handdator

Visa fullständig version : Gå 20min efter gympass


Pettersover
2009-10-31, 16:13
Jag undrar om hur påverkan på muskeluppbyggnaden blir om man går på ex crosstrainer, steppmaskin ca 20min lung takt efter styrketräningen?

young_george
2009-10-31, 17:45
Om det blir någon faktisk påverkan så är den inte positiv.

JG_81
2009-10-31, 18:13
Jag har själv en promenad på drygt 15 min hem från gymmet - att det skulle påverka resultaten (i någon riktning) har jag aldrig ens funderat på. Det är väl konditionsträning som i det sammanhanget diskuterats som mindre lyckat efter styrketräning.

cosmic_dancer
2009-10-31, 19:06
varför är det en negativ påverkan?

Eddie Vedder
2009-10-31, 19:09
varför är det en negativ påverkan?

I det här fallet är det ju bara 20 minuters rask promenad vilket ju förstås inte gör någon märkbar skillnad men här är i alla fall den teoretiska grunden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Pettersover
2009-10-31, 19:09
Endel gör så för att bränna lite extra kcal. Undrar om det stämmer?

Eddie Vedder
2009-10-31, 19:12
Endel gör så för att bränna lite extra kcal. Undrar om det stämmer?

Givetvis stämmer det. Mer än att sitta still, mindre än att springa.

JG_81
2009-10-31, 19:15
Endel gör så för att bränna lite extra kcal. Undrar om det stämmer?

Vad är det du undrar huruvida det stämmer eller ej? Det förekommer nog att många kör det upplägget, och det bör väl rimligtvis leda till att man bränner några extra kalorier. Å andra sidan skruvas väl ämnesomsättningen upp rätt bra ändå efter styrketräning.

Pettersover
2009-10-31, 20:01
Vad är det du undrar huruvida det stämmer eller ej? Det förekommer nog att många kör det upplägget, och det bör väl rimligtvis leda till att man bränner några extra kalorier. Å andra sidan skruvas väl ämnesomsättningen upp rätt bra ändå efter styrketräning.

Och skulle det ha negativ påverkan på muskeluppbyggnaden?

Eddie Vedder
2009-10-31, 20:07
Och skulle det ha negativ påverkan på muskeluppbyggnaden?

Kolla länken jag postade i mitt svar till cosmic_dancer. Det har inte med kcalförbrukningen att göra.

Som sagt, 20 minuters promenad är ingenting men det råder ingen tvekan om att konditionsträning har en motsatt effekt på muskeltillväxt. Och det finns ju tusen trådar om det här på Kolo.

Sniggel
2009-10-31, 21:17
Om det är tillräckligt lugn takt så börjar det gränsa till att inte vara konditionsträning och då kan man ju fundera på om det verkligen påverkar överhuvudtaget, så länge man tillfört aminosyror i någon form innan man påbörjar dessa 20 minutrar.

Pettersover
2009-10-31, 21:22
Om det är tillräckligt lugn takt så börjar det gränsa till att inte vara konditionsträning och då kan man ju fundera på om det verkligen påverkar överhuvudtaget, så länge man tillfört aminosyror i någon form innan man påbörjar dessa 20 minutrar.


Så Om man styrketränar, sen EAA och sen man går i lung takt ca 20min. Så kan man bränna lite kcal utan att påverka muskeluppbyggnaden?


Eller har jag fattat helt fel.

young_george
2009-10-31, 21:26
Så Om man styrketränar, sen EAA och sen man går i lung takt ca 20min. Så kan man bränna lite kcal utan att påverka muskeluppbyggnaden?


Eller har jag fattat helt fel.

Direkt efter kommer alltid vara det (näst (bara före är sämre)) sämsta stället att lägga cardioträning.

20 minuter i lugn takt lär nog inte göra varken till eller från, men det lär ju inte bränna några mängder kalorier heller.

Eddie Vedder
2009-10-31, 21:27
Så Om man styrketränar, sen EAA och sen man går i lung takt ca 20min. Så kan man bränna lite kcal utan att påverka muskeluppbyggnaden?


Eller har jag fattat helt fel.

Det är vad jag och young_george sagt hela tiden. Ingen av oss nämnde EAA iofs men att det inte gör ett dyft. OM man nu i ett laboratorium skulle uppmäta en minimal skillnad vore den kanske åt det negativa hållet men vem bryr sig om det?

Det tar väl ungefär en kvart för mig att promenera hem gissar jag. Och då kommer jag inte iväg förrän kanske 20-30 minuter efter passet heller eftersom jag duschar och byter om där.

Hamsterkakan
2009-11-01, 03:40
Kommer säkert vara avgörande om du växer eller inte

Bendermannen
2009-11-01, 09:17
Direkt efter kommer alltid vara det (näst (bara före är sämre)) sämsta stället att lägga cardioträning.

20 minuter i lugn takt lär nog inte göra varken till eller från, men det lär ju inte bränna några mängder kalorier heller.

