handdator

Visa fullständig version : Telefonterror, vad göra?


Motorbreath
2009-11-02, 08:53
Det är någon som ringer en eller ett fåtal signaler på hemtelefonen. Om man hinner svara så är det helt tyst i andra änden. Till skillnad från telefonförsäljare har denna inte den god smaken att ringa när man är vaken. Det började igår morse runt 07-tiden och har ringt lite då och då. Bland annat ~03.50.
Numret som syns på nummerpresentatören är 0760907135 och ger inga träffar på eniro.se eller hitta.se. För mig ser det ut som ett mobilnummer men jag misstänker att det ev. är ett utländskt nummer.

Så vitt jag vet kan man inte blockera inkommande samtal från enstaka nummer med Telia Bas.
Finns det något annat sätt att blockera samtal från detta nummer eller få dem att sluta ringa?

Tricce
2009-11-02, 08:56
Ring upp dom och se om du får svar.

martikainen
2009-11-02, 09:04
Det kan vara en mobiltelefon som helt enkelt fått fnatt, behöver inte vara någon som jävlas, ring/smsa numret och be dom sluta, beskriv problemet kort och hoppas att det är så att deras telefon är paj.

Motorbreath
2009-11-02, 09:05
Ring upp dom och se om du får svar.

Misstänker att det är precis vad de vill att jag ska göra. Till ett väldigt högt minutpris. Om ni inte är hundra på att det är ett mobilnummer inom Sverige.

Tricce
2009-11-02, 09:07
Misstänker att det är precis vad de vill att jag ska göra. Till ett väldigt högt minutpris.

Jag kan ringa från jobbtelen och fråga vad fan dom pysslar med om du vill :D

Mimix
2009-11-02, 09:12
Jag googlade numret. Ser inte svenskt ut alls...
http://www.nrtelefon.f0.ro/0760_10.html

Motorbreath
2009-11-02, 09:13
Jag kan ringa från jobbtelen och fråga vad fan dom pysslar med om du vill :D

Det hade varit kanon :)

Mimix: Har också prövat googla det men jag är för dålig på rumänska för att ha nån nytta av sökresultatet.

Tricce
2009-11-02, 09:17
Gick fram signaler sen efter ett tag gick dom över till upptaget signaler. Testar igen om ett tag.

Mimix
2009-11-02, 09:28
Gick fram signaler sen efter ett tag gick dom över till upptaget signaler. Testar igen om ett tag.

Sitter här och känner mig väldigt service minded...:D

Vad fan pysslar ni med?
Översatt till rumänska:
Ce dracu 'vă pysslar?

Nitrometan
2009-11-02, 09:36
Ce dracu 'vă pysslar?
Dracula är en pyssling? :confused:

backflash
2009-11-02, 09:45
dracula är en pyssling? :confused:

:d

Mimix
2009-11-02, 09:46
Dracula är en pyssling? :confused:

Dracula este un Leprechaun?

Naa...
Han kanske inte är lång, jag vet inte, men jag tror han är längre än mina dryga en och en halv meter.
Och JAG är ingen pyssling...[SträckerPåSigIkon]

Oatmeal
2009-11-02, 10:05
Information för nummer 46760907135

Operatör är Tele2 Sverige AB

Så det verkar ju iaf vara ett svenskt nr

Edit: Eller finns iaf ett likadant nr i sverige, var så jag menade :P

Alone_in_the_dark
2009-11-02, 10:53
Information för nummer 46760907135

Operatör är Tele2 Sverige AB

Så det verkar ju iaf vara ett svenskt nr

Edit: Eller finns iaf ett likadant nr i sverige, var så jag menade :P

Exakt vad jag fann också, skulle nog ta detta med Tele2 Ktj.

ryss
2009-11-02, 10:56
spännande, vem kan det vara?!!!! ;o

Nitrometan
2009-11-02, 10:58
Exakt vad jag fann också, skulle nog ta detta med Tele2 Ktj.

Eller polisen. Det kan klassas som ofredande.

Alone_in_the_dark
2009-11-02, 11:05
Eller polisen. Det kan klassas som ofredande.

Ja stämmer och jag vet var han är någonstans oxå (men det säger jag inte) :D

jens__E
2009-11-02, 11:06
spännande, vem kan det vara?!!!! ;o


Radiotjänst?

Nitrometan
2009-11-02, 11:07
Radiotjänst?

Får de verkligen göra såhär? *gah!*

* rasar *

Motorbreath
2009-11-02, 11:18
Ja stämmer och jag vet var han är någonstans oxå (men det säger jag inte) :D

Verkligen? Kan du ge en ledtråd? Postort?

Alone_in_the_dark
2009-11-02, 11:41
Verkligen? Kan du ge en ledtråd? Postort?

Skulle vilja men jag bryter mot ett antal av Sveriges lagar inklusive grundlagen. Plus äventyrar pågående rättsutredningar.


Du kan göra en polisanmälan, men de kommer inte komma så långt. Istället föreslår jag ett snack med Tele2's ktj.

Motorbreath
2009-11-02, 12:03
Skulle vilja men jag bryter mot ett antal av Sveriges lagar inklusive grundlagen. Plus äventyrar pågående rättsutredningar.


Du kan göra en polisanmälan, men de kommer inte komma så långt. Istället föreslår jag ett snack med Tele2's ktj.

Ok, jag förstår.

