handdator

Visa fullständig version : Bättre förr?


von huff
2009-11-01, 10:31
Var det bättre förr?Nuförtiden tycks alla sitta inne och kolla på tv, spela wow eller liknande.Finns det inga ungdomar, yngre folk som uppskattar ett fiskespö eller hagelgevär framför att sitta hemma och uggla?Många äldre människor tycker ochså lika som jag, folk hittade på saker att göra förr i tiden, särskilt på landsbygden ordnades det bydanser och andra tillställningar men allt har nästan försvunnit:(jag tycker att ungdomen börjar förvandlas till varelser med tummen mitt i handen snart ändrar väl fingrarna form för att passa tangentborden bättre*cry*

martikainen
2009-11-01, 10:34
Det kallas utveckling, folk tröttnar på något och kommer på sätt som underlättare för att slippa det tråkiga.

Men jag kan hålla med om att vissa saker kunde vi försöka bli bättre på, motion tex.

von huff
2009-11-01, 10:39
Det kallas utveckling, folk tröttnar på något och kommer på sätt som underlättare för att slippa det tråkiga.

Men jag kan hålla med om att vissa saker kunde vi försöka bli bättre på, motion tex.

Jo antar det.Jag förstår bara inte hur folk orkar kolla på tv dag efter dag eller spendera 5 timmar på ett dataspel/dag.Jag tycker at det bjuder på mer spänning att fiska eller jaga eller göra nåt annat kreativt

David Brent
2009-11-01, 10:42
Jo antar det.Jag förstår bara inte hur folk orkar kolla på tv dag efter dag eller spendera 5 timmar på ett dataspel/dag.Jag tycker at det bjuder på mer spänning att fiska eller jaga eller göra nåt annat kreativt

Det är väl ganska bra att alla inte har samma intressen? Hade varenda person stått och fiskat dygnet runt hade du kanske inte fått några fiskar.

Snobbe
2009-11-01, 10:42
Vet inte jag tycker själv inte datorer ändrat sådär sjukt mycket. Jag bor iofs i stockholm så några bydanser har vi väl inte. Men skillnaden är väl att folk sitter framför datorn istället för TVn dock är folk ute lika mycket som förut imo iaf.

Onigiri
2009-11-01, 10:44
Här i mitten av Värmland är det fortfarande 1800-tal :)

Blod
2009-11-01, 10:45
Här i mitten av Värmland är det fortfarande 1800-tal :)

Masa dig till BTB gym Karlstad. Där är det 3000-tal. Ser ut som att maskinerna precis har landat. :laugh:

von huff
2009-11-01, 10:46
Det är väl ganska bra att alla inte har samma intressen? Hade varenda person stått och fiskat dygnet runt hade du kanske inte fått några fiskar.

Bara ett exempel.


Vet inte jag tycker själv inte datorer ändrat sådär sjukt mycket. Jag bor iofs i stockholm så några bydanser har vi väl inte. Men skillnaden är väl att folk sitter framför datorn istället för TVn dock är folk ute lika mycket som förut imo iaf.

Jag skulle skita ner mig av tråkighet i en storstad,men det är bra att folk är ute:)

Snobbe
2009-11-01, 10:52
Bara ett exempel.




Jag skulle skita ner mig av tråkighet i en storstad,men det är bra att folk är ute:)

Ja det är ju inte så att alla i storstäder sitter o nördar framför en dator? Hur menar du tråkigt finns rätt bra me saker o göra i stockholm.

von huff
2009-11-01, 11:03
Ja det är ju inte så att alla i storstäder sitter o nördar framför en dator? Hur menar du tråkigt finns rätt bra me saker o göra i stockholm.

Klart det finns men jg skulle inte klara mig i en storstad.Och nej jag menade inte alla men väldigt väldigt många.Det jag egentligen menade var att det i min mening är synd att folks värderingar har ändrats så mycket så man känner sig ensam:(

kjell33
2009-11-01, 11:06
Det var inte bättre förr men det är sämre nu.

bigtraps
2009-11-01, 11:35
bättre musik gjordes förr

Yes
2009-11-01, 11:47
Klart det inte var bättre förr. Du hävdar bara att saker var bättre baserat på vad du trivs med och är bekant med; "på min tid brottades vi minsann med björnar ute i skogen, som riktiga män". Kul om man gillar björnbrottning men saker blir knappast sämre av en enorm teknologisk utveckling och att man roar sig med andra saker.

