handdator

Visa fullständig version : proteinproblem!


Djur
2009-11-03, 00:53
hej! slog nyligen till på ett paket som innehåller vassleprotein, blandat protein, nattprotein och nån typ av måltiddsersättning. hur skulle ni inta dessa i vilken ordning och hur mycket så att säga?

rekomendationerna på hemsidan lyder som följer:

"Doseringsförslag
(mängden pulver kan justeras vid behov)
Morgon: 1 Omega-3 Advanced + 0,75dl. Whey-80 blandad i vatten eller lättmjölk
Förmiddagsmellanmål: 0,75dl Triple-Pro 85 blandad i vatten
Eftermiddagsmellanmål: 1 Omega-3 Advanced + 0,5-0,75dl Diet Pro Advanced blandad i vatten eller lättmjölk
Efter träning: (om du ej tar en gainer) 0,75dl Whey-80 blandad i vatten
Före sänggående: 0,75dl Night Pro blandad i vatten."

alla fyra olika varianterna innehåller drygt 30g protein per portion. mitt mål e att lägga på mej muskler, jag väger 76 kg.

min kost ser ut såhär för det mesta:

frukost - havregrynsgröt, ett ägg, en hård macka, en kopp te.

lunch - fulkornsris alt. potatis, kött fläsk alt. kyckling, sås, sallad.

middag - likadant som lunch.

har läst att man ska ligga på minst 2 gram protein per kg kroppsvikt för att bygga. stämmer det eller måste det in mer för bra resultat?

hur gör djur? hjälp!

Dreas
2009-11-03, 00:59
hej! slog nyligen till på ett paket som innehåller vassleprotein, blandat protein, nattprotein och nån typ av måltiddsersättning. hur skulle ni inta dessa i vilken ordning och hur mycket så att säga?

rekomendationerna på hemsidan lyder som följer:

"Doseringsförslag
(mängden pulver kan justeras vid behov)
Morgon: 1 Omega-3 Advanced + 0,75dl. Whey-80 blandad i vatten eller lättmjölk
Förmiddagsmellanmål: 0,75dl Triple-Pro 85 blandad i vatten
Eftermiddagsmellanmål: 1 Omega-3 Advanced + 0,5-0,75dl Diet Pro Advanced blandad i vatten eller lättmjölk
Efter träning: (om du ej tar en gainer) 0,75dl Whey-80 blandad i vatten
Före sänggående: 0,75dl Night Pro blandad i vatten."

alla fyra olika varianterna innehåller drygt 30g protein per portion. mitt mål e att lägga på mej muskler, jag väger 76 kg.

min kost ser ut såhär för det mesta:

frukost - havregrynsgröt, ett ägg, en hård macka, en kopp te.

lunch - fulkornsris alt. potatis, kött fläsk alt. kyckling, sås, sallad.

middag - likadant som lunch.

har läst att man ska ligga på minst 2 gram protein per kg kroppsvikt för att bygga. stämmer det eller måste det in mer för bra resultat?

hur gör djur? hjälp!Jag skulle ha kollat upp vad jag lägger pengar på och varför istället för att skapa en tråd när det är för sent.

2g protein per kg kroppsvikt är en siffra du kan sikta på, mer är inte heller det fel.

Jag skulle ta en vassledrink på 25g till frukosten kanske, sen EAA före och efter passet (vassle funkar också, inte lika bra dock), sen Kasein (30g kanske) innan jag lägger mig, detta ifall jag hade köpt på mig allt redan.

Måltidsersättare klarar du dig troligen bra utan, blandproteinet kan du väl ta till frukost eller mellanmål ifall du känner för, men känns lite som om att det blir ätande för ätandes skull :(

Djur
2009-11-03, 02:10
det var kampanj och jävligt billigt :) alltid kul att pröva nåt nytt, se om det e nån större skilldnad på dom billigare grejjerna, mest därför jag köpte det... kört på rätt dyrt blandprotein (ON's pro-complex) tidigare och tänkte att det kanske e bättre att köra rätt sorts protein vid rätt tillfälle än att dricka blandat flera gånger om dagen (fick 4kg för samma pris som jag köpt 2 kg ON för tidigare). visste att måltidsersättningen var rätt onödig men den kom liksom på köpet... käkar eaa innan och efter passen, efter tillsammans med vassleprotein, e det onödigt/dumt?

Dreas
2009-11-03, 10:25
det var kampanj och jävligt billigt :) alltid kul att pröva nåt nytt, se om det e nån större skilldnad på dom billigare grejjerna, mest därför jag köpte det... kört på rätt dyrt blandprotein (ON's pro-complex) tidigare och tänkte att det kanske e bättre att köra rätt sorts protein vid rätt tillfälle än att dricka blandat flera gånger om dagen (fick 4kg för samma pris som jag köpt 2 kg ON för tidigare). visste att måltidsersättningen var rätt onödig men den kom liksom på köpet... käkar eaa innan och efter passen, efter tillsammans med vassleprotein, e det onödigt/dumt?Ja, det är dumt att blanda, EAA ska tas för sig själv.

Commando1980
2009-11-03, 15:20
whatever. få i dig tillräckligt protein och kalorier totalt sett (utspritt på det antal måltider som passar dig) samt protein i anslutning till träningspassen.

gör det inte så j**la svårt.

edit: yup, har du EAA så ta det direkt före och efter gympassen.