handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag dela upp min hemmagjorda gainer?


Ferato
2009-11-01, 17:07
Hej, jag ska göra en hemmagjord mix . Hur ska jag fördela upp allt och vad kan vara bra att ta med?

Det jag har tänkt köpa är:

3 st protein 750 g /st
2 st kolhydrat 1000g /st

Vi tänkte göra en mix på ca 3 kg så det blir alltså 3/4 protein och 1/4 kolhydrat. Går detta bra?

Är det okej om man lägger in ca 250 g kreatin in i mixen också eller är det bara helt onödigt?

Vad mer kan jag lägga in? Tänk på att detta ska vara en torrmix precis som man köper i butiker. Som jag sedan blandar med mjölk/vatten.

Mega_man1000
2009-11-01, 17:11
hur mycket gick de på att köpa allt dedär? är det inte billigare att köpa en gainer med allt i?

Ferato
2009-11-01, 17:16
hur mycket gick de på att köpa allt dedär? är det inte billigare att köpa en gainer med allt i?

Nej det blir billigare. Plus så får jag välja hur mkt protein och kolhydrat.

Commando1980
2009-11-01, 17:17
Hej, jag ska göra en hemmagjord mix . Hur ska jag fördela upp allt och vad kan vara bra att ta med?

Det jag har tänkt köpa är:

3 st protein 750 g /st
2 st kolhydrat 1000g /st

Vi tänkte göra en mix på ca 3 kg så det blir alltså 3/4 protein och 1/4 kolhydrat. Går detta bra?

Är det okej om man lägger in ca 250 g kreatin in i mixen också eller är det bara helt onödigt?

Vad mer kan jag lägga in? Tänk på att detta ska vara en torrmix precis som man köper i butiker. Som jag sedan blandar med mjölk/vatten.

det är lite som att fråga ska jag dricka 2 glasmjölk + 1 macka eller vice versa till mellanmål. helt upp till dig. det intressanta är om du totalt sett får i dig den mängd mat (protein-kolhydrater-fett) du behöver.

Ferato
2009-11-01, 17:20
det är lite som att fråga ska jag dricka 2 glasmjölk + 1 macka eller vice versa till mellanmål. helt upp till dig. det intressanta är om du totalt sett får i dig den mängd mat (protein-kolhydrater-fett) du behöver.

Jo jag förstår, så egentligen är det inget fel på denna mix.

även så måste jag köpa för 150 kr till. Vad kan vara värt att testa? Pulver, eller kapslar spelar ingen roll.

Ferato
2009-11-01, 17:34
Ingen som kan nåt?

Kauppi
2009-11-01, 17:53
hade köpt färdiga gainers... så slipper man allt detta krångel.

Ferato
2009-11-01, 18:12
hade köpt färdiga gainers... så slipper man allt detta krångel.

Nu är det köpt i alla fall. Jag vill inte ha 70 % kohydrater i min gainer, jag vill ha tvärtom. Därför köpte jag separat för att sedan blanda själv.

Dreas
2009-11-01, 18:20
Om maximalstimulans av proteinsyntesen sker av 20g äggprotein så är det om jag förstått det rätt troligt att vassle krävs det ännu mindre av. Men säg 25g pulver då. Alltså är det "onödigt" att ta mer än 25g vassle i din drink, fyll ut med kolhydrater istället, det blir billigare också. Eller så skippar man kolisarna och kör bara på rena proteindrinkar och äter mat hyffsat tätt inpå passet.

Ferato
2009-11-01, 18:36
Om maximalstimulans av proteinsyntesen sker av 20g äggprotein så är det om jag förstått det rätt troligt att vassle krävs det ännu mindre av. Men säg 25g pulver då. Alltså är det "onödigt" att ta mer än 25g vassle i din drink, fyll ut med kolhydrater istället, det blir billigare också. Eller så skippar man kolisarna och kör bara på rena proteindrinkar och äter mat hyffsat tätt inpå passet.

Ja just ja, maximalstimulansen glömde jag bort. Kanske därför färdiggjorda gainers har så "lite" protein. I själva verket behövs det inte mer.

Men jag kör ändå på 60 % protein och 40% kolhydrater. Vad är det i min träning som kolhydrater är bra för?

Dreas
2009-11-01, 18:44
Ja just ja, maximalstimulansen glömde jag bort. Kanske därför färdiggjorda gainers har så "lite" protein. I själva verket behövs det inte mer.

Men jag kör ändå på 60 % protein och 40% kolhydrater. Vad är det i min träning som kolhydrater är bra för?Ja, det kan vara en av anledningarna, eller det att 0,8ggr kg kroppsvikt är ett "rekommenderat" intag av kolhydrater efter ett lite hårdare pass.

Vad i din träning som behöver kolhydrater är väl troligen inget, men eftersom protein är betydligt dyrare än malto per kg så är det ju inte varken ekonomiskt eller effektivt att dosera som du tänkt, eller ifall du tar 4-45g pulver så blir det lagomt :)

Ferato
2009-11-01, 18:46
Ja, det kan vara en av anledningarna, eller det att 0,8ggr kg kroppsvikt är ett "rekommenderat" intag av kolhydrater efter ett lite hårdare pass.

Vad i din träning som behöver kolhydrater är väl troligen inget, men eftersom protein är betydligt dyrare än malto per kg så är det ju inte varken ekonomiskt eller effektivt att dosera som du tänkt, eller ifall du tar 4-45g pulver så blir det lagomt :)

Jag köpte 2,2 kg protein och 2 kg kolhydrat. Vart inte så dyrt :D

Dreas
2009-11-01, 18:49
Jag köpte 2,2 kg protein och 2 kg kolhydrat. Vart inte så dyrt :DI längden blir det ;)

Ferato
2009-11-01, 18:53
I längden blir det ;)

Nja faktiskt inte. Jag köpte alltså 4,2 kg för ca 270 kr. Annars kostar det över 300 kr för 4 kg.

Dreas
2009-11-01, 19:03
Nja faktiskt inte. Jag köpte alltså 4,2 kg för ca 270 kr. Annars kostar det över 300 kr för 4 kg.Jag snackar om du ska köpa proteinpulver istället för malto när stimulansen av proteinsyntesen maximalt sker vid ~20g.

1kg malto = 30 spänn.
1kg protein = 120spänn, ifall man tar det billigaste.

Vet jag själv köpte 1,5kg protein och 4kg malto för något år sen:

180kr för proteinet och 120kr för malto. 300 spänn för 5,5kg gainer, helt okej pris :)

Ashenshugar777
2009-11-01, 19:04
Man kan ju alltid dra till lite extra protein så man slipper äta oxfile frukost middag och kväll !Överdrift!
De flesta brukar väl vilja ligga på ca 2g prot / kg kroppsvikt eller mer.

Ferato
2009-11-01, 19:08
Jag snackar om du ska köpa proteinpulver istället för malto när stimulansen av proteinsyntesen maximalt sker vid ~20g.

1kg malto = 30 spänn.
1kg protein = 120spänn, ifall man tar det billigaste.

Vet jag själv köpte 1,5kg protein och 4kg malto för något år sen:

180kr för proteinet och 120kr för malto. 300 spänn för 5,5kg gainer, helt okej pris :)

Nu hänger jag inte med. Malto är alltså kolhydrater.

Ean
2009-11-01, 19:11
Blandar ni allting i en stor hink eller gör ni varje shake för sig?

Ferato
2009-11-01, 19:15
Blandar ni allting i en stor hink eller gör ni varje shake för sig?

Ja troligen så kommer vi göra det

Ean
2009-11-01, 19:29
Ja troligen så kommer vi göra det

Det svaret var inte så tydligt. Om ni blandar i en stor hink, kommer allting verkligen blandas helt och hållet? Annars kan man ju med lite otur får en 25/75 shake en dag och en 50/50 shake en annan.

Ferato
2009-11-01, 19:32
Det svaret var inte så tydligt. Om ni blandar i en stor hink, kommer allting verkligen blandas helt och hållet? Annars kan man ju med lite otur får en 25/75 shake en dag och en 50/50 shake en annan.

HMm, det har jag inte tänkt på. MEn om man blandar tillräckligt länge så bör pulvret blandas. Eftersom jag antar att proteinpulvret och kolhydraterna är inget pulver som gärna fastnar med sig själv eller liknande.

Dreas
2009-11-01, 19:38
Man kan ju alltid dra till lite extra protein så man slipper äta oxfile frukost middag och kväll !Överdrift!
De flesta brukar väl vilja ligga på ca 2g prot / kg kroppsvikt eller mer.Kycklingfilé,keso, kesella, tonfisk osv, 2g per kg kroppsvikt är inte så svårt att nå ifall man äter proteinrikt.