KlopFer
2009-11-01, 11:52
klart det inte var bättre förr. Du hävdar bara att saker var bättre baserat på vad du trivs med och är bekant med; "på min tid brottades vi minsann med björnar ute i skogen, som riktiga män". Kul om man gillar björnbrottning men saker blir knappast sämre av en enorm teknologisk utveckling och att man roar sig med andra saker.

+1

von huff
2009-11-01, 11:58
Klart det inte var bättre förr. Du hävdar bara att saker var bättre baserat på vad du trivs med och är bekant med; "på min tid brottades vi minsann med björnar ute i skogen, som riktiga män". Kul om man gillar björnbrottning men saker blir knappast sämre av en enorm teknologisk utveckling och att man roar sig med andra saker.

Bättre å bättre, allt är väl bättre än att roa sig med den teknologiska utvecklingen sett från hälsoperspektiv.Om man ser till hälsovård och samhället i övrigt så är det bättre idag.Bortsett från de otacksamma ungdomarna

Yes
2009-11-01, 12:11
Bättre å bättre, allt är väl bättre än att roa sig med den teknologiska utvecklingen sett från hälsoperspektiv.Om man ser till hälsovård och samhället i övrigt så är det bättre idag.Bortsett från de otacksamma ungdomarna
Det går inte att se på hälsoperspektivet helt förutsättningslöst. Att bara sitta i soffan eller framför datorn och käka Billy's Panpizza varje dag är såklart inte direkt hälsosamt, men det går också att leva betydligt mer balanserat än så. Sen är också hela den problematiken enormt överdriven med tanke på att det inte var så långt förr i tiden man även i väst hade ont om mat och folk slet ut sina kroppar med hårt arbete.

Freeddee
2009-11-01, 12:12
Det var också "förr i tiden" som Hitler med enkel propaganda lyckades få makten i ett av världens största länder, starta ett världskrig och nästan utplåna en folkgrupp.
Det skulle aldrig kunna hända nuförtiden.

Men jag håller med om att många borde göra lite fler saker.

Lifeless
2009-11-01, 12:18
Förr fick folk en rullator i 50-årspresent som en skämtgrej och nu får dom det för att dom behöver det. (Det gäller såklart inte oss björnbrottare på kolozzeum)

Tom Warrior
2009-11-01, 12:35
Det känns som att Du har en mycket onyanserad syn omvärlden, det moderna samhället och alla tusentals variabler som ryms inom existensen. Möjligheterna för ett friare, mer varierat, mer självstyrt och mer eklektiskt leverne är generellt sett många gånger bättre idag än den era Du syftar på, just tack vare till stor del den teknologiska utvecklingen. Nyss nämnda faktorer är enligt mig oerhört primära i grunden för ett givande liv.

Det faktum att många faller hän åt och blir beroende av slentrianmässiga och degenererande sysslor som alldeles för mycket World of Warcraft och slökollande på TV innebär inte att den Era vi lever nu i är bristaktig eller unik över huvud taget i det avseendet, det är bara uttrycksformerna som har ändrats. Förr slog människor utan riktning i sitt liv dank vid korvmojjen dagarna i ända, letandes efter nå'n avvikande att prygla till dödens gräns, söp ner sig, körde runt planlöst med nå't fräckt fordon, etc. Alla dessa sysslor existerar självfallet än idag i högsta grad. Du måste inse är att Du hatar en typ företeelse som i dess sanna essens alltid har existerat men missar det på grund av att Du är förblindad av dess yttre skal.

Det är hos människan det brister. Det behövs mer kreativitet, självdisciplin och upplysning i vårt dagliga leverne. Vi har aldrig haft så potenta instrument och stora möjligheter att utveckla oss själva och vår omvärld i en positiv (och för den delen negativ) riktning som idag.

pragmatist
2009-11-01, 12:49
Förr i världen arbetade folk 15 timmar per dygn för en spottstyver och blev i snitt 35 år gamla. Bättre? Tror inte det nej.

