handdator

Visa fullständig version : Hur ofta går ni till tandläkaren?


Aerials
2009-11-01, 23:30
Kom precis underfund med att jag aldrig går till tandläkaren, inte sedan jag var 19 i vart fall. Nu är jag 21.

Hur ofta går ni andra till tandläkaren, dvs ni som är över 20-21 som inte längre har reguljära besökstider, och framförallt gratis-besök? Varje år? Vart annat? Vart tredje? Aldrig?

Sedermera vill jag passa på att fråga er som gick till tandläkaren först efter ett par år, kanske efter ännu längre tid och fick reda på hemskheter, vad sa tandläkaren/tandhygienisten? Ångrar ni att ni inte hade gått tidigare/mer regelbundet?

Är det bara värt att gå när man bara har ont tycker ni? Proportionellt med kostnaden, that is. Själv är jag fattig, det är nog min ursäkt ;)

Ha en trevlig kväll, och ja, jag sökte efter en liknande tråd - har jag missat får ni gärna klaga och berätta om sökfunktionen.

delta_mats
2009-11-01, 23:31
Går på en koll en gång per år. Har jag hål blir det oftare såklart.

Rockhard
2009-11-01, 23:31
Har inte varit sedan 2006. Då lagade jag några hål. Har tänkt gå i några år nu men inte blivit av.

Aerials
2009-11-01, 23:33
haha, kom på att jag missade mitt 19-besök så jag får ändra till senast: 18 år - var och krökade i en annan stad vid tillfället så, så kan det gå.:smash:

Baan
2009-11-01, 23:33
Gick nog inte på väldigt många år, kanske fem. Gjorde ett besök vintras, då var det lugnt. Hade en gammal lagning jag själv ville få bort (klassisk amalgam) och där under hittade han en koloni av karies typ.

I övrigt vet jag inte hur man ska tänka, själv har jag aldrig ont men samtidigt ska det kunna samlas en del karies under lagningarna så att man inte har någon aning om att det är krig där under. En bekant tar bort alla sina lagningar vartannat år eller något sånt, men det tror jag är ganska några snäpp överdrivet.

Kortfattat, jag har ingen aning hur man bör göra :) Men det är förmodligen dumt att snåla om det innebär problem senare...

delta_mats
2009-11-01, 23:33
Kostnaden för gå på en årlig kontroll och kanske laga ett litet hål blir nog mindre än om man måste gör en rotfyllning.

Aerials
2009-11-01, 23:35
Kostnaden för gå på en årlig kontroll och kanske laga ett litet hål blir nog mindre än om man måste gör en rotfyllning.

Jojo, men motionerar man regelbundet hela sitt liv och drar in på vodkan lever man antagligen längre. Varför gör inte alla så?

delta_mats
2009-11-01, 23:37
Jojo, men motionerar man regelbundet hela sitt liv och drar in på vodkan lever man antagligen längre. Varför gör inte alla så?

Därför att folk är dumskallar?

Baan
2009-11-01, 23:39
Jojo, men motionerar man regelbundet hela sitt liv och drar in på vodkan lever man antagligen längre. Varför gör inte alla så?

Ett besök per år är inte mycket att snacka om. Jag själv kan inte skylla på något annat än lathet - klart jag hade råd med besök även som student om man ska vara ärlig...

Sen borde det även bero på hur bra tänder man har... det kanske är ovanligt, men det finns människor utan lagningar sen finns det dom som gjort tandläkare rika. I det sistnämnda fallet är det svårt motivera latheten/snålheten, det får man nog ångra sen.

renad
2009-11-02, 00:56
Ett besök per år är inte mycket att snacka om. Jag själv kan inte skylla på något annat än lathet - klart jag hade råd med besök även som student om man ska vara ärlig...

Sen borde det även bero på hur bra tänder man har... det kanske är ovanligt, men det finns människor utan lagningar sen finns det dom som gjort tandläkare rika. I det sistnämnda fallet är det svårt motivera latheten/snålheten, det får man nog ångra sen.

För en student är det en rätt stor summa dock med undersökning + eventuella fel..

shut teh face
2009-11-02, 01:24
Jag betalar för snus vilket gjorde att alla problem med hål försvann direkt.

Litecore
2009-11-02, 01:46
för sällan, kanske 2 år sen jag var där nu.. jag HATAR att gå dit :/

Scratch89
2009-11-02, 06:56
Jag "glömde" av min tid nu i höstas. Borde iofs ringa dit medan jag fortfarande går dit gratis. Efter 21-årsdagen ska jag försöka undvika tandläkaren så mycket som möjligt. Det är få saker jag tycker är mer obehagliga än tandläkaren.

Vinter
2009-11-02, 07:21
Har inte varit där sen jag var 21 det blir 9 år sedan nu, har man tur så kan man knappt få hål eller annat :)

stevooooo
2009-11-02, 07:25
Var där i somras för att slipa till en tand som det lossnat en flisa ifrån. Lika bra att göra en undersökning samtidigt tänkte jag................... slutade med en operation för att få bort en visdomstand*cry*. Innan det var -05,-04 och -97. Det är roligare att gå om staten betalar:em:
Kommer nog att gå lite mer regelbundet i framtiden

L-Sami
2009-11-02, 07:26
Jag försöker sköta mina tänder så att jag slipper problem med tänder, så jag går bara dit när jag har besvär.

Yes
2009-11-02, 09:16
En undersökning per år och 1-2 besök hos tandhygienist.

Osten80
2009-11-02, 09:26
En undersökning per år. Lyckligtvis har jag varken haft något hål eller andra bekymmer, så några större summor har jag aldrig behövt lägga på mina tänder.