handdator

Visa fullständig version : VLCD med EAA


NicklasGbg
2009-11-01, 21:29
Hej koloiter!

Jag undrar om en VLCD-diet med ett par EAA-intag mellan "måltiderna" inte borde vara ett snabbt och effektivt sätt att förlora fett och minska muskelförlust. Är det inte så att vid lågt energiintag minskar muskelnedbrytningen och fettförbränningen ökar? Dock minskar också proteinsyntesen kraftigt.

Med EAA får man ju ökad proteinsyntes, så på pappret borde det väl ge väldigt lite muskelförlust och stor fettförlust. Eller är det något jag missat?

Vänliga hälsningar
Nicklas

King Grub
2009-11-01, 21:42
Skall man följa en VLC-diet är det säkerligen bara fördelar att supplementera med essentiella aminosyror.

Frillan
2009-11-01, 21:44
Kan man relatera allt som har med muskeltillväxt/förlust till proteinsyntes? En rad andra faktorer kanske också spelar in...en vild chansning.

Du ska orka träna också :-) Man blir lite smådarrig och orkeslös när man äter lite.

NicklasGbg
2009-11-01, 22:01
Skall man följa en VLC-diet är det säkerligen bara fördelar att supplementera med essentiella aminosyror.

Jo, det tror jag också. Men tror du att ett sådant upplägg ger snabb fettförlust utan större muskelförlust? Det låter lite för bra för att vara sant, om jag ska vara ärlig.

Nackdelen skulle väl vara det som Frillan nämnde, att man inte orkar styrketräna tillräckligt hårt. Det, och eventuellt obehag, men det lär vara mer individuellt och dieten är ju tänkt att vara kort.

mikaelj
2009-11-01, 22:49
Det låter lite för bra för att vara sant, om jag ska vara ärlig.

Varför?

Du kommer inte slippa hungern och de fysiska & psykiska påfrestningarna.

Kolla annars upp PSMF, t.ex. i Lyle McDonalds tappning "Rapid Fat Loss Handbook".

NicklasGbg
2009-11-02, 08:43
Varför?

Du kommer inte slippa hungern och de fysiska & psykiska påfrestningarna.

Kolla annars upp PSMF, t.ex. i Lyle McDonalds tappning "Rapid Fat Loss Handbook".

För att viktnedgången går fort som attan och ger ingen större muskelförlust. Jag tycker det är enklare att göra något "extremt" en kortare tid än att minska något på maten under en längre tid. Har läst runt lite om andra som äter VLCD, och deras hunger verkar i stort sett försvinna när de inte ätit fast mat på ett tag.

Men jag ska erkänna att jag tycker det är intressant att veta hur "extremt" man kan leva. Skulle det rent teoretiskt gå att ta EAA under dagen supplementerat med Omega 3 och multivitamin? Skulle det verkligen resultera i att viktnedgången nästan endast bestod av fett?

Det är främst det som jag tycker verkar vara "för bra för att vara sant". Att EAA i samband med ett extremt underskott inte ger muskelförlust, vill säga. Jag tycker inte riktigt jag fått något rakt svar i frågan, så stämmer det verkligen?

mikaelj
2009-11-02, 10:21
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

NicklasGbg
2009-11-02, 10:47
http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

Jag har tittat lite i den, och det är säkert ett vettigt upplägg. Men det jag undrar i tråden är: Stämmer det att EAA under ett stort energiunderskott ger ingen eller väldigt lite muskelförlust? Såklart med styrketräning då. Den boken verkar mest handla om att man bör ha ett högt proteinintag under större energiunderskott.

Jag känner till att det finns andra alternativ som säkert är mycket vettigare och trevligare. Det är dock frågan ovan jag är intresserad av, inte vad som är det bästa upplägget. Det känns nämligen som jag har missat något, och ingen har svarat på frågan än.

Ch4rles
2009-11-02, 15:17
Jag är också nyfiken på den frågan, stämmer det verkligen? Tycker också att det låter för bra för att vara sant. Det borde ju innebära ett underskott på kanske 1500kcal. Kan fria aminosyror verkligen kompensera för det som vanligtvis skulle innebära att ganska mycket muskler försvann?

mikaelj
2009-11-02, 15:25
Några av mina senaste personbästa satte jag på ett 50%-igt energiunderskott. Det blir svårare att behålla muskelmassa ju mindre fett du har.

machine gun
2009-11-02, 15:27
Det finns troligtvis inga studier gjorde på supplementering med EAA under VLCD och därför är det omöjligt att svara på den frågan. Däremot kan man väl gissa sig till att det åtminstone inte bör ha några negativa effekter.

