handdator

Visa fullständig version : Hela kakaobönor


Ch4rles
2009-10-31, 22:03
Någon som vet om och isåfall var man kan köpa hela kakaobönor. Helst i Göteborg, men nätet funkar annars. Det borde ju vara det ultimata snackset. Jag älskar kakao och brukar ofta ta en matsked direkt ur asken. Det finns ju chokladöverdragna kakaobönor, så det borde ju också finnas vanliga. Känns lite slösaktigt att smälta bort chokladen från dem.

Jens.Andersson
2009-10-31, 23:18
Hmm kanske att vissa butiker som säljer kaffebönor även har kakaobönor, men jag är inte säker. Jag tror det ligger en vid kungsportsplatsen brevid Frank's Coffee. Kolla även saluhallen.

Degpekka
2009-11-01, 00:24
Du har pm.

joriice
2009-11-01, 01:16
Du har pm.

varför pm?

Degpekka
2009-11-01, 02:07
Man får väl inte lov att länka hur som helst?

Eddie Vedder
2009-11-01, 08:19
Man får väl inte lov att länka hur som helst?

Är det en sida med kosttillskott?

Degpekka
2009-11-01, 09:08
Nej, det skulle jag inte kalla det. :)

Eddie Vedder
2009-11-01, 09:52
Nej, det skulle jag inte kalla det. :)

Länka den om du vill.:)

Skulle det visa sig olämpligt så plockar jag bort den helt utan påföljd för dig givetvis.:)

malfunction
2009-11-01, 11:28
http://www.chokladshopen.com/ säljer hela kakaobönor. Kakaokross kan jag varmt rekommendera att strö över fruktsallader, ha i müsli, på jordnötssmörsmackan o massa annat.

Ch4rles
2009-11-01, 11:44
Tack för tipsen! Ska kolla Saluhallen imorgon. Får se annars om jag beställer från chokladshopen, det var faktiskt lite dyrare än vad jag trodde. Frakt tillkommer ju också. Konstigt att det inte finns mer utbrett, det känns som en produkt som borde vara ganska populär.

Eddie Vedder
2009-11-01, 11:54
det känns som en produkt som borde vara ganska populär.

Kvällspressen skriver inte "Hela kakaobönor är nyttigt!" utan "Choklad är nyttigt!".

Där tror jag du har den största anledningen till att produkten inte efterfrågas i så stor utsträckning. Man vill nog hellre äta choklad med gott samvete än att käka kakaobönor.;)

Sedan vågar jag inte svara på om RÅ kakaoböna är helt smart heller. Jag tänker på lektiner, trypsininhibitorer, fytat m.m. som förekommer i andra bönor innan de behandlats korrekt.

Eddie Vedder
2009-11-01, 11:58
Sedan vågar jag inte svara på om RÅ kakaoböna är helt smart heller. Jag tänker på lektiner, trypsininhibitorer, fytat m.m. som förekommer i andra bönor innan de behandlats korrekt.

Kollade sidan lite med och följande verkar ju svara på min fråga:

Vanini Kakaokross, 150 gram
Kakaobönor som är jästa, torkade, rostade och krossade.
Perfekt att ersätta nötter med i bakverk och till matlagning, eller bara äta som de är.


http://www.chokladshopen.com/product_info.php?products_id=415

Ch4rles
2009-11-01, 12:09
Kvällspressen skriver inte "Hela kakaobönor är nyttigt!" utan "Choklad är nyttigt!".

Där tror jag du har den största anledningen till att produkten inte efterfrågas i så stor utsträckning. Man vill nog hellre äta choklad med gott samvete än att käka kakaobönor.;)


Jovisst lockar choklad mer, men jag tycker ändå kakao verkar vara populärt i hälsokretsar. Pauluns müsli har ju krossat kakao i sig (kakao nibs kallar han det).

Sedan vågar jag inte svara på om RÅ kakaoböna är helt smart heller. Jag tänker på lektiner, trypsininhibitorer, fytat m.m. som förekommer i andra bönor innan de behandlats korrekt
Nej, råa hade jag inte tänkt mig. Det låter varken gott eller smart. Bara vanligt ögon-kakaopulver minus pulveriseringen. Om det förresten är någon mer som gillar kakao "rent" så kan jag tipsa om Willys egna kakao. Tycker den är mycket godare än Fazers ögon, och dessutom mycket billigare.

Eddie Vedder
2009-11-01, 12:18
Jovisst lockar choklad mer, men jag tycker ändå kakao verkar vara populärt i hälsokretsar.

Precis. En liten grupp som knappast utgör merparten av konsumenter.

Nej, råa hade jag inte tänkt mig. Det låter varken gott eller smart. Bara vanligt ögon-kakaopulver minus pulveriseringen. Om det förresten är någon mer som gillar kakao "rent" så kan jag tipsa om Willys egna kakao. Tycker den är mycket godare än Fazers ögon, och dessutom mycket billigare.

Vet inte om du såg mitt andra inlägg som följde det du citerade men kakaokrossen där verkar ju bra.:)