handdator

Visa fullständig version : Hur i fan får man studentekonomin att gå ihop?


MilkmaN
2009-11-03, 02:00
Viktig fråga. Jag har inte så mkt fasta utgifter, men nu sitter jag redan och börjar få det taskigt ställt i kassan - och det är 3 veckor kvar till CSN!

Låt mig illustrera:

Hyra -4106
Mobil -180ca
Resor -410
El -200ish
Gym -300
Mat -1750ca

Kvar: 654.

Detta skall räcka till kläder, kurslitteratur (som jag köpte billigt för sparade pengar vid terminsstarten), och diverse nöjen. Det fungerar helt enkelt inte. Tidigare månader har jag spenderat kring 12k, just för att jag haft pengarna. Först nu börjar jag inse att det suger att vara student, eller åtminstone att ha en studentekonomi. Alla oförutsedda utgifter blir ett stort skämt.

Dessutom kan man omöjligen lägga 1500 i månaden på att supa heller. TRAGEDI!

Dreas
2009-11-03, 02:05
Jag sambor med lillebror och får 2k av han i månaden, men såhär ser det ut:

Räknar på 10k i månaden då.

Hyra + fiber + försäkringar + el = 5500

4500 kvar

Gym 200

kurslitteratur räknar vi på 300 för lätthetens skull då.

4000 kvar

Busskort 720 spänn.

Sen är det mat för 2500-3000.

Sen random andra utgifter gör att en annan landar lite över budget i regel.

Sålänge man handlar billigt och inte super så överlever man iaf :) Sen beroende på inriktning och kurs så kan man mycket väl klara sig utan litteratur.

CrazyJoeDavola
2009-11-03, 02:06
Skaffa en lägenhet med billigare hyra samt skaffa ett extrajobb.

John M
2009-11-03, 02:13
Du får jobba extra på kvällarna.

Kör några resor till Tyskland å sälj billig sprit till studenterna...Kan bli bra cash :D
Gjorde några på den lokala högskolan där jag bodde förut.

Eller kör kvälls å helg jobb på typ butiker, lager eller callcenters.


Viktig fråga. Jag har inte så mkt fasta utgifter, men nu sitter jag redan och börjar få det taskigt ställt i kassan - och det är 3 veckor kvar till CSN!

Låt mig illustrera:

Hyra -4106
Mobil -180ca
Resor -410
El -200ish
Gym -300
Mat -1750ca

Kvar: 654.

Detta skall räcka till kläder, kurslitteratur (som jag köpte billigt för sparade pengar vid terminsstarten), och diverse nöjen. Det fungerar helt enkelt inte. Tidigare månader har jag spenderat kring 12k, just för att jag haft pengarna. Först nu börjar jag inse att det suger att vara student, eller åtminstone att ha en studentekonomi. Alla oförutsedda utgifter blir ett stort skämt.

Dessutom kan man omöjligen lägga 1500 i månaden på att supa heller. TRAGEDI!

WHITEFOLKS
2009-11-03, 02:47
Maten kan du nog spara en hel del på beroende på hur kinkig du är.

saab900
2009-11-03, 06:28
Extrajobba på sommaren. Du hinner få ihop en 30-40k, och vips har du 3-4k mer per månad att leva på under läsåret. Om du kan hålla dig utan att göra av med pengarna direkt vill säga.

Civilrätt
2009-11-03, 06:42
Det är fattigt att plugga.
själv så pluggar jag samt min sambo (Csn), 2 barn och radhus. Räkningar som ligger på cirka 9000-10000 i månaden samt att jag måste pendla cirka 20 mil i veckan med bilen + att jag reser till sthlm 1-2 veckor varannan månad (biljett+boende+mat cirka 3000+ i månadkostnad dessa månader)....det du.

Shakemynuts
2009-11-03, 06:49
Låt mig illustrera:

Hyra -4106 - 1980
Mobil -180ca - 320
Resor -410 - 0
El -200ish - inbakat i hyra
Gym -300 - 300
Mat -1750ca - 1200ca

Kvar: 654. - 4300ca


Ungefär sådär ser det ut för mig på CSN. Å andra sidan bor jag i Norrland och kan gå mellan gym/mataffär(coop)/campus/stan.

Det ser ju helt klart ut som att hyran är din pengaslukare. Annars så jobbar jag under sommar och vinter så mycket jag kan. Det borde du överväga om du inte redan gör det, sen spara dom för terminen som kommer.

spoonchest
2009-11-03, 07:25
Det är fattigt att plugga.
själv så pluggar jag samt min sambo (Csn), 2 barn och radhus. Räkningar som ligger på cirka 9000-10000 i månaden samt att jag måste pendla cirka 20 mil i veckan med bilen + att jag reser till sthlm 1-2 veckor varannan månad (biljett+boende+mat cirka 3000+ i månadkostnad dessa månader)....det du.

Skillz.:D

L-Sami
2009-11-03, 07:29
Hyran och elen är väl det som drar dina pengar. Pluggar du i en storstad? Det finns fördelar med att plugga i en mindre stad, det är lättare att hitta en lägenhet, det är billig hyra och sen finns det inte så mycket att göra så man behöver inte ha så mycket pengar :D

Scratch89
2009-11-03, 09:04
Du bor väl här i Göteborg? Låter som du antingen bor på Lindholmen eller Kemivägen? Byg lägenhet; jag har själv bott sådär dyrt och det är fan inte roligt. Man får det att gå ihop, men hur kul är det att inte kunna göra något roligt?

Tomten
2009-11-03, 09:47
Byt lägenhet. Är man student så ska man egentligen inte ha en dyrare lägenhet än cirka 3000~ om man inte har besparingar eller extraknäck. Ekonomin går i princip inte ihop för dig som det ser ut nu. Vad gör du om du behöver gå till tandläkaren?

Kryss
2009-11-03, 09:48
Ingen möjlighet att söka bostadsbidrag?

Grisen
2009-11-03, 10:04
Ingen möjlighet att söka bostadsbidrag?

+1

Försök att byta lägenhet samt skaffa ett extrajobb. Extrajobbet kan faktiskt göra dig mer fokuserad på studierna eftersom du slipper oroa dig över ekonomin.

MrPowa
2009-11-03, 10:12
Be en polare att flytta in så sparar du 2053 kr varje månad.

ante
2009-11-03, 10:15
Extrajobba på sommaren. Du hinner få ihop en 30-40k, och vips har du 3-4k mer per månad att leva på under läsåret. Om du kan hålla dig utan att göra av med pengarna direkt vill säga.

Håller med dig. På sommaren hinner du få ihop en hel del pengar, jag har iaf tre månaders ledighet från skolan = tre månadslöner. Det gör att du klarar att lägga undan någon tusenlapp per månad extra.
Jobbade tidigare extra under skolgången också, och visst är det bra om man klarar det, men man kommer upp i fribeloppet så snabbt så sen är det inte värt att jobba. Bättre att jobba stenhårt över sommaren och julen.

Palm
2009-11-03, 10:22
Ingen möjlighet att söka bostadsbidrag?

Precis. Räkna ut hur mycket du kan få här:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/hjalp_hyran/bostadsbidrag/

kalle_banan
2009-11-03, 11:03
Byt lägenhet, flytta till en annan stad, skaffa bostadsbidrag, skaffa inneboende, skaffa extrajobb, skaffa sommarjobb, låna kurslitteratur, cykla och lycka till!

von huff
2009-11-03, 11:05
Extrajobb och köp inga saker du inte brhöver som t.ex godis.Om du måste drick alkohol så drick men där skulle du kunna spara massor med pengar särskilt om du brukar springa på krogar

stevebc
2009-11-03, 11:48
Bodde med en polare i en fyra, gott om plats för oss två, vilket gav en hyra på 2500 kr i månaden. Hellre 70 kvadrat på två pers, där den ena ofta är borta, än bo själv i ett litet råtthål med högre hyra.

Maten gick på under 1500 varje månad, för det hade jag koll på. Köpte det billigaste på netto, gott och näringsrikt var det i alla fall, och snittade nog inte mer än 1200 kr. Då återstod ca 3500 kr till annat: kurslitteratur, el, internet, mobil, sprit, kläder, resor vilket räckte. Men visst är det snålt som fan.

Trapper Buzz
2009-11-03, 12:00
Som ensamstående deltidsjobbande fembarnsfar rekommenderar jag mjölkpulver från Willys att dryga mjölkbudgeten med. Ät mycket gröt och blodpudding. Gå istället för att åka bil eller åka kollektivt. Ta alltid med mat till plugg, jobb. Man kan äta gröt på arbetsplatser också; folk kommer att håna en men det sk*ter man i. Köp frukt då det är billigt, inte annars.
Och potatis!!!!!

Scoffan
2009-11-03, 12:23
Skaffa cykel och fritidskort istället så sparar du 500, sen bostadsbidrag brukar vara på 800. Själv brukar jag alltid kolla i reklambladen efter lockvaror och handla mat på rea, där skulle du säkerligen kunna spara några hundringar. Så 16-17 hundra skulle du kunna få över utan problem.

TheGovernator
2009-11-03, 12:40
Såhär ser det i dagsläget ut för mig

In: 7850

Ut:
hyra 2306
Mat 1500
Mobil 150
Böcker 500
Tv 150
El 100
Snus 300
Sprit 300
Busskort 400

Kvar: 2144kr till sparande, kläder lite då och då, resor.

Delar en 3a om 80 kvadratmeter.

Mitt tips är att du får ner boendekostnaden på något vis

Trapper Buzz
2009-11-03, 12:44
Edit

Grisen
2009-11-03, 12:46
Köp ett fiskespö och börja fiska =)

MilkmaN
2009-11-03, 12:50
Boendekostnaden är ju helt klart den största boven. Jag hyr i tredjehand, så jag kan inte söka bostadsbidrag. Med lite tur får jag förstahand för 3600 i Januari, men det är inte klart än. Då blir det 500 mindre + att jag kan söka bostadsbidrag.

Busskortet är ett måste för att ta mig till mitt extrajobb - men därifrån har jag inte fått någon lön än - och den första lönen kommer gå till att betala en resa (smart). Jobbade i somras gjorde jag också och drog 16k/ månad ca. Dock satt jag fast med en dubbelhyra och ganska mkt skulder efter 6 månaders resande som gick tyngre än min kassa klarade. Så de pengarna fick jag inte någonting ur, tyvärr.

Blir så trött på att inte ha några pengar bara. Jag har aldrig haft det såhär - och det suger så enormt!

z_bumbi
2009-11-03, 12:54
Jag ser inte riktigt problemet då du har 600 kr över till kläder och nöjen idag utan några som helst förändringar.

