handdator

Visa fullständig version : förbränna mer med 85-100%??


3se
2009-11-02, 19:36
Jag satt och sökte lite på nätet och kom över denna artikeln.
http://www.metro.se/2009/03/01/29393/kondition-pa-ratt-satt/

Kortfattat:

Enligt Jillian Michaels, fitnessguru,
"Högintensiv träning bränner visserligen en lägre procentandel fett men den totala siffran kommer ändå att bli högre än vid lågintensiv träning då man bränner mer kalorier totalt sett, säger Jillian Michaels.
Och inte nog med det. Då du tränar högintensivt, alltså 85 till 100 procent av din maximala puls, höjer du din förbränning i upp till ett dygn efter träningspasset."'


Ni med lite mer erfarenhet och koll på läget, stämmer det?:bow:

Eller spelar det ingen roll, att jag spinger min mil på crossen på 30 min i ett tempo jag vet att jag verkligen måste kämpa in i det sista för att klara?

King Grub
2009-11-02, 19:41
Ju högre intensitet du håller en viss tidsperiod, desto större blir kaloriförbrukningen.

Ingen träning, oavsett intensitet, ökar fettförbränningen sett över hela dygnet jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.

Pepz
2009-11-02, 19:42
Ni med lite mer erfarenhet och koll på läget, stämmer det?:bow:



för att svara kort: Ja

edit: ifk göteborg

Anders The Peak
2009-11-03, 07:35
Jag satt och sökte lite på nätet och kom över denna artikeln.
http://www.metro.se/2009/03/01/29393/kondition-pa-ratt-satt/

Kortfattat:

Enligt Jillian Michaels, fitnessguru,
"Högintensiv träning bränner visserligen en lägre procentandel fett men den totala siffran kommer ändå att bli högre än vid lågintensiv träning då man bränner mer kalorier totalt sett, säger Jillian Michaels.
Och inte nog med det. Då du tränar högintensivt, alltså 85 till 100 procent av din maximala puls, höjer du din förbränning i upp till ett dygn efter träningspasset."'


Ni med lite mer erfarenhet och koll på läget, stämmer det?:bow:

Eller spelar det ingen roll, att jag spinger min mil på crossen på 30 min i ett tempo jag vet att jag verkligen måste kämpa in i det sista för att klara?

Det kommer variera pga träningsgrad och substrattillgång. Kom även ihåg att kroppen väljer bränsle efter intensitet och vid viss intensitet använder den mer fettoxidation pga av vissa muskelfibrer innehåller (har fett som huvudsaklig energikälla)fett och den andra typen lagrar i huvudsak energin som glykogen och kräver högre intensitet för att brukas men i bristsituation förändras även det här.
Men generalisera kan man alltid göra med det mesta.

Sniggel
2009-11-03, 10:39
Det är oftast lättare att göra av med mer kalorier på lägre än 85% eftersom man orkar hålla på mycket längre och repetera passen oftare på en vecka.
Men att träna 85-100% ökar din aeroba och anaeroba förmåga väldigt bra, vilket på sikt gör att du kan göra av med fler kalorier på ett "lättare" men långt konditionspass eftersom du får bättre kondition.

Så det kan vara bra att kombinera lågintensiva långa pass med högintensiva korta pass. Det första, med syfte att för att förbruka mycket kalorier, och det andra för att förbättra konditionen på sikt.