handdator

Visa fullständig version : Efterrätter med hög protein-E%


NicklasGbg
2009-11-03, 16:40
Tänkte att det skulle vara praktiskt med en tråd som bara handlade om proteinrika efterrätter. Det finns många bra tips redan, men de är utspridda bland vanliga matrecept.

Så här kan vi posta alla goda efterrätter med så hög energiandel från protein som möjligt. Jag kan posta ett som jag provat:

2 äggvitor, 1 gula
1 msk kakao
2 tsk snabbkaffepulver
2 msk kesella 1%
1-2 msk chokladproteinpulver (eller annan smak)
Sötningsmedel efter smak

Bara att vispa ihop och ha i ugnen på 200 grader i en kvart! Man kan säkert ha bakpulver för att få den att resa sig lite, nu blir den lite som kladdkaka.

Grenen
2009-11-05, 09:19
Ostkaka!! Sätt lite mer sötningsmedel så funkar det finfint som efterrätt.

Ch4rles
2009-11-05, 10:47
Bra tips! mikaelj postade förut ett recept på en mycket proteinstinn ostkaka: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3969751&postcount=12470

johanhej
2009-11-05, 10:52
Tänkte att det skulle vara praktiskt med en
2 äggvitor, 1 gula
1 msk kakao
2 tsk snabbkaffepulver
2 msk kesella 1%
1-2 msk chokladproteinpulver (eller annan smak)
Sötningsmedel efter smak

Bara att vispa ihop och ha i ugnen på 200 grader i en kvart! Man kan säkert ha bakpulver för att få den att resa sig lite, nu blir den lite som kladdkaka.

ska prova under eftermiddagen :)

Ch4rles
2009-11-07, 11:35
Jag har nu testat ostkakan, och först blev jag faktiskt besviken. Kändes mest salt och vattning, tyckte jag trots att jag hade sötat den lite. Svängde ihop kesella, proteinpulver med hallonsmak samt massor av frysta blåbär och hade det som sylt, och då blev det hur gott som helt!

...Fortfarande utan att tulla på protein-E% :)

mikaelj
2009-11-07, 15:07
Ch4rles,

Tyckte du att "min" ostkaka blev salt och vattnig? Det förstår jag faktiskt inte. Nog för att den inte är särskilt söt för de flesta (mina smaklökar är känsliga), men vattnig ser jag inte hur den kan bli med sköljd & avrunnen keso samt mandelmjöl.

Ch4rles
2009-11-07, 16:00
Vattnig är kanske fel ord. Sen hade jag inte mandelmjöl utan vanliga krossade mandlar, så det kan säkert ha bidragit.

mikaelj
2009-11-07, 16:18
Ja, det gör hela skillnaden. Suger åt sig vätska. Du kan byta ut mandelmjölet mot vetemjöl istället, men du får experimentera med mängden.

Joe Hardgainer
2009-11-16, 12:35
2 skopor skopor proteinpulver (helst choklad).
1 msk kakao
sötningsmedel
ev. 1 tsk jordnötssmör
blanda ut med ytterst lite vatten så det blir en trög gegga ungefär.

In i frysen i 20-30 min
Blir en byggarnutella :)

Gosti123
2009-11-16, 12:52
Joe den skulle man vilja testa. Tror du det funkar utan proteinpulvret? Kanske man kan slänga i lite kesella istället och addera lite mer kakao?

Joe Hardgainer
2009-11-17, 14:59
Joe den skulle man vilja testa. Tror du det funkar utan proteinpulvret? Kanske man kan slänga i lite kesella istället och addera lite mer kakao?

Inte provat faktiskt. Min vet inte hur det blir när man fryser ner kesellan. Min erfarenhet av att blanda i mejeriprodukter o frysa är att vätskan lägger sig överst. Men prova o se. Kan ju bli åt glasshållet istället:thumbup: