handdator

Visa fullständig version : Bicepcurl


Gosti123
2009-11-01, 15:17
Hur många reps brukar ni göra med bicepcurl? Skriv gärna upp hur ni varierar er med reps!

Jag kör en viss vikt 9 reps som max, det tycker jag är riktigt tungt. Tycker ni jag ska köra på ännu tyngre? Kör nästan aldrig på mindre reps än det (förutom i de sista seten då bicepsen blir trötta, då går jag ner med reps).

Marcus H
2009-11-01, 15:22
Hur många reps brukar ni göra med bicepcurl? Skriv gärna upp hur ni varierar er med reps!

Jag kör en viss vikt 9 reps som max, det tycker jag är riktigt tungt. Tycker ni jag ska köra på ännu tyngre? Kör nästan aldrig på mindre reps än det (förutom i de sista seten då bicepsen blir trötta, då går jag ner med reps).
jag kör 3x8 och alltid på en vikt så att man är helt slut efter settet
sen på lätta veckor kör jag ungefär 3x12-15 reps med lättare vikter :)

Gosti123
2009-11-01, 18:42
Hur gör ni andra?

LindaS
2009-11-01, 18:44
3x10-12 med skivstång, ca 2ggr per år.

Ashenshugar777
2009-11-01, 18:45
Jag kör

15reps
10-12reps
8-10
<6 reps

Så 4 set med varierande vikter.

Jure
2009-11-01, 18:45
Varierar mellan 5-15 reps med god muskelkontakt

Jorgen
2009-11-01, 18:46
Varierar mellan 5-15 reps med god muskelkontakt

Ja. Och med betoning på det fetstilade.

Juggernaut78
2009-11-01, 18:47
Körde 4x6-8 förut men nu bytt till 4x8-12 efter läst runt lite här.
(Varje biceps-pass har 3 bicepsövningar).

ceejay
2009-11-01, 18:48
2-10

oftast runt 8

Jorgen
2009-11-01, 18:50
2-10

oftast runt 8

Varför 2?

Pjotor
2009-11-01, 19:02
6-8 x 3 eller 4 arbetsset.

quality
2009-11-01, 19:03
Varför 2?

Styrka?

Jorgen
2009-11-01, 19:04
Styrka?

Ok.

Shajjn
2009-11-01, 19:05
6-10or till fail/hjälpa med andra armen.

Arne Persson
2009-11-01, 20:41
Första övningen Conc. curl eller hammer curl 3 set uppvärmning 10 reps öka 10 reps öka 10 reps. Därefter ökar man till första träningsvikten 3x6 ökar 3x5 ökar 3x3 ökar till maxvikt 3x1-3.

sweaberg
2009-11-01, 22:15
10-12 reps under volymträningsperiod
4-6 under styrkeperioden

Damien Thorne
2009-11-01, 22:27
Jag varierar mellan 1-10 reps fritt som jag känner för från pass till pass.

JoeyP
2009-11-01, 22:38
Stångcurl 6 6 6
Hantelcurl 8 8 10
Bicepcurl i cable 10 12 12 15
Kocentrationscurl 12 12

Det här är ett hårt bicep pass då.

morpheus
2009-11-02, 05:12
Jag kör: 12, 10, 8, 6, 6 Höjer vikten vartefter, kan lova att armarna känns som kokt spagetti efter, sjuk pump.....:hbang:

MrBulk
2009-11-02, 10:32
Hur ser ROMen ut när ni kör, går ni helt till sträck (180grader) eller vänder ni tidigare (150-160grader)?
Hur viktigt tycker ni att det är att trycka till i slutet av flexionen? Är det nåt ni tycker gör skillnad?
Jag anser mig ha svårt att bygga biceps, kommit på att jag kört för tungt men har ändå kunnat kurla på den för tunga vikten men inte fått resultat.

Om man ska isolera biceps bracci, räcker det med att gå ner 90-100 grader i armbågsled och sen upp igen för att biceps bracci är extremt klen i den vinkeln och både brachialis och brachio radialis tar ju över 90-180 grader?

rooz
2009-11-02, 10:33
10-12 reps under volymträningsperiod
4-6 under styrkeperioden

Typ sådär.

Arne Persson
2009-11-02, 12:44
Hur ser ROMen ut när ni kör, går ni helt till sträck (180grader) eller vänder ni tidigare (150-160grader)?
Hur viktigt tycker ni att det är att trycka till i slutet av flexionen? Är det nåt ni tycker gör skillnad?
Jag anser mig ha svårt att bygga biceps, kommit på att jag kört för tungt men har ändå kunnat kurla på den för tunga vikten men inte fått resultat.

Om man ska isolera biceps bracci, räcker det med att gå ner 90-100 grader i armbågsled och sen upp igen för att biceps bracci är extremt klen i den vinkeln och både brachialis och brachio radialis tar ju över 90-180 grader?

Det är knappast smart att inte sträcka ut helt om man inte vill riskera att skada sig förstås.

Sir Anselm
2009-11-02, 12:55
Det är knappast smart att inte sträcka ut helt om man inte vill riskera att skada sig förstås.

Men ack så vanligt, speciellt hos yngre förmågor har jag märkt. De kör någon slags axelpendling istället för bicepscurl ;)

MrBulk
2009-11-02, 13:02
Det är knappast smart att inte sträcka ut helt om man inte vill riskera att skada sig förstås.

Vart ligger skaderisken?

Mourten
2009-11-02, 13:03
Typ 6-8 reps i stångcurlsen.
sen 10-12 i scottcurls/concentrationcurls.

Tungt, tungt tungt, faliure/forced. ALWAYS!

Arne Persson
2009-11-02, 15:04
Vart ligger skaderisken?

Speciellt i det utsträckta läget, där man är som svagast. Har du aldrig funderat på varför så många av dagens hjältar inom bl.a proffsbranchen slitit av sig biceps-, bröstmuskler mm mm?

manekin
2009-11-02, 15:13
Efter Ryggpass:
---------------
skivstångscurl - rak stång
normalt grepp 3*8
smalt grepp 3*8
brett grepp
Ez Curl
3*8 tungt
3*10 kontakt
Prone incline curl
3*8
Supine Curl
4*8

På biceps/underarmspass dagar
------------------------
Bicepscurl rak stång
4*10 Tungt
Bicepscurl hantlar sittandes (med vrid)
3*8
Bicepscurl hantlar stående (rakt)
3*8
Bicepscurl hantlar liggandes 30 graders lutning
3*10
Bicepscurl hantlar koncentration i preacher
3*10
Prone incline curl liggandes
2*10
2*12

Commando1980
2009-11-02, 15:54
Speciellt i det utsträckta läget, där man är som svagast. Har du aldrig funderat på varför så många av dagens hjältar inom bl.a proffsbranchen slitit av sig biceps-, bröstmuskler mm mm?

mycket möjligt men medicinmissbruket spelar nog också en roll.

Arne Persson
2009-11-02, 16:03
mycket möjligt men medicinmissbruket spelar nog också en roll.

Förvisso, men det förekom mycket sällan förr när dom körde långa rörelsebanor och även medicinerade...

Faktum är i alla fall att man blir stark inom den rörelsebana man tränar...

Medusa
2009-11-02, 16:05
mycket möjligt men medicinmissbruket spelar nog också en roll.

Ursäkta men har du någon koll överhuvudtaget? Alla "mediciner" som proffsen tar gör knappast deras kroppar svagare och vekare än en naturligt tränande, de tar ju alla möjliga sorters preparat.. Om deras kroppar gör någonting så är det självklart att tåla en högre nivå av stress.. Är väl snarare så att många proffs kör med kortare ROM pga extrema vikter, om det sedan är ett resultat av "mediciner" eller inte.. Ja, kanske.. Du får gärna förklara hur doping ökar risken för att slita sönder en muskel..

Commando1980
2009-11-02, 16:24
Förvisso, men det förekom mycket sällan förr när dom körde långa rörelsebanor och även medicinerade...

Faktum är i alla fall att man blir stark inom den rörelsebana man tränar...

först och främst är det många fler som styrketränar nuförtiden och bodybuilding är en större 'sport' än den var på 70-talet.

jag tror dock inte det (kort ROM) är hela sanningen. t ex det förklarar det inte varför muskelrupturer är så mycket vanligare (som jag upplever det) bland aas-användare jmfrt med icke-brukare. en tänkbar orsak är ju att aas användande snabbt gör muskler starkare men att senor etc inte hänger med.

det faktum att många 'seriösa' aas-användande byggare också stoppar i sig stora mängder smärtstillande mediciner lär ju inte hjälpa heller (dvs maskerar kroppens signaler).

Medusa
2009-11-02, 16:27
jag tror dock inte det (kort ROM) är hela sanningen. t ex det förklarar det inte varför muskelrupturer är så mycket vanligare (som jag upplever det) bland aas-användare jmfrt med icke-brukare. en tänkbar orsak är ju att aas användande snabbt gör muskler starkare men att senor etc inte hänger med.

det faktum att många 'seriösa' aas-användande byggare också stoppar i sig stora mängder smärtstillande mediciner lär ju inte hjälpa heller (dvs maskerar kroppens signaler).

