handdator

Visa fullständig version : Mission impossible, kosttillskott (EAA) på tom mage under bulk


Troikha
2009-10-31, 23:21
Rubriken avslöjar rätt så mycket av mitt dilemma. Vissa kosttillskott ska tas på tom mage och för mig är det ett ganska stort problem. Äter 09, 12, 14, 17, 19, 21, 23 d.v.s. min mage är inte enligt mig tom någon gång under dagen. Har oftast träningspasset mellan 15-16.45. EAA är ju ett praktexempel på ett kosttillskott som ska tas på tom mage - eller? Vad räknas som tom mage och hur pass mycket påverkar det att man ätit en viss tid innan och en viss mängd mat före intag av EAA.

Black Star Abyss
2009-10-31, 23:27
Ät mer sällan. Måste vara jobbigt att äta hela tiden.

JG_81
2009-11-01, 00:00
Det låter onekligen som många mål på en och samma dag. Huvudsaken är väl att magsäcken är någorlunda tömd så att EAA inte blandas ut med eventuellt kvarliggande mat. Tiden tills magsäcken är tömd varierar ju givetvis med vad, och hur mycket, man ätit.

Det finns trådar om detta om man söker runt lite, men jag har för mig att "fastande mage" i detta fall inte är särskilt många timmar (inte jämfört med definitionen innan operationer o dyl i alla fall).

Pompere
2009-11-01, 00:00
"Betyder det här att magen måste vara tom för att man ska få effekt av EAA?
- EAA ska helst intas på fastande mage, men nyare studier har visat att effekten på proteinsyntesen fortfarande finns kvar när man har mat i magen. För prestationen kan det dock vara en fördel att träna med en tom magsäck. EAA direkt innan och direkt efter är alltid bättre än att skippa det, ur ett muskelbyggarperspektiv."

Finns en klistrad tråd om EAA här på kosttillskott avdelningen. Om du nu har missat den.

Annat tips är att skippa måltiden du äter vid 14:00? Så du iaf har ~3timmar från senaste måltiden innan du intar EAA före träning.

Samt, varför måste du använda EAA om du nu känner att det är ett problem för dig?
Fortsätt ta ditt vassle/gainer efter träning och skippa EAAn före. Tror knappast du kommer märka någon skillnad.

Troikha
2009-11-01, 00:40
Ät mer sällan. Måste vara jobbigt att äta hela tiden.

Bättre med jämn mättnad än att må illa efter 3-4 måltider och gå hungrig innan de 3-4 måltiderna. Blir fort hungrig oavsett om jag äter mycket eller lagom, så 6-7 måltider/dag passar mig mycket bättre. Nej det är inte jobbigt alls:P

Det låter onekligen som många mål på en och samma dag. Huvudsaken är väl att magsäcken är någorlunda tömd så att EAA inte blandas ut med eventuellt kvarliggande mat. Tiden tills magsäcken är tömd varierar ju givetvis med vad, och hur mycket, man ätit.

Det finns trådar om detta om man söker runt lite, men jag har för mig att "fastande mage" i detta fall inte är särskilt många timmar (inte jämfört med definitionen innan operationer o dyl i alla fall).

Bara jag som blivit rekommenderad 6-7 måltider ifall man äter 3500 kcal? Iaf, sista mattillfället är bara e proteinshake. 14-målet är bananer och knäckebröd innan träningsdags.
Ok tack:)

"Betyder det här att magen måste vara tom för att man ska få effekt av EAA?
- EAA ska helst intas på fastande mage, men nyare studier har visat att effekten på proteinsyntesen fortfarande finns kvar när man har mat i magen. För prestationen kan det dock vara en fördel att träna med en tom magsäck. EAA direkt innan och direkt efter är alltid bättre än att skippa det, ur ett muskelbyggarperspektiv."

Finns en klistrad tråd om EAA här på kosttillskott avdelningen. Om du nu har missat den.

Annat tips är att skippa måltiden du äter vid 14:00? Så du iaf har ~3timmar från senaste måltiden innan du intar EAA före träning.

Samt, varför måste du använda EAA om du nu känner att det är ett problem för dig?
Fortsätt ta ditt vassle/gainer efter träning och skippa EAAn före. Tror knappast du kommer märka någon skillnad.

Har faktiskt helt missat tråden om EAA, känns lite konstigt men så är det:P Vet det med att man ska träna med hyfsad tom matsäck, det har att göra med att muskler i tarmområdet ges mest fokus efter måltider för att ta hand om näringen, och andra delar av kroppen ställs in på lägre aktivitet. Det jag äter före träning är 2-3 bananer och ifall träningen blir 30-60 min senare än beräknat lägger jag till 2 knäckebröd. Det värsta jag vet är att bli hungrig under träningspasset, tappar fullständigt fokus då. Ska dock testa mig fram och försöka tajma det så att jag hittar en ungefärlig gräns för hur lång tid det tar för mig att bli hungrig, så att jag slipper bli det under träningspasset.
Känner inte att EAA är ett problem, jag tar det ändå och det har jag gjort ett tag, men jag vill bara veta hur jag effektiviserar det hela och ifall effektiviseringen är möjlig med tanke på bekostnad av annat näringsintag osv.

Tack för hjälpen:thumbup:

vicarious
2009-11-01, 03:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112543

Jure
2009-11-01, 06:17
Ät mer sällan. Måste vara jobbigt att äta hela tiden.

