handdator

Visa fullständig version : Haft ont i ryggen i snart ett år nu.


- Kreh
2009-11-03, 15:53
I ungefär början på oktober förra året så skulle jag göra en frivändning för första gången. Jag testade på 80kg och det gick inte bra. Det gjorde väldigt ont i ryggen, men jag hade upplevt liknande smärta vid misslyckade marklyft och knäböj tidgare (jag tränade inte så smart då), så jag reagerade inte nämnvärt.

Det var inte bra nästa dag, inte heller efter en vecka. Eller ens en månad, och då övervägde jag att gå till läkare men det blev inte av. Efter ett halvår gick jag till läkare. Och sen igen efter ännu ett halvår ungefär (för några veckor sedan).

Första gången sa läkare att det var ett ryggskott och jag fick diklofenak att ta i tre veckor. Det blev inte bättre efteråt men jag upplevde någon sorts förbättring under tiden jag tog diklofenaken (tror jag). Andra gången sa läkare att det var ryggskott eller muskelsmärta och inte något farligt. Då sa jag att jag hade haft smärtan i tretton månader och att det inte borde hålla så länge. Då sa han att det var det. Han sa att jag skulle söka sjukgymnast och jag gjorde det.

Övningarna jag fick av sjukgymnasten hjälper inte öht utan gör mest ont. Jag har inte råd att gå till naprapat eller liknande.

Symptom: ont i ryggen när jag sitter still. Gör ondare och ondare desto längre jag sitter ner. Blir ganska outhärdilgt efter ett tag och jag halvlägger mig på stolen med höften mot stolen. När jag ligger ner gör det inte ont. Om jag sitter på golvet kan jag inte ha ryggen i mer än runt 100+ grader mot låren utan att det gör jävligt ont i både rygg och ben. Det gör ont i baksida ben men enligt läkaren är det inte nervutstrålningar eftersom på mig så gör det ont i båda benen. I början gjorde det ont även när jag låg raklång på marken och lyfte upp något ben kanske 45 centimeter ... det gör det inte längre utan jag måste lyfta upp längre och dessutom båda benen på en gång.

Vad kan detta vara? Och hur ska jag kurera mig?

mvh

Tolkia
2009-11-03, 16:17
Vad har du fått för övningar?

- Kreh
2009-11-03, 18:35
Vad har du fått för övningar?

Olika övningar där man tränar korsryggen. En t ex där man ligger på mage och lyfter upp ben och motstående arm samtidigt.

Anders Dybdahl
2009-11-03, 18:49
Symptom: ont i ryggen när jag sitter still. Gör ondare och ondare desto längre jag sitter ner. Blir ganska outhärdilgt efter ett tag och jag halvlägger mig på stolen med höften mot stolen. När jag ligger ner gör det inte ont. Om jag sitter på golvet kan jag inte ha ryggen i mer än runt 100+ grader mot låren utan att det gör jävligt ont i både rygg och ben. Det gör ont i baksida ben men enligt läkaren är det inte nervutstrålningar eftersom på mig så gör det ont i båda benen.

Har du host/nys smärta? Eller har du haft det tidigare?
Klarar du sitta med raka ben på gulvet? Får du ont nånstans? Låt överkroppen falla framåt. Får du ont nånstans? Böj på nacke framåt och bakåt, påverkar det det onda?

Black Star Abyss
2009-11-03, 18:54
Har du host/nys smärta? Eller har du haft det tidigare?
Klarar du sitta med raka ben på gulvet? Får du ont nånstans? Låt överkroppen falla framåt. Får du ont nånstans? Böj på nacke framåt och bakåt, påverkar det det onda?

Jag är nyfiken på hur host/nyssmärta spelar in? Jag har varit hos sjukgymnast för både diskproblematik och host/nyssmärtor. Han sa att host och nyssmärtor är ganska vanliga och att det inte har med disksmärtorna att göra.

svamptroll
2009-11-03, 18:58
Hur ont har du på en skala 1/10?

Generellt med diskskador mår du bäst ut av att få upp rörligheten i hela underkroppen.

Detta gär att din kropp kommer böja sig som den ska och hålla korsryggen relativt rak hela tiden vilket kommer hjälpa med läkning och smärta.

Martin Löwgren
2009-11-03, 19:24
Jag är nyfiken på hur host/nyssmärta spelar in? Jag har varit hos sjukgymnast för både diskproblematik och host/nyssmärtor. Han sa att host och nyssmärtor är ganska vanliga och att det inte har med disksmärtorna att göra.

Att hosta och nysa ökar det intraabdomiella trycket (thekala?) vilket hos diskpatienter allt som oftast utlöser smärta.