Det svaret var inte så tydligt. Om ni blandar i en stor hink, kommer allting verkligen blandas helt och hållet? Annars kan man ju med lite otur får en 25/75 shake en dag och en 50/50 shake en annan.Du blandar ju ordentligt sen så är det självklart att det kan blandas ojämt, men det du vet är att när du satt i dig allt så har du fått en viss mängd protein och en viss mängd malto.

vicarious
2009-11-01, 19:43
HMm, det har jag inte tänkt på. MEn om man blandar tillräckligt länge så bör pulvret blandas. Eftersom jag antar att proteinpulvret och kolhydraterna är inget pulver som gärna fastnar med sig själv eller liknande.

Om jag nu använde gainer så skulle jag helt klart blanda varje gainer för sig så man kan vara säker att få rätt fördelning :)

sweaberg
2009-11-01, 22:10
Gainer efter träning!

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:12
Om jag nu använde gainer så skulle jag helt klart blanda varje gainer för sig så man kan vara säker att få rätt fördelning :)

+1 finns ingen nackdel, sen om du skulle vilja ha en annan protte/kolis ratio kan du ju ändra de

Gainer efter träning!

wtf?:smash: kan du läsa?

Ferato
2009-11-02, 17:26
Om jag nu använde gainer så skulle jag helt klart blanda varje gainer för sig så man kan vara säker att få rätt fördelning :)

+1 finns ingen nackdel, sen om du skulle vilja ha en annan protte/kolis ratio kan du ju ändra de





Jo, men för mig handlar det inte om att få rätt mängd i början. Jag tänker mer långsiktigt. Jag vet exakt vad jag fått i mig iaf efter 2 månader.
Sedan så är det bekvämare att ha en stor torrmix istället för att dosera varje gång innan träning.

Men, vad mer kan man lägga till i denna torrmix och hur bör jag blanda den?

Mr.Sjöborg
2009-11-02, 17:43
Men, vad mer kan man lägga till i denna torrmix och hur bör jag blanda den?

Jobbigt att hälla i 2-3 skopor istället för 1? shit du hinner ju nästan bli katabol mellan...
imo så ere väll ännu smartare om du vet hur mkt du fått i dig efter varje pass?
men men gör som du vill

Kreatin, om ingen redan nämnt de och noggrant

Ferato
2009-11-02, 18:07
Jobbigt att hälla i 2-3 skopor istället för 1? shit du hinner ju nästan bli katabol mellan...
imo så ere väll ännu smartare om du vet hur mkt du fått i dig efter varje pass?
men men gör som du vill

Kreatin, om ingen redan nämnt de och noggrant

En 100 g räcker för en 4kg torrmix antar jag.

Mr.Sjöborg
2009-11-02, 20:05
En 100 g räcker för en 4kg torrmix antar jag.

de låter väldigt lite, om du inte ska ha 200g gainer i varje port

Mr.Sjöborg
2009-11-02, 20:20
btw så får du ju en 50/50 ratio inte 75/25

Sniggel
2009-11-03, 10:27
Vad är det i min träning som kolhydrater är bra för?

I ditt fall Ferhat, så är det kalorier det är bra för :)
Hoppas det går bra.

Ferato
2009-11-03, 17:26
btw så får du ju en 50/50 ratio inte 75/25

Jo kom på det!


I ditt fall Ferhat, så är det kalorier det är bra för :)
Hoppas det går bra.

Tack, du är den jag ska tacka eftersom det är du som satt grunden för min träning och bla tipsat mig om just de varor jag har köpt!

Sniggel
2009-11-03, 17:38
Jo kom på det!

Tack, du är den jag ska tacka eftersom det är du som satt grunden för min träning och bla tipsat mig om just de varor jag har köpt!

Det har du redan gjort :)
Iaf, lycka till!

Ferato
2009-11-03, 18:13
Det har du redan gjort :)
Iaf, lycka till!

Thx.

Jag tror att jag kommer dosera på det vis att jag tar 2 skopor protein och 2 skopor kolhydrater varje gång jag ska fylla min gainer.
Sedan stoppa i lite havregryn (hoppas att det kan lösas upp i kall mjölk) + kreatin. (ca 20 g kreatin i varje shake)

Däremot så undrar jag om det går att blanda in kreatin i sin shake men samtidigt ta Kre-alkalyn.

Ferato
2009-11-03, 18:21
Fick förövrigt paketet idag. Jävligt snabb leverans!

Bild 1 (Att bifoga gjorde bara bilden extremt stor) (http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC03444.JPG)

Bild 2 (http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC03445.JPG)

Bild 3 (http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC03451.JPG)

Mr.Sjöborg
2009-11-03, 18:37
Thx.