Jag undrar varför vissa ens "får" lov att komma med tips :)

VARFÖR ska han äta mer sällan? Förutom kanske att tandhygienen kan bli lidande?

Eddie Vedder
2009-11-01, 08:33
Du kan ju inte bara säga "en måltid" och sedanutgå från att magen är proppfull. Att du äter så många mål måste väl innebära att de är mindre till storleken?

Om du klockan 14 äter t.ex. ett lättsmält mellanmål, typ 3 dl yoghurt och en vit ostmacka, så kommer ju knappast din mage vara jätteproppad innan passet.

Det är väl inte svårare än att du får anpassa måltiderna efter EAA-inaget? Typ käka de största och mer svårsmälta måltiderna till frukost och under kvällen t.ex.

Troikha
2009-11-01, 09:16
Du kan ju inte bara säga "en måltid" och sedanutgå från att magen är proppfull. Att du äter så många mål måste väl innebära att de är mindre till storleken?

Om du klockan 14 äter t.ex. ett lättsmält mellanmål, typ 3 dl yoghurt och en vit ostmacka, så kommer ju knappast din mage vara jätteproppad innan passet.

Det är väl inte svårare än att du får anpassa måltiderna efter EAA-inaget? Typ käka de största och mer svårsmälta måltiderna till frukost och under kvällen t.ex.

Nej, givetvis inte, det är därför jag lite efterfrågar storleken på måltider också.
Största målen är frukost, lunch, efter träning och middag. Timmen före träning är det 250-400 kcal genom bananer och två knäckebröd.

Och du har rätt, visst får jag anpassa det. Ville bara veta hur pass mycket skillnad EAA gör på tom respektive "fylld" mage. Om jag förstått det rätt så är det i så fall inga problem för mig att få i mig lite kolhydrater en timme före träning för att sedan ta EAA precis före?

Tack:)

Troikha
2009-11-01, 09:17
jag undrar varför vissa ens "får" lov att komma med tips :)

varfÖr ska han äta mer sällan? Förutom kanske att tandhygienen kan bli lidande?

+1

Sniggel
2009-11-01, 12:27
Nej, givetvis inte, det är därför jag lite efterfrågar storleken på måltider också.
Största målen är frukost, lunch, efter träning och middag. Timmen före träning är det 250-400 kcal genom bananer och två knäckebröd.

Och du har rätt, visst får jag anpassa det. Ville bara veta hur pass mycket skillnad EAA gör på tom respektive "fylld" mage. Om jag förstått det rätt så är det i så fall inga problem för mig att få i mig lite kolhydrater en timme före träning för att sedan ta EAA precis före?

Tack:)

Jag vet inte hur stor skillnaden blir, men har fått uppfattningen om att det fortfarande är en bra idé att ta EAA i ett fall som ditt. Dessutom verkar inte knäckebröd+banan som något som tar jättelång tid att lämna magen.
I vilket fall så tycker jag inte du ska anpassa måltiderna efter EAA i den utsträckningen att det blir omständigt för dig med hunger/illamående eller prestation - bara för att få ut full effekt från EAA:t, för det kommer du inte få om du inte mår bra eller kan träna på topp.

Fatcan
2009-11-01, 12:28
Jag undrar varför vissa ens "får" lov att komma med tips :)

VARFÖR ska han äta mer sällan? Förutom kanske att tandhygienen kan bli lidande?

Vad är det som är så fel med hans tips?

Troikha
2009-11-01, 13:51
Vad är det som är så fel med hans tips?

Svarar inte riktigt på frågan och innebär en fullständig omställning istället för anpassning. Min tolkning iaf.

Troikha
2009-11-01, 13:53
Jag vet inte hur stor skillnaden blir, men har fått uppfattningen om att det fortfarande är en bra idé att ta EAA i ett fall som ditt. Dessutom verkar inte knäckebröd+banan som något som tar jättelång tid att lämna magen.
I vilket fall så tycker jag inte du ska anpassa måltiderna efter EAA i den utsträckningen att det blir omständigt för dig med hunger/illamående eller prestation - bara för att få ut full effekt från EAA:t, för det kommer du inte få om du inte mår bra eller kan träna på topp.

Mmm tack André. Jag kör på ungefär som tidigare men lägger mellanmålet lite tidigare, så kör jag 10g EAA före precis som innan, men lägger även till 10g EAA delvis under och delvis direkt efter träning.

Black Star Abyss
2009-11-01, 13:59
Bara jag som blivit rekommenderad 6-7 måltider ifall man äter 3500 kcal? Iaf, sista mattillfället är bara e proteinshake. 14-målet är bananer och knäckebröd innan träningsdags.
Ok tack:)

Jag äter 3300 kcal på två måltider. Gör du som du trivs bäst med. Du kan väl göra ett större glapp mellan två av dina måltider kring träningen så du får in EAA på tom(mare) mage?

Troikha
2009-11-01, 14:30
Jag äter 3300 kcal på två måltider. Gör du som du trivs bäst med. Du kan väl göra ett större glapp mellan två av dina måltider kring träningen så du får in EAA på tom(mare) mage?

Oj shit, hade jag aldrig orkat med, illamående av mättnad och sedan hunger halva dygnet:P Mmm jag ska tidigarelägga mellanmålet före träning, tror det ska räcka.

sweaberg
2009-11-01, 15:18
I ditt fall är det fan MI =)