Skär ner på maten med några hundra så är du uppe i 800-900 kr. Spara 400-500 kr till oförutsedda utgifter (om du inte redan har ett sådant konto) och lägg 100 kr på kläder och 100 kr på nöjen så har du 200 kr över för att lägga på något du känner att du måste göra.

Skolböckerna finns som referens och ibland även att låna.

Det är inte direkt så att bidrag är avsedda att man ska kunna göra vad man vill under tiden man får dem.

Biceps
2009-11-03, 13:15
Tycker inte det e några problem att klara sig på studiemedel, inte sen jag sålde min bil och börja promenera/ta bussen. Man bör ju dock ha byggt upp en liten buffert för kurslitteratur, större inköp osv men annars e det rätt lugnt. Festa är ju skitbilligt när man kan gå på nation.

MilkmaN
2009-11-03, 13:18
Jag ser inte riktigt problemet då du har 600 kr över till kläder och nöjen idag utan några som helst förändringar.

Skär ner på maten med några hundra så är du uppe i 800-900 kr. Spara 400-500 kr till oförutsedda utgifter (om du inte redan har ett sådant konto) och lägg 100 kr på kläder och 100 kr på nöjen så har du 200 kr över för att lägga på något du känner att du måste göra.

Skolböckerna finns som referens och ibland även att låna.

Det är inte direkt så att bidrag är avsedda att man ska kunna göra vad man vill under tiden man får dem.

100kr på kläder är ju för det första ett stort skämt, och att bara gå ut en gång per månad, och då enbart betala inträde, kostar minst 100kr. Där försvann de pengarna. Vanligtvis går det 1500 dit. Det kan man ju uppenbarligen skära i, varför det inte är med i kalkylen.

Ändå, det handlar inte om att göra vad man vill, utan om att inte kunna göra något bortsett från att sitta hemma.

Tricce
2009-11-03, 13:19
Jag ser inte riktigt problemet då du har 600 kr över till kläder och nöjen idag utan några som helst förändringar.

Skär ner på maten med några hundra så är du uppe i 800-900 kr. Spara 400-500 kr till oförutsedda utgifter (om du inte redan har ett sådant konto) och lägg 100 kr på kläder och 100 kr på nöjen så har du 200 kr över för att lägga på något du känner att du måste göra.

Skolböckerna finns som referens och ibland även att låna.

Det är inte direkt så att bidrag är avsedda att man ska kunna göra vad man vill under tiden man får dem.

:laugh:

;)

Osten80
2009-11-03, 13:25
Jag fattar inte vad problemet är. Du har ett extrajobb, men i stället för att lägga de pengarna till din knappa vardagsekonomi, lägger du dem på en resa!

Zakath
2009-11-03, 13:30
Hyra: 2800
Mat: 700 á 4000kcal/dag
Övrigt: 300-1500kr

Alla resor med cykel, festar gratis, lånar böcker på biblioteket, njuter av det jag har :)

bertbert
2009-11-03, 13:33
Trots att staten ger väldigt förmånliga studielån och betalar HELA utbildningen så gnälls det.

Det kostar $37,782 - ca 270000 kr - att läsa ett år på MIT.

Förstår ni inte hur bra ni har det?

hahavaffan
2009-11-03, 13:36
Trots att staten ger väldigt förmånliga studielån och betalar HELA utbildningen så gnälls det.

Det kostar $37,782 - ca 270000 kr - att läsa ett år på MIT.

Förstår ni inte hur bra ni har det?Kan inte riktigt utläsa om du sarkastisk/ironisk/kalla det var du vill.

Du tror inte det skiljer lite på en utbildning på MIT och Lund, Halmstad, Luleå osv?

Sen är det ett schysst lån man får, men grejen är att man inte får jobba så mycket som vissa hade behövt för att klara sig. Visst kan man leva extremt billigt, men en fet hyra är svår att undkomma med dagens bostadsbrist :(

young_george
2009-11-03, 13:37
Trots att staten ger väldigt förmånliga studielån och betalar HELA utbildningen så gnälls det.

Det kostar $37,782 - ca 270000 kr - att läsa ett år på MIT.

Förstår ni inte hur bra ni har det?

Vad är den genomsnittliga lönen på en MIT-utbildad efter 10år och hur mycket av detta behöver dom betala i skatt?

wo0ord
2009-11-03, 13:37
Trots att staten ger väldigt förmånliga studielån och betalar HELA utbildningen så gnälls det.

Det kostar $37,782 - ca 270000 kr - att läsa ett år på MIT.

Förstår ni inte hur bra ni har det?

Håller med, folk tror att allt ska serveras på ett silverfat, och att man ska leva som en gud. Vafan, se till och spara och prioritera viktiga saker. Var GLADA för att studera i sverige*gah!* finns folk som inte klagar, och har det värre

Civilrätt
2009-11-03, 13:38
Skillz.:D

Ångest kallas det. ;)

bertbert
2009-11-03, 13:39
Kan inte riktigt utläsa om du sarkastisk/ironisk/kalla det var du vill.

Du tror inte det skiljer lite på en utbildning på MIT och Lund, Halmstad, Luleå osv?

Sen är det ett schysst lån man får, men grejen är att man inte får jobba så mycket som vissa hade behövt för att klara sig. Visst kan man leva extremt billigt, men en fet hyra är svår att undkomma med dagens bostadsbrist :(

Jag är fullt allvarlig. Självklart håller jag MIT högre än Lund. Halmstad och Luleå vill jag inte uttala mig om.

Jag fick lov att jobba när jag var student. Jag vill minnas att reglerna inte har ändrats på den punkten. Förmodligen menar du att man inte får låna lika förmånligt när man jobbar.

Faktum kvarstår: staten är i Sverige mycket generös mot universitetstuderande.

isato
2009-11-03, 13:49
100kr på kläder är ju för det första ett stort skämt, och att bara gå ut en gång per månad, och då enbart betala inträde, kostar minst 100kr. Där försvann de pengarna. Vanligtvis går det 1500 dit. Det kan man ju uppenbarligen skära i, varför det inte är med i kalkylen.

Ändå, det handlar inte om att göra vad man vill, utan om att inte kunna göra något bortsett från att sitta hemma.

Är att gå ut en rättighet?

Trance
2009-11-03, 13:52
100kr på kläder är ju för det första ett stort skämt, och att bara gå ut en gång per månad, och då enbart betala inträde, kostar minst 100kr. Där försvann de pengarna. Vanligtvis går det 1500 dit. Det kan man ju uppenbarligen skära i, varför det inte är med i kalkylen.

Ändå, det handlar inte om att göra vad man vill, utan om att inte kunna göra något bortsett från att sitta hemma.

Hur länge sparade du innan du började plugga?

isato
2009-11-03, 13:54
Är att gå ut en rättighet?
Och en student som inte har råd att gå ut är en bra student!

Osten80
2009-11-03, 13:56
Nog går det väl ändå att jobba så pass mycket att man med lån+bidrag+lön hamnar på tio tusen per månad? Den summan skulle jag nog vilja påstå att alla "klarar" sig på. Vill man resa, supa, köpa prylar och dyra kläder, så får man väl försöka skaffa sig de ekonomiska förutsättningarna för det, annars får man helt enkelt lägga om sin livsstil under den tiden man pluggar. Svårare än så är det inte.

von huff
2009-11-03, 14:04
Alla har det lika tyvärr.Jag kan sjäv säjja att det är tungt att försök vara sparsam men man märker snabbt hur mycket man kan spara.Jag försökte spara lite av mina sista sommarlöner och sparade lätt runt 2000kronor i månaden utan att man märkte att man levde fattigare.Maten behöver inte kosta någonting om man nöjjer sig med ensidigare och billig mat.Köp 25kg potatis så har du så det räcker länge och så köper du broilerlår ,billigt bröd och mjölk så har du inte gjort av med många öre.Har du bil så kan du ju ha den på stående försäkrin under vintern och istället åka buss eller gå.Sanningen är ju den att stöde inte skall räcka till så mycket nöjjen uta till bostad och mat

MilkmaN
2009-11-03, 14:23
Hur länge sparade du innan du började plugga?

Inte alls. Däremot ett år innan jag reste.

Apropå resa kontra extrajobb osv så har det egentligen inget med saken att göra. Klart att det blir mer OK när jag börjar få lön, men poängen är mest hur det ska gå till om man faktiskt inte har ett jobb.

vicarious
2009-11-03, 14:24
Hyra -4106...

Bor du i palats eller!???? Jag betalar halva det där.

Osten80
2009-11-03, 14:29
men poängen är mest hur det ska gå till om man faktiskt inte har ett jobb.

Z bumbi har redan svarat på det i #27. Det går ju ihop sig.

shut teh face
2009-11-03, 14:33
Har man råd att äta mycket ost på studentekonomi?

Kryss
2009-11-03, 14:38
Hyra -4106...

Bor du i palats eller!???? Jag betalar halva det där.

Ptja, vissa ställen kostar det så mycket, jag betalar ungefär detsamma för min 1a på 28kvm.

ryss
2009-11-03, 15:07
Min kompis bodde i en 3;a med en annan tjej när dom studerade, den andra tjej hoppade av och flyttade och vips satt hon där med 8000 i bara hyra. Så du kunde haft det ännu värre ;)

D Andersson
2009-11-03, 15:12
Min kompis bodde i en 3;a med en annan tjej när dom studerade, den andra tjej hoppade av och flyttade och vips satt hon där med 8000 i bara hyra. Så du kunde haft det ännu värre ;)

Och det gick inte att säga upp lägenheten om/när den ena bestämde sig för att flytta?

För övrigt har det sagts hur många gånger som helst, men en hyra på över 4000 på enbart studielån och utan att jobba extra är inte att tänka på. Så skaffa ny lägenhet eller jobb.

Baan
2009-11-03, 15:14
Finns egentligen ingen bra lösning förutom extrajobb eller jobba hela sommaren och försöka tjäna en 60k (jämka så slipper du låna staten pengar!) och så har du 6000 extra i månaden. Extrajobb kanske är bäst egentligen då det innebär konstant flöde av pengar - förutsatt att man jobbar några dagar - och det blir svårare att göra av med för mycket som är lätt hänt efter sommarjobbandet.

Annars om att få in extra pengar är uteslutet är som nämnt billigare hyra en sak men det blir inte heller några STORA besparingar, men några hundralappar. Det finns egentligen ingen lösning på kläd- eller festproblemet, du får helt enkelt gå omkring i en potatissäck tills du blir klar, samt bara gå på förfester och snylta på folks dricka :)

Edit: Passar på att säga att det är dåligt att man inte kan få ut mer lån som student. Jag förstår dom som inte vill sponsra dina kläder och festande med skatt, men om det handlar om lån där staten borde tjäna på det ser jag inte problemet att man höjer det med några tusenlappar. Vill du låna för att festa och vara modeintresserad är det din ensak helt enkelt...

joriice
2009-11-03, 15:19
Hemmagym ala abslider is the shit!

