handdator

Visa fullständig version : 10-15reps / 1mins vila


JoeyP
2009-11-02, 18:53
Jag läste i body idag att 1mins vila / 10-15reps ger bäst hormonutsöndring för just muskelvolym. Ganska mycket också jämfört med 2-3mins vila 6reps.

Inte för det är nytt då men.

Men vem fan palla köra så lite vila? Och i basövningar också??

Hade jag fått köra 10-15reppare i 5set bänkpress hade jag förfan fått lägga på 55kg på bänkpressen :D Ännu värre när de gäller knäböj *spy* Och det känns inte så kul / bra. Kör äns proffsen så?

Är det någon här inne som kör så?

Dem ända gångerna jag kör 15reppare är i slutet av något pass TEX benspark eller pecdec.

sweaberg
2009-11-02, 18:56
brukar ofta ligga runt 1minut på vilofronten när jag kör volymträning. vissa pass funkar det utmärkt, ibland behövs det dock mer..

JoeyP
2009-11-02, 18:59
brukar ofta ligga runt 1minut på vilofronten när jag kör volymträning. vissa pass funkar det utmärkt, ibland behövs det dock mer..

Hur många set/övningar per muskelgrupp kör du då??

Idag orkade jag max med 1mins vila köra

5set stångrodd
2set stångrodd till hals
3set hantelrodd
4set bicepcurl

Var ju direkt inte på hugget heller då men.

Sniggel
2009-11-02, 18:59
Jag tror du ska lita på din magkänsla här JoeyP.
Större hormonfrisättning (i det fallet) har föga att göra med hur muskeltillväxten blir.
Jag kan tänka mig att ett sådant upplägg på 2-4 veckor är bra inför ett mer "normalt" (vad nu det är) upplägg. Man kan bygga upp sin uthållighet och återhämtningsförmåga mellan set vilket kan ge nytta på tyngre vikter med längre vila.

JoeyP
2009-11-02, 19:01
Jag tror du ska lita på din magkänsla här JoeyP.
Större hormonfrisättning (i det fallet) har föga att göra med hur muskeltillväxten blir.
Jag kan tänka mig att ett sådant upplägg på 2-4 veckor är bra inför ett mer "normalt" (vad nu det är) upplägg. Man kan bygga upp sin uthållighet och återhämtningsförmåga mellan set vilket kan ge nytta på tyngre vikter med längre vila.

Okej! Men asså jag kör alltid blandat.

Basövning 6 6 6 / 2-3mins vila
Basövning 6 8 8 10 / 2mins vila
Lättare övning 10 10 / 1.5mins vila
Avslutning 12 15 15 / 1mins vila

Typ då.

Asså då borde man ju få allting ju. Mkt roligare med.

sweaberg
2009-11-02, 19:03
Hur många set/övningar per muskelgrupp kör du då??

Idag orkade jag max med 1mins vila köra

5set stångrodd
2set stångrodd till hals
3set hantelrodd
4set bicepcurl

Var ju direkt inte på hugget heller då men.


Brukar köra 4set, ibland 3 på vissa övningar. fungerar oftast, men som sagt vissa pass kan jag behöva 2minuters vila mellan varje.

JoeyP
2009-11-02, 19:08
Brukar köra 4set, ibland 3 på vissa övningar. fungerar oftast, men som sagt vissa pass kan jag behöva 2minuters vila mellan varje.

Aa okej 4/3set per övning då? Men hur många övningar?

Aa asså jag tänkte isf köra såhär var 4e vecka. Då det här inte sliter lika mkt på musklerna som tunga 6or. Kan ju vara bra att bryta mönstret lite.

Onigiri
2009-11-02, 19:19
Kör jag högreps med lägre vikter brukar det bli 20x5 i böj, bänk. Mark och rodd är 10x10.

Det är grymt tråkigt tycker jag med högreps, det tar svinigt med tid. Kör inte så många övningar då heller, skulle säga max 3 per muskelgrupp.

Pjotor
2009-11-02, 19:55
Jag tränar sällan fler än 5 övningar per pass just nu. Jag kör ett 5x5-upplägg med 2 minuters vila mellan varje set. Vikten är anpassad så att jag inte riiiiiktigt klarar av 5x5, i annat fall ökar jag till nästa pass.

Med fler reps på samma vikt hade jag helt klart behövt mer vila, men just nu bygger jag styrka. Och det går utmärkt.

feyin
2009-11-02, 20:40
Jag har alltid kört direkt efter kompisen har kört klart och han direkt efter mig, kanske därför jag är så svag?

Jure
2009-11-02, 20:45
Jag kör oftast rätt "kort" vila ( om man jämför med folk man tränar med / övriga på gymmet) Dock längre i basövningar. Tycker det funkar bra och det är som med allt annat, en vanesak.

Lajne
2009-11-02, 20:53
15-reppare med så kort vila hade för mig endast fungerat som deload efter en tyngre period och ingenting annat, och jag tror att det är likadant för många andra. Det blir helt enkelt för låg vikt för att ge någon tillväxtpotential.

Eddie Vedder
2009-11-02, 20:56
Ju högre repetitionsantal desto kortare vikt för mig.

Eller snarare att jag vilar längre desto tyngre jag kör. Jag vilar längre efter knäböj där jag gjort en tung 4:a än på en vikt där jag gjort 10 exempelvis.

Frågor om vikter undanbedes.:D

Mr.Sarkastisk
2009-11-02, 20:57
Ju högre repetitionsantal desto kortare vikt för mig.

Eller snarare att jag vilar längre desto tyngre jag kör. Jag vilar längre efter knäböj där jag gjort en tung 4:a än på en vikt där jag gjort 10 exempelvis.

Frågor om vikter undanbedes.:D

Eddie, hur tunga vikter brukar du köra med? *drool*

JoeyP
2009-11-02, 21:07
15-reppare med så kort vila hade för mig endast fungerat som deload efter en tyngre period och ingenting annat, och jag tror att det är likadant för många andra. Det blir helt enkelt för låg vikt för att ge någon tillväxtpotential.

Men hur kan det va för lite vikt för att ge någon tillväxtpotential?

När det står att 15reppare ger mer tillväxt hormoner? :confused: Även om vikten är låg.

Lajne
2009-11-02, 21:16
Men hur kan det va för lite vikt för att ge någon tillväxtpotential?

När det står att 15reppare ger mer tillväxt hormoner? :confused: Även om vikten är låg.
hGH, human growth hormone, är ett hormon som hos vuxna människor verkar fettförbrännande och inte muskeluppbyggande. Men din body-artikel kanske åsyftade fler/andra hormoner än så?

JoeyP
2009-11-02, 21:19
Jag ska checka igen!

Och citera :)

JoeyP
2009-11-02, 21:22
GH är ett bifunktionellt hormon vilket innebär att det har olika funktioner beroende på situation. När det finns ett överskott på energi så stimulerar GK till uppbyggnad av muskelmassa. Denn effekt kommer till viss del av att GH i sig binder till en receptor vilket aktiverar en rad signaler som bland annat resulterar i ökad proteinsyntes alltså mer muskler.

JoeyP
2009-11-02, 21:32
CITERAT IGEN Obs vissa stavfel kanske! Kollade inte på tagentbordet när jag skrev från tidningen!

I samband med styrketräning så når GH utsöndringen sin topp vid eller strax efter avslutad träningspass, för att återgå till basnivåerna efter 90minuter. Det finns dock ännu inga studier som visar att styrketräning skulle påverka den generella dygnsrelaterade rytmen av utsöndring. (DET ÄR FÖRSTÅR JAG INTE / JOEYP )

Den mest markanta förhöjningen av GH utsödring kan noteras efter träningsprogram som innefattar stor totalvolym arbete samt korta vilointervaller. I en studie jämfördes sex olika styrketräningsprotokoll vad gäller hormonell respons. Man utgick från två huvudupplägg med tre träningsprogramm i varje upplägg. Upplägg 1 utgick från ett program pirmärt syftade på styrkeökning vilket bestod av 5x5 och tre minuters vila.

Upplägg 2 utgick från ett hypertrofiprogram 3x10 med 1minuts vila. Inom respektive serie studerades även effekten av vila och belastning, i upplägg 1 noterades en något större utsödring när man minskade vila från 3 minuter till 1 minut. I upplägg 2 observerades den största utsödringen av GH bland alla sex protokollen när man använde sig av 3x10 @ 1minuts vila. Både när vilan ökades till 3minuter och repsen till 5 så minskade GH utsödringen DRASTISKT 3x10 med 1minuts vila är alltså utmärkt om man avser att stimulera GH utsödringen.

Guddi
2009-11-02, 21:33
hGH, human growth hormone, är ett hormon som hos vuxna människor verkar fettförbrännande och inte muskeluppbyggande. Men din body-artikel kanske åsyftade fler/andra hormoner än så?Möjligen skulle GH kunna påverka IGF som i sin tur har stor påverkan på satellitceller. Frågan är hur stor den lokala effekten på IGF blir..