Jag tror du är inne på rätt spår här... Kanske kan någon kunnig svara på om styrkan hos senor och fästen är genetisk och inte förändras nämnvärt mycket, utan om det är någonting som följer med utvecklingen? Isåfall, hur långt och hur snabbt?

I och för sig ökar ju nybörjare ganska snabbt men är väl ändå sällan en nybörjare sliter av en muskel eller fäste... Kanske har fel här.. Är väl som du säger främst vid högre vikter, kanske är det så att vid någon punkt slutar fästen etc hänga med men musklerna blir större och starkare, detta tillsammans med förkortad ROM leder till flera skador?....

Jag är amatör och spekulerar bara för övrigt...

Commando1980
2009-11-02, 16:28
Ursäkta men har du någon koll överhuvudtaget? Alla "mediciner" som proffsen tar gör knappast deras kroppar svagare och vekare än en naturligt tränande, de tar ju alla möjliga sorters preparat.. Om deras kroppar gör någonting så är det självklart att tåla en högre nivå av stress.. Är väl snarare så att många proffs kör med kortare ROM pga extrema vikter, om det sedan är ett resultat av "mediciner" eller inte.. Ja, kanske.. Du får gärna förklara hur doping ökar risken för att slita sönder en muskel..

nisse rena-öron tränar med 60kg. nasser anabolovic tränar med 280kg (vilket han inte skulle vart i närheten av utan aas-missbruk). bara det förklarar en del av mitt resonemang. inte hela! men en del.

Medusa
2009-11-02, 16:29
nisse rena-öron tränar med 60kg. nasser anabolovic tränar med 280kg (vilket han inte skulle vart i närheten av utan aas-missbruk). bara det förklarar en del av mitt resonemang. inte hela! men en del.

Ditt resonemang är logiskt, jag tror du har rätt, som jag skriver i min post ovan..

MrBulk
2009-11-02, 16:42
Speciellt i det utsträckta läget, där man är som svagast.

Nu blev jag lite förvirrad. I det utsträckta läget är det alltså hög skaderisk men tidigare sa du att "Det är knappast smart att inte sträcka ut helt om man inte vill riskera att skada sig förstås", som jag läste att man ska sträcka ut helt för att inte skada sig.

Eller har jag rört till det för mig själv?

Commando1980
2009-11-02, 16:48
Nu blev jag lite förvirrad. I det utsträckta läget är det alltså hög skaderisk men tidigare sa du att "Det är knappast smart att inte sträcka ut helt om man inte vill riskera att skada sig förstås", som jag läste att man ska sträcka ut helt för att inte skada sig.

Eller har jag rört till det för mig själv?

ja, du bör bygga upp styrka i hela ROM.

Mourten
2009-11-02, 16:50
För att krångla till de ytterliggare, de finns många stora pojkar som kör kort ROM i tex biccarna för att få högre vikt på muskeln, typ TUT. ^^

Commando1980
2009-11-02, 16:55
För att krångla till de ytterliggare, de finns många stora pojkar som kör kort ROM i tex biccarna för att få högre vikt på muskeln, typ TUT. ^^

visst, och halva reps kan säkert (ibland) vara produktivt för muskelbygge. det blir dock riskfyllt om man kör halv-juck hela tiden.

sen när det handlar om TUT-förlängning via korta rörelser så behöver ju inte alls TUT bli längre utan kan ju till och med totalt sätt bli kortare. (i och med att du inte kan 'vila' i ytterlägena)

Mourten
2009-11-02, 16:57
Aaa håller helt med dig commando, menar bara att de är svårt å säga vad som är bra å inte utan att veta vem man pratar till. Kille som tränat i 10 år behöver varie till de extrema för å växa om man jämför med en kille som kört 6 mån.

Medusa
2009-11-02, 17:01
ja, du bör bygga upp styrka i hela rom.

1+

MrBulk
2009-11-02, 17:13
ja, du bör bygga upp styrka i hela ROM.

Är det inte samma risk när man kör triceps extensions halvvägs som det är för biceps brachii i bicepcurls?

Commando1980
2009-11-02, 17:18
Är det inte samma risk när man kör triceps extensions halvvägs som det är för biceps brachii i bicepcurls?

nej, jag skulle inte säga att risken är lika stor om du menar från bottenläget (där du har mest stretch) halvvägs upp (i triceps extensions).

