handdator

Visa fullständig version : Knä som blir överansträngt av knäböj?!


svamptroll
2009-11-03, 17:49
Hejsan jag har tränat styrketräning i snart 3 år nu, med mer styrkelyfts upplägg för o hjälpa min kampsportsträning.

I början på detta år körde jag ett ganska intensivr program är ja körde knäböj 2 dagar i veckan samt en del löpning under samma period.

Fick då någon slags överansträngning som då gjorde att jag inte kunde belasta knäna (särskillt det högra) längre än 90 grader utan smärta.

Det akuta gick över efter några veckor jag började sakta att köra igen fast lite lugnare så klart.


Men ända sen dess har mitt höger knä bråkat med mig ganska mycket, verkar särskillt vara vanliga knäböj som retar upp den o jag blir öm på och under knäskålen samt att min vmo blir väldigt öm.

Känner även att det känns svagt o inflammerat i knät när det blir såhär och att jag ogärna belastar det under perioden det är ömt. (Brukar ta någon vecka innan det känns helt bra igen)



Jag bytte för några månader sen till front böj vilket kändes mycket bättre för knäna.

Hade inte haft några problem alls förs jag testade vanliga knäböj igen förförra lördagen, då vart det lite sådär dagarna efter och när ja gjorde lite utfall 5 dar efter så vart det illa igen.

Nu har det nästan gått en vecka sen det vart dåligt igen och jag sitter o undrar vad det an vara frågan om??

Tror det var i mars jag fick det här från första början.



Ett par punkter som kan komma upp

# Har god teknik i böj eligt många o kommer ner bra i djup.

# Benet där knätbråkar har en synligt mindre vmo vilket kanske påverkar

# IT bandet är ofta ömt och att massera det brukar hjälpa mot smärtan

Payen
2015-01-23, 08:48
Har liknande problem. Lyfter denna tråd.

Någon som har erfarenhet om det bara är vila som gäller, eller om man kan köra någon specifik stretch/rörlighetsövning mot detta?

Scratch89
2015-01-23, 09:14
Hur är rörligheten och styrkan i gluteus?

Vore bra med en video av dina böj också.