handdator

Visa fullständig version : Hjärtat bara stannade


Christyle
2009-11-01, 20:34
Det är nämligen så att min syrras bästa väns pojkvän dog nyligen och han va nån guldmedaljör i Tae Kown Do. Och hans hjärta hade plötsligt stannat och han var bara 30 år gammal.
Min fråga är hur kan detta bara ske han va Vältränad antar jag och det har hänt en massa atleter oxå en massa fotbollspelare t.e.x. en Nigeriansk fotbollspelare från Manchester City dog på exakt samma sätt hjärtat bara stannade vad tror ni dessa mysterier beror på?=)

forslund
2009-11-01, 20:37
Hjärtstillestånd är inte helt ovanligt för atleter.

Vad jag tror det beror på är för att många tränar (och tränar ofta hårt) även fast de är sjuka. Kanske har de en sjukdom i kroppen de inte ens känner av och tränar hårt och länge, eller börjar alldeles för tidigt efter en sjukdom.

Doping ska ju inte heller uteslutas, men jag tror det mer beror på ovanstående. Hemskt hur som helst. :(

Jure
2009-11-01, 20:38
Kan ju vara ett medfött hjärtfel

delta_mats
2009-11-01, 20:39
Medfödda hjärtfel har väl visat sig stå för ett antal dödsfall på till synes helt friska idrottare?

Apos78
2009-11-01, 20:43
http://en.wikipedia.org/wiki/Arrhythmogenic_right_ventricular_cardiomyopathy

Vanlig orsak till flera av dödsfallen inom fotboll de senaste åren.

King Grub
2009-11-01, 20:45
Ja.

The most common causes of cardiovascular deaths in the young are cardiomyopathy, coronary anomaly, obstructive coronary artery disease, myocarditis, valvular disease, channelopathy, and aortic disease leading to dissection or rupture. Many sudden deaths in the young occur during or shortly after exercise.

Cardiovasc Pathol. 2009 Sep 8.

Dolda hjärtfel eller andra sjukdomar ligger ofta bakom. Inte sällan träning med infektion/förkylning i kroppen (som personen i fråga inte alltid märker) utlöser.

Christyle
2009-11-01, 21:49
men vi kan inte veta om vi har det ifall vi inte går & undersöker oss eller?

King Grub
2009-11-01, 21:52
Det stämmer.

Christyle
2009-11-01, 21:56
läskigt men sant i guess