Baan
2009-11-03, 15:23
Har man råd att äta mycket ost på studentekonomi?

Så länge man håller sig till osttypen fläns så.

ispåse
2009-11-03, 15:23
Min sambo arbetade några år efter gymnasiet och började plugga när hon hade 200.000 tjänat i fickan. Tar ändå lån nu men vi slipper leva som uteliggare.

Förstår inte varför alla ska ha så bråttom, 2-3 år hit eller dit, ni hinner ändå att studera det ni vill och leva ett långt liv.

Rätt så skönt att kunna fokusera på studierna istället för att ägna dagarna åt att vända och vrida på slantarna, jaga kupongmat samt behöva lägga halva dygnen åt att cykla landet igenom. Låter stressande. :/

hahavaffan
2009-11-03, 15:23
Z bumbi har redan svarat på det i #27. Det går ju ihop sig.Jupp, för 100kr i månaden till kläder känns t.ex. riiiiiktigt realistiskt.

WHITEFOLKS
2009-11-03, 15:32
100kr i månaden för kläder kan nog vara realistiskt om man håller sig till att inte köpa nya saker (förrutom rena nödvändigheter) under skoltiden.

Annars får du dra in på de kostnader du kan som t.ex. mat.

Ett problem du har är ju att du kraftigt minskat dina chanser till ett bra leverne eftersom du kom in i studietiden skuldsatt och därför behövde använda dina extrainkomster till att betala av tidigare lån.

Osten80
2009-11-03, 15:33
Jupp, för 100kr i månaden till kläder känns t.ex. riiiiiktigt realistiskt.

Varför inte? Jag har inte ens lagt så mycket de senaste två åren, och jag sitter inte naken eller i trasiga kläder. Vill han lägga mer, kan han väl plocka från de 400-500 som föreslogs för oförutsedda utgifter, plus att han förmodligen skulle spara ytterligare 500 från och med årsskiftet, i och med lägenhetsbyte.

hahavaffan
2009-11-03, 15:35
Varför inte? Jag har inte ens lagt så mycket de senaste två åren, och jag sitter inte naken eller i trasiga kläder. Vill han lägga mer, kan han väl plocka från de 400-500 som föreslogs för oförutsedda utgifter, plus att han förmodligen skulle spara ytterligare 500 från och med årsskiftet, i och med lägenhetsbyte.Då är du rätt unik, iaf om man kollar bland alla jag umgås med. Men ja, det går ju ihop utan tvekan, man får bara prioritera rätt. Men har man jobbat innan så är det en jävla omställning man får göra, och den har vissa (inkl. mig själv) svårt för.

Osten80
2009-11-03, 15:40
Då är du rätt unik, iaf om man kollar bland alla jag umgås med. Men ja, det går ju ihop utan tvekan, man får bara prioritera rätt. Men har man jobbat innan så är det en jävla omställning man får göra, och den har vissa (inkl. mig själv) svårt för.

Ja, det är ju precis det vi säger.

Edit: Jag menade att jag inte hade lagt 100 spänn per månad de senaste två åren, inte 100 spänn totalt.

Baan
2009-11-03, 15:42
Då är du rätt unik, iaf om man kollar bland alla jag umgås med. Men ja, det går ju ihop utan tvekan, man får bara prioritera rätt. Men har man jobbat innan så är det en jävla omställning man får göra, och den har vissa (inkl. mig själv) svårt för.

Nästa resa blir till Klagomuren förstår jag. Ke ke ke.

ispåse
2009-11-03, 15:50
Läst hela tråden nu och det är ju svensson personifierat vad gäller att ha insikt i sin ekonomi. Man fokuserat enbart på vad man vill just nu och slänger sig in i det utan förberedelser eller något som helst hum om hur det kommer att bli. Därefter blir det plötsligt inte som man har tänkt sig och då börjar gnället hit och dit.

Sverige torde vara ett av de bättre länderna i världen vad gäller hjälp till att klara sin ekonomi i form av bidrag och möjligheter till att få lån. Samtidigt verkar det ju ha förblindat halva befolkningen då mer eller mindre varenda kotte ger sig in i saker som att studera, skaffa huslån, billån...mm utan att ha en gnutta tanke bakom.

Ska man studera bör man se till att ha en billig lägenhet ordnad och minimalt med utgifter. Alternativt ser man till att skaffa sig en buffert innan man börjar studera. Tredje alternativet är lämna hjärnan på hyllan och blint rusa mot något och hoppas att allting på något vis löser sig.

KLANTARSLEN är vad ni är! ... Ni som gnäller vill säga. :D

Salus
2009-11-03, 15:52
Jag drar in ca 60k under sommarn, sedan lever jag snålt under året. I fasta utgifter har jag:

hyra: 2.5k
mat: 2k
mobil: 500
internet: 100
träningskort+övr. idrottsavgifter: 500

Dvs runt 5600kr

Det ger mig rätt mycket över till "övrigt". Känns som många studenter gnäller lite mycket, jag kommer från hemförhållanden där alla alltid fått jobba extra eller snåla om man vill ha något extra. Därför unnar jag mig ingen sommar-semester utan knegar på istället. Det är ett aktivt val man gör, vill man slappa på sommarn, så får man också leva snålt. Eller tvärtom.

Sluta gnäll och gör något åt det istället :)

Kebab-Arne
2009-11-03, 16:06
Lite kul när alla skriver att bara att byta bostad. Jo för det är ju säkert hur lätt som helst...

Men bor man dyrt får man väl skära ned på nåt. Ligger själv på ~3300 + internet för 28 kvm. Som nu är i Uppsala men att roida över att hyran ligger på 4100 verkar ju inte särskilt insatt. Ni som har hyra på 2-2.5k bor väl antingen i rum är/har inneboende eller bor i nån mindre stad.

plexmar
2009-11-03, 16:09
Många studentlägenheter är ju på tok för dyra i Sverige idag.

Om man jobbar extra på kvällar/helger eller jobbar på sommaren så tycker jag det går ihop ganska bra. Många gör felet att dem spenderar sin lön under sommaren och sedan få snåla resten av året. Samtidigt måste man kunna prioritera, att festa för 1000-2000 kr i månaden är det ju inte direkt tänkt att man ska kunna göra för CSN heller.

Så här ser det ut för mig:

Hyra - 3000 kr (inkl. bredband)
Telefon - 200 kr
Gymkort - 300
Mat - 2500
Kosttillskott - 500 kr
Övrigt - 2000 kr

8000 kr/månaden. På endast bidrag från CSN, resten kommer från mitt sommarjobb. Där jag sparar allting från sommarjobbet, vilket är lite mer än lånet från CSN uppdelat på 10 månader.

Om man vill så går det :)

Jockefoten
2009-11-03, 16:32
Hyra 2500kr
mat 2000kr
bredband 120kr
el 100kr
bil 1000kr
träning 300kr
övrigt 500kr

Csn 2750kr

z_bumbi
2009-11-03, 16:52
100kr på kläder är ju för det första ett stort skämt, och att bara gå ut en gång per månad, och då enbart betala inträde, kostar minst 100kr. Där försvann de pengarna. Vanligtvis går det 1500 dit. Det kan man ju uppenbarligen skära i, varför det inte är med i kalkylen.

Ändå, det handlar inte om att göra vad man vill, utan om att inte kunna göra något bortsett från att sitta hemma.

Jag förutsätter att du inte i något sorts reningsbad har bränt alla kläder du äger och dök upp till studentlivet naken. 100 kr i månaden räcker med andra ord bra iom att du inte behöver köpa några kläder utom det absolut nödvändigaste. Om du nu mot förmodan får en brist på något.
Utslaget på ett helt år så skulle jag säga att du kan dubbla den summan och klara dig bra genom att du förhoppningsvis inte nöter ut allt du äger på ett år. Nu har du däremot ungefär 3 månader som du kan göra annat på t ex jobba och då köpa lite mer kläder så 100 kr är lägre än genomsnittet.

Fördelen att du inte går på krogen är att kläderna håller längre dvs WIN-WIN. Det brukar däremot inte vara ont om saker att göra på fritiden om man pluggar då det finns ganska många som sitter i samma sits. Läser man resten av inlägget så visar det sig dessutom att du har bokat någon resa och har betalat av skulder från tidigare resor vilket i alla fall antyder att du inte har så bra koll på din ekonomi som du kanske borde samt att du i högsta grad lämnar lägenheten. Du har bara inte fixat att se till att du inte blåser hela nöjesbudgeten vid ett tillfälle.

Vill du verkligen förändra ekonomin så sätt upp en budget och räkna på vad allt kostar och se var du kan dra ner på utgifter.

Biceps
2009-11-03, 16:52
Klistrar in oktober

Mat 1 706,89 kr
Hygien 374,00 kr
Kläder 560,00 kr
Fast räkningar (hyra, el, mobil, bredb) 4 495,00 kr
Nöje 589,00 kr
Övrigt ospec 620,00 kr

Tot 8 344,89 kr

September landade på ca 6500, fattar inte hur det gick till dock :Virro

Har kapat mina kostnader grymt sen jag började plugga iaf, de första månaderna låg jag mellan 15-20k i utgifter

MilkmaN
2009-11-04, 00:29
Jag förutsätter att du inte i något sorts reningsbad har bränt alla kläder du äger och dök upp till studentlivet naken. 100 kr i månaden räcker med andra ord bra iom att du inte behöver köpa några kläder utom det absolut nödvändigaste. Om du nu mot förmodan får en brist på något.
Utslaget på ett helt år så skulle jag säga att du kan dubbla den summan och klara dig bra genom att du förhoppningsvis inte nöter ut allt du äger på ett år. Nu har du däremot ungefär 3 månader som du kan göra annat på t ex jobba och då köpa lite mer kläder så 100 kr är lägre än genomsnittet.

Fördelen att du inte går på krogen är att kläderna håller längre dvs WIN-WIN. Det brukar däremot inte vara ont om saker att göra på fritiden om man pluggar då det finns ganska många som sitter i samma sits. Läser man resten av inlägget så visar det sig dessutom att du har bokat någon resa och har betalat av skulder från tidigare resor vilket i alla fall antyder att du inte har så bra koll på din ekonomi som du kanske borde samt att du i högsta grad lämnar lägenheten. Du har bara inte fixat att se till att du inte blåser hela nöjesbudgeten vid ett tillfälle.

Vill du verkligen förändra ekonomin så sätt upp en budget och räkna på vad allt kostar och se var du kan dra ner på utgifter.