Sniggel
2009-11-02, 15:58
Jag är också nyfiken på den frågan, stämmer det verkligen? Tycker också att det låter för bra för att vara sant. Det borde ju innebära ett underskott på kanske 1500kcal. Kan fria aminosyror verkligen kompensera för det som vanligtvis skulle innebära att ganska mycket muskler försvann?

Jag tror det. Det kan vara en av förklaringarna till att mina senaste dieter gått bättre trots lägre protein- och kaloriintag.
n=1 dock ;)

King Grub
2009-11-02, 16:12
Inte otänkbart. EAAs effekt på proteinbalansen är synnerligen kraftfull och motverkar effektivt olika katabola tillstånd.

We propose that essential amino acid ingestion shortly following a bout of resistance exercise is beneficial in promoting skeletal muscle growth and may be useful in counteracting muscle wasting in a variety of conditions such as aging, cancer cachexia, bedrest/physical inactivity, and perhaps during rehabilitation following trauma or surgery.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91397.2008v1

NicklasGbg
2009-11-02, 18:09
Jag tycker sånt här är väldigt intressant. EAA borde ju ha enormt stora användningsområden, inte minst i sjukvården för folk som inte kan röra sig. Astronauter borde ta med sig lite Esapro, viktlöst tillstånd är väl väldigt muskelnedbrytande? I många sci-fi böcker har dem iaf anti-antrofimaskiner :)

Jag är inte så insatt i sånt här, så det kanske redan används på dem sätten. Intressant är det iaf, minst sagt.

Kei Landin
2009-11-08, 13:02
Jag testar just nu något liknande, dvs omega3/multivitamin/EAA med eventuellt en liten portion kyckling&ris efter träningspasset
första riktiga träningspasset senare idag, får se hur väl jag kan prestera med så gott som tomma glykogendepåer.
Än så länge har jag tagit EAA med jämna 1.5-2 timmars mellanrum. Har ingen aning om det är för tätt eller långt mellan EAA doserna.

Tar runt 10g varje gång, kan jag minska till 5g kanske? (Känns som mitt experiment kommer kosta en del).

Vanligtvis pratar man ju om protein/kg kroppsvikt, men är EAA proportionerligt till kroppsvikten? dvs att tex 7g EAA räcker för att stimulera proteinsyntesen maximalt för mig (runt 60kg) medans en kille på 80kg kanske behöver 10g EAA för att stimulera proteinsyntesen maximalt?

King Grub
2009-11-08, 13:10
Det handlar inte om kroppsvikt, utan om höga nivåer av aminosyror i blodet, där 10 gram verkar vara maxdos per tillfälle.

Kei Landin
2009-11-08, 13:36
ahh ok det låter vettigt..

En till fråga, maxdosen per tillfälle för endast BCAA är inte undersökt va?

Yeahvlen
2009-11-09, 09:04
Vanligtvis pratar man ju om protein/kg kroppsvikt, men är EAA proportionerligt till kroppsvikten? dvs att tex 7g EAA räcker för att stimulera proteinsyntesen maximalt för mig (runt 60kg) medans en kille på 80kg kanske behöver 10g EAA för att stimulera proteinsyntesen maximalt?

Så vitt jag vet är EAA inte relaterad till kroppsvikten, utan mängden aminosyror i blodet. Känns nästan som 5-6 gram räcker för dig (med tanke på hur ofta du intar EAA), istället för 10 gram vid varje tillfälle, ifall du vill spara pengar.

Edit: Oj, det var visst en sida till i tråden. Läste inte inte att du redan fått svar :)

delta_mats
2009-11-11, 15:20
Jag har börjat med något liknande. Även jag tillhör dom som gärna gör något snabbt och kraftfullt istället för under en längre tid, det beror på dålig karaktär och motivationsbrist. Jag kommer äta 1 gång per dygn, en rätt saftig måltid på eftermiddagen, dock så supplementerar jag även eaa varannan timme, drygt 10 gram åt gången, men även direkt före och efter träningen. Även om man inte får bättre resultat av mer än 10 gram så blir det extra protein vilket inte är fel. Vikten står nu på 95 och målet är 90, får se hur resan blir.