handdator

Visa fullständig version : Biter ihop hårt vid tung ansträngning


KNAS
2003-09-07, 16:26
Idag när jag var och körde mitt regelbundna rygg/bröst-pass så testade jag att öka antalet repetitioner vid chins. Nu är jag en klenis så det blev bara 3x8 chins. Men i varje fall, jag märkte jag att efter varenda set så var min käkmuskulatur rent spänd och mina tänder kändes aningen uttryckta. Det verkade som jag omedvetet bet ihop väldigt hårt under de sista repetitionerna.

Nu till mina frågeställningar: Är detta farligt? Kan man t.ex få vinga tänder om detta fortsätter? Kommer det att bli bättre med tiden när man vant sig vid så "många" chins? Bör man skaffa bettskena eller dylikt?

Tack på förhand.

Allan
2003-09-07, 16:34
Till att börja med ska du inte dramatisera problemet. Är du orolig kontaktar du en tandläkare och låter göra en bettskena. Dessutom är det inte riktigt bra att du känner att du lägger så mycket kraft på att spänna nyllet (!). Försök slappna av mer även om det kan vara svårt.

allan

Pez
2003-09-08, 02:30
Ja alltså..det går att bita sönder en tand eller två...om du har otur. Men det är nog som sagt tämligen svårt... men det finns ju studier på att spänningar i käkmuskulaturen kan ge spänningshuvudvärk osv.. en del tandläkare har med käkmassage i behandlingen pg av detta bl.a.

Försök slappna av lite som allan föreslog så är det nog inga problem... akta tungan också. *chomp* :D

/pez

Castro
2003-09-08, 06:50
Jag antar att det var samma sak som drabbade mig igår under benpasset fast med lite värre utgång. Jag körde benpress, pressade för allt jag var värd, tryckte ihop käkarna under de sista repsen, fick rullgardin och "vaknade upp" med en huvudvärk från en annan värld och ett tag senare fick jag även gå och spy. Blir i framtiden till att tänka mer på det där med huvud och ansikte än själva benen tills det kommer självmant.

Tänder däremot orar jag mig inte ett dugg över...

King Grub
2003-09-08, 09:19
Originally posted by Castro
Tänder däremot orar jag mig inte ett dugg över...

Inte så länge du har gratis tandvård. :D

Castro
2003-09-08, 09:44
Originally posted by King Grub

Inte så länge du har gratis tandvård. :D

Hehe :D Nämen min farfar var en framgångsrik sydamerikansk tandläkare och faktiskt den förste i sydamerika att införa metallskenan (en slags tandställning) och min far som är 53 år har aldrig haft ett enda hål i tänderna och det har inte jag heller för den delen så mina tänder är av bästa kryptonit! :D

JJ
2003-09-08, 09:45
Jag gör/gjorde likadant, försök vänj dig av med det. Tandläkarn ser på tänderna om du biter ihop hårt, det blir som vita märken på tuggytorna och sliter såklart en del. Sen kan du som tidigare nämnts få huvudvärk.

KNAS
2003-09-08, 13:25
Tusen tack för era svar :). Det är verkligen trevligt folk på det här forumet.

Jag ska försöka hålla koll på käkmuskler och dylikt när jag utför chins framöver. En teori kan vara att jag helt omedvetet drar samman lite för många muskler i överkroppen för att hjälpa mig upp med hakan över stången... .... För jag har knappt några problem med det när jag kör lastdrags-, hantels- eller skivstångsövningar.

Jag får se hur det fortlöper. Tack igen :).

HajduMan
2003-09-08, 13:31
Tror nog att ända nackdelen är väll att du efter in viss tid får så stor käke att ditt huve liknar ett päron .....:naughty:

King Grub
2003-09-08, 13:41
Originally posted by HajduMan
Tror nog att ända nackdelen är väll att du efter in viss tid får så stor käke att ditt huve liknar ett päron .....:naughty:

Eller som Tom Platz...

http://www.bodybuilders.com/platz5.jpg

Wiiking
2003-09-08, 18:46
Som vanligt är man inte ensam om sina problem :D

Jag har en tendens att bita ihop så inihelsikes hårt i alla övningar vilket nästintill ger träningsvärk i ansiktet.
Kan även kännas lite knepigt att äta direkt efter träning eftersom hela käken känns trög när man ska gapa.

Men men, förhoppningsvis ska det väl inte skada tänderna så länge man inte biter snett. Har försökt att tänka på att inte bita ihop under övningarna men då hamnar hela koncentrationen på käften istället för lyftet så jag lade ner det där.

AST-ss Micke
2003-09-08, 19:18
Ni måste börja ta det lugnare med detta bitande.;)
Kände en kille som bet så hårt, att hela huvudet exploderade!:D

subliminal
2003-09-08, 20:45
Jag har lyckats med konststycket att få kramp i området där käken möter halsen. :D Det har skett när jag har spänt mig för mycket i vissa pressövningar. Det kan se rätt kul ut då jag plötsligt blir tvungen att stirra rätt upp i taket en stund för att häva krampen.