Leeava
2009-11-01, 12:50
Förr fick folk en rullator i 50-årspresent som en skämtgrej och nu får dom det för att dom behöver det. (Det gäller såklart inte oss björnbrottare på kolozzeum)

Förr fick alla en käpp då dom fyllde 50år. Nu behövs de inte längre.

stridis
2009-11-01, 13:29
Om du tycker det var bättre förr så är du sämre nu.

Det var bättre förr.

von huff
2009-11-01, 13:46
Ja man måste väl inse att man är lite annorlunda än alla andra:)Jag kanske har hört på och umgåts för mycket med äldre människor, men jag tycker iaf att det låter som om folk hade roligare förr men det var väl pga av bristen på annat som man blev tvungen att hitta på andra saker att göra.Nu tänker jag inte på nån stenålder utan kanske 20-30 år tillbaka.Visst förstår jag att många föredrar att syssla med datorer osv men sen jag t.ex slutade att hänga på msn och istället började hitta på olika saker att göra som t.ex att fiska med kompisar,jakt,frivilligabrandkåren, ploga upp körbanor osv så har jag haft mycket roligare.Självklart har alla olika intressen och så skall det vara men men det finns så mycket annat att göra än spelande.Lite svårt att förklara men det är lättare att förstå kanske om man bor i urskogen:)

von huff
2009-11-01, 13:53
jag har formulerat mig lite dåligt men jag tänkte främst på det sociala livet förr och nu:)

Lifeless
2009-11-01, 14:05
Förr fick alla en käpp då dom fyllde 50år. Nu behövs de inte längre.
Det är såklart bättre nu när man kan välja om man vill slippa käpp.
Men storleken på chipspåsarna i affären säger mig att käppen snart är tillbaks ;)

Kwon
2009-11-01, 14:06
Menar du att internet / dagens teknologi gör saker och ting för bekväma?

Förr i tiden var man ju tvungen att rida en bit för att snacka och umgås med sina bekanta.

Nu räcker det oftast med ett SMS eller mail.

Är det den Sociala biten du menar?

Förr var det gammeldans på logen, nu är det cybersex eller liknande, är det så?

Jajje
2009-11-01, 14:43
Jag var inte med så jag kan inte säga..

130kg finsk sisu
2009-11-01, 14:46
Det var inte bättre förr i sin helhet men vi skulle kunna lära av de saker som var bättre förr. Själv är jag uppväxt mycket med mina far&mor föräldrar som är/var födda mellan 1922-1930. Jag har fått höra om det som var både bra och dåligt. Bra saker vi skulle kunna lära oss.
- Att ta hand om våra medmänniskor
- Arbeta för det gemensamma bästa
- Respektera auktoriteter och äldre människor bättre.

Sen finns det mängder med annat som var klart mycket sämre.
Tyvärr så ser vi att samhället idag förnekar allt som är gammalt, bara av den orsaken att det är gammalt. Varför?

von huff
2009-11-01, 14:59
Det var inte bättre förr i sin helhet men vi skulle kunna lära av de saker som var bättre förr. Själv är jag uppväxt mycket med mina far&mor föräldrar som är/var födda mellan 1922-1930. Jag har fått höra om det som var både bra och dåligt. Bra saker vi skulle kunna lära oss.
- Att ta hand om våra medmänniskor
- Arbeta för det gemensamma bästa
- Respektera auktoriteter och äldre människor bättre.

Sen finns det mängder med annat som var klart mycket sämre.
Tyvärr så ser vi att samhället idag förnekar allt som är gammalt, bara av den orsaken att det är gammalt. Varför?