Jag tror att man är helt fel ute om man fokusera mest på utsöndring av hormoner när man styrketränar.

JoeyP
2009-11-02, 21:38
Möjligen skulle GH kunna påverka IGF som i sin tur har stor påverkan på satellitceller. Frågan är hur stor den lokala effekten på IGF blir..

Jag tror att man är helt fel ute om man fokusera mest på utsöndring av hormoner när man styrketränar.

Varför då?

Citerat

Större delen av den GH stimulerade ökningen av proteinsyntesen sker dock via hormonet IGF 1. När GH utsödras från hypofysen så når signalerna också till levern där IGF-1 bor, och uppmanar denne att börja bygga muskler.

Lajne
2009-11-02, 21:55
GH är ett bifunktionellt hormon vilket innebär att det har olika funktioner beroende på situation. När det finns ett överskott på energi så stimulerar GK till uppbyggnad av muskelmassa. Denn effekt kommer till viss del av att GH i sig binder till en receptor vilket aktiverar en rad signaler som bland annat resulterar i ökad proteinsyntes alltså mer muskler.
Det har, mig veterligen, aldrig de facto visats någon sådan ökning av proteinsyntesen, även om det resoneras kring hur den skulle kunna ske. Se även http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136169

Möjligen skulle GH kunna påverka IGF som i sin tur har stor påverkan på satellitceller. Frågan är hur stor den lokala effekten på IGF blir..

Jag tror att man är helt fel ute om man fokusera mest på utsöndring av hormoner när man styrketränar.
Jovisst, det är så jag också minns det resoneras kring att hGH skulle kunna främja muskeltillväxt. Men såvitt jag vet har det däremot aldrig visats ske någon extra muskeltillväxt i en studie. Rätta mig gärna om jag har missat något ;)

I ditt andra stycke håller jag helt med dig, för övrigt :)

Alucard
2009-11-02, 22:11
Jag körde med väldigt kort vila under ett tag (par månader, möjligen ett halvår) och man kan ju säga att man flåsade rätt ordentligt inne på gymmet och jag blev ofta dessutom väldigt snurrig i skallen. Ibland så pass snurrig att man helt enkelt fick gå hem :D

Windstalker
2009-11-03, 07:09
Det finns dock ännu inga studier som visar att styrketräning skulle påverka den generella dygnsrelaterade rytmen av utsöndring. (DET ÄR FÖRSTÅR JAG INTE / JOEYP )


Kroppens hormoner ut-/insöndras ofta i olika mängd vid olika tidpunkter under dygnet.

Guddi
2009-11-03, 08:01
Varför då?

Citerat

Större delen av den GH stimulerade ökningen av proteinsyntesen sker dock via hormonet IGF 1. När GH utsödras från hypofysen så når signalerna också till levern där IGF-1 bor, och uppmanar denne att börja bygga muskler.För att höjningarna och sänkningarna av hormon är väldigt kortvariga och det finns ännu inga studier som faktiskt visat att de spelar någon roll. Dessutom finns det flera andra vägar i kroppen som påverkar proteinsyntesen som aktiveras oavsett om man försöker optimera hormon genom träning.

Den texten du citera gav inget svar på frågan jag ställde.

Mer läsning
http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/

Sniggel
2009-11-03, 10:19
GH är ett bifunktionellt hormon vilket innebär att det har olika funktioner beroende på situation. När det finns ett överskott på energi så stimulerar GK till uppbyggnad av muskelmassa. Denn effekt kommer till viss del av att GH i sig binder till en receptor vilket aktiverar en rad signaler som bland annat resulterar i ökad proteinsyntes alltså mer muskler.

Som Guddi säger så är höjningen väldigt kortvarig och under träningen är du inte på "ett överskott av energi" utan snarare tvärtom, om du inte dricker en vassle+maltodrink förstås men då är jag hyfsat säker på att hormonutsöndringen av GH går i botten.
Jag tror inte det går att åstadkomma ett överskott av energi och samtida stor utsöndring av GH om du inte är ett växande barn eller tonåring eller injicerar GH.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Grahn
2009-11-03, 10:29
Kort vila och 10-12 reps intervallet är väl standard hypertrofi träning, homorner eller ej.

1 min vila är nog mer än jag kör( undantaget den inledande tunga basövningen )....brukar försöka hålla rätt högt tempo.

Hillseeker
2009-11-03, 12:58
Hur lång vila man behöver mellan seten är en träningssak. Är du van vid 3-4 minuters vila så är det inte rimligt att minska så drastiskt utan du bör istället träna upp din förmåga till återhämtning gradvis precis som när du höjer vikten på stången.