Var går gränsen för cardioträning egentligen? Jag antar att mina tio minuter i roddmaskinen med tempo på ca 1.55-1.58s/500m med 10kg faller in under kategorin cardioträning, men eftersom jag gjort detta som uppvärmning efter inrådan från min PT blir man lite undrande över hur stark påverkan det kan ha haft.

Eddie Vedder
2009-11-01, 09:39
Var går gränsen för cardioträning egentligen? Jag antar att mina tio minuter i roddmaskinen med tempo på ca 1.55-1.58s/500m med 10kg faller in under kategorin cardioträning, men eftersom jag gjort detta som uppvärmning efter inrådan från min PT blir man lite undrande över hur stark påverkan det kan ha haft.

Nu ska vi inte överdriva. Klart du kan köra din roddmaskin i 10 minuter. Att det är inrådan från PT säger ju dock ingenting, det är ett tips om att du skall vara uppvärmd och inte att din PT noggrant analyserat mTor-aktivitet med eller utan rodduppvärmning.;)

Sniggel
2009-11-01, 12:30
Det är svårt att sätta en gräns förcardioträning då det förmodligen är ganska relativt och det finns många mellanstadier.
Man kanske kan säga att så fort det känns som en ansträngning är det cardioträning? Fast det är ju iofs väldigt luddigt och högst subjektivt beroende på vem du frågar.

Tolkia
2009-11-01, 14:10
Den här diskussionen fortsätter att vara evigt snedvriden, tycker jag. Den första frågan man skall ställa sig är kanske om man är på en sådan nivå i sin träning att det är rimligt att tro att effekten av 20 minuter promenad eller tio minuter i roddmaskinen skulle ha en betydande effekt. Detta sett i relation till alla andra faktorer i ens liv som kanske inte heller är optimala för snabbast möjliga muskelbygge. Sedan har det också ett värde att inte ha kondition som en åttioåring när man är tjugo; om inte annat behöver man ju orka transportera runt sina muskler.

rapzidi
2009-11-01, 14:15
Den här diskussionen fortsätter att vara evigt snedvriden, tycker jag. Den första frågan man skall ställa sig är kanske om man är på en sådan nivå i sin träning att det är rimligt att tro att effekten av 20 minuter promenad eller tio minuter i roddmaskinen skulle ha en betydande effekt. Detta sett i relation till alla andra faktorer i ens liv som kanske inte heller är optimala för snabbast möjliga muskelbygge. Sedan har det också ett värde att inte ha kondition som en åttioåring när man är tjugo; om inte annat behöver man ju orka transportera runt sina muskler.

Visa ord. Om man ska noja över något som man är rädd sabbar muskeltillväxt bör nog 20 min promenad vara bland det sista man ska hänga upp sig på.

Turbonisse
2009-11-01, 14:17
+1
Diskussionen är för mig skrämmande, när blev en promenad negativt?
Med detta teoretiska tankeschema bör man inte kunna leva ett normalt liv, i värsta fall kanske man nödgas gå i en rulltrappa.

"Grå är all teori, bara livets gyllne träd är grönt"

wildchild666
2009-11-01, 16:30
Jag kör så här nu:

Styrketräning 6 dagar i veckan, och kondition efter varje pass i 20-30 min.

Jag vill loosa fett, försöka hålla kvar så mkt muskler jag kan. Är jag alltså en idiot som gör som jag gör nu ?

King Grub
2009-11-01, 16:35
Det vore väl att överdriva, men det är ett upplägg som ökar risken för att du förlora muskler, inte tvärtom.

Commando1980
2009-11-01, 17:08
Jag kör så här nu:

Styrketräning 6 dagar i veckan, och kondition efter varje pass i 20-30 min.

Jag vill loosa fett, försöka hålla kvar så mkt muskler jag kan. Är jag alltså en idiot som gör som jag gör nu ?

idiot skulle jag inte kalla dig men jag skulle rekommendera:

(1) förlägg konditionsträningen till annan tidpunkt än i direkt anslutning till gympasset.

(2) minska ner på antalet styrketräningsdagar.

wildchild666
2009-11-01, 20:05
Okej, men vad tycker ni är bäst?

Kondition på förmiddagen och styrketräning på kvällen ELLER Styrketräning 3-4 dagar i veckan, resten av dagarna kör jag konditions träning?

Ska snart till gymmet, skippar konditionsträning efteråt iallafall.

Men svara gärna på frågan så jag kan börja med att köra så istället. Vill inte tappa mer muskler än nödvändigt liksom...

Christyle
2009-11-01, 20:28
kör tung styrka 3ggr i veckan och rejält med kondis pass 3 ggr i veckan dem andra dagarna men inte överdriva så villar du på sjunde dagen

King Grub
2009-11-01, 20:42
Okej, men vad tycker ni är bäst?

Kondition på förmiddagen och styrketräning på kvällen ELLER Styrketräning 3-4 dagar i veckan, resten av dagarna kör jag konditions träning?

