa det slaviskt sedan ;)

Värm först upp några set på lättare vikt och följ sedan schemat. Bänkpressen skall vara med stopp på samtliga rep, så det är viktigt att gräva ner axlarna ordentligt i bänken och hålla spänningen.

Du kan även slänga in något set med latsdrag och crunches på måndagar och/eller fredagar.

Good mornings skulle jag köra stående hela bunten, dvs byt ut de sittande.

Deficit deadlift = Långa marklyft (ex. ståendes på en "gummitjuga")
Deadlift from boxes = Kronlyft (stången 45cm från golvet)
Lunges = Utfall
Dumbell fly = Hantelflies (kan bytas ut mot hantelpressar om du föredrar det)

tycker inte att ett sheiko-program är lämpligt i detta fallet.

Commando1980
2009-11-03, 23:16
181 lång,
vikt ca 82, hade 70 kilo som start
21 år

kör tre pass, efter bumbis schema, varier hög o låg rep, o skiftar setet, även kört axon schema några månader, inga fel dom era schema, det e fel på mej.

äter husmanskost 2 ggr frokust, några mellanmål, me mycke bra fördelat me protte, kollisar o fett. äter 2 ggr efter aj tränat med, flummigt skrivet men 5 ggr totalt per dag

du kanske inte tränar tillräckligt hårt (och inte har tillräckligt med tålamod). visst man kan ha ett uppskrivet schema som ser bra ut och allt annat kan se bra ut på pappret men i slutändan är det ju vad du gör i gymmet som är det viktiga.

du har alltså gått upp i vikt...12kg. hur har styrkeutvecklingen sett ut i basövningarna?

Liven
2009-11-03, 23:25
Alltså, du har gått upp 12kg? Allt kan ju inte bara vara fett även om du inte lyft optimalt som alla så galet strävar efter.

Mourten
2009-11-04, 08:47
Intressant hur du alltid går ifrån ämnet för att nämna något om dig själv i positiv bemärkelse

"Narcissism betecknar i modern psykologi en mer eller mindre abnorm böjelse för självbespegling, yttre eller inre - en förälskelse i den egna bilden, den egna personligheten. Narcissism utmärker sig för överdriven känsla av betydelse och överlägsenhet."

jisk
2009-11-04, 13:13
"Narcissism betecknar i modern psykologi en mer eller mindre abnorm böjelse för självbespegling, yttre eller inre - en förälskelse i den egna bilden, den egna personligheten. Narcissism utmärker sig för överdriven känsla av betydelse och överlägsenhet."



Skit i dom;) det är bara intressant när du nämner grejor om dig själv då får man bättre syn på mycket, det handlar ju om träning ju så vrf itne, sen gav du mig en hint med att jag har gått upp 10 kilo dom som klaga gav mig 0% shysst av dig o kommentera,

Du är grym, målet hade ju o se ut som du :) kör hårt

Slartibartfast
2009-11-04, 13:31
Men jag tror inte du är non-responder direkt om du gått upp 10 kg på 1.5 år.

Det Mourten skriver säger ju ingenting i sig självt. Allt det visar är att TS ätit mer än han förbrukat. Det är detta som är det relevanta:


du har alltså gått upp i vikt...12kg. hur har styrkeutvecklingen sett ut i basövningarna?

jisk
2009-11-04, 16:24
jadu, gått från typ 20-30 kg i bänk till 80 kg som bäst, halka ner till 65 nu över sommaren, men är nästan där igen, blev skit glad idag faktiskt, var riktigt förbannad ifag för ja gräla t med en person o tänkte på henne när ja bänka o drog 6kg mer , än jag gjort tidigare pass stått still nån vecka, så de va najs:)

Inge Enveten
2009-11-04, 16:56
"Narcissism betecknar i modern psykologi en mer eller mindre abnorm böjelse för självbespegling, yttre eller inre - en förälskelse i den egna bilden, den egna personligheten. Narcissism utmärker sig för överdriven känsla av betydelse och överlägsenhet."

Jag var redan innan jag läste ditt inlägg medveten om detta ords betydelse. Tack ändå. Vad det har att göra med mitt förgående inlägg vet jag inte. Tack ändå.

vicarious
2009-11-04, 18:13
Jag var redan innan jag läste ditt inlägg medveten om detta ords betydelse. Tack ändå. Vad det har att göra med mitt förgående inlägg vet jag inte. Tack ändå.

Mourten ville framhäva att han är en narcissist för att med hjälp av detta på något konstigt sätt försöka rättfärdiga hans skryt-beteende i varje tråd.