Jag satte upp budgeten, räknade vad jag spenderat senaste tre månaderna (ca 11-12k per månad) och vad jag hade för utgifter. Därav min stora uppgivenhet, i att jag hade ca 4000-5000kr i övrigt utgifter som jag ändå ansåg hyfsat nödvändiga.

Självklart kan jag leva billigare än vad jag gör, men inte så mycket. Kruxet är att jag inte vill leva på det viset, helt enkelt. Tanken med tråden var väl dels att studielånet är jävligt lågt (jag roidar) och dels att jag undrade hur andra gör (ni tipsar). Det finns ju så sjukt mkt utgifter som INTE är medräkande här. För att ta några av de posterna jag hade

Frisör 150:- (billigt!)
Kostillskott 850:-
Utrustning för Thai: 950:-
Terminsavgift för Thai: 1600:-
Present: 300:-
Självrisk försäkring 400:-
Tandläkare 550:-

Utöver det har jag lagt 1200 respektive 1900 på festande. Det är ju uppenbart något jag kan dra ner på, men vafan - det är ju så jag umgås med mina polare!

Klart jag hade kunnat gå in i det här mer välförberedd, sparat pengar osv osv, men då hade jag varit tvungen att vänta.

mangs
2009-11-04, 00:55
Visst är det tuffa tider att vara student men kom ihåg målet. När ni förhoppningsvis klarat er utbildning kommer ni få ett bättre jobb som i slutändan gör er ekonmi bättre. Dessutom lär ni er en jävla massa saker som är bra tat kunna.

Det är nyttigt att leva fattigt ett tag då man lär sig hushålla med pengar.

Många som beklagar sig över att de har för lite pengar inser inte att man ibalnd behöver göra vissa uppoffringar. Har man det tufft ekonmiskt kan man inte shoppa massa kläder, gå ut och festa varje vecka, träna på gym, Thai-boxning etc. Det gäller helt enkelt att prioritera. Finns det inga billigare tärningsmöjligheter, behöver du verkligen äta så mycket kosttillskott, måste du dricka alkohol när du festar etc etc. I en budget där man ligger på balans eller i närheten (+-1000kr) gör små förändringar i köpbeteendet stor skillnad. Det är tex en stor skillnad om du efter dina utgifter varje månad ligger -200 eller +200.

Mitt råd är alltså att snåla in där du kan och försök få tag i mer jobb.

Du pluggar inte för att få ha en kul tid nu utan du pluggar för att få en bra framtid, glöm inte det. Sedan är jag ganska säker på att man kan ha det rätt kul utan att bränna 10.000kr+ varje månad.

Verbatim
2009-11-04, 00:58
Detta har dykit upp mycket i kolozzeum de senaste dagarna så jag måste fråga.

Om ni ringer era kompisar och föreslår något annat än alkohol inför fredag/lördag, säger dom nej då? Har ni inget annat gemensamt? Går vänskapen under? Ett flertal personer har uttryckt sig som om deras vänskap stod på ruinens kant om dom inte blir fulla under helgen.

Testa att ringa och föreslå något annat, det är få personer som inte kan tänka sig att hitta på annat än supa om någon väl föreslår och styr upp. Det är åtminstonde vad min begränsade empiriska kunskap säger mig.

MilkmaN
2009-11-04, 01:12
Detta har dykit upp mycket i kolozzeum de senaste dagarna så jag måste fråga.

Om ni ringer era kompisar och föreslår något annat än alkohol inför fredag/lördag, säger dom nej då? Har ni inget annat gemensamt? Går vänskapen under? Ett flertal personer har uttryckt sig som om deras vänskap stod på ruinens kant om dom inte blir fulla under helgen.

Testa att ringa och föreslå något annat, det är få personer som inte kan tänka sig att hitta på annat än supa om någon väl föreslår och styr upp. Det är åtminstonde vad min begränsade empiriska kunskap säger mig.

Det mesta annat kostar ju minst lika mycket pengar.

Det är inte så att det är det enda sättet jag och mina vänner umgås, men senast idag (kom hem nyss) satt vi och tog några öl och snackade skit. Nu drack inte jag några för jag hade inte några pengar - och det är ju jävligt tråkigt. Men ändå.

burre
2009-11-04, 01:16
Det är inte några som helst problem att få ihop studentekonomin.
Man kan jobba ihop 50-60k på sommaren plus att du får jobba ihop ca 8000kr per månad utan att de tar bort nåt. Plus lån och bidrag (ca 8000).

20 JÄVLA LAX i månaden efter skatt. Jobba svart på det om det likväl stramar.


Jag har 4900 i hyra för min etta i centrala stockholm och har inga problem alls att få det att gå ihop.


Allt handlar om lathet. Inget annat.

Three pigs
2009-11-04, 01:25
Det är inte några som helst problem att få ihop studentekonomin.
Man kan jobba ihop 50-60k på sommaren plus att du får jobba ihop ca 8000kr per månad utan att de tar bort nåt. Plus lån och bidrag (ca 8000).

20 JÄVLA LAX i månaden efter skatt. Jobba svart på det om det likväl stramar.


Jag har 4900 i hyra för min etta i centrala stockholm och har inga problem alls att få det att gå ihop.


Allt handlar om lathet. Inget annat.

Synd bara att det inte är skitlätt att få tag på jobb utan kontakter i en främmande stad. Men annars så...

burre
2009-11-04, 01:37
Synd bara att det inte är skitlätt att få tag på jobb utan kontakter i en främmande stad. Men annars så...

Det är jobbigt om man inte får något jobb trots att man skickat sitt cv till alla arbetsförmedlingar (ink studentversioner) som finns, sprungit till alla ekonomiska verksamheter i hela staden och frågat om extrajobb. Flera gånger. Inte heller kan man få något sommarjobb varesig där man pluggar eller i hemmastaden.
Extra tungt när man inte heller är man villig att spara in på sina utgifter eller söka något bostadsbidrag lr stipendier. Och man redan testat alla andra sätt som finns att få in några extra kronor.




För att vara seriös, det är bara för väldigt få människor det inte går att anstränga sig lite mer.:)

hultman
2009-11-04, 02:02
Ja, det kan inte vara roligt att leva på enbart CSN. Skulle aldrig få för mig att arbeta under studietiden. Att läsa är tillräckligt jobbigt :)

Pudzianovski
2009-11-04, 02:33
Du kan ju inte förvänta dig att leva som du gjort när du jobbat heltid. Det känns lite som om du vill glida på som vanligt utan att kämpa eller ge avkall på något. Du får väl tänka efter lite innan du börjar plugga. Du kan ju inte bara leva som vanligt och se vad som händer. Planering kan väl vara bra. Tipsen verkar bra i tråden annars :thumbup:

morc
2009-11-04, 07:03
Trots att staten ger väldigt förmånliga studielån och betalar HELA utbildningen så gnälls det.

Det kostar $37,782 - ca 270000 kr - att läsa ett år på MIT.

Förstår ni inte hur bra ni har det?

Fast i detta ingår ju boende och vanligtvis flera mål mat om dagen på amerikanska universitet. På en "vanlig" skola (varför jämför med en av väldens bästa?) kostar det ungefär lika mycket för en student i USA som i Sverige att gå i skolan.

Jag hatar när folk tror att "alla studenter vill ha allting på ett silverfat", jag jobbar (har precis tagit ett andra jobb) vid sidan av heltidsstudier för att ha råd att överleva överhuvud taget (undviker lån i största möjliga mån, av uppenbara skäl). Givetvis är det mitt val, men att folk säger att studenter har det för bra och får för mycket gratis blir man ju bara irriterad :(

bertbert
2009-11-04, 07:17
Fast i detta ingår ju boende och vanligtvis flera mål mat om dagen på amerikanska universitet. På en "vanlig" skola (varför jämför med en av väldens bästa?) kostar det ungefär lika mycket för en student i USA som i Sverige att gå i skolan.

Jag tog MIT som exempel eftersom jag gärna hade velat läsa där om jag fick möjlighet.

Poängen var att vi inte har någon tuition fee i Sverige, vilket aldrig nämns av den som klagar på sin studentekonomi av någon märklig anledning.

Jag hatar när folk tror att "alla studenter vill ha allting på ett silverfat", jag jobbar (har precis tagit ett andra jobb) vid sidan av heltidsstudier för att ha råd att överleva överhuvud taget (undviker lån i största möjliga mån, av uppenbara skäl). Givetvis är det mitt val, men att folk säger att studenter har det för bra och får för mycket gratis blir man ju bara irriterad :(

Likväl är det min uppfattning - man har det förbaskat bra som student i Sverige. Utbildningen blir betald, och man har möjlighet att få attraktiva lån.

För egen del ville jag inte låna så mycket, och jobbade när jag studerade och bodde mer hemma. På så vis klarade jag mig med att låna under 100k från CSN under min utbildning (4,5 år).

ante
2009-11-04, 08:28
Då ska vi se...

CSN 7800kr
Hyra -2700kr
internet & tv -500kr
el -300kr
hemförsäkring -110kr
telefon -200kr
mat -3000kr
SL-kort -450kr
sats-kort -350kr
Kvar 190kr

Jag snålar inte nämnvärt, men jag tar alltid med mig kaffe i termos till skolan, har alltid matlådor att äta och äter sällan ute. Unnar mig lite lyx som gymkort samt att jag räknar ganska högt på maten. I somras jobbade jag hela sommaren och drog in i runda slängar 50kkr, hade inget SL-kort (cyklade överallt) och nu har jag ett litet kapital att strö ut över varje månad jag inte jobbar.

Ni som säger att ni käkar för 1500kr i månaden? Vad äter ni? Jag handlar billig massmat på ica maxi när mina kompisar åker dit, gör alltid matlådor och äter inte skit vid sidan av som godis osv, men ändå ligger jag mellan 2500-3000kr.

wintersnowdrift
2009-11-04, 09:31
Självklart kan jag leva billigare än vad jag gör, men inte så mycket. Kruxet är att jag inte vill leva på det viset, helt enkelt.

Nu är det ju tyvärr så att vad man "vill" och vad man "kan" inte alltid är ekvivalent. Du gör helt rätt som sätter dig ner och skriver upp alla poster och funderar över vad pengarna egentligen går till, vad du prioriterar högst för ditt eget välbefinnande samt var någonstans du kan dra ner. Det är ganska lätt för utomstående att säga "amenvadfan, sluta festa och umgås så är saken biff!" (och, ärligt talat, rent krasst har de rätt) men samtidigt blir livet rätt torftigt om man aldrig har råd att göra sådant man tycker är kul, så visst förstår jag dig. Själv lägger jag ytterst lite pengar på alkohol och fest då njutingen i den posten för mig inte motsvarar kostnaden per krona, men å andra sidan har jag lagt väldigt mycket pengar på mina fritidsintressen vilket vissa höjer på ögonbrynen åt då det handlar om ganska stora summor åt gången.

Mitt tips är: prioritera medvetet och förlika dig med dina val. De flesta studenter sitter i samma trånga ekonomiska båt, och det går att leva ett drägligt liv inklusive roligheter men det går inte att göra precis allt det man skulle vilja. Du skriver att inkomsterna från ditt extrajobb ska gå till en resa; mao kanske du får stå ut med att dricka pissljummet vatten när kompisarna tar en öl. Försök tänka "jag värderar resan högre än att kunna ta den här ölen ikväll och när jag dricker pina colada i Karibien/åker bräda i Verbier/bestiger Mount Everest (eller vad det nu är du ska göra) så kommer det att vara sååå värt den här miniuppoffringen" istället för "skit, jag är fattig, det suger att inte ens kunna ta en futtig öl".

Du har ju fått en massa konkreta tips i tråden för att dryga ut inkomsterna, applicerar du några av dessa också så kanske du har råd med en och annan öl emellanåt också.

//Kristin

Trapper Buzz
2009-11-04, 10:16
Då ska vi se...
---r.

Ni som säger att ni käkar för 1500kr i månaden? Vad äter ni? Jag handlar billig massmat på ica maxi när mina kompisar åker dit, gör alltid matlådor och äter inte skit vid sidan av som godis osv, men ändå ligger jag mellan 2500-3000kr.

Nåt fel måste du göra, då jag klarar mig och fem ungar på ca 5k.
Och jag lagar sällan på råvaror. Storhandlar du?

Shakemynuts
2009-11-04, 10:35
Ante om du räknar varje måltid mat på 35kr, 3 ggr om dagen hamnar du på 2940kr i månaden. Vilket låter ganska mycket, jag snittar 10-15kr och får i mig 2,5k kalorier om dagen ungefär.

Jag fokuserar på 5 saker, pasta/ris/bönor/creme fraiche/färska grönsaker.
1burk á 5dl creme fraiche räcker på 6 tallrikar mat då man spär ut det med mjölk i en gryta med bönor/grönsaker, sen ris eller pasta på det.
Det är alltså 34% creme fraiche för max kalorier, pasta/ris, samt bönor. Det blir väldigt kaloritätt.

Jag handlar väldigt sällan mat för över 1500kr i månaden.

Jag köper för övrigt torkade bönor som man blötlägger i 24h ungefär. Dom brukar kosta runt 10-12kr kilot.
Linser t ex är proteinrikt som kött (20g per 100g) men innehåller även fett och 55g kolhydrat ungefär. Jag köper 800g påsar linser för 13kr på Willys. Eller köpte, de kanske inte finns kvar, jag har 19kg kvar iaf. :D

Morty
2009-11-04, 10:57
Min OCH morsans maträkning över förra året blev på 25k. Strax över 2k per månad. För 2 personer. Och vi bor i Stockholm. HUR äter ni andra?? 3k per person? Det är en gåta för mig.

Vi köper aldrig kött för mer än 50:- kilot. Pasta och havregryn är basen i min mat, både jag och mamma äter mycket ägg. Grönsaker varje dag, oftast frysta. Mjölk går det rätt duktigt. Bönor är inte sällsynt.

Gryta med kidneybönor, frysta grönsaker, krossade tomater och valfritt billigt kött. Avnjutes med valfri mängd pasta (beroende på kaloribehov). Billigt, nyttigt.

Om det är så OTROLIGT svårt att hitta billig mat, kolla in denna sida: http://proteinperkrona.se/

Niklas W
2009-11-04, 10:58
Csn: 7800
Hyra -3700
Internet -300
Telefon -300
Gymkort -220
El -500
Mat -4000
Buss - 100

Summa: -1300kr varje månad

Gäller att ha lite kapital sparat, klara sig enbart på csn gör inte många.

WHITEFOLKS
2009-11-04, 11:10
Hyra -1000 inkl. el, internet osv.
Telefon -20kr?
Gym -200kr
Mat -700kr
Lånar de flesta böcker, köper väl nån ibland så kanske 200kr i månaden i snitt. Går överallt.

hahavaffan
2009-11-04, 11:11
CSN + bostadsbidrag = 8700kr

Hyra - 3500kr
Internet - 300kr
Mobil - 500kr
Träning - 350kr
Mat & hygien - 3000kr
Fest - 1500kr
Kläder - 1200kr

Summa: 9850kr

Totalt: -1150kr

Mitt sparade kapital har gått hårt åt, så nu blir det fan snåla tider tills sommarens jobb kommer.

isato
2009-11-04, 11:36
Lite kul när alla skriver att bara att byta bostad. Jo för det är ju säkert hur lätt som helst...

Men bor man dyrt får man väl skära ned på nåt. Ligger själv på ~3300 + internet för 28 kvm. Som nu är i Uppsala men att roida över att hyran ligger på 4100 verkar ju inte särskilt insatt. Ni som har hyra på 2-2.5k bor väl antingen i rum är/har inneboende eller bor i nån mindre stad.


Men bo i korridor då eller sluta klaga? Hur svårt kan det vara?

hahavaffan
2009-11-04, 11:45
Men bo i korridor då eller sluta klaga? Hur svårt kan det vara?Finns den möjligheten överallt eller? *slap*

Raggis
2009-11-04, 11:46
Betalar själv 3800 för en etta på 18 kvadrat.

shut teh face
2009-11-04, 11:49
Jag har tidigare varit riktigt hård mot studenterna, och sagt "LOL!", för jag sparade ju ihop 20k på 6 månader CSN. Men då dela jag ju hyran med tjejen. Nu när jag bor i visby så går jag minus varje månad. :D:D

morc
2009-11-04, 12:36
Jag tog MIT som exempel eftersom jag gärna hade velat läsa där om jag fick möjlighet.

Poängen var att vi inte har någon tuition fee i Sverige, vilket aldrig nämns av den som klagar på sin studentekonomi av någon märklig anledning.



Likväl är det min uppfattning - man har det förbaskat bra som student i Sverige. Utbildningen blir betald, och man har möjlighet att få attraktiva lån.

För egen del ville jag inte låna så mycket, och jobbade när jag studerade och bodde mer hemma. På så vis klarade jag mig med att låna under 100k från CSN under min utbildning (4,5 år).

Javisst, det är gratis att gå i skolan här, det är det inte i USA.
Men här måste man betala för boendet och i vissa fall kostnader som tillkommer boendet, speciellt om man inte bor i studentlägenhet, och maten (till viss del), det måste man inte i USA, för det ingår i avgiften man betalar till skolan. På en "normal" skola blir detta ungefär lika mycket som det slutar med att vi betalar. Det är klart att det är billigt om man jämför med MIT, och vem hade inte velat gå där, men det är ju inte direkt aktuellt för den genomsnittliga studenten.


Betalar själv 3800 för en etta på 18 kvadrat.

Mm sviniga priser, jag bodde i en studentlägenhet på 26 kvadrat för 4400.

träningsgossen
2009-11-04, 12:46
Jag tog MIT som exempel eftersom jag gärna hade velat läsa där om jag fick möjlighet.

Poängen var att vi inte har någon tuition fee i Sverige, vilket aldrig nämns av den som klagar på sin studentekonomi av någon märklig anledning.


Du kan inte jämföra ett svenskt universitet med ett av USA:s dyraste. Det folk som klagar på folk som klagar på studentekonomin glömmer att nämna är att majoriteten av de som pluggar på MIT får bidrag. MIT räknar ut bidragen utifrån familjens inkomst så att varje student ska ha råd att plugga där.

The balance is met with MIT scholarships. In 2007–2008, the average need-based financial aid package was $33,950.

Families earning $75,000 and less a year have their tuition covered by a combination of scholarship funds (including MIT, federal, private, and state grants).

= Fattiga studenter behöver inte betala ett öre + de riktigt rika får oftast betala en del.

http://web.mit.edu/facts/tuition.html

WHITEFOLKS
2009-11-04, 12:47
Javisst, det är gratis att gå i skolan här, det är det inte i USA.
Men här måste man betala för boendet och i vissa fall kostnader som tillkommer boendet, speciellt om man inte bor i studentlägenhet, och maten (till viss del), det måste man inte i USA, för det ingår i avgiften man betalar till skolan. På en "normal" skola blir detta ungefär lika mycket som det slutar med att vi betalar. Det är klart att det är billigt om man jämför med MIT, och vem hade inte velat gå där, men det är ju inte direkt aktuellt för den genomsnittliga studenten.




Mm sviniga priser, jag bodde i en studentlägenhet på 26 kvadrat för 4400.

Ingår i avgiften till skolan? Skulle jag inte säga är standard på något sätt. I vissa fall måste man bo vissa terminer/alltid i skolans boende men det är ju inte något som ingår i tuition.

bertbert
2009-11-04, 12:53
Du kan inte jämföra ett svenskt universitet med ett av USA:s dyraste. Det folk som klagar på folk som klagar på studentekonomin glömmer att nämna är att majoriteten av de som pluggar på MIT får bidrag. MIT räknar ut bidragen utifrån familjens inkomst så att varje student ska ha råd att plugga där.




= Fattiga studenter behöver inte betala ett öre + de riktigt rika får oftast betala en del.

http://web.mit.edu/facts/tuition.html

Klart jag kan. Jag gjorde ju precis det.

Poängen var som sagt att vi inte har tuition fee. Det finns ingen garanti att man får stipendium heller (generellt).

shut teh face
2009-11-04, 12:56
Kan man verkligen heta bert bert, de skulle ju va som om jag hette johan johan :Virro:Virro:Virro

träningsgossen
2009-11-04, 13:40
Klart jag kan. Jag gjorde ju precis det.
Det finns inga språkliga barriärer som stoppar en från att jämföra ett svenskt universitet med ett av de dyrare i världen. Det har du helt rätt i. Däremot är det en dålig jämförelse.

Poängen var som sagt att vi inte har tuition fee. Det finns ingen garanti att man får stipendium heller (generellt).
Inget jag invänder mot. Tycker det är bra så. Har aldrig sett poängen i att alla ska läsa vidare. De som är duktiga brukar generellt inte ha problem med att få stipendier.

