handdator

Visa fullständig version : Strimlor från Veggo


mangs
2003-09-07, 09:37
Var på Allt för Hälsan-mässan i Malmö igår och köpte vegetariska strimlor från Veggo. Köpte 800 gram för 100 spänn. Dessa kokar man sedan i vatten och de expanderar till ca 4 kilo, sedan kan man använda dessa till olika måltider, tex biff stoganoff, woking, etc. :eating:

Det smakade supergott och det var bra näringsinnehåll, eller vad sägs om:
Före tillagning (per hundra gram)

Protein: 70 (innehåller samtilga essentiella aminosyror)
Kolhydrater: 17,6
Fett:0,8
Kostfiber 20


Tyckte detta verkade väldigt billigt och jag ångrar lite såhär i efterhand att jag inte köpte mer, så om ni har vägarna förbi idag så är det bara att slå till. De skall även finnas i butik men till ett något högre pris. Är det någon som provat dessa och har egna erfarenheter? De är betydligt billigare än kött så det kan ju tänkas vara ett alternativ lite då och då.

/mangs

z_bumbi
2003-09-07, 10:56
Proteinkällor ?

King Grub
2003-09-07, 10:59
Originally posted by z_bumbi
Proteinkällor ?

Sojabönor, enligt hemsidan.

http://www.halsosport.se/default2.asp?knapp=18

z_bumbi
2003-09-07, 12:43
King Grub: Tackar!

subliminal
2003-09-07, 16:35
Schysst tips! Verkar vara både billigt och bra. Såg ganska gott ut på bilderna som fanns på sidan som Grub länkade till också. :eating:

kharon
2003-09-08, 16:21
Köpte motsvarande strimlor idag. Blev riktigt gott! Mycket kryddor på bara!

Hur är det med proteinet i detta nu då? Jag har aldrig riktigt förstått detta med fullvärdigt protein. Är proteinet i detta fullvärdigt och bra nu då?
Hur är det i jämförelse med kött, fisk, fågel?

På 100 gram torra strimlor finns det alltså 70g protein, då man kokar upp dessa blir de ju stora som hus och mättar som fan, utan att ge för mycket energi! Perfekt åt det matvrak som jag är!

Kan man räkna med allt protein eller hur mycket kan man räkna med?

Jättebilligt per gram protein i alla fall!

King Grub
2003-09-08, 16:25
Originally posted by kharon
Köpte motsvarande strimlor idag. Blev riktigt gott! Mycket kryddor på bara!

Hur är det med proteinet i detta nu då? Jag har aldrig riktigt förstått detta med fullvärdigt protein. Är proteinet i detta fullvärdigt och bra nu då?
Hur är det i jämförelse med kött, fisk, fågel?

På 100 gram torra strimlor finns det alltså 70g protein, då man kokar upp dessa blir de ju stora som hus och mättar som fan, utan att ge för mycket energi! Perfekt åt det matvrak som jag är!

Kan man räkna med allt protein eller hur mycket kan man räkna med?

Jättebilligt per gram protein i alla fall!

Soja räknas som fullvärdigt. Ägg, t ex, har ett biologiskt värde på 100, mjölk på 88 och sojabönor på 85. Du kan räkna med allt protein, även det som finns i t ex cornflakes med ett biologiskt värde på 15. Dock inte om du bara skulle äta cornflakesen, men om du äter något till, t ex mjölk, så kompletterar aminosyreprofilerna varandra, så även med soja. Nu var cornflakes bara ett exempel, men du förstår vad jag menar. Så får veganer räkna: ris och bönor är inte fullvärdiga proteinkällor var för sig, men tillsammans blir de det.

Tomten
2003-09-08, 17:16
Kan någon förklara hur det kommer sig att vegetarisk kost är DYRARE än animalisk? Fattar inte hur det kan kosta 100 spänn för en torrvara som är billigt att producera och inte innehåller på långa vägar lika mycket näring som motsvarande animalisk produkt.

Jag skulle deffinitivt köpa en del vegetarisk kost om det inte var så snuskigt dyrt!

z_bumbi
2003-09-08, 17:21
Tomten: Därför att man måste bearbeta produkterna så att de påminner om kött kanske, äter du bara vegetariskt men struntar i fejkkött så blir det mycket billigare.

Ett kilo bönor kostar 15-20 kr i torkad form t ex.

Tomten
2003-09-08, 17:29
Originally posted by z_bumbi
Tomten: Därför att man måste bearbeta produkterna så att de påminner om kött kanske, äter du bara vegetariskt men struntar i fejkkött så blir det mycket billigare.

