handdator

Visa fullständig version : Systematic analysis of adaptations in aerobic capacity [...]


Lars Brinkhoff
2009-11-02, 08:24
Systematic analysis of adaptations in aerobic capacity and submaximal energy metabolism provides a unique insight into determinants of human aerobic performance

Otränade män cyklar i sex veckor. Resultat: VO2max inte så viktigt som tidigare antagits?

It has not been established which physiological processes contribute to endurance training-related changes (Delta) in aerobic performance. For example, the relationship between intramuscular metabolic responses at the intensity used during training and improved human functional capacity has not been examined in a longitudinal study. In the present study we hypothesized that improvements in aerobic capacity (Vo(2max)) and metabolic control would combine equally to explain enhanced aerobic performance. Twenty-four sedentary males (24 +/- 2 yr; 1.81 +/- 0.08 m; 76.6 +/- 11.3 kg) undertook supervised cycling training (45 min at 70% of pretraining Vo(2max)) 4 times/wk for 6 wk. Performance was determined using a 15-min cycling time trial, and muscle biopsies were taken before and after a 10-min cycle at 70% of pretraining Vo(2max) to quantify substrate metabolism. Substantial interindividual variability in training-induced adaptations was observed for most parameters, yet "low responders" for DeltaVo(2max) were not consistently low responders for other variables. While Vo(2max) and time trial performance were related at baseline (r(2) = 0.80, P < 0.001), the change in Vo(2max) was completely unrelated to the change in aerobic performance. The maximal parameters DeltaVe(max) and DeltaVeq(max) (DeltaVe/Vo(2max)) accounted for 64% of the variance in DeltaVo(2max) (P < 0.001), whereas Deltaperformance was related to changes in the submaximal parameters Veq(submax) (r(2) = 0.33; P < 0.01), muscle Deltalactate (r(2) = 0.32; P < 0.01), and Deltaacetyl-carnitine (r(2) = 0.29; P < 0.05). This study demonstrates that improvements in high-intensity aerobic performance in humans are not related to altered maximal oxygen transport capacity. Altered muscle metabolism may provide the link between training stimulus and improved performance, but metabolic parameters do not change in a manner that relates to aerobic capacity changes.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19196912

Lars Brinkhoff
2009-11-02, 08:35
En löpare/tränare skriver om studien:
http://stevemagness.blogspot.com/2009/10/research-on-individual-response-to.html

Given the same “training stimulus” the adaptations were all over the place. You had a range of improved VO2max from -2 to +30%. This not only happened with VO2max but with almost everything. And the high responders (the ones that improved the most) in VO2max were not the high responders in other things, same thing with low responders. This means the ones who didn’t improve at all in VO2max had huge improvements in other parameters. The changes varied all over the place with enzyme concentration, submax HR, submax lactate, performance, resting glycogen, maximum work capacity, creatine phosphate, and a whole host of things. What does this all mean and what are the key findings?

Guddi
2009-11-02, 09:02
Vet om man ska se detta som något revolutionerande direkt. En otränad person klarar av att jogga kontinuerligt kanske 30-50 % av sin VO2max. Att då höja VO2max ger nog knappast någon större effekt jämfört med att höja uthålligheten.

VO2max sätter ett teoretiskt tak för hur snabbt man kan spring (längre sträckor), det är dock andra saker som skiljer elitidrottare åt än deras syreupptagningsförmåga.

Guddi
2009-11-02, 09:06
Jag ska läsa studien nu (efter patientbesök) men vill bara tillägga att jag är ganska säker på att man hade sett ett större samband mellan VO2max och prestation om studien pågott i mer än 6 veckor.

Lars Brinkhoff
2009-11-02, 09:28
En otränad person klarar av att jogga kontinuerligt kanske 30-50 % av sin VO2max. Att då höja VO2max ger nog knappast någon större effekt jämfört med att höja uthålligheten.

Jag har inte tillgång till hela texten själv, men det verkar inte som det var detta studien handlade om?

Jag ska läsa studien nu (efter patientbesök) men vill bara tillägga att jag är ganska säker på att man hade sett ett större samband mellan VO2max och prestation om studien pågott i mer än 6 veckor.

Ja, det skulle varit intressant att se vad kunde hänt efter sex veckor. Poängen med studien verkar vara att de prestandaförbättringar som uppnåddes, inte var ett resultat av en enskild parameter, utan att det var individuella variationer?

Men du menar att de som initialt inte förbättrade sitt VO2max särskilt mycket, efter längre tids träning skulle nått samma förbättringar i syreupptagningsförmåga som de andra?

Guddi
2009-11-02, 09:53
Jag får nog dra tillbaka lite av det självklara som jag skrev om i första inlägget. Tydligen så har man inte gjort den här typen av studie tidigare.

Den va väldigt intressant att läsa även om jag tycker att träningsupplägget är lite underligt då man tagit otränade och låtit alla träna på 70 % av VO2max utan att ändra intensiteten efterhand som deltagarna blivit mer vältränade. Dessutom blir den en väldig skillnad i träningssvar hos personerna då det, som jag skrev tidigare, kan skilja sig väldigt mycket i uthållighet mellan deltagarna.

Även om två personer arbetar på samma % av sin VO2max så kan aktiviteten i de arbetande muskleran skilja sig väldigt mycket. En person med låg uthållighet kommer att bygga upp mjölksyra och större lokal anpassning av träning.

Allt detta påpekats i diskussionsavsnittet i studien:
Practical considerations derived from the present study.
While maximal aerobic performance is often quantified as a percentage ofV˙ O2max, the ability to maintain a certain percentage of V˙ O2max during prolonged exercise has a large interindividual variability [~35–87% during 1–2 h of exercise (3)]. Therefore, while exercising at a fixed percentage of V˙ O2max may produce a similar stimulus to the cardiorespiratory system across subjects, we showed in the present study that standardizing in this manner results in a large range of metabolic responses within the exercising muscleMan såg också en liten större förbättring i prestationsförmåga hos dem som hade låg uthållighet i början på studien. Troligen därför att de har tränat på en intensitet närmare ers maximala förmåga.