handdator

Visa fullständig version : "kolhydratstömning"


Doctor Snuggles
2009-10-31, 15:01
Tänkte det vore lite intressant att läsa om folks erfarenheter av fenomenet, vad det nu egentligen kallas.

Vad jag menar är då man t.ex. dietar men fettet ändå verkar hänga kvar länge (särskilt kring magen) och ev. bli sladdrigare än vanligt. Sen har man en ätardag med mycket kolhydrater och dan efter så vaknar man med betydligt mindre mage och vad som verkar en synlig fettförlust.
Teorin vad jag förstår (enligt bl a Lyle McDonald?) är att fettdepåerna fylls med vatten och käkar man mycket kolhydrater en dag så får kroppen signal att den inte behöver hålla kvar vid det vattnet.

Gjorde exakt detta igår, var ovanligt hungrig och käkade havregryn flera ggr under dagen, plus en massa sött utöver vanliga måltider. Boom, vaknar med avsevärt tightare magsektion idag.

Sverker
2009-10-31, 18:24
Varför skulle fettdepåerna fyllas med vatten ?
Då måste fettet fyllas med något som binder vattnet, typ glykogen eller kalium. Det kan bara vara minimala mängder.



Jag tror du helt enkelt bara gör en glykogenladdning i musklerna och fyller ut dem bättre. Möjligen att en viss mängd vätska flytas från underhuden till musklerna.

mikaelj
2009-10-31, 18:25
Men varför blir fettet plufsigt efter ett tag, Sverker?

Sverker
2009-10-31, 18:44
Vet inte vad du menar ?

När jag har slipat formen så blir underhuden tunnare och tunnare. Under veckorna kommer markeringarna fram. Jag har aldrig upplevt att fettet skulle bli plufsigt:confused:

Doctor Snuggles
2009-10-31, 19:53
Varför skulle fettdepåerna fyllas med vatten ?
Då måste fettet fyllas med något som binder vattnet, typ glykogen eller kalium. Det kan bara vara minimala mängder.



Jag tror du helt enkelt bara gör en glykogenladdning i musklerna och fyller ut dem bättre. Möjligen att en viss mängd vätska flytas från underhuden till musklerna.

Jag har inte den blekaste aning, jag bara redogjorde för jag har för mig att jag läst. Oavsett varför det sker, så är det ett fenomen som många verkar märka av (enligt utsago).
Musklerna är exakt lika stora dan efter också, iaf visuellt. Jag skulle märkt en förändring i muskelmassan på magen t.ex.

stridis
2009-10-31, 22:53
Men varför blir fettet plufsigt efter ett tag, Sverker?

Vet inte vad du menar ?

När jag har slipat formen så blir underhuden tunnare och tunnare. Under veckorna kommer markeringarna fram. Jag har aldrig upplevt att fettet skulle bli plufsigt:confused:

Sverker har nog inte varit så fet helt enkelt. Varför det blir så? Har ju skrivits massa med trådar i ämnet där det spekulerats att fettcellerna blir mindre fyllda och då blir fettet lösare och "kornigt" ibland. Om det var det du menade mikaelj?

Själv så har jag aldrig blivit plufsig när jag gått ner i vikt inför match. Efter match däremot, efter en rejäl vända på MCdonalds.*rolleyes*

Sniggel
2009-10-31, 23:26
Varför skulle fettdepåerna fyllas med vatten ?
Då måste fettet fyllas med något som binder vattnet, typ glykogen eller kalium. Det kan bara vara minimala mängder.



Jag tror du helt enkelt bara gör en glykogenladdning i musklerna och fyller ut dem bättre. Möjligen att en viss mängd vätska flytas från underhuden till musklerna.

Glycerol-skelett som är kvar då fettsyror försvunnit?

Det ska tydligen finnas nån studie som åtminstone antyder att vatten temporärt kan ersätta fettsyror som försvunnit ur en fettcell.

mikaelj
2009-11-01, 02:45
Sverker har nog inte varit så fet helt enkelt. Varför det blir så? Har ju skrivits massa med trådar i ämnet där det spekulerats att fettcellerna blir mindre fyllda och då blir fettet lösare och "kornigt" ibland. Om det var det du menade mikaelj?

