handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med att äta såhär?


powderdog
2009-10-31, 16:15
Jag funderar lite på om mitt kostschema bör läggas om, jag äter två stora måltider per dag och är tveksam på om det är bra. Nu ser det ut såhär:

Frukost:
Jag är alltid sjukt hungrig på morgonen numera, så det blir en del.
Jag försöker alltid äta mkt kolhydrater på morgonen.

Frukosten består oftast av havregryn, mjölk och ägg
protein: 75g
Kolhydrater: 115g
Fett: 50g
Kcal:1210kcal

Mellanmål:
Protein: 30g (kassein)
Kolhydrater: 10g
fett: 1g
kcal: 169

Innan träning:
Protein: 40g (vassle)
Kolhydrater: 25g (malto)
Fett 1g
kcal: 269

Efter träning:
Protein: 40g (vassle)
Kolhydrater: 50g (malto)
Fett 1g

Mat när jag kommer hem:
Protein: 80 (vassle, mjölk, kassein)
kolhydrater: 160g (fullkornspasta/havre)
Fett: 25g
Kcal: 1185

Natt mål:
Protein: 30g (kassein)
Kolhydrater: 10g
fett: 1g
kcal: 169

Som ni ser äter jag bara två stora mål per dag, det jag undrar är om det är någon nackdel med det. Kan kroppen tillgodogöra sig den mängden mat som jag stoppar i mig vid frukost och efter träning?

Ser det bra ut för övrigt?

stafh
2009-10-31, 16:33
Kan kroppen tillgodogöra sig den mängden mat som jag stoppar i mig vid frukost och efter träning?

Ja, men om det där är allt du äter så kommer du få skörbjugg.

Varför äter du inte "riktig" mat?

Scratch89
2009-10-31, 16:49
Du "äter" ju bara en gång om dagen. Resten är pulver.

Apos78
2009-10-31, 17:02
Ett passande nick där också:).

powderdog
2009-10-31, 17:09
Jag får nog förtydliga mig lite:

Frukost:
Jag är alltid sjukt hungrig på morgonen numera, så det blir en del.
Jag försöker alltid äta mkt kolhydrater på morgonen.

Frukosten består oftast av havregryn, mjölk och ägg
protein: 75g
Kolhydrater: 115g
Fett: 50g
Kcal:1210kcal

Mellanmål 250g kvarg:
Protein: 30g (kassein)
Kolhydrater: 10g
fett: 1g
kcal: 169

Innan träning, pulver:
Protein: 40g (vassle)
Kolhydrater: 25g (malto)
Fett 1g
kcal: 269

Efter träning, pulver:
Protein: 40g (vassle)
Kolhydrater: 50g (malto)
Fett 1g

Mat när jag kommer hem, oftast pasta eller havre baserad mat:
Protein: 80 (vassle, mjölk, kassein)
kolhydrater: 160g (fullkornspasta/havre)
Fett: 25g
Kcal: 1185

Natt mål 250g kvarg:
Protein: 30g (kassein)
Kolhydrater: 10g
fett: 1g
kcal: 169


Pulver äter jag direkt innan och direkt efter träning.

stafh
2009-10-31, 17:16
Fortfarande otroligt homogen kost. Vad är det för fel på riktig mat?

Som sagt är det bara en tidsfråga tills du börjar blöda i munnen och tappar tänder.

Matte87
2009-10-31, 17:26
Kanske kan vara en tanke att bytta ut målet du äter när du kommer hem mot lite kött och grönsaker.

Black Star Abyss
2009-10-31, 17:29
Varför äter du bara pulver?!? Vad är det för fel på kött och fisk? :(

stafh
2009-10-31, 17:34
Kött är inget måste, men du borde variera kosten mer. Grönsaker (och frukt), linser, bönor, rotfrukter, nötter, bär etc etc etc. Och kanske inte äta samma mat varje dag?

Vad är det för fel på kött och fisk? :(

Mycket. ;)

powderdog
2009-10-31, 17:41
Ja, ni har såklart rätt-min kost är otroligt enformig och saknar helt frukt och grönt. Men jag tycker det är sjukt tråkigt att laga mat och jag gillar inte grönsaker. Har ätit ganska enformigt i ca 7 månader. Har inte märkt några fysiska eller mentala problem av det. Får väl försöka lägga till lite frukt och grönt varje dag, slänga in lite kyckling och lax mm.

stafh
2009-10-31, 17:51
Ja, ni har såklart rätt-min kost är otroligt enformig och saknar helt frukt och grönt. Men jag tycker det är sjukt tråkigt att laga mat och jag gillar inte grönsaker. Har ätit ganska enformigt i ca 7 månader. Har inte märkt några fysiska eller mentala problem av det.

Ok. Men fortsätter du så kommer du att dö.

Pompere
2009-10-31, 17:54
Tror du bör kolla upp lite enkla recept (kolla mattråden här på kolo) och kanske göra ett storkok någon gång då och då, ifall du nu ogillar att laga mat.

Men seriöst. Finns väl inget godare än en bra stekt köttbit, härlig sås och potatis (exempel)?

Apos78
2009-10-31, 17:56
Ja, ni har såklart rätt-min kost är otroligt enformig och saknar helt frukt och grönt. Men jag tycker det är sjukt tråkigt att laga mat och jag gillar inte grönsaker. Har ätit ganska enformigt i ca 7 månader. Har inte märkt några fysiska eller mentala problem av det. Får väl försöka lägga till lite frukt och grönt varje dag, slänga in lite kyckling och lax mm.

Lite frukt och grönt låter bra. Inte bara näringsmässigt utan också för att erbjuda en större variation rent smakmässigt. Lax är ett stort plustecken. Koka lite potatis och öppna en burk sill, långkok av köttgryta, lins- och bönsallad etc. etc. Även om man inte gillar just matlagningen gör det alldeles utmärkt att äta varierat och gott. Med en varierad kost kommer du också utan problem att täcka dina näringsbehov, även vad gäller proteinet. Enbart via maten då. Att sedan slänga in EAA eller protein runt träningstillfället är inte helt galet. Huvudsaken att basbehovet grundar sig på vanlig, varierad mat.

Black Star Abyss
2009-10-31, 18:03
Ja, ni har såklart rätt-min kost är otroligt enformig och saknar helt frukt och grönt. Men jag tycker det är sjukt tråkigt att laga mat och jag gillar inte grönsaker. Har ätit ganska enformigt i ca 7 månader. Har inte märkt några fysiska eller mentala problem av det. Får väl försöka lägga till lite frukt och grönt varje dag, slänga in lite kyckling och lax mm.

Jag tycker jag äter enformigt men jämfört med dig är jag ju fransk gourmand!

mikaelj
2009-10-31, 18:08
Frusna wokgrönsaker eller blomkål/broccoli-påse? In i stekpannan, in med laxfiléer, värm upp.
Eller linsgryta: koka upp kokosmjölk, röda linser och starka kryddor, låt stå i 20 min, klart. Bra med näring och gott.

Som alla andra skrivit: alla mikronutrienter (vitaminer/mineraler) saknas, och den är dessutom väldans fettsnål (förutom frukosten).
Om du är ute efter enkelhet kan du åtminstone försöka äta mer ägg, som ju faktiskt är väldigt näringsrikt.