handdator

Visa fullständig version : Mindre svett?


DiZi
2003-09-07, 15:44
Tjena, när jag började träna för drygt 5 veckor sen var jag nästintill genomblöt efter ett pass, lustigt tänker jag när jag inte svettas knappt nånting efter ett pass i dagens läge... Känner sig som om att man inte ger fullt ut när man är på gymmet då, men ändå så vet jag att jag gör det :confused:

Betyder det att jag är mera vältränad nu än vad jag var innan? Eller? Eller någon annan faktor?

Mvh Daniel

palme
2003-09-07, 15:47
Pumpen har väl blivit lite bättre, sen är det inte lika varmt ute heller...

DiZi
2003-09-07, 15:50
Originally posted by palme
Pumpen har väl blivit lite bättre, sen är det inte lika varmt ute heller...

Hmm, nummer ett kan jag väl hålla med om, men temperaturen i gymmet är alltid den samma då det är Air Condition i hela salen ;) Och dörrarna jämnt stängda :D

Ervin
2003-09-07, 16:07
jag svettas som en bäver! Oavsett vad jag gör... men mest när jag tränar då ringer det svett som sjutton! :mallan:

Nils
2003-09-07, 16:12
Originally posted by DiZi
Tjena, när jag började träna för drygt 5 veckor sen var jag nästintill genomblöt efter ett pass, lustigt tänker jag när jag inte svettas knappt nånting efter ett pass i dagens läge... Känner sig som om att man inte ger fullt ut när man är på gymmet då, men ändå så vet jag att jag gör det :confused:

Betyder det att jag är mera vältränad nu än vad jag var innan? Eller? Eller någon annan faktor?

Mvh Daniel
När man blir mer vältränad brukar man kunna utveckla mer effekt=mer värme.
Så att du har blivit mer vältränad borde inte orsakat mindre svett.
Undrar ändå om det inte är att det är kallare=> mindre luftfuktighet inomhus nu.
Nils

Paolo
2003-09-07, 16:40
Originally posted by DiZi


Hmm, nummer ett kan jag väl hålla med om, men temperaturen i gymmet är alltid den samma då det är Air Condition i hela salen ;) Och dörrarna jämnt stängda :D


Får du i dig tillräckligt med vätska under passet?
Tar du i tillräckligt hårt på dina pass?

DiZi
2003-09-07, 17:15
Originally posted by Paolo



Får du i dig tillräckligt med vätska under passet?
Tar du i tillräckligt hårt på dina pass?

Jag kör ju fullt hela tiden, eller alltså, jag är ju i princip slut när jag kommer hem, ska fundera på det där med vätska, kanske inte dricker lika mycket nu som innan heller, har inte tänkt på det...
Mvh DiZi

Paolo
2003-09-07, 17:23
Originally posted by DiZi


Jag kör ju fullt hela tiden, eller alltså, jag är ju i princip slut när jag kommer hem, ska fundera på det där med vätska, kanske inte dricker lika mycket nu som innan heller, har inte tänkt på det...
Mvh DiZi

Själv får jag i mig runt 2-3 liter vatten per pass. Går inte att vara torr efter det :D

Ervin
2003-09-07, 19:38
jag dricker efter varje set, blir väl 1-1.5 l vatten per pass..

JAM
2003-09-08, 01:25
Originally posted by Nils

När man blir mer vältränad brukar man kunna utveckla mer effekt=mer värme.
Så att du har blivit mer vältränad borde inte orsakat mindre svett.
Undrar ändå om det inte är att det är kallare=> mindre luftfuktighet inomhus nu.
Nils

Ja, jag svettas MYCKET mer nu än innan jag började träna.

Pez
2003-09-08, 02:24
Originally posted by Paolo



Får du i dig tillräckligt med vätska under passet?
Tar du i tillräckligt hårt på dina pass?

Vattnet man får i sig under passet svettas man väl knappast ut "direkt" sas...? Nog för att vätskebalansen är viktig, men borde inte det faktum att man dricker mycket vatten snarare "kyla ner systemet"?

Har ingen aning alltså.. spekulerar bara.. vore ju kul om nån visste.

/pez

Tomten
2003-09-08, 10:56
Originally posted by Pez


Vattnet man får i sig under passet svettas man väl knappast ut "direkt" sas...? Nog för att vätskebalansen är viktig, men borde inte det faktum att man dricker mycket vatten snarare "kyla ner systemet"?

Har ingen aning alltså.. spekulerar bara.. vore ju kul om nån visste.

/pez

Enligt Paulun så hinner vattnet man dricker under ett pass inte komma it i "systemet" så det gör varken till eller från under träningspasset. Blir man törstig så är det redan för sent, eftersom man börjar prestera sämre när kroppen blir uttorkad. Det är alltså inte så där superviktigt att man dricker mycket under passet, snarare att man dricker mer EFTER passet.