Commando1980
2009-11-02, 17:23
jag tror att det (generellt sett) är farligare i längden att begränsa ROM så att stretchen undviks i en övning än det är att köra kort ROM där stretchen inkluderas.

Arne Persson
2009-11-02, 18:39
Är det inte samma risk när man kör triceps extensions halvvägs som det är för biceps brachii i bicepcurls?

Jo. Liksom i en massa andra övningar och muskelgrupper....

Sparven från Minsk
2009-11-02, 18:44
Ursäkta men har du någon koll överhuvudtaget? Alla "mediciner" som proffsen tar gör knappast deras kroppar svagare och vekare än en naturligt tränande, de tar ju alla möjliga sorters preparat.. Om deras kroppar gör någonting så är det självklart att tåla en högre nivå av stress.. Är väl snarare så att många proffs kör med kortare ROM pga extrema vikter, om det sedan är ett resultat av "mediciner" eller inte.. Ja, kanske.. Du får gärna förklara hur doping ökar risken för att slita sönder en muskel..

Otillåtna preparat får muskulaturen att växa snabbt, vilket leder till styrkeökningar och man lassar på mer vikt. Muskelfästen, senor och ligament hänger dock inte med i den snabba utvecklingen och tjof....så sliter man av något och skadar sig.

MrBulk
2009-11-02, 19:19
Är det inte samma risk när man kör triceps extensions halvvägs som det är för biceps brachii i bicepcurls?

Jo. Liksom i en massa andra övningar och muskelgrupper....

Med undantag liggande tricepsextensions...

http://www.youtube.com/watch?v=Se6pkC8AeYo&feature=player_embedded

Medusa
2009-11-02, 21:43
Otillåtna preparat får muskulaturen att växa snabbt, vilket leder till styrkeökningar och man lassar på mer vikt. Muskelfästen, senor och ligament hänger dock inte med i den snabba utvecklingen och tjof....så sliter man av något och skadar sig.

måste väl finnas preparat för det också som de tar? var så jag tänkte... finns ju "naturliga" kosttillskott för att stärka leder.. så borde ju finnas droger...

Arne Persson
2009-11-02, 22:13
Med undantag liggande tricepsextensions...

http://www.youtube.com/watch?v=Se6pkC8AeYo&feature=player_embedded

Nej... även liggande tricepsextension... åtminståne när jag själv kör dom...

MrBulk
2009-11-02, 22:24
Nej... även liggande tricepsextension... åtminståne när jag själv kör dom...

Ber om ursäkt om jag är jobbig, jag vet redan vad du skulle svara, jag är själv helt inne på full rörelse vid träning, ville poängterar tidigare diskussion i tricepstråden.

JoeyP
2009-11-02, 22:29
Men Arne man ska inte sträcka ut helt i scottcurl va?

DET STOD DET IAF I DEN NYA BODY!!!

CrazyJoeDavola
2009-11-02, 23:11
Låter som någon jäkla raketforskning detta, jag menar hur svårt är det? Bara att curla på för tusan *gah!* :D

MrBulk
2009-11-02, 23:30
Låter som någon jäkla raketforskning detta, jag menar hur svårt är det? Bara att curla på för tusan *gah!* :D

Ja det är vad jag gjort i 6år men dom vill ändå inte växa förrän nu när jag börjat fundera på vad det är jag gör när jag curlar.

Arne Persson
2009-11-03, 10:05
Men Arne man ska inte sträcka ut helt i scottcurl va?

DET STOD DET IAF I DEN NYA BODY!!!

Du skämtar va?

obesogen
2009-11-03, 11:34
måste väl finnas preparat för det också som de tar? var så jag tänkte... finns ju "naturliga" kosttillskott för att stärka leder.. så borde ju finnas droger...

Det kommer då och då upp en del "case studies" på folk som brukat steroider och råkat ut för rupturer, så man kan ju tycka att incidensen bland steroidmissbrukare är högre. Någon större studie har dock inte gjorts.
Den enda som jag känner till är den här;
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1636612

Dreas
2009-11-03, 11:37
Men Arne man ska inte sträcka ut helt i scottcurl va?

DET STOD DET IAF I DEN NYA BODY!!!Seriöst, vem tar Body på allvar?

jebu
2009-11-03, 11:45
Otillåtna preparat får muskulaturen att växa snabbt, vilket leder till styrkeökningar och man lassar på mer vikt. Muskelfästen, senor och ligament hänger dock inte med i den snabba utvecklingen och tjof....så sliter man av något och skadar sig.

Kan AAS även påverka Golgis senorgan och muskelspolarnas funktion på något sätt så att detta också kan inverka?