JoeyP
2009-11-03, 15:17
För att höjningarna och sänkningarna av hormon är väldigt kortvariga och det finns ännu inga studier som faktiskt visat att de spelar någon roll. Dessutom finns det flera andra vägar i kroppen som påverkar proteinsyntesen som aktiveras oavsett om man försöker optimera hormon genom träning.

Den texten du citera gav inget svar på frågan jag ställde.

Mer läsning
http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/

Okej! Tack för infon! Hur påverkas proteinsyntesen om man tränar 2 muskelgrupper utspritt 2 på 1dygn? Dvs om man träna tex först kl 10 sen kl 14?

Typ axlar / mage.

Nej jag vet att det inte gav något svar, citerade bara för du skrev nåt om att det gick via IGF elr va de hette.

Som Guddi säger så är höjningen väldigt kortvarig och under träningen är du inte på "ett överskott av energi" utan snarare tvärtom, om du inte dricker en vassle+maltodrink förstås men då är jag hyfsat säker på att hormonutsöndringen av GH går i botten.
Jag tror inte det går att åstadkomma ett överskott av energi och samtida stor utsöndring av GH om du inte är ett växande barn eller tonåring eller injicerar GH.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Ok! :)

Kroppens hormoner ut-/insöndras ofta i olika mängd vid olika tidpunkter under dygnet.

Ok så tänkte jag med "typ" :D

hillbilly90210
2009-11-03, 15:25
Ju högre repetitionsantal desto kortare vikt för mig.

Eddie, hur tunga vikter brukar du köra med? *drool*

Och framför allt, hur långa vikter? :D

stemag
2009-11-03, 15:43
Och framför allt, hur långa vikter? :D

om den är vikt, blir den kortare då? :)

JoeyP
2009-11-03, 20:34
CITERAT FRÅN BODY DÄR SAMMA TRÅD DÖK UPP

Följande studie visade att träning som syftade till att öka GH-koncentrationen även ledde till högre kortisolkoncentration. Det resulterade i att gruppen som hade 2,5 gånger så mycket GH så motverkades fosforyleringen av ett signalprotein som är involverat i stimuleringen av proteinsyntesen.

Men varför i helvete skriver dem så i body då?? Att man ska träna så för maximal muskelutveckling. Fundera på att skita i att köpa den fler gånger!!!

Guddi
2009-11-03, 23:18
CITERAT FRÅN BODY DÄR SAMMA TRÅD DÖK UPP

Följande studie visade att träning som syftade till att öka GH-koncentrationen även ledde till högre kortisolkoncentration. Det resulterade i att gruppen som hade 2,5 gånger så mycket GH så motverkades fosforyleringen av ett signalprotein som är involverat i stimuleringen av proteinsyntesen.

Men varför i helvete skriver dem så i body då?? Att man ska träna så för maximal muskelutveckling. Fundera på att skita i att köpa den fler gånger!!!Det är inte lätt att fylla en tidning med "nya" saker varje gång det ska komma ett nytt nummer. Det blir mycket skitsnack och upprepningar. Så enkelt är det...

Om du vill ha endast fakta så är det facklitteratur eller vetenskapliga texter som gäller. Där är det inget som ändras varje vecka.

Commando1980
2009-11-03, 23:29
det här var ju uppe förra veckan.

joey: du ska inte rakt av tro på vad som står i muskeltidningar.

JoeyP
2009-11-04, 11:39
Det är inte lätt att fylla en tidning med "nya" saker varje gång det ska komma ett nytt nummer. Det blir mycket skitsnack och upprepningar. Så enkelt är det...

Om du vill ha endast fakta så är det facklitteratur eller vetenskapliga texter som gäller. Där är det inget som ändras varje vecka.

Okej! Det ska ja tänka på nästa gång! Ty Guddi! Kul att det finns jävligt duktiga killar här på forumet!

Commando - Okej jo det ska jag tänka på, har lärt mig det nu.

Windstalker
2009-11-04, 17:22
Okej! Tack för infon! Hur påverkas proteinsyntesen om man tränar 2 muskelgrupper utspritt 2 på 1dygn? Dvs om man träna tex först kl 10 sen kl 14?

Typ axlar / mage.

Nej jag vet att det inte gav något svar, citerade bara för du skrev nåt om att det gick via IGF elr va de hette.



Ok! :)



Ok så tänkte jag med "typ" :D

Som lite kuriosa har jag för mig att GH-insöndringen från hypofysen (som svar på GHRH från hypothalamus) är störst mellan kl 24:00 - 04:00.