- Kreh
2009-11-03, 21:13
Klarar du sitta med raka ben på gulvet? Får du ont nånstans? Låt överkroppen falla framåt. Får du ont nånstans? Böj på nacke framåt och bakåt, påverkar det det onda?

Det skrev jag i första posten, men jag ser att det blev lite otydligt. Om jag sitter med benen raka på golvet kan jag inte ha mindre än runt 110 mellan rygg och ben utan att det gör jävligt ont. Om jag krummar övre ryggen mycket kan jag fälla fram den längre däremot.

Det gör ont i nedre ryggen och känns i ungefär vadtrakten i benen (ej muskler som sträcks).

Om jag böjer fram nacken så förflyttas det onda i benen längre upp mot baksida lår och även nedre rygg till viss del. Smärtan i vaderna är kvar dock.

Ibland så inbillar jag mig att det känns lite i ***-området också. Fast en bit in i kroppen. Men det är inte särskilt frekvent förekommande.

Jag har ingen nys eller hostsmärta.

nyrjoh
2009-11-03, 21:18
Valsalva har i undersökningar visats öka trycket i disken vilket kan vara orsak till smärta om man har en sådan och utför manövern. Jag tycker att det på dina symtom inte alls är otroligt med en diskskada.

nyrjoh
2009-11-03, 21:23
En skadad disk ska det vara. Du har troligtvis flera diskar i ländryggen...

Anders Dybdahl
2009-11-03, 22:12
Det skrev jag i första posten, men jag ser att det blev lite otydligt. Om jag sitter med benen raka på golvet kan jag inte ha mindre än runt 110 mellan rygg och ben utan att det gör jävligt ont. Om jag krummar övre ryggen mycket kan jag fälla fram den längre däremot.

Det gör ont i nedre ryggen och känns i ungefär vadtrakten i benen (ej muskler som sträcks).

Om jag böjer fram nacken så förflyttas det onda i benen längre upp mot baksida lår och även nedre rygg till viss del. Smärtan i vaderna är kvar dock.


Känner du igen det onda/smärtan som det du brukar kunna ha annars?
Har du ont vid andra aktiviteter enn att sitta?

Jag misstänker du har en ökad känslighet i själva nervvävnaden (ryggmärgshinnorna, ischias nerverna etc.). Vilka faktorer som upprätthåller besvären kan vi inte svara på över internet, heller inte varför du har fått det. Det kan ha börjat med en diskskada och sedan utvecklats därifrån. Diskskadan kan ha läkt och behöver inte skapa bekymmer just nu. Det finns behandling och övningar som kan underlätta dina besvär, men utan en undersökning blir det bara gissningar. Stabilitetsträning av ländrygg kan ofta leda till en försämring vid den här typen av besvär. Tro det eller ej den som vill (i dessa "core" tider:))

- Kreh
2009-11-03, 23:01
Känner du igen det onda/smärtan som det du brukar kunna ha annars?
Har du ont vid andra aktiviteter enn att sitta?


Ja.

En gång har jag gjort situps sen jag fick skadan. Cirka en halvtimme senare fick jag en helt vansinnig smärta i höftområdet. Det var det värsta jag känt någonsin. Jag minns dock inte så bra var smärtan var eftersom det var så länge sedan.

Jag får ont när jag böjer fram ryggen såklart. T ex ska plocka upp saker från golvet är jobbigt.

Liven
2009-11-03, 23:39
Om jag sitter med benen raka på golvet kan jag inte ha mindre än runt 110 mellan rygg och ben utan att det gör jävligt ont. Om jag krummar övre ryggen mycket kan jag fälla fram den längre däremot.

Vad menar du med 110 mellan rygg och ben? Menar du gradantal? Alltså att du sitter på golvet med benen helt raka och en helt rak rygg så det blir som ett L ungefär?

- Kreh
2009-11-04, 00:20
Ja men 90 grader vore ju rak rygg. 110 grader är inte rak rygg utan något bakåtlutad.

Anders Dybdahl
2009-11-05, 09:18
Ja.

En gång har jag gjort situps sen jag fick skadan. Cirka en halvtimme senare fick jag en helt vansinnig smärta i höftområdet. Det var det värsta jag känt någonsin. Jag minns dock inte så bra var smärtan var eftersom det var så länge sedan.

Jag får ont när jag böjer fram ryggen såklart. T ex ska plocka upp saker från golvet är jobbigt.

Tycker du att dina nuvarande besvär (smärta) känns midt i ryggen/lika på båda sidor?
När du står upp, och lutar ryggen rakt bakåt, känner du av nån huggande smärta?

