handdator

Visa fullständig version : Elektronik - ersätta likströmsmotor med resistor?


Bönne
2009-11-01, 22:00
Håller på att fixa en line-in på min bilstereo.

Använder då bandarens kanal, men för att det ska funka måste kassettspelaren tro att det sitter en kassett i, vilket är löst. Dock blir resultatet av detta att den lilla elmotorn som snurrar bandet går runt, såklart. När den gör det så ger den i från sig ett ljud som är irriterande.

Så jag vill alltså få stopp på motorn, utan att förstöra den övriga funktionen. Kopplar man bara ut den kan jag nästan gissa mig på att spelaren kommer strejka, att den känner att det inte går en ström igenom den kretsen. Ifall man istället låter matningen till motorn gå igenom en resistor (på ~80ohm), så kanske det skulle funka.

Vad tror ni?

stafh
2009-11-01, 22:04
Det hade funkat (förutsatt att det är likström och en vanlig likströmsmotor och inte nån knepig stegmotor). Se till att mäta upp rätt resistans bara.

Bönne
2009-11-02, 16:36
Det hade funkat (förutsatt att det är likström och en vanlig likströmsmotor och inte nån knepig stegmotor). Se till att mäta upp rätt resistans bara.Det är min tanke också. Fast vet inte riktigt hur strömmen eventuellt skulle variera och ifall det sitter någon krets som vill ha en viss puls. Då för att detektera eventuella stopp (band som trasslas etc).

stafh
2009-11-02, 17:10
Försök mäta spänning över den och strömmen genom den vid bruk... om värdena är relativt stabila vid vanlig användning så borde det gå utmärkt. Annars kan du ju bara öppna motorn och kolla hur den ser ut. Är det en "vanlig" motor så kan du ju bara ta ut delen med magneterna som snurrar så är problemet löst.

Bönne
2009-11-02, 17:17
Försök mäta spänning över den och strömmen genom den vid bruk... om värdena är relativt stabila vid vanlig användning så borde det gå utmärkt. Annars kan du ju bara öppna motorn och kolla hur den ser ut. Är det en "vanlig" motor så kan du ju bara ta ut delen med magneterna som snurrar så är problemet löst.Tar jag ut den delen så går det ingen ström genom kretsen, så det lär inte funka. Mäta under drift är inte ett alternativ.

Men det borde finnas något som gäller generellt, vart är alla gamla radio/tv-reparatörer?

Otto P
2009-11-02, 17:20
Tar jag ut den delen så går det ingen ström genom kretsen, så det lär inte funka. Mäta under drift är inte ett alternativ.

Men det borde finnas något som gäller generellt, vart är alla gamla radio/tv-reparatörer?

Kollat här?
http://www.elektronikforumet.com/forum/
Finns jäkligt duktigt folk där..

stafh
2009-11-02, 17:25
Tar jag ut den delen så går det ingen ström genom kretsen, så det lär inte funka. Mäta under drift är inte ett alternativ.

Men det borde finnas något som gäller generellt, vart är alla gamla radio/tv-reparatörer?

Går det ingen ström genom kretsen när du tar ut den roterande delen? Vad är det för sorts motor egentligen? Har du en bild?

Bönne
2009-11-02, 17:42
Går det ingen ström genom kretsen när du tar ut den roterande delen? Vad är det för sorts motor egentligen? Har du en bild?Har inte öppnat den, men antar att det är en klassisk likspänningsmotor med permanentmagneter. Den roterande delen utgörs bla. av spolarna som strömmen löper igenom.

stafh
2009-11-02, 18:04
Har inte öppnat den, men antar att det är en klassisk likspänningsmotor med permanentmagneter. Den roterande delen utgörs bla. av spolarna som strömmen löper igenom.

Aha ok. Då är det bara att ta bort permamagneterna. ;)

Bönne
2009-11-02, 18:21
Aha ok. Då är det bara att ta bort permamagneterna. ;)Fast då är vi tillbaks på ruta ett. Är det så att det måste genereras en viss puls så går den förlorad av ett sådan ingrepp, precis som om jag hade satt dit ett motstånd. Så ingrepp i motorn i sig är bortkastad tid.

Anledningen att jag inte bara testar är helt enkelt för att det är väldigt trångt och omständigt att komma åt där motorn sitter. Samt är det en originalenhet som kostar allt för mycket att byta ut ifall man skulle råka ha sönder något.

stafh
2009-11-02, 20:22
Om du inte kan mäta någonting eller testa någonting så blir det väldigt svårt att hitta en lösning, om du inte råkar springa på något kopplingsschema för just den modellen.

Du är medveten om att det finns kassett med line in som är tillverkade för just det här syftet va?

Bönne
2009-11-02, 21:40
Om du inte kan mäta någonting eller testa någonting så blir det väldigt svårt att hitta en lösning, om du inte råkar springa på något kopplingsschema för just den modellen.Många lösningar är generella. Min förhoppning är att det gäller kassettspelare också, samt att någon på Kolozzeum arbetat som reparatör eller på annat sätt kommit i kontakt med den typen av problem. Får jag inget passande svar får jag såklart testa mig fram.

Du är medveten om att det finns kassett med line in som är tillverkade för just det här syftet va?Kassett ger en väldigt dålig ljudkvalité, så det är inte ett alternativ. Dessutom har jag redan lyckats med modifikationen för line-in. Och problemet som jag framställer avlöses absolut inte med en kassettadapter.