Så lite konditionsträning som möjligt och dra ned motsvarande kalorimängd på maten i stället (ej proteinkalorier). Fettförbränningen över dygnet blir lika stor, kanske större, utan konditionsträning, vid en viss kaloribalans, och då utan negativa signaler till muskeluppbyggnaden.

Skall konditionsträning vara med i upplägget -> så långt från styrkepassen som möjligt.

wildchild666
2009-11-01, 22:04
Okej, tack så hemskt mkt för tipsen killar. Stort tack.

Bendermannen
2009-11-01, 22:06
det råder ingen tvekan om att konditionsträning har en motsatt effekt på muskeltillväxt. Och det finns ju tusen trådar om det här på Kolo.

Direkt efter kommer alltid vara det (näst (bara före är sämre)) sämsta stället att lägga cardioträning.

Den här diskussionen fortsätter att vara evigt snedvriden, tycker jag. Den första frågan man skall ställa sig är kanske om man är på en sådan nivå i sin träning att det är rimligt att tro att effekten av 20 minuter promenad eller tio minuter i roddmaskinen skulle ha en betydande effekt. Detta sett i relation till alla andra faktorer i ens liv som kanske inte heller är optimala för snabbast möjliga muskelbygge. Sedan har det också ett värde att inte ha kondition som en åttioåring när man är tjugo; om inte annat behöver man ju orka transportera runt sina muskler.

Men man kan inte hjälpa att bli lite orolig över att man skulle träna "förgäves". Hade man bara vetat i vilken utsträckning det hämmade muskeltillväxten skulle det kännas bättre att rodda på (har en hatkärlek till roddmaskinen ;)).

Tolkia
2009-11-01, 23:31
Men man kan inte hjälpa att bli lite orolig över att man skulle träna "förgäves". Hade man bara vetat i vilken utsträckning det hämmade muskeltillväxten skulle det kännas bättre att rodda på (har en hatkärlek till roddmaskinen ;)).
Vi pratar om tio minuter i roddmaskinen (en liten lagom uppvärmning?); om det skulle omintetgöra hela ditt styrkepass skulle du ju behöva transporteras dit och hem på bår. Snälla, TÄNK. Det här är verkligen inte för att vara dryg, utan en seriös uppmaning att använda sunda förnuftet; jag blir förtvivlad över alla stackars killar som resonerar som om de snart sagt inte vågar gå till brevlådan och hämta tidningen för att det skulle äta upp alla deras muskler. Snacka om att bromsa sig själv i onödan, och att oroa sig i onödan.

Nej, du tränar inte förgäves.

Edit: Ett lätt sätt att undersöka hur det förhåller sig är ju att backa tillbaka och se på din utveckling. Blir du starkare?

Commando1980
2009-11-01, 23:48
Okej, men vad tycker ni är bäst?

Kondition på förmiddagen och styrketräning på kvällen ELLER Styrketräning 3-4 dagar i veckan, resten av dagarna kör jag konditions träning?

Ska snart till gymmet, skippar konditionsträning efteråt iallafall.

Men svara gärna på frågan så jag kan börja med att köra så istället. Vill inte tappa mer muskler än nödvändigt liksom...

3-4 gympass i veckan. konditionsträning 0-7 dagar i veckan beroende på hur du vill lägga upp det samt vilken form av konditionsträning du kör.

jag skulle säga 3-4 gympass och nästan dagliga promenader på 30-60min.

promenaderna kör du på morgonen om du styrketränar på kvällen.

Bendermannen
2009-11-02, 09:25
Vi pratar om tio minuter i roddmaskinen (en liten lagom uppvärmning?); om det skulle omintetgöra hela ditt styrkepass skulle du ju behöva transporteras dit och hem på bår. Snälla, TÄNK. Det här är verkligen inte för att vara dryg, utan en seriös uppmaning att använda sunda förnuftet; jag blir förtvivlad över alla stackars killar som resonerar som om de snart sagt inte vågar gå till brevlådan och hämta tidningen för att det skulle äta upp alla deras muskler. Snacka om att bromsa sig själv i onödan, och att oroa sig i onödan.

Nej, du tränar inte förgäves.

Edit: Ett lätt sätt att undersöka hur det förhåller sig är ju att backa tillbaka och se på din utveckling. Blir du starkare?

Jag får be om ursäkt för att jag inte var speciellt tydlig. Satte förgäves inom citationstecken halvt på skämt. Tyvärr funkar inte alltid skämt så bra över internet. :(

De banor jag tänker i är mer: 10 minuter rodd hämmar muskeltillväxtsträning med 20%, fine, det kan jag leva med utan problem vs 10 minuter rodd hämmar muskeltillväxtträning med 40%, kanske ska köra bara 5 minuter rodd och lägga mer konditionsträning en annan dag.

King Grub
2009-11-02, 10:26
Men man kan inte hjälpa att bli lite orolig över att man skulle träna "förgäves". Hade man bara vetat i vilken utsträckning det hämmade muskeltillväxten skulle det kännas bättre att rodda på (har en hatkärlek till roddmaskinen ;)).

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Bendermannen
2009-11-02, 15:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

Tackar! :)