Olegh
2009-11-04, 14:27
Ett till exempel:

+Csn ~7800kr

-Hyra 2500kr
-El 300kr
-Hemförsäkring ~90kr
-Pendelkort 640kr
-Telefon 270kr
-Bredband 300kr
-TV-AVGIFT ~140kr
-Käk/hygienartiklar/snask/kaffe ~1500kr

-Övrigt ~Det som finns kvar. Ex. kurslitteratur, alkohol, nyttoprylar, teknikprylar

Total: 5740kr (exkl. övrigt)

Summa: +2060kr


Värt att notera är att jag har sparade pengar som jag knycker från i tid och otid ibland, när jag ska köpa dyrare prylar. Oftast inte helt nödvändiga. Nu senast ett Ps3 och en laptop tex. Sådana inköp hade jag aldrig lyckats finansiera med enbart csn.

capture
2009-11-04, 15:27
Om man tar fullt lån så klarar man sig på det om man inte dricker för mycket alkohol och är ute och roar sig väldigt ofta men då ska det inte till några oförutsägbara utkomster som tex byxorna spricker, skorna går sönder, tandläkare osv.

Skulle rent teoretiskt kunna spara ca 1000kr varje månad om jag inte får några oförutsägbara utgifter och är ute varannan helg.


Dock fattar jag inte de som säger att man ska arbeta under tiden jag pluggar för som det är nu så kommer inte en vanlig arbetsvecka täcka den tiden jag måste lägga ner på skolarbetet. Får nog snitta minst 8h/dag 6 dagar fram till jul och desto närmare julen jag kommer detso mer tid kommer jag lägga ner.

gibb
2009-11-04, 16:28
Jag undrar vad för kläder ni som klarar 100kr i månaden köper?
Ett par skor bränner ju årsbudgeten eller? Köper man billigt skräp så går det sönder fler par bara.
Är riktigt nyfiken på hur ni kan ha kläder på kroppen så billigt?

creperiet
2009-11-04, 17:29
Jag undrar vad för kläder ni som klarar 100kr i månaden köper?
Ett par skor bränner ju årsbudgeten eller? Köper man billigt skräp så går det sönder fler par bara.
Är riktigt nyfiken på hur ni kan ha kläder på kroppen så billigt?

Hehe, hängde heller inte riktigt med på den kalkylen.:)

WHITEFOLKS
2009-11-04, 17:35
Man får önska sig skor i julklapp/födelsedagspresent :D

Three pigs
2009-11-04, 17:36
Det är jobbigt om man inte får något jobb trots att man skickat sitt cv till alla arbetsförmedlingar (ink studentversioner) som finns, sprungit till alla ekonomiska verksamheter i hela staden och frågat om extrajobb. Flera gånger. Inte heller kan man få något sommarjobb varesig där man pluggar eller i hemmastaden.
Extra tungt när man inte heller är man villig att spara in på sina utgifter eller söka något bostadsbidrag lr stipendier. Och man redan testat alla andra sätt som finns att få in några extra kronor.




För att vara seriös, det är bara för väldigt få människor det inte går att anstränga sig lite mer.:)

Jag håller med dig, mycket beror på "bortskämdhet" och lathet. Vissa verkar se det som en rättighet att ha råd till att festa varje helg.

De vänner jag har som pluggar har det helt hyfsat och går inte minus varje månad. De snålar in på mycket och jobbar röven av sig när tillfället ges.

von huff
2009-11-04, 18:06
Stöd är inte till för att man skall kunna köpa saker utan har man råd till hyran och mat så är det bra:)Alla blir tvugna att spara sommarlöner eller arbeta under studietiden.Dessutom får man väl inte mycket mer som färdigskolad och arbetslös heller?

eegg
2009-11-04, 18:06
Ungefär så här ser en månad ut för mig:
+Csn ~7800kr
+Extrajobb 500kr

-Hyra och fasta räkningar: 4000 kr
-Mat(även hygienartiklar ingår): ca 2000 kr
-Kurslitteratur 300-500 kr
-Alkohol: 300 Kr
-Övrigt: 500 Kr

Totalt 7300 Kr
+1000 Kr

Då är detta en ganska dyr månad för mig, men annars kan jag nog spara omkring 1500 kr i månaden. Alkoholen köper jag i Tyskland. Sedan har jag lite små extra jobb som generar minst 500 kr i månaden som jag sparar och brukar använda mig som buffert. På sommaren läger jag undan större delen av lönen som sparas inför framtida investeringar. Kläder får jag i present eller köper jag dem av pengar jag får vid födelsedagar eller jul. Jag handlar bara när det är billigt för att få så mycket som möjligt för pengarna.

coxie
2009-11-04, 18:41
Jag undrar vad för kläder ni som klarar 100kr i månaden köper?
Ett par skor bränner ju årsbudgeten eller? Köper man billigt skräp så går det sönder fler par bara.
Är riktigt nyfiken på hur ni kan ha kläder på kroppen så billigt?

Man behöver inte köpa en nya kläder varje år och när man väl köper så duger det med billiga kläder tills man har ett jobb.

Även med en hyra på 4000kr så klarar man sig på csn om man äter billigt och struntar i nöjen som kostar pengar.

Lellan
2009-11-04, 18:55
Vet inte om ngn nämnt det, men ang kläder så kan jag tipsa om Myrorna o liknande secondhandbutiker. Har själv haft stora issues ang att använda avlagda kläder, steg ett vara att bara köpa de med etiketten kvar, dvs nya som man tvättar upp ändå.

Har nu nått både steg två då jag köpt en jacka, och steg 3 där jag köpt jeans - dvs ngt man bär nära kroppen (även om jag är lite petig med att de ska palla 60 grader åtminstone). Mkt billigt jämfört med första hand. Jeans 40 spänn (även märkes om man är noga m det), topar 45, kjolar 45, min jacka i ull kostade 160 kr och samma modell finns på h&m nu för 500 kr (billigt det med, min ni fattar).

Jobbiga är väl att det tar tid, och man kan ju inte direkt bestämma sig för att man vill ha en viss tröja i en viss modell och färg, utan man ramlar på något och först om det råkar sitta bra blir det köp.

Nu är jag ingen student, men vill ändå välja vad jag lägger pengarna på och det här tycker jag känns som ett kul och smart sätt (sen kan jag lyxa till med dyrare plagg/skor med gott samvete är min melodi.. ;)). Men klart man är lite "fattig" som ensamstående förälder också, allt i livet kan man inte planera. Men alltid bra att kunna koka soppa på spik! :)

Morrris
2009-11-04, 19:28
Ni som påstår att ni inte kan få jobb, ett tips: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/webbtv/artikel_3752661.svd

gibb
2009-11-04, 20:48
Man behöver inte köpa en nya kläder varje år och när man väl köper så duger det med billiga kläder tills man har ett jobb.

Även med en hyra på 4000kr så klarar man sig på csn om man äter billigt och struntar i nöjen som kostar pengar.

Nej visst inte snackar inte om att köpa en hel garderob och TS kan definitivt dra ned på utgifter / tjäna mera pengar.

Min poäng är väl att billiga kläder går sönder och bra kläder är dyra. Fast det beror väl på vilken slags nivå man fostrats in i att klä sig. Ett par uppsättningar mjukisbyxor och en collegetröja kan man klara sig på, om man även är beredd att gå i trasiga skor.

Gärna fler tips på var man kan få tag i hyfsat billiga kvalitetskläder!

WHITEFOLKS
2009-11-04, 20:58
Jag tror inte du kommer godkänna några alternativ, speciellt inte när du redan sagt att billigt = dåligt.

Då kan man ju inte ge dig ett billigt alternativ som är bra.

Olegh
2009-11-04, 21:04
Jag förstår verkligen inte vad som menas med att "billiga kläder går sönder". Hur använder man kläderna då egentligen?

Jag klär mig extremt billigt, jag köper billiga kläder och sällan, dessutom är min garderob väldigt begränsad. Troligtvis skulle många här kalla det sjaskigt men det hör egentligen inte till saken. Hursomhelst leder det ju till att under säg ett år tvättar jag ett plagg fler gånger än de flesta. Trots det håller mina kläder. Urtvättade, tja, en del kanske, men sönder går de inte.
Annat slitage förstår jag inte alls hur man lyckas orsaka.

krellik
2009-11-04, 21:04
Studentekonomi handlar till 99% om utgifts begränsning och kadaver disciplin... En eller två kvällars extra jobb i veckan ger i regel helt andra förutsättningar och oavsett hur tung och tidskrävande program man än läser kan det vara värt att lägga detta extra arbete eftersom att oroa sig för ekonomin helt enkelt snor för mycket energi som behöver läggas på studierna.

gibb
2009-11-04, 21:06
Det är min erfarenhet till dags dato men den kan alltid ändras. Ska vänta med att bli helt rigid tills jag är över 70 år i alla fall.
Min erfarenhet är att kläder på H&M, skor från "Skopunkten" och liknande är sämre och i längden dyrare (eftersom man måste köpa nytt hela tiden) än att handla relativt dyrare märken som t ex Gant, Tiger, Haglöfs/Lundhags (är mycket för friluftskläder). Det vill säga inga superlyx märken men snäppet över H&M iaf.

Kom gärna med andra erfarenheter då jag gärna köper billigt och av hög kvalitet =)

WHITEFOLKS
2009-11-04, 21:07
Då har du väl med dig kläder in i studentiden och behöver inte köpa nya, om de nu är av så extremt bra kvalitet det vill säga.

Det är väl skor som slits isf.

Trapper Buzz
2009-11-04, 21:08
Myrorna har ofta bra kläder till skapliga priser. Myrorna i Örebro t ex,
stort som ett smärre COOP Forum-varuhus.

Lellan
2009-11-04, 21:09
Det är min erfarenhet till dags dato men den kan alltid ändras. Ska vänta med att bli helt rigid tills jag är över 70 år i alla fall.
Min erfarenhet är att kläder på H&M, skor från "Skopunkten" och liknande är sämre och i längden dyrare (eftersom man måste köpa nytt hela tiden) än att handla relativt dyrare märken som t ex Gant, Tiger, Haglöfs/Lundhags (är mycket för friluftskläder). Det vill säga inga superlyx märken men snäppet över H&M iaf.

Kom gärna med andra erfarenheter då jag gärna köper billigt och av hög kvalitet =)

Begagnat? Bara att gå och klämma och känna på kvalitén.. :) Skrev det tidigare i tråden men du kanske missade.

gibb
2009-11-04, 21:10
Jag förstår verkligen inte vad som menas med att "billiga kläder går sönder". Hur använder man kläderna då egentligen?

Jag klär mig extremt billigt, jag köper billiga kläder och sällan, dessutom är min garderob väldigt begränsad. Troligtvis skulle många här kalla det sjaskigt men det hör egentligen inte till saken. Hursomhelst leder det ju till att under säg ett år tvättar jag ett plagg fler gånger än de flesta. Trots det håller mina kläder. Urtvättade, tja, en del kanske, men sönder går de inte.
Annat slitage förstår jag inte alls hur man lyckas orsaka.