Det är också jävligt störande när man ska köra marklyft och knäböj, sen känner man hur det kommer upp en halv-liter vatten i halsen :cryout:

Survivor
2003-09-08, 11:09
Originally posted by Tomten
Enligt Paulun så hinner vattnet man dricker under ett pass inte komma it i "systemet" så det gör varken till eller från under träningspasset.
Nä, det är klart, Vatten är ju jävligt svårsmält.
Låter som rent jävla skitsnack, säker på att du läst rätt?!
Klart, man presterar sämre om man blir lite uttorkad men så fort man dricker vatten så blir det bra.

z_bumbi
2003-09-08, 11:32
Man reglerar värmen lättare om man häller i sig vätska.

Det tar nog ett tag för vätskan att komma ut i kroppen men att det inte skulle hinna ut under ett pass verkar otroligt långsamt av kroppen.

Effekterna av att man redan tappat vätska kan dock sitta i betydligt längre än det tar att hälla i sig vätskan och vänta 5 min eller för den delen 1 h.

Om man har svårt att dricka under ett pass så ska man se till att man har fyllt på under dagen innan passet dvs man ska inte vara lätt "uttorkad" när man börjar.

Solros
2003-09-08, 12:51
Jag dricker väldigt mkt under passen, vet inte vad det rör sig om i liter dock. Passen ligger på runt 90min och får alltid gå och tömma blåsan minst en gång! Ioförsig dricker jag mycket kaffe innan passen, och vi har ganska varmt/torr luft på gymmet.
Att jag druckit mkt visar sig ofta timmarna efter passen, får tömma blåsan rätt mkt!

King Grub
2003-09-08, 13:02
Originally posted by Solros
Jag dricker väldigt mkt under passen, vet inte vad det rör sig om i liter dock. Passen ligger på runt 90min och får alltid gå och tömma blåsan minst en gång! Ioförsig dricker jag mycket kaffe innan passen, och vi har ganska varmt/torr luft på gymmet.
Att jag druckit mkt visar sig ofta timmarna efter passen, får tömma blåsan rätt mkt!

Du är inte ensam! Springer och skvätter stup i kvarten. Tur att man jobbar hemma. :D

Solros
2003-09-08, 13:09
Originally posted by King Grub


Du är inte ensam! Springer och skvätter stup i kvarten. Tur att man jobbar hemma. :D

Pissar innan man åker från gymmet. Sedan när man kört hela vägen hem blir det sparka upp dörren, rusa genom köket, snubbla på mattan, upp igen, tackla sönder toalett-dörren och sedan AAAAA!! :D

Pressarn
2003-09-08, 22:03
Jag svettas nåååågot mer när jag kör 50 reps lätta knäböj än 3 reps tunga...

Officer
2003-09-08, 22:20
Originally posted by Pressarn
Jag svettas nåååågot mer när jag kör 50 reps lätta knäböj än 3 reps tunga...


Just därför lätt träning suger :D

Pressarn
2003-09-08, 22:31
Originally posted by AnabolicProtein



Just därför lätt träning suger :D
Hehe precis! :D
Det är nog mest av lathet som jag kör tungt :sleep:

Officer
2003-09-08, 22:33
Originally posted by Pressarn

Hehe precis! :D
Det är nog mest av lathet som jag kör tungt :sleep:


Samma här... Jag tycker "lätt" träning me massa mjölksyra är jobbigare än att köra hundratals kilo knäböj tungt o fint :hbang:

Fartman
2003-09-08, 22:37
Originally posted by Solros


Pissar innan man åker från gymmet. Sedan när man kört hela vägen hem blir det sparka upp dörren, rusa genom köket, snubbla på mattan, upp igen, tackla sönder toalett-dörren och sedan AAAAA!! :D

hehe, för mej brukar det inledas med ett besök direkt man kommer in på gymmet samt kanske sisådär ett besök/40min..
sen givetvis sisdär 2 besök inom kort tid när man kommit hem..

Paolo
2003-09-08, 23:20
Originally posted by Tomten


Enligt Paulun så hinner vattnet man dricker under ett pass inte komma it i "systemet" så det gör varken till eller från under träningspasset. Blir man törstig så är det redan för sent, eftersom man börjar prestera sämre när kroppen blir uttorkad. Det är alltså inte så där superviktigt att man dricker mycket under passet, snarare att man dricker mer EFTER passet.

Det är också jävligt störande när man ska köra marklyft och knäböj, sen känner man hur det kommer upp en halv-liter vatten i halsen :cryout:


Så jag skulle kunna prestera lika bra/bättre ifall jag inte drack under passet, utan väntar till efter passet?

Eftersom jag dricker vatten regelbundet under hela dagen, varför blir jag/man törstig under ett pass?

Du skriver att "Enligt Paulun så hinner vattnet man dricker under ett pass inte komma it i "systemet" så det gör varken till eller från under träningspasset" men sedan skriver du att "Det är alltså inte så där superviktigt att man dricker mycket under passet, snarare att man dricker mer EFTER passet. ".
Om jag väljer att dricka vatten under ett pass, så vore det ju bra, eftersom då borde ju vattnet ha kommit ut i systemet efter passet. Eller är det så att vattnet man dricker efter ett pass kommer ut snabbare i systemet (kroppen)?

Jag förstår att texten du har i ditt inlägg är Pauluns ord.
Blev dock lite nyfiken, då dom flesta tränande fått lära sig att ha en flaska vatten med sig under passet.