Ett kilo bönor kostar 15-20 kr i torkad form t ex.

Fast kött måste ju också bearbetas och lagras, så det håller ju inte riktigt heller. Tvivlar på att bearbetningen skulle öka priset på produkten med fyra-fem gånger.

Det måste ju vara en jäkla hög förtjänst på alla vegeteriska produkter som finns på marknaden, sojakorvar, quorn och dylikt.

Fartman
2003-09-08, 17:41
Originally posted by Tomten


Fast kött måste ju också bearbetas och lagras, så det håller ju inte riktigt heller. Tvivlar på att bearbetningen skulle öka priset på produkten med fyra-fem gånger.

Det måste ju vara en jäkla hög förtjänst på alla vegeteriska produkter som finns på marknaden, sojakorvar, quorn och dylikt.

dom höga priserna beror väl också antagligen rätt mycket på att det kanske inte säljs så värst mycket av dessa produkter som det säljs av vanliga hederliga animaliska produkter...

sen så tycker jag att det är bara bra att Veganfjantarna får betala mycket för sin skit till livsstil :devil:

HookersUnited
2003-09-08, 18:06
Originally posted by Fartman


dom höga priserna beror väl också antagligen rätt mycket på att det kanske inte säljs så värst mycket av dessa produkter som det säljs av vanliga hederliga animaliska produkter...

sen så tycker jag att det är bara bra att Veganfjantarna får betala mycket för sin skit till livsstil :devil:

Tack för den :love:

kharon
2003-09-08, 18:17
Kan nån ge en förklaring här..

Näringsvärde för de sojastrimlor jag köpte idag (inte veggo):
i g/100g

Kcal 280
Protein 70
Kolh 17
Fett 0.5
Kostfiber 5

I veggo strimlorna finns

Kcal 360 (!)
Protein 70
Kolh 17.6
Fett 0.8
Kostfiber 20

Hur kan dessa skilja så mycket i antalet kalorier? Är det kostfibrerna som inverkar?

King Grub
2003-09-08, 18:23
Originally posted by kharon
Kan nån ge en förklaring här..

Näringsvärde för de sojastrimlor jag köpte idag (inte veggo):
i g/100g

Kcal 280
Protein 70
Kolh 17
Fett 0.5
Kostfiber 5

I veggo strimlorna finns

Kcal 360 (!)
Protein 70
Kolh 17.6
Fett 0.8
Kostfiber 20

Hur kan dessa skilja så mycket i antalet kalorier? Är det kostfibrerna som inverkar?

Nej. I det översta exemplet har de räknat fel. Bara 70 gram protein i sig ger mer än 280 kcal (287). Den undre uträkningen stämmer på båda produkterna.

kharon
2003-09-08, 18:36
Klantigt att göra en sån miss på närinsinnehållsdeklaration på paketet..
Måste ta kontakt med företaget i fråga och klaga lite!! :smash:

Kanske man borde stämma dom för att dom gjort människor feta! Folk som räknat kalorier och blint tittat på näringsinnehållet... :D

Nåväl, Tack King Grub!´:thumbup:

Fartman
2003-09-08, 19:54
Originally posted by HookersUnited


Tack för den :love:

varsågod! :angel:

mangs
2003-09-09, 14:50
Originally posted by Tomten
Kan någon förklara hur det kommer sig att vegetarisk kost är DYRARE än animalisk? Fattar inte hur det kan kosta 100 spänn för en torrvara som är billigt att producera och inte innehåller på långa vägar lika mycket näring som motsvarande animalisk produkt.

Jag skulle deffinitivt köpa en del vegetarisk kost om det inte var så snuskigt dyrt!

Men detta stämmer ju inte riktigt i detta fallet.

Pris 100:-
Vikt: 800 gram
varav protein: 8*70=560 gram

Räknar man på "vanligt" kött där proteinhalten ligger på 20-25 gram/100gram hamnar vi på runt 2,5 kilo kött för att komma upp i den proteinmängden.

Det är inte ofta man kan få tag i 2,5 kilo kött för hundralappen. Dessutom slipper man då det mättade fettet och får fibrerna på köpet.

Givetvis ser jag inte denna veggie-mat som någon ersättning utan snarare ett komplement till den övriga kosten.

Tomten
2003-09-09, 19:00
Nu när jag kollar upp det så ser ju Veggo onekligen bättre ut än alla andra vegetariska produkter. Om priset är lågt ute i butikerna, så är det ju helt klart köpvärt. 14 g protein / 100 g är ju inte så pjåkigt. Är ju bara att äta lite extra, under förutsättning att det är gott förstås! :eating: