handdator

Visa fullständig version : Någon som provat sand/ris träning för grepp styrka?


emi23j
2009-10-31, 08:05
Har läst på lite olika ställen om att man kan fylla en hink med sand eller ris för att träna grepp styrkan och sen så stickar man då ned handen i detta och "greppar", vrider, osv. kan tänka mig att det kommer ge ganska bra "burn" i underarmarna och fingrarna.

Hur som helst, är det någon som provat detta? vad är bäst att använda i såna fall. ris eller sand?

Pjotor
2009-10-31, 09:17
Har inte provat, men jag tror att torr sand ger mest motstånd. Blir det för tungt kan du fukta sanden lite, då glider det bättre. Jag tror att riskorn kan bli alltför lätt, åtminstone om det är polerat ris. Det är kanske en annan grej med råris.

Men vill du träna greppstyrka finns det andra redskap som är billiga och mycket bättre.

Karkkan
2009-10-31, 10:32
Du tränar inte greppet så mycket, i den övningen utan det är mera för att det är skönt att avsluta greppasset på, och du minskar risken att du får ont i leder,senor mