handdator

Visa fullständig version : Aktivitus: mäta kondition och mjölksyra?


mikaelj
2009-11-01, 16:37
Har någon provat på Aktivitus tester för att mäta kondition och laktatgränser?

Grundtest
Konditionstest med mätning av puls och effekt/löphastighet. Inklusive analys av resultat.
Pris: 700:-

Avancerat test
Samma test som ovan men med laktatmätningar för att bestämma aerob och anaerob tröskel, fettförbränningskapacitet, max- och återhämtningslaktat. Här får du svar på hur dina personliga träningszoner skall se ut. Har du skaffat dig pulsklocka och inte vet riktigt hur du skall använda den i din träning är detta test ditt naturliga val. Du väljer själv om du vill köra till max eller inte. Oavsett ditt val kan vi bestämma dina tre pulszoner. Vi ger dig även några råd muntligt hur du bör träna för att förbättra din kondition i detta paket.
Pris: 1000:-

Jag är intresserad av att göra ett sånt test, samtidigt kostar det en hel del pengar. Någon som har erfarenhet av det, eller liknande?

forslund
2009-11-01, 16:41
Olsson här på forumet har nyligen varit där och testat sig. PMa honom om han inte hittar hit.

Vad jag har förstått av testningen efter att pratat med honom är att den är riktigt bra och ordentligt utförd. Är nog garanterat värt pengarna om man satsar på någon konditionsidrott.

Lars Brinkhoff
2009-11-01, 16:44
Har någon provat på Aktivitus tester för att mäta kondition och laktatgränser?

Jag är intresserad av att göra ett sånt test, samtidigt kostar det en hel del pengar. Någon som har erfarenhet av det, eller liknande?

Ja, jag har gjort laktattestet. Det var bra på så sätt att jag fick reda på att min laktattröskel låg vid en högre hastighet än jag trodde innan.

Om det är värt dina pengar, är en annan sak. Numera tycker jag mig inte behöva något laktattest för att bedöma vilka fart/puls/intensitetszoner som är rätt för mig.

Vad vill du ha ut av testet?

mikaelj
2009-11-01, 16:57
För att få bättre koll på hur snabbt jag skall springa när jag löptränar för att få ut så mycket som möjligt av de träningsprogram som finns. Brukar oftast ange "nära LT", t.ex.

Sedan är mest kul att veta hur bra/dålig kondition jag har.

Lars Brinkhoff
2009-11-01, 17:26
För att få bättre koll på hur snabbt jag skall springa när jag löptränar för att få ut så mycket som möjligt av de träningsprogram som finns. Brukar oftast ange "nära LT", t.ex.

I så fall finns det alternativ: Spring en tävling på 5/10/21 km och slå upp vilken LT du har i en tabell. Eller gör ett eget testlopp på 30-60 minuter i din uppskattade LT-fart. Eller gör ett maxpulstest och spring sedan i den fart du har då pulsen är 85-90% av max.

Ingen av de här metoderna ger ett exakt resultat, men duger förmodligen. Ett laktattest är kanske inte alltid så exakt heller.

Sedan är mest kul att veta hur bra/dålig kondition jag har.

Om det inte svider alltför mycket i plånboken: gör testet! Det är en intressant upplevelse, och du kommer förmodligen lära dig något nytt.

Los
2009-11-01, 17:34
Jag har också gjort laktattest på Lactlab i Stockholm. Det var intressant helt klart värt pengarna. Funderar på att göra en uppföljande test så småningom och se om jag har lyckas höja tröskelpulsen.

mikaelj
2009-11-01, 17:38
... vilken är tabellen du pratar om, Lars? Jag har grävt lite med Google men inte hittat något bra.

Det låter som att jag borde göra ett sånt test. Frågan är om jag bör göra det efter ett längre löpuppehåll, eller efter att ha tränat ett tag. Otränad får jag någon sorts "grundkonditionsvärde" som kan vara intressant att jämföra med vid en ev. uppföljning senare, men å andra sidan kanske de olika värdena blir missvisande när jag väl börjar röra på mig igen?

Lars Brinkhoff
2009-11-01, 19:38
... vilken är tabellen du pratar om, Lars? Jag har grävt lite med Google men inte hittat något bra.

En vanlig finns i boken "Daniels Running Forumla", men finns också här:
http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp
(Rad "Threshold", kolumn "1000" anger km-tempo för LT.)

En annan:
http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm
("Tempo Runs", "Pace/K".)

Det låter som att jag borde göra ett sånt test. Frågan är om jag bör göra det efter ett längre löpuppehåll, eller efter att ha tränat ett tag.

Jag skulle rekommendera viss träning innan, annars tror jag resultatet kan vara ganska missvisande. I alla fall om man ska ha det som grund för framtida tränande.

Olsson
2009-11-01, 20:18
Jag gjorde ett test där på cykel för en dryg vecka sedan. På cykel är det svårt att mäta framsteg då vindförhållanden osv har stor betydelse. Inom löpning är det ju lättare att mäta framsteg i konditionen genom att springa samma sträcka x månader senare och se hur mycket snabbare man är. Dock är det bra att kunna eliminera faktorer som vikt, värme, vind och se svart på vitt hur mycket man har förbättrat konditionen, om man nu ens har gjort det.

Jag tog ett fulltest på cykel + wingatetest inkl träningsprogram och mätning av hb-värde. Det var mest träningsprogrammet jag var ute efter. Med testerna som underlag kunde han säga hur mycket jag behövde höja mitt testvärde för att nå dit jag ville och lägga upp träningen därefter för att var i from till mina tävlingar börjar.

Mattias på Aktivitus känns proffsig och jag är väldigt nöjd med både testerna och träningsschemat jag har fått. Lägger man ner så mkt tid (och pengar i cyklingen) på sin träning så känns det här som en väldigt liten investering men kan vara guld värd.