Om du kan svara Ja, och Nei, på frågorna ovan, så tycker jag du kan prova följande:

En tid med magliggande bakåtböjningar (McKenzie extensions, googla, YouTube). Kör en 10 reps, varannan timme, varje dag. Observera om du efter en tid får ökande smärtor nedåt i säte, baksida lår, då AVBRYTER du!

Promenader i terräng.

Träning som du känner förvärrar dina besvär, tar du en paus ifrån.

Helst skulle jag vilja att en terapeut följer upp dig på din ort.

creperiet
2009-11-05, 19:18
Först och främst: Hur gammal är du?

Sen ifrågasätter jag starkt de läkarbedömningar du har fått. Du får diagnostiserat ett "ryggskott" (detta sååå specifika begrepp) efter ett halvår av smärta, möjligen utlöst av trauma, som allt av döma är någon form av nervpåverkan?! Ingen MR? Efter tretton månaders problem?!

Att utesluta nervutstrålning p g a av att du har problem i båda benen kan läkaren helt omöjligt veta. Är du ung kan man fråga efter stressfraktur. Annan skelettpåverkan? Även om det absolut inte hör absolut till vanligheterna bland yngre (som jag förmodar att du är), är spinal stenos eller motsvarande inte uteslutet. Det är exempel på frågeställningar för ordination för undersökning. Hur ska man veta utan undersökning? Följ upp det här snabbt.

Jurgs
2009-11-05, 22:38
En tid med magliggande bakåtböjningar (McKenzie extensions, googla, YouTube). Kör en 10 reps, varannan timme, varje dag. Observera om du efter en tid får ökande smärtor nedåt i säte, baksida lår, då AVBRYTER du!

Om du väljer att testa beskrivna övningar så kan tilläggas att ökad smärta lokalt i ryggen till en början inte är ovanligt utan ofta går hand i hand med att smärtan i säte/ben minskar, vilket bör ses som ett gott tecken.
Var annars precis som Anders säger vaksam på ökade smärtor i säte/ben.

Bästa rådet jag kan ge dig när du har så pass stora besvär att fortsätta leta efter en bra terapeut. Hör dig för med bekanta, fråga här om någon har positiva erfarenheter av någon i ditt område eller fråga din nuvarande sjukgymnast om denne kan rekommendera någon annan.

- Kreh
2009-11-07, 18:03
Tack för svaren Creperiet och Jurgs.

Märkte ett till symptom av en slump. Om jag lyfter ett ben bakåt, när det är rakt, så gör det ont i främst ryggen men också i röven.

Förändrar det någonting?

creperiet
2009-11-07, 21:30
Att du upplever smärta när området i ländryggen komprimeras kan bero på många saker, det är svårt att avgöra utan undersökningar.
Undrar som sagt hur gammal du är, olika diagnoser har olika sannolikhet beroende på vilken ålder du är i, så att säga. Men det här är inget man löser över internet. Att skippa slätröntgen och köra en MR på en gång hade varit det bästa.

- Kreh
2009-11-07, 23:12
Fyller 18 i januari.

Kan man be läkaren om att få köra MR? Vad är det och hur mycket kostar det?

lul
2009-11-07, 23:44
jag känner precis som du när jag sitter stilla förlänge. har haft ryggproblem sen jag var 8 år pga överrörlighet och en extra ryggkota. det som funkat för mig är att inte sitta stilla så mkt, röra på mig. träna bålen mkt men även kroppen i allmänhet såklart.
när jag sitter stilla för länge går jag ett varv i huset och sen stretchar jag lår och höftböjare. Det brukar funka utmärkt !

creperiet
2009-11-08, 10:31
Fyller 18 i januari.

Kan man be läkaren om att få köra MR? Vad är det och hur mycket kostar det?

MR är Magnetkameraresonans (av många lite felaktigt kallat magnetröntgen) som man kan kan säga är en betydligt mer detaljerad undersökning än en vanlig röntgen. MR är dyrare och tar längre tid att få tid till än röntgen. Väntetider på månader är vanligt om du inte känner någon som kan fixa snabbare. Naturligtvis kostar det inget för dig om du är under utredning, men om en läkare kan remissa en privat MR (och då kanske också få den snabbare) får du betala den själv, då kan det kosta mellan 2000-4000.

Spondylolistes är det jag tänker på utifrån din historia och din ålder. Ta i första hand kontakt med vårdcentral där du bor, eller direkt med en ortoped, för dit lär du komma i alla fall. Det är deras skyldighet att göra en grundlig utredning av ditt fall. Jag skulle i ditt fall inte nöjt mig förrän jag hade fått en MR, för jag vågar lova att ingen kan ställa en säker diagnos bara genom att undersöka dig "in life". Stå på dig ordentligt när du söker ifall du inte får gehör.

