handdator

Visa fullständig version : Lite råd bara.


definition
2003-09-07, 13:49
Såhär är det :)

Jag tränar Thaiboxning Måndagar och Onsdagar då har jag inte tid att träna styrka.

Tisdagar är uteslutet då jag mer eller mindre är halvdöd den dagen.

Jag vill träna min kropp på 2 dagar, ben är inte så viktigt då jag har redan rätt starka benmuskler och jag tränar ben rätt mycket på thaiboxningen också.

Har tänkt torsdagar och lördagar att träna, eller fredag,lördag..
Har tänkt hålla mig till grundövningar då jag inte har "tid" med annat..

Så ex tors:
Bic, Tric, bröst

Lörd:
Rygg, axlar, underarmar

Magträning gör jag på thaiboxningen och lite då och då..

Ser det bra ut?(själva styrkebiten) och vilka övningar är bra att utföra? det är det jag inte är säker på.
Axlar är fram,mitt,bak finns det någon som tar de största delarna där?
Bröst: Lutande hantelpress,bänkpress.
Biceps: Alt hantelcurl,hammercurl, Skivstångscurl.
Tric, Pushdown, hantelpress bakom nacke (kan inte köra den bakom nacke pga min axlar, isåfall måste jag köra med extremt låg vikt)
Rygg:?
Axlar:?

tacksam för hjälp.
Mvh

Survivor
2003-09-07, 19:28
Originally posted by definition
...och vilka övningar är bra att utföra? det är det jag inte är säker på.
Funktionsdugliga övningar, typ! Övningar som tränar upp en schysst stabilitet d.v.s INTE maskiner (även om de inte är HELT värdelösa).

Ex (endast bas/grund-övningar).

Torsdag: Plan bänkpress (stång), Lutande bänkpress 35 grader (hantlar), Militärpress, Dips, Skallkrossare.

Lördag: Marklyft, Enarms hantelrodd (stöd mot bänk), Chins, Uprättstående rodd till hakan, Curl med stång, Belly-back, Sittande handledscurl.
*Biceps får nog för lite vila om du tränar dem (specifikt) ett par dagar innan Ryggträningen.


*) Anser att någon specifik övning för baksida av axlarna inte är nödvändig då Marklyft, hantelrodden och i viss mån även Chins ger bra effekt där. Dock är Militärpress för framsida axlar viktig (även om bänkpress ger bra effekt) då den bygger väldigt bra funktionell styrka i överkroppen.

Nybörjare? Se till att få riktiga instruktioner och träna med lätta vikter, öka vikterna gör man sedan när tekniken sitter ordentligt.


MVH Survivor

definition
2003-09-07, 22:19
Tack för lite tips.
Direkt nybörjare är jag väll inte direkt, inte riktigt erfaren heller men har tränat rätt länge. Men inte med kampsport med i veckopasset så var tvugen att bygga om en del. och satsa lite mindre på styrketräningen då jag ser kampsporten som mitt huvudintresse..