handdator

Visa fullständig version : byte i stockholm


mangemani
2009-11-01, 16:16
jag ska åka ner över sverige nu på fredag(kalmar).
jag har kollat upp alla möjliga resevägar och jag kan inte komma undan det att jag måste byta med tåg eller flyg.
jag är jävligt nervös pga detta för jag har aldrig i mitt liv bytt tåg eller flyg när jag rest.
jag kommer få byta i stockholm och efter det jag har hört,så är det väldigt krångligt det där med bytet om man inte har gjort det förut(antar att tågen inte står brevid varandra när man kliver av).
så skulle någon med lite erfarenhet ang detta hjälpa mej på traven här?har fått rådet att fråga,men vem ska jag egentligen fråga och hinner jag det?tåget går väl så snabbt som möjligt?
är det fasta platser dom har tågen?alltså står kalmar tåget på samma ställe hela tiden eller måste man söka sej fram varje gång?
pls help

TheGovernator
2009-11-01, 16:21
Fråga på plats.

stafh
2009-11-01, 16:22
Det står väl på biljetten vart tåget går från och när? Hur har du bokat?

z_bumbi
2009-11-01, 16:28
Det är inte särskilt krångligt så ta det lugnt. Konduktören berättar vilket spår du ska till strax innan du når Stockholm och sen är det bara att följa skyltarna.

Dagtid brukar det finnas värdar men annars är det hyggligt skyltat.

Här finns det kartor.
http://www.stationsinfo.se/station/StockholmCentral

martikainen
2009-11-01, 17:03
Den som säger att det är krångligt att byta tåg i sthlm har ju uppenbarligen bott under en sten halva sitt liv.
Det är bara att kolla vad det står på biljetten (tågnummer) kolla någon av de femtioelva olika tidstavlorna vilket spår det går ifrån, sen kollar du skyltarna/frågar närmsta människa eller personal.

mangemani
2009-11-01, 17:04
Det står väl på biljetten vart tåget går från och när? Hur har du bokat?

har ej bokat än,men ska göra det idag eller imorn,så jag har ingen aning:P

Det är inte särskilt krångligt så ta det lugnt. Konduktören berättar vilket spår du ska till strax innan du når Stockholm och sen är det bara att följa skyltarna.

Dagtid brukar det finnas värdar men annars är det hyggligt skyltat.

Här finns det kartor.
http://www.stationsinfo.se/station/StockholmCentral

väldigt bra att det är skyltat rejält och att konduktören säger till.

jakke
2009-11-01, 17:08
1. Fråga konduktören eller titta på den stora tavlan på central-stationen.
2. Följ skyltarna, alternativt fråga vart spår XX finns.

mangemani
2009-11-01, 17:13
tack för alla tips,det uppskattas,för,tja,jag är nog en utav dom som legat under en sten,iaf ett bra tag:P,reser så gott som aldrig,inte ens innom sverige,stockholm på sin höjd:P
så tack

mangemani
2009-11-05, 12:56
jag tror nog jag hittar,men OM det nu skulle vara så att jag inte gör det,säger bara OM,finns det folk som kan visa vägen?brukar dom ha tid med sånt?

Cilia
2009-11-05, 16:47
jag tror nog jag hittar,men OM det nu skulle vara så att jag inte gör det,säger bara OM,finns det folk som kan visa vägen?brukar dom ha tid med sånt?

jag skulle säga ja, inte alla för man kan ha brådis men dom flesta svarar. Det finns massor av fik/restauranger/butiker fråga där annars. Spåren är väl märkta och det finns en logik dom är helt enkelt i ordning så vet du bara spårnumret är det inga problem. Annars tar man sig bara upp till gatuplan och tittar på stora tavlan (finns säkert andra små med). Där står alla tåg och alla spårnummer.

lycka till.
Jag förstår varför du är nervös. JAg vill också veta på förhand hur det ser ut och var jag ska ta vägen.

Trapper Buzz
2009-11-05, 17:07
Ofta men inte alltid samma ställe varje gång.
Gå in i stora Centralens stationshall och titta på den stora tavlan.
McDonalds har billigaste kaffet.

Tabbe
2009-11-05, 17:13
Ofta men inte alltid samma ställe varje gång.
Gå in i stora Centralens stationshall och titta på den stora tavlan.
McDonalds har billigaste kaffet.

det ska vara gott också, 7eleven ftw :D