Jo det fattar ju alla att det var sämre på den tiden.Har själv nästan växt upp med morföräldrarna och de var väldigt viktiga med att respektera andra och ta hand om andra, vilket säkert gjorde att man hade bättr förhållanden till släktingar,föräldrar förr i tiden.
Det känns som om landsbygden börjar falla sönder, att folk inte bryr sig mera på nåt sätt

saab900
2009-11-01, 14:59
Det känns som att Du har en mycket onyanserad syn omvärlden, det moderna samhället och alla tusentals variabler som ryms inom existensen. Möjligheterna för ett friare, mer varierat, mer självstyrt och mer eklektiskt leverne är generellt sett många gånger bättre idag än den era Du syftar på, just tack vare till stor del den teknologiska utvecklingen. Nyss nämnda faktorer är enligt mig oerhört primära i grunden för ett givande liv.

Det faktum att många faller hän åt och blir beroende av slentrianmässiga och degenererande sysslor som alldeles för mycket World of Warcraft och slökollande på TV innebär inte att den Era vi lever nu i är bristaktig eller unik över huvud taget i det avseendet, det är bara uttrycksformerna som har ändrats. Förr slog människor utan riktning i sitt liv dank vid korvmojjen dagarna i ända, letandes efter nå'n avvikande att prygla till dödens gräns, söp ner sig, körde runt planlöst med nå't fräckt fordon, etc. Alla dessa sysslor existerar självfallet än idag i högsta grad. Du måste inse är att Du hatar en typ företeelse som i dess sanna essens alltid har existerat men missar det på grund av att Du är förblindad av dess yttre skal.

Det är hos människan det brister. Det behövs mer kreativitet, självdisciplin och upplysning i vårt dagliga leverne. Vi har aldrig haft så potenta instrument och stora möjligheter att utveckla oss själva och vår omvärld i en positiv (och för den delen negativ) riktning som idag.

Jag håller med TS till viss del. Det räckte att titta ut nu under v. 44, höstlovet som slutar idag. Varför såg man inga barn ute och lekte? De satt antagligen framför datorn eller TV:n. När jag var liten lekte man varje ledig sekund, från tidig morgon tills mamma och pappa ropade in en på kvällen, med avbrott bara för att äta. Man spelade fotboll, lekte burken, byggde kojor, pallade äpplen, åkte skridskor, byggde snöfästningar etc. Idag ser man barn leka på dagis och fotbollsträningar ungefär. Och jag är inte lastgammal, jag är 83:a.

Och hur många ungdomar drar inte runt idag och söker bråk 5 mot 1, rånar, krossar rutor etc med ursäkten att de inte har något att göra?

von huff
2009-11-01, 15:09
Jag håller med TS till viss del. Det räckte att titta ut nu under v. 44, höstlovet som slutar idag. Varför såg man inga barn ute och lekte? De satt antagligen framför datorn eller TV:n. När jag var liten lekte man varje ledig sekund, från tidig morgon tills mamma och pappa ropade in en på kvällen, med avbrott bara för att äta. Man spelade fotboll, lekte burken, byggde kojor, pallade äpplen, åkte skridskor, byggde snöfästningar etc. Idag ser man barn leka på dagis och fotbollsträningar ungefär. Och jag är inte lastgammal, jag är 83:a.

Och hur många ungdomar drar inte runt idag och söker bråk 5 mot 1, rånar, krossar rutor etc med ursäkten att de inte har något att göra?

Ingen gör det*rolleyes*Jag måste säjja att jag tänkte skita ner mig när jag i högstadiet hörde hur endel elever tilltalar lärare och andra vuxna.Respekt ör andra människor är nåt som många saknar idag, iofs levde man inte för 50 år sen men vad man hört så vart det andra takter då.Dessutom i mitt fall så har jag lättare att ta kontakt med folk nu än då man bara snackade på msn så jag tycker att t.ex idrott,kojjbyggning eller andra grejjor där man träffar folk bygger en bättre socialkompetens.Nu låter det som om alla skulle va datanördar vilket inte är sant men det finns många som faktiskt får problem ochså

Manta
2009-11-01, 15:10
Tyvärr så ser vi att samhället idag förnekar allt som är gammalt, bara av den orsaken att det är gammalt. Varför?

T ex?

NiklasAlm
2009-11-01, 15:14
Internet och datorer är bra på många olika sätt men man blir inte tvingad att göra nånting när man kan sitta framför en dator eller tv en hel dag utan att bli jätteuttråkad vilket är en nackdel för det sociala livet.