Har inte fått några samtal från numret på några timmar nu. Polisanmälan är väl i stort sett meningslöst iom att det förmodligen rör sig om ett oregistrerat kontantkort. Om personen inte haft ett registrerat kort i samma telefon tidigare dvs.

Om ringandet fortsätter så ringer jag Tele2. Frågan är om man ska hoppas på något? Vi är inte kunder hos Tele2 och har nyligen tackat nej till ett bredbandserbjudande från deras sida.

Alone_in_the_dark
2009-11-02, 12:06
Frågan är om man ska hoppas på något?

Kostar inget att kolla med dem om vad de kan göra.:)

von huff
2009-11-02, 12:31
I unga dar så höll folk på och ringde till mig mitt i natten.Jag fick endå reda på vem det var och deras mödrars telefonnr så jag började ringa dit.:D

Nä men om nån vill jävlas så skulle de väl inte ringa med synligt nr?Dra ur sladden på telefonen till natten

John M
2009-11-02, 12:54
Det kan vara ett betalnummer i utlandet du försöker ringa vilket gör att du kommer att få en saftig telefonräkning.

Många skojarbolag gör så. Ringer flera gånger, specielt på natten, bara just för att man ska ringa upp nummret i sig och sen får betala saftigt för det.

Kan inte Tele2 spärra just det nummret?

Three pigs
2009-11-02, 12:55
Kan vi inte be en moderator ringa? Så löser vi tråden på det sättet.

Motorbreath
2009-11-02, 13:06
Ringde upp med mobil, kontantkort och blockering av nummerpresentatör. Killen som svarade förstod inte svenska. Han ville att jag skulle prata engelska. Där avslutade jag samtalet.

Nitrometan
2009-11-02, 13:10
Då hoppas vi att problemet är löst.

Motorbreath
2009-11-02, 18:57
Samma nummer ringde på hemtelefonen igen och jag ringde upp med mobil som tidigare. Han lät ungefär som Apu i Simpsons och sa att de har och har haft något fel i systemet de sista dagarna. Han sa att han hade försökt ringa inom Pakistan men att han pga felet hamnat hos oss vilket han bad om ursäkt för.

Finner ni detta troligt?

Alone_in_the_dark
2009-11-02, 19:54
Samma nummer ringde på hemtelefonen igen och jag ringde upp med mobil som tidigare. Han lät ungefär som Apu i Simpsons och sa att de har och har haft något fel i systemet de sista dagarna. Han sa att han hade försökt ringa inom Pakistan men att han pga felet hamnat hos oss vilket han bad om ursäkt för.

Finner ni detta troligt?

Kan vara om han glömmer + före 92, t ex 0092 för att nå pakistan, glömmer han en "0" så blir det 092någonting efter:)

Motorbreath
2009-11-02, 20:15
Kan vara om han glömmer + före 92, t ex 0092 för att nå pakistan, glömmer han en "0" så blir det 092någonting efter:)

Har tänkt tanken. Telefonnumret han ringt till är 0923någonting. Finns även riktnummer i Pakistan som börjar på 46, 046 och 0923 ser jag.

Men att jag ser numret 0760907135 på nummerpresen förvirrar mig lite. Och att jag kommer till den snubben om jag ringer det numret utan att slå nåt landsprefix före. Är det möjligt att göra det utan att personen befinner sig i Sverige?

Lelle Pelle
2009-11-02, 20:15
Samma nummer ringde på hemtelefonen igen och jag ringde upp med mobil som tidigare. Han lät ungefär som Apu i Simpsons och sa att de har och har haft något fel i systemet de sista dagarna. Han sa att han hade försökt ringa inom Pakistan men att han pga felet hamnat hos oss vilket han bad om ursäkt för.

Finner ni detta troligt?
Kan vara det. Jag arbetar som telefonförsäljare, och det händer ibland att dailer(prylen som ringer runt bland hushåll) får fnatt och lever sitt eget lilla liv vilket ger precis vad du beskriver; ringer hela tiden och om man svarar är det ingen där. Dock brukar det åtgärdas inom 30min, brukar upptäckas ganska snabbt.

Alone_in_the_dark
2009-11-02, 22:01
Har tänkt tanken. Telefonnumret han ringt till är 0923någonting. Finns även riktnummer i Pakistan som börjar på 46, 046 och 0923 ser jag.

Men att jag ser numret 0760907135 på nummerpresen förvirrar mig lite. Och att jag kommer till den snubben om jag ringer det numret utan att slå nåt landsprefix före. Är det möjligt att göra det utan att personen befinner sig i Sverige?

"Mr Apu" ;)befinner sig i Sverige och ringer sin släkt i Pakistan, och tyvärr så har du ett likadant nummer som hans släktingar i Pakistan när du tar bort den ena nollan.

Motorbreath
2009-11-02, 22:17
"Mr Apu" ;)befinner sig i Sverige och ringer sin släkt i Pakistan, och tyvärr så har du ett likadant nummer som hans släktingar i Pakistan när du tar bort den ena nollan.

Ok. Man blir ju arg när någon stör ens sömn med en signal mitt i natten. Den första tanken är ju att det är någon som jävlas. Men man kan ju inte bli arg när man vet att det är en som ringer fel när han försöker ringa hem. Om han råkar ringa fel en gång till så ringer jag upp och förklarar hur man gör för att ringa till Pakistan. Det blir nog bäst för alla; han ringer rätt - jag får sova.