Jag tror att jag kommer dosera på det vis att jag tar 2 skopor protein och 2 skopor kolhydrater varje gång jag ska fylla min gainer.
Sedan stoppa i lite havregryn (hoppas att det kan lösas upp i kall mjölk) + kreatin. (ca 20 g kreatin i varje shake)

Däremot så undrar jag om det går att blanda in kreatin i sin shake men samtidigt ta Kre-alkalyn.

Är det skopor i dl så är det väll onödigt mkt? blir ca 45g protein och 100g kolhydrater? du ville väll ha en 50/50 ratio? eller ännu högre protein ratio.

Hur hade du tänkt dig att havregryn ska kunan löra upp sig? dom kommer även att ta bort effekten av vasslet om jag inte är helt ute och cyklar.
och vrf 20g kreatin när 5g är dagsbehovet?

tycker du borde tänka igenom hur du ska blanda dina gainers lite...

Ferato
2009-11-03, 18:41
Är det skopor i dl så är det väll onödigt mkt? blir ca 45g protein och 100g kolhydrater? du ville väll ha en 50/50 ratio? eller ännu högre protein ratio.

Hur hade du tänkt dig att havregryn ska kunan löra upp sig? dom kommer även att ta bort effekten av vasslet om jag inte är helt ute och cyklar.
och vrf 20g kreatin när 5g är dagsbehovet?

tycker du borde tänka igenom hur du ska blanda dina gainers lite...

Nej det är halv-dl skopor. Så egentligen 25 g protein och 50 g kolhydrater. Sedan så är jag lite och cyklar. Uppladdningsperioden är på 25 g om jag inte har fel. Det var det jag glömde.

Havregryn löser upp sig, iaf i varmt vatten. Sedan om de tar bort effekten av vasslet vet jag inte, men sett folk som skrivit att det går att ta havregryn och blanda i sin gainer.


EDIT: Anledningen till att det inte blir 50/50 är att min kropp endast tar upp ca 120 g protein. Så därför har jag mer kolhydrater,, så det blir mer som en färdig mix. Fast med havregryn, kreatin och lite bär eller nåt. Även Rapsolja.

Mr.Sjöborg
2009-11-03, 20:20
Nej det är halv-dl skopor. Så egentligen 25 g protein och 50 g kolhydrater. Sedan så är jag lite och cyklar. Uppladdningsperioden är på 25 g om jag inte har fel. Det var det jag glömde.

Havregryn löser upp sig, iaf i varmt vatten. Sedan om de tar bort effekten av vasslet vet jag inte, men sett folk som skrivit att det går att ta havregryn och blanda i sin gainer.


EDIT: Anledningen till att det inte blir 50/50 är att min kropp endast tar upp ca 120 g protein. Så därför har jag mer kolhydrater,, så det blir mer som en färdig mix. Fast med havregryn, kreatin och lite bär eller nåt. Även Rapsolja.

Okej men om du ska uppladda med kreatin så ska du ta 5g flera gånger om dagen
Havregrynen tar ju bort den proteionsyntes reglerande effekten vasslet har, tar inte bort allt men vasslet blir likvärdigt mat.

why rapsolja?*spy*
tycker du borde fylla ut kcal intaget med protein istället för tex rapsolja och havre

men är de en post workout dryck eller mer mellanmålsgainer?

Ferato
2009-11-03, 21:03
Okej men om du ska uppladda med kreatin så ska du ta 5g flera gånger om dagen
Havregrynen tar ju bort den proteionsyntes reglerande effekten vasslet har, tar inte bort allt men vasslet blir likvärdigt mat.

why rapsolja?*spy*
tycker du borde fylla ut kcal intaget med protein istället för tex rapsolja och havre

men är de en post workout dryck eller mer mellanmålsgainer?

Tänkte att det skulle vara både och.

Rapsolja för den fett som jag behöver (olivolja är för dyrt) Jag fyller ut kcalintaget med mer kolhydrater och fett. Eftersom jag troligen kommer uppnå maxintag av proteiner per dag ändå.

Mr.Sjöborg
2009-11-03, 21:07
Tänkte att det skulle vara både och.