Ett annat stort problem för väldigt många är att det blivit en självklarhet att man ska ut och supa på krogen varje vecka och att man aldrig gör nånting annat än just detta, så tror jag inte at det var förr.

Sen att vi har det bättre ekonomiskt än nånsin och i princip varje svensk kan leva lyxliv kan man ju inte klaga på.

130kg finsk sisu
2009-11-01, 15:24
T ex?

T.ex direkt man tar upp en svunnen tid och romantiserar någon grej så är nån direkt och hackar. På kolo händer detta stup i kvarten.

Rent politiskt och moraliskt så är media och medborgare direkt och hackar direkt nån politiker skulle säga nåt som kan tolkas konservativt. Inte minst i Sverige.

BobaFett
2009-11-01, 15:26
Det var också "förr i tiden" som Hitler med enkel propaganda lyckades få makten i ett av världens största länder, starta ett världskrig och nästan utplåna en folkgrupp.
Det skulle aldrig kunna hända nuförtiden.



Du är väldigt naiv, klart att det kan hända, kolla vad som hände i Bosnien och jag kan säga att varenda bosnier sa så i början på 90-talet. Kolla på USA, en idiot kan få makten och invadera andra länder utan orsak.

Manta
2009-11-01, 15:31
T.ex direkt man tar upp en svunnen tid och romantiserar någon grej så är nån direkt och hackar. På kolo händer detta stup i kvarten.

Rent politiskt och moraliskt så är media och medborgare direkt och hackar direkt nån politiker skulle säga nåt som kan tolkas konservativt. Inte minst i Sverige.

Det där var ju inte direkt ett exempel.

Doctor Snuggles
2009-11-01, 15:35
Klart det var bättre förr. Då var man ju tvungen att gå och leta i skogen för att hitta porr = motion och frisk luft.

130kg finsk sisu
2009-11-01, 15:36
Ett exempel är väl synen på kyrkan. I norden har vi varit rätt sekulariserade länge. Men de senaste 20-30 åren har det ju blivit popp att avsky den. Tror att antalet religiösa är samma idag som för 100 år sedan. Men antalet som föraktar kyrkan och dess roll har 10-dubblats. Enda argumentet som många har är att "den är gammal".

Sen tycks ju folk ha väldigt problem med polis och överhuvudtaget aukotoriteter. Skulle det ha skett för 20-30 år sen? Hur kommer samhället att se ut om 20 år då alla fostrats att se till sig själv i första hand och tro att de kan göra precis hur de vill utan att samhället säger till?

Trapper Buzz
2009-11-01, 16:01
Nej, nästan allt var sämre förr. Och jag skojar inte.
Därmot är likriktningen tidtals mer iögonenfallande och antalet färgstarka personligheter som går mot strömmen färre. Anderz Harning, Tage, Beppe och Sven Stolpe skulle behövas nu... kanske även Bohman och Palme. Kvinnornas frammarsch är bland det bästa som hänt.

Onigiri
2009-11-01, 17:33
Klart det var bättre förr. Då var man ju tvungen att gå och leta i skogen för att hitta porr = motion och frisk luft.Gamla goda dagar... *cupid*

snej
2009-11-01, 17:55
Fan heller. Allt är bättre nu. HD film och bredband, nuf said.

Carolinew
2009-11-01, 18:08
Saknar 90-talet. Men det är väl för att man var barn och allt var bekymmersfritt då :D

Onigiri
2009-11-01, 18:40
Fan heller. Allt är bättre nu. HD film och bredband, nuf said.Det är just det som suger lite. Vill du se en film tex: Ladda ner den på några minuter, se på en stor lcd tv. Det är för enkelt idag!

Kwon
2009-11-01, 19:12
Förr gick man på bio med kompisarna!

Hela bio-eventet var en "stor grej" då man ringde runt och organiserade 20-30 pers.

Nuförtiden har alla sett filmen innan den kommit te Sverige ;)

snej
2009-11-01, 19:13
Det är just det som suger lite. Vill du se en film tex: Ladda ner den på några minuter, se på en stor lcd tv. Det är för enkelt idag!

Underbart, det är vad det e.