Anders Dybdahl
2009-11-09, 15:44
Utifrån din ålder misstänker jeg också en möjlig kotglidning. MEN jag vill påpeka viktigheten av att en eventuell kotglidning inte behöver vara orsaken till dina besvär just nu, spesiellt då du mest sannolikt har en ökad känslighet i nervvävnaden. Hitta en terapeut som tar alle dessa faktorer med i bedömningen. Bifogar en liten rapport som illustrerar just detta (mest intressant för terapeuter).

Liven
2009-11-09, 22:49
Hoppas det löser sig, vet hur tråkigt det är att ha ont. Tycker ni som skriver och engagerar Er ska ha beröm att ni försöker hjälpa till så gott det går, är nog inte alla som skulle göra.

Liven
2009-11-29, 01:05
Hur har det gått för dig?

- Kreh
2009-11-29, 01:11
Det är bättre än när jag skrev det här, eftersom det då var väldigt dåligt, men det gör ont varje dag. Vill inte spamma läkarna med besök eftersom de ändå bara säger att det är en muskelskada så jag tänker gå en gång till innan jag är 18.

Fick två nya övningar av sjukgymnasten men de hjälper inte ...

Martin Löwgren
2009-11-29, 11:58
Även om det nu är en listes så gör man oftast inget med den rent kirurgiskt utan det är konservativ behandling som gäller.

creperiet
2009-11-29, 21:10
Även om det nu är en listes så gör man oftast inget med den rent kirurgiskt utan det är konservativ behandling som gäller.

... förutsatt att det nu är det. Återigen - ingen är i position att avgöra det utan ordentlig undersökning. Det är synd att "kasta bort" delar av ens träningskarriär där ens möjligheter till förbättringar potentiellt är de bästa man har under livet.

Martin Löwgren
2009-11-29, 21:14
... förutsatt att det nu är det. Återigen - ingen är i position att avgöra det utan ordentlig undersökning. Det är synd att "kasta bort" delar av ens träningskarriär där ens möjligheter till förbättringar potentiellt är de bästa man har under livet.

Han kan ha haft listesen sen födseln och den behöver inte ens vara symptomgivande (om han nu ens har någon). Visst kan en MR vara på plats men ska vi ta en MR på alla med ryggsmärta så skulle väntetiderna öka ytterligare då ryggarna redan tar upp enormt stor och onödig plats då svenskarna har fått för sig att de alltid vill ha en MR på sin rygg "för säkerhets skull"

Har personen i fråga så pass ont att det hindrar hans vardag och besvären inte klingar av kan ett Ortoped besök vara aktuellt, därmed inte sagt att en MR behövs.

Willie
2009-11-30, 16:12
Lånar tråden lite. Jag har samma problem som TR skadade, mig iof på jobbet men har också tränat OL vilket säkert inte hjälpt. Det var nästan två år sedan och jag gjorde en MR i somras som visade diskbråk på ngn av de nedre kotorna som klämmer en nervrot. Men hur går jag vidare? Jag besökt sjukgymnast, kiropraktor, naprapat etc. men det känns bittert att lägga mitt studiebidrag på att igen få tipset att balansera på en boll.

creperiet
2009-11-30, 21:17
Han kan ha haft listesen sen födseln och den behöver inte ens vara symptomgivande (om han nu ens har någon). Visst kan en MR vara på plats men ska vi ta en MR på alla med ryggsmärta så skulle väntetiderna öka ytterligare då ryggarna redan tar upp enormt stor och onödig plats då svenskarna har fått för sig att de alltid vill ha en MR på sin rygg "för säkerhets skull"

Har personen i fråga så pass ont att det hindrar hans vardag och besvären inte klingar av kan ett Ortoped besök vara aktuellt, därmed inte sagt att en MR behövs.

Nog har jag koll på att folk går runt med listeser utan att få symptom - det behöver du inte upplysa mig om - men nu har vi ju situationen där grabben i fråga har symptom, och har så haft i 13 månader. En idrottande kille, 18 år, med ickediagnostiserade ländryggssmärtor, som trots konservativ behandling har haft problem i över ett år - där har du ett befogat MR-fall. Ländryggssmärtor på personer under 20 år är mycket viktiga att säkert diagnostisera. Dels för utredning av listes med ev lys och och dels för att inte missa tumörer.

För Berit, 47, ständigt klagandes på sin fibromyalgi (med all respekt för de med dessa problem) och återkommande värk "någonstans i ryggen", som inte är särskilt noggrann med sjukgymnastik och inte har några anspråk på fysisk funktion utöver vardagsrörelse - där kan MR vara desto mer tveksamt.

Jag har aldrig sagt att vi ska slänga ut MR till allt och alla. Man måste titta på varje enskilt fall och bedöma utifrån "riskgrupp" och behov.