Har t ex stora lår så knallar sönder jeans ganska fort i grenen, sliter mycket på mina kläder då jag är mycket i skog och mark. Sen tycker jag att en t-shirt t ex från H&M inte har speciellt mycket passform kvar efter sådär 10 tvättar jämfört med en högre kvalitetsmodell.
Klart den täcker ju fortfarande huden förstås.

gibb
2009-11-04, 21:11
Begagnat? Bara att gå och klämma och känna på kvalitén.. :) Skrev det tidigare i tråden men du kanske missade.

Jo myrorna måste testas faktiskt aldrig varit där.
Jag har även haft tur med några outlets av friluftskläder och sånt, fast det gäller ju att veta när och hur utförsäljningar sker. Tips på det någon? Insider?? =)

Trapper Buzz
2009-11-04, 21:13
Angående Myrorna köpte jag full domarstass, skjorta, blazer och brallor för under 200 SEK där. Kan snudd på gå på Nobelmidddag i den outfiten. Slipsen snodde jag av farsgubben dock.

gibb
2009-11-04, 21:17
Hehe jag kollar addressen redan detta måste prövas. :-)

Olegh
2009-11-04, 21:17
Har t ex stora lår så knallar sönder jeans ganska fort i grenen, sliter mycket på mina kläder då jag är mycket i skog och mark. Sen tycker jag att en t-shirt t ex från H&M inte har speciellt mycket passform kvar efter sådär 10 tvättar jämfört med en högre kvalitetsmodell.
Klart den täcker ju fortfarande huden förstås.

Vistelse i skog och mark fordrar ju lite specialkläder, det köper jag. Annars verkar det mest som att du ställer högre krav helt enkelt.
Du måste kanske göra avkall på dina krav, beroende på prioriteringar.

Trapper Buzz
2009-11-04, 21:20
Jag kan tillfoga att det är italienska och andra etablerade märken på min domar- och gåbortskostymering

gibb
2009-11-04, 21:25
Vistelse i skog och mark fordrar ju lite specialkläder, det köper jag. Annars verkar det mest som att du ställer högre krav helt enkelt.
Du måste kanske göra avkall på dina krav, beroende på prioriteringar.

Ja visst så blir det ju. Man kan inte få allt här i världen, och det är ändå relativt generöst tilltaget med studiemedel tycker jag. En i princip bekymmerslös tillvaro med månatliga inbetalningar och så får man lära sig massa intressanta saker hela dagarna.
Med lite planering och prioritering så går det i lås för mig i alla fall, sen tycker jag det är roligt att ha bra kläder på kroppen och köper dem gärna så billigt som möjilgt. =)

ispåse
2009-11-05, 00:28
Säger det igen, arbeta 2-3 år innan ni börjar studera så slipper ni tänka på ekonomin sedan = full fokus på studierna.

Fatalist
2009-11-05, 06:40
Det är regeringens snåla bidragspolitik som tvingar mig att kränga olagliga växter på skolgården to make ends meet :(

Tomten
2009-11-05, 07:28
Ni som säger att ni käkar för 1500kr i månaden? Vad äter ni? Jag handlar billig massmat på ica maxi när mina kompisar åker dit, gör alltid matlådor och äter inte skit vid sidan av som godis osv, men ändå ligger jag mellan 2500-3000kr.

Att du handlar på ICA MAXI talar väl inte riktigt till din fördel. Willy's är mycket billigare på basvaror. MAXI är riktiga jävlar på att fippla med priserna just före prisundersökningar så de ska se ut att vara billigare än vad de är.

Handlar också om hur man handlar, om man fokuserar på de varor som är billigare för säsongen så tjänar man mycket pengar. Om man bakar eget bröd så tjänar man också en del.

Fast vilka proteinkällor du väljer är nog den största boven. Köper du i största del billigt protein som kyckling, gris, färs och bara finare kött när det är extrapris/kortdatum så kan du tjäna mycket pengar. Inte över 60-70kr/kilo är väl en bra riktlinje.

Matsa
2009-11-05, 08:03
Om kvalitetskläder är viktigt så skulle jag föreslå att spara de finare plaggen till när det spelar roll och använda billiga eller utslitna kläder resten av tiden. Då räcker kläderna mycket längre.

Sen får man helt enkelt acceptera att dra åt svångremmen som student, det är bara att gilla läget. Se det som en motivation att göra bra ifrån er så minskar risken att ni behöver leva snålt senare i livet.

WHITEFOLKS
2009-11-05, 08:10
Det är snarare intressant vad man köper om man lyckas komma upp i 3000kr för mat och verkligen försöker spara.

Lellan
2009-11-05, 08:36
Det är snarare intressant vad man köper om man lyckas komma upp i 3000kr för mat och verkligen försöker spara.

Vet inte om ngn nämnt det, men promenera runt och köpa lockvaror ger ju både motion och klirr i kassan. Jag har en liten slinga själv; coop forum, ö&b, lidl och ica. En gåtiden är 40 min, en ryggsäck och man har fått billigare kasse än om man skulle handla ett på samma ställe. Medlemskort på ica och coop, har inte "nej tack" till reklam på brevinkastet utan det är toaläsning ihop med en sax.. :D

Förbrukningsvaror som tandborstar, tandkräm, tvättmedel, tvål etc skulle jag aldrig få för mig att köpa till normalpriser, utan sånt fixar man när tex öob har en drive på de varor man gillar.

Kollar alltid kgpriser också, det blir lite som att räkna kalorier efter ett tag - man får en norm för vad man är beredd att betala för en produkt. Är den dyrare väljer man ngt annat, fantasi är viktigare än pengar! :)

WHITEFOLKS
2009-11-05, 08:40
Bra tips Lellan! Man får lära sig vad som är standardpriser på varor och vart ens tröskel går för billigt.

Man måste även komma ihåg att köttfärs för 40kr/kg fortfarande är billigare än något som vanligtvis kostar 150kr/kg som är för halva priset :D

Om man spenderar lite tid i affärerna så brukar man också kunna hitta en del varor till "kort datum-priser".

rooz
2009-11-05, 08:49
Det är min erfarenhet till dags dato men den kan alltid ändras. Ska vänta med att bli helt rigid tills jag är över 70 år i alla fall.
Min erfarenhet är att kläder på H&M, skor från "Skopunkten" och liknande är sämre och i längden dyrare (eftersom man måste köpa nytt hela tiden) än att handla relativt dyrare märken som t ex Gant, Tiger, Haglöfs/Lundhags (är mycket för friluftskläder). Det vill säga inga superlyx märken men snäppet över H&M iaf.

Kom gärna med andra erfarenheter då jag gärna köper billigt och av hög kvalitet =)

Snäppet över H&M? Lundhags och Haglöfs??

Snälla säg att du skämtar*screwy*

agazza
2009-11-05, 08:53
ägg, mjölk, gröt, olja, potatis, kaviar, rostade mackor, pasta, falukorv, köttfärs och proteintillskott kan man leva otroligt billigt på och klara av att hålla formen ändå.

Det beror på hur kinkig man är med maten också.

Lellan
2009-11-05, 09:24
Bra tips Lellan! Man får lära sig vad som är standardpriser på varor och vart ens tröskel går för billigt.

Man måste även komma ihåg att köttfärs för 40kr/kg fortfarande är billigare än något som vanligtvis kostar 150kr/kg som är för halva priset :D

Om man spenderar lite tid i affärerna så brukar man också kunna hitta en del varor till "kort datum-priser".

Har man tid tjänar man mkt på att baka eget bröd också, och då kan man ju få det så nyttigt som man vill. Köper man bröd som är fräscht men har kort datum så slänger man in det i frysen. Surdegsbröd osv blir ju oftast lite bättre med tiden också, till skillnad från vanligt vitt.

Håller med ang kgpriset, men jag tog nog priset själv igår när jag stod och vägde för och nackdelar mellan skivad skinka för 50 kr/kg och skivad ost för 40 kr/kg (osten var ju billigare men tänkte piffa pannkakor m skinka) - köpte båda och frös in i 100g uppdelningar..

Lök och vitkål är bra mat som alltid är billig också, och själv älskar jag keso men det är alltid billigare med lidls kvarg så brukar köpa tex 4 kvarg där och en stor keso och mixa istället för att bara köpa keso.. blir godare också.

Grädde på samma ställe ger många kcal för pengarna, samma med creme fraiche osv.. Ibland tänker jag protein/kr, ibland kcal/kr och ibland bukfylla/kr.. :D

Halvfabrikat brukar faktiskt vara dyrt alternativ mot att göra saker själv, hur billigt priset än är för det... tex köper man pyttmix med lite olika skinkrester osv så gör man egen pytt i pannan som är mkt godare än de färdiga blandningarna.

Iaf, billig mat behöver knappast betyda att den inte är näringsrik - ofta tvärt om.

pbiddy
2009-11-05, 10:28
Viktig fråga. Jag har inte så mkt fasta utgifter, men nu sitter jag redan och börjar få det taskigt ställt i kassan - och det är 3 veckor kvar till CSN!

Låt mig illustrera:

Hyra -4106
Mobil -180ca
Resor -410
El -200ish
Gym -300
Mat -1750ca

Kvar: 654.

Detta skall räcka till kläder, kurslitteratur (som jag köpte billigt för sparade pengar vid terminsstarten), och diverse nöjen. Det fungerar helt enkelt inte. Tidigare månader har jag spenderat kring 12k, just för att jag haft pengarna. Först nu börjar jag inse att det suger att vara student, eller åtminstone att ha en studentekonomi. Alla oförutsedda utgifter blir ett stort skämt.

Dessutom kan man omöjligen lägga 1500 i månaden på att supa heller. TRAGEDI!


Bostadsbidrag kanske?
Jag kollade för skojs skull och det visade sig att jag kunde få 700 i månaden.

z_bumbi
2009-11-05, 12:19
Jag undrar vad för kläder ni som klarar 100kr i månaden köper?
Ett par skor bränner ju årsbudgeten eller? Köper man billigt skräp så går det sönder fler par bara.
Är riktigt nyfiken på hur ni kan ha kläder på kroppen så billigt?

100 kr/månad under 9 månader av året, resten av tiden räknade av jag som en period med högre inkomst.
Räkna på 200-300 kr/månad så är det inga problem att med en befintlig garderob dra sig runt i 5 år utan att gå naken. Sen håller jag med om att man inte alltid ska köpa det billigaste man hittar men det är en myt att kvalitet följer priset linjärt.

gibb
2009-11-05, 14:13
100 kr/månad under 9 månader av året, resten av tiden räknade av jag som en period med högre inkomst.
Räkna på 200-300 kr/månad så är det inga problem att med en befintlig garderob dra sig runt i 5 år utan att gå naken. Sen håller jag med om att man inte alltid ska köpa det billigaste man hittar men det är en myt att kvalitet följer priset linjärt.