Rapsolja för den fett som jag behöver (olivolja är för dyrt) Jag fyller ut kcalintaget med mer kolhydrater och fett. Eftersom jag troligen kommer uppnå maxintag av proteiner per dag ändå.

något ''max'' intag av protein finns inte, dock brukar väll dom flesta rekommendera 2g/kilo

Sniggel
2009-11-03, 21:33
Jag tror att ferato är ute efter att tillsätta protein och kalorier överlag till sin kost. Ibland kan det behövas att man uppoffrar den effekt vassle i vatten på tom mage kan ge, till fördel för att få i sig tillräckligt med kalorier. Det är förmodligen ingen "uppoffring" egentligen då den huvudsakliga stimulin på proteinsyntesen får man ändå av träning, och finns det inte tillräckligt med kalorier så spelar det ingen roll att man är "optimal" med näringstiming med vassle+vatten på tom mage.

Jag tror att du gör rätt i att lägga till alla dessa energikällor (vassle+malto+rapsolja+extra ingredienser som havregryn, mjölk o bär m.m för smak bl a) eftersom du har svårt att gå upp i vikt.
Vanligtvis brukar jag inte rekommendera en massa maltodextrin men du behöver förmodligen en del pulver för att få upp ditt kaloriintag tillräckligt högt för att gå upp i vikt. Jag har för mig att vi pratade om det när vi höll kontakt?

Men du ska förmodligen inte dricka allt i en omgång? Det låter som en "drick-under-dagen-drink"

johanar
2009-11-04, 09:46
Nu kanske jag är ute och cyklar, men brukar inte folk säga att man ska dricka 20g vassle före träningspasset och 20g vassle efter (alternativt med lite kolisar också ifall du har svårt att komma upp i tillräckligt med kcal/dag eller om det dröjer mer än 1 timme till nästa måltid) och ta mat-drinkarna som mellanmål ist?

Sniggel
2009-11-04, 14:28
Ska och ska. Man kan dra optimaliteten rätt långt och då skulle jag personligen kunna göra upp en lista på något som teoretiskt sett är optimalt för att bygga muskler och gå upp i vikt*. Har jag rätt så kanske det ger 1-2% bättre resultat än ett upplägg där man "bara" fokuserar på det viktigaste (proteinmängd och kalorimängd samt en liten enkel bit näringstiming och se till att kosten är nyttig).
Men till vilket pris?

Det ska vara praktiskt också och jag antar att Ferato vill göra det på det här sättet för det passar in med hans vardagsrutiner och kanske också hur hans hunger fungerar.

Man behöver inte göra det så svårt för sig om det ändå inte ger nån större skillnad i effekt.

* Hade sagt 10g EAA före och efter träning samt även några gram BCAA 20 minuter före varje stor måltid eller leucin ca 2g till varje måltid. Inte haft måltider för ofta så att magen kan vara tom ibland (så att man kan ta bcaa före måltid och eaa direkt före träning och få full effekt). Lagt "gainers" tillsammans med huvudmåltiderna eller som "efterrätt". Sett till att sista målet man äter innehåller långsamt protein. 10g EAA direkt på morgonen.
Ja sen kan jag fortsätta rätt länge till men jag tror inte alla de små detaljerna kommer göra någon nytta som märks av. Och risken är väldigt stor att man inte pallar med ett sådant nojigt upplägg.

Commando1980
2009-11-04, 14:49
herregud vad svårt det ska vara.

Ferato
2009-11-04, 17:35
Jag tror att ferato är ute efter att tillsätta protein och kalorier överlag till sin kost. [......]

Jag tror att du gör rätt i att lägga till alla dessa energikällor (vassle+malto+rapsolja+extra ingredienser som havregryn, mjölk o bär m.m för smak bl a) eftersom du har svårt att gå upp i vikt.
Jag har för mig att vi pratade om det när vi höll kontakt?

Men du ska förmodligen inte dricka allt i en omgång? Det låter som en "drick-under-dagen-drink"
Jo jag tror att vi pratade om det. Men jag kommer troligen göra det som är lättast för mig.

herregud vad svårt det ska vara.


Håller med, men jag har bestämt mig. Till en gainer efter träning så tänker jag ha 2 skopor protein och 2-3 skopor kolhydrater. Sedan rapsolja och blanda med mjölk.

Tänker även göra samma sak för gainern om jag ska dricka innan jag sover eller efter middagen.

Kauppi
2009-11-04, 18:14
eaa innan och efter träning. eller köp färdig gainer...
close topic!

Ferato
2009-11-04, 20:41
eaa innan och efter träning. eller köp färdig gainer...
close topic!

Snarare du som var OT. Topic är hur jag ska dosera min hemmagjorda gainer, inte vad jag ska ta eller köpa.