Just!

Sverker
2009-11-01, 07:22
Glycerol-skelett som är kvar då fettsyror försvunnit?

Det ska tydligen finnas nån studie som åtminstone antyder att vatten temporärt kan ersätta fettsyror som försvunnit ur en fettcell.

Inte den blekast aning men vad vet vi ?

Tydligen kan det enbart fristättas ca 70 kcal fett / kg kroppsfett och dygn. Det motsvarar ca 8 g fett ( * ).
Densiteten på vatten och vatten med elektrolyter är större än fettets så nu pratar vi om 8 - 8.5 gram vatten per kg kroppsfett. Förutsatt att vi ersätter volym med volym.
Jag kan inte se hur det ska leda till att hudens form förändras.


Glycerolen, vad jag vet, utsöndras från fettvävnaden och förs med blodet till levern.



* Finns säkert exempel med hårt arbete, lite mat och mycket adrenalin i blodet, där mänderna fett blir större.

mikaelj
2009-11-01, 10:57
Tydligen kan det enbart fristättas ca 70 kcal fett / kg kroppsfett och dygn. Det motsvarar ca 8 g fett ( * ).

...

* Finns säkert exempel med hårt arbete, lite mat och mycket adrenalin i blodet, där mänderna fett blir större.

Jag vet ingenting om hur man kommit fram till sifrorna, men om man låter bli kolhydrater och minimerar mängden protein och äter ganska lite mat, skulle uttaget kunna tänkas bli större då?

A.Steinbach
2009-11-01, 10:59
Many people have noted that fat loss is often discontinuous, that is it often happens in stops and starts. So you'll be dieting and doing everything correctly with nothing to show for it. Then, boom, almost overnight, you drop 4 pounds and look leaner.

What's going on? Back during my college days, one of my professors threw out the idea that efter fat cells had been emptied of stored triglyceride, they would temporarily refill with water (glycerol attracts water, which might be part of the mechanism). So there would be no immediate change in size, body weight or appearance. Then, after some time frame, the water would get dropped, the fat cells would shrink.

For nearly 20 years I looked for research to support this, I was never sure if it was based on something from the 50's or he just pulled it out of thin air as an explenation. Recently, one paper did suggest that visceral fat can fill upp with water after massive weight loss but that's about it. *

Somewhat circumstantially, people using bioimpedance body fat scales (which use hydration to estimate body fat levels) have noted that body fat appears to go up right before a big drop. This implicates water balance as the issue here.

As well, women, who have more problems with water retention, seem to have bigger issues with stalls and wooshes than men. Further, som individuals who have done dry carbloads have seen them occur; presumably the body pulls water into the muscles and out of other tissues (fat cells). In lean individuals, appearance is often drastically improved with this approach, it doesn't do much for those carrying a lot of fat.
The Stubborn Fat Solution - Lyle McDonald


* Changes in abdominal subcutaneous fat water content with rapid weight loss and long-term weight maintenance in abdominally obese men and women
International Journal of Obesity (2003) 27, 677–683. doi:10.1038/sj.ijo.0802296

Sverker
2009-11-01, 11:22
Verkar som om Lyle McDonald inte heller vet:D

Jag tror inte att glycerol kan samlas i fettcellen. Jag tror att glycrolen måste fosforyleras till glycerol-3-fosfat för att stanna kvar i fettcellen.
Jag tror att glycerolen annars bara diffunderar ut genom fettcellen. Ut i blodet ned till levern, styrt av koncentrationsgradienten.

Apos78
2009-11-01, 16:00
Verkar som om Lyle McDonald inte heller vet:D

Jag tror att glycrolen måste fosforyleras till glycerol-3-fosfat för att stanna kvar i fettcellen.


Lite samma som med glukos och fosfat vid glukosupptaget då?

Sverker
2009-11-01, 16:37
Ja. Glycerol är bara hälften så stor och borde komma in och ut ännu enklare.

Apos78
2009-11-01, 17:38
Och om glycerolen stannade i fettcellen borde detta vara något som uppmärksammats och varit allmänt känt tycker jag.