Ahh du tänker så, ja då förstår jag.

Sett någon dokumentär om det där, pris / kvalitet dvs, där olika märken gjordes på samma fabrik i sydostasien och var i princip identiska förutom märket och givetvis priset...

renad
2009-11-05, 17:55
Standard månad
CSN+extrajobb 13000
Hyra -2600
Mat -1500
Mobil/bredband -300
Studielitteratur terminsavgift etc -500
Krök och käk ute kläder osv... -7000
summa -700 :D förjävligt

ante
2009-11-05, 18:22
Att du handlar på ICA MAXI talar väl inte riktigt till din fördel. Willy's är mycket billigare på basvaror. MAXI är riktiga jävlar på att fippla med priserna just före prisundersökningar så de ska se ut att vara billigare än vad de är.

Handlar också om hur man handlar, om man fokuserar på de varor som är billigare för säsongen så tjänar man mycket pengar. Om man bakar eget bröd så tjänar man också en del.

Fast vilka proteinkällor du väljer är nog den största boven. Köper du i största del billigt protein som kyckling, gris, färs och bara finare kött när det är extrapris/kortdatum så kan du tjäna mycket pengar. Inte över 60-70kr/kilo är väl en bra riktlinje.

Det var lite klumpigt uttryckt, ville få fram att jag passar på och åker med kompisar och storhandlar när jag kan, istället för att handla för 150kr varannan dag och inte få med mig någonting alls hem....

Räknade lite högt med 3000kr i månaden som jag skrev, men att gå runt på 1500kr är respekt.

WHITEFOLKS
2009-11-05, 18:36
Det är ju inte billigare att handla mycket på en gång i sig.

Ofta sparar du mer om du hittar de små lite mer temporära erbjudandena än att köpa på sig stora mängder av standardprissatt köttfärs på Maxi t.ex.

Baan
2009-11-05, 18:54
Det är ju inte billigare att handla mycket på en gång i sig.

Ofta sparar du mer om du hittar de små lite mer temporära erbjudandena än att köpa på sig stora mängder av standardprissatt köttfärs på Maxi t.ex.

Ja, och förutom det tenderar många att handla onödiga saker som i för mycket och saker man egentligen inte borde ha köpt när man börjar slänga ner allt man ser i hyllorna. Nu kanske man inte behöver hänga i affären varje dag men man kan kompromissa mellan det och en gång i veckan kanske...

Aerials
2009-11-05, 20:00
Flera nämner att jobba ihop 50-60 k under somrarna. Hur tänker ni då? Och framförallt vilket jobb genererar den avkastningen?

Försvinner de vanliga utgifterna under sommaren? Inte för mig i alla fall, konsum, gymmet och hyresvärlden vill fortfarande ha betalt. Och vill man unna sig något extra under sommaren (som 99% av den övriga svenska befolkningen gör, med undantag för koloveteranerna som bara gymmar och lever på omelett från sin egen hönsgård) blir det ytterligare utgifter.

Mitt program, på mitt universitet tar uppehåll runt 7-9 juni, börjar den 25, det blir alltså 52-53 vardagar, OM man nu inleder jobbet direkt efter sommarlovsstarten. Har man en timlön på 125 (som är väldigt bra) och jobbar alla dessa dagar är man uppe i 53000 kronor. Då är dessa ej skattade, utgifter under lovet är ej dragna som levnadskostnader - och detta förutsätter också att man inte gör av med en peng på något som heter nöje.

Vissa har turen att ha fri hyra under sommaren, och visst det är en större utgift - men de andra kostnaderna försvinner inte. Sen gäller det ju också att hitta jobb på en ort där man bor gratis i det här fallet.

Nä, mycket orealistiskt skitsnack i den här tråden.

Trapper Buzz
2009-11-05, 20:04
Vet inte om ngn nämnt det, men promenera runt och köpa lockvaror ger ju både motion och klirr i kassan. Jag har en liten slinga själv; coop forum, ö&b, lidl och ica. En gåtiden är 40 min, en ryggsäck och man har fått billigare kasse än om man skulle handla ett på samma ställe. Medlemskort på ica och coop, har inte "nej tack" till reklam på brevinkastet utan det är toaläsning ihop med en sax.. :D

Förbrukningsvaror som tandborstar, tandkräm, tvättmedel, tvål etc skulle jag aldrig få för mig att köpa till normalpriser, utan sånt fixar man när tex öob har en drive på de varor man gillar.

Kollar alltid kgpriser också, det blir lite som att räkna kalorier efter ett tag - man får en norm för vad man är beredd att betala för en produkt. Är den dyrare väljer man ngt annat, fantasi är viktigare än pengar! :)

Sådär handlar jag också. Men med bil, stapelhandlar. På 90talet gick jag och dåvarande frun miltals runt Ume på såna slingor, nu tillåter inte tiden det och med en veckoförbrukning på 25-30 l mjölk är det lite mastigt.

Baan
2009-11-05, 21:03
Flera nämner att jobba ihop 50-60 k under somrarna. Hur tänker ni då? Och framförallt vilket jobb genererar den avkastningen?

Försvinner de vanliga utgifterna under sommaren? Inte för mig i alla fall, konsum, gymmet och hyresvärlden vill fortfarande ha betalt. Och vill man unna sig något extra under sommaren (som 99% av den övriga svenska befolkningen gör, med undantag för koloveteranerna som bara gymmar och lever på omelett från sin egen hönsgård) blir det ytterligare utgifter.

Mitt program, på mitt universitet tar uppehåll runt 7-9 juni, börjar den 25, det blir alltså 52-53 vardagar, OM man nu inleder jobbet direkt efter sommarlovsstarten. Har man en timlön på 125 (som är väldigt bra) och jobbar alla dessa dagar är man uppe i 53000 kronor. Då är dessa ej skattade, utgifter under lovet är ej dragna som levnadskostnader - och detta förutsätter också att man inte gör av med en peng på något som heter nöje.

Vissa har turen att ha fri hyra under sommaren, och visst det är en större utgift - men de andra kostnaderna försvinner inte. Sen gäller det ju också att hitta jobb på en ort där man bor gratis i det här fallet.

Nä, mycket orealistiskt skitsnack i den här tråden.

Det är klart man inte räknar på utgifter när man säger vad man tjänat. Vem gör det? Vissa kan komma väldigt nära noll om man har hyresfritt och kanske snyltar på föräldrar över ledigheten.

Själv hade jag tre månader ledigt, vilket blir ganska många arbetsdagar. 125 kr/timmen inkl. semesterersättning är ingen omöjlighet heller, om man får något halvkvalificerat kan man säkert få en bra bit mer. Lägg till att om man jämkar så får man kanske 10-12% skatt på en 50-60k. Vidare kan man försöka jobba skift, vilket inte borde vara helt omöjligt i industrin. Själv jobbade jag fyrskift, men hade ganska taskig timlön som låg nånstans mellan 95-107 kr/timmen dom åren jag jobbade på Ericsson. Jag kom ändå upp i ca 60 brutto den sommaren som jag fick jobba tolv veckor.

Trapper Buzz
2009-11-05, 21:23
Föräldrar som inte låter ungarna betala gör barna en björntjänst. Just nu går Lyxfällan på TV3. Detta inte som ett påhopp på någon; utan bara som en allmän reflektion.
Idag ska ju dessutom ungarna ha sk*tdyra hockeygrejer och egen häst och man vet inte allt. Förr var man glad om man fick en hockeyklubba i julklapp; nu ska man ha den ändå. Jag känner mig som om jag är nittio år gammal när jag säger detta, men jag måste få det sagt likafullt. :)

gnagaren
2009-11-05, 21:28
Föräldrar som inte låter ungarna betala gör barna en björntjänst. Just nu går Lyxfällan på TV3. Detta inte som ett påhopp på någon; utan bara som en allmän reflektion.
Idag ska ju dessutom ungarna ha sk*tdyra hockeygrejer och egen häst och man vet inte allt. Förr var man glad om man fick en hockeyklubba i julklapp; nu ska man ha den ändå. Jag känner mig som om jag är nittio år gammal när jag säger detta, men jag måste få det sagt likafullt. :)



Jag vet inte hur ofta och i hur många trådar du gör det, men ett 10-tal gånger om dagen måste du på något sätt flika in att du är äldre än de flesta på kolo. Är du stolt över det eller är du bättre än oss unga p.g.a det?
Bara undrar....

Olegh
2009-11-05, 21:36
Föräldrar som inte låter ungarna betala gör barna en björntjänst. Just nu går Lyxfällan på TV3. Detta inte som ett påhopp på någon; utan bara som en allmän reflektion.
Idag ska ju dessutom ungarna ha sk*tdyra hockeygrejer och egen häst och man vet inte allt. Förr var man glad om man fick en hockeyklubba i julklapp; nu ska man ha den ändå. Jag känner mig som om jag är nittio år gammal när jag säger detta, men jag måste få det sagt likafullt. :)

Sant, men har inte gubben råkat posta i fel tråd? :)

Trapper Buzz
2009-11-05, 21:42
Gubbe kan du vara själv.
Jag är fattigare än de flesta här; haft studentekonomi i ett decennium och
utanjobbekonomi i ytterligare ett. Tror jag kan tillföra nåt här.
Sen är det väl kanske så att med fler år på nacken, så införskaffas per automatik
ensorts vuxenperspektiv hur j-a illa man än tycker om det, ibland (ibte så sällan) även själv.

Ja, nu får ni hacka på mig i min frånvaro, nu får brat-diskussionen fortsätta utan mig. Jag ska kolla teve.
Gå bakåt i tråden så ser i att jag kommit med konstruktivare grejer än min post före denna, tidigare.

Personangrepp är inte heller så konstruktivt, förresten!
Säker på att många håller med mig i sak.

renad
2009-11-06, 13:51
Idag ska ju dessutom ungarna ha sk*tdyra hockeygrejer och egen häst och man vet inte allt. Förr var man glad om man fick en hockeyklubba i julklapp; nu ska man ha den ändå. Jag känner mig som om jag är nittio år gammal när jag säger detta, men jag måste få det sagt likafullt. :)

Jag kan hålla med tycker det har ändrats mycket sen jag var kid (24år nu) och när jag ser på mina brors barn osv vad dom får.

Avesta
2009-11-06, 14:11
Jag kör 3 olika jobb vid sidan av studierna, men det är det värt, har bil och åker alltid bil till plugg/jobb, förvärvat två borätter, äter vad jag vill och nu blir det en sportmotorcykel.

Men det kostar, socialt liv är vad jag gör på jobben, och i plugget är jag ingen toppstudent utan en som alltid klarar sig men snittar C-D i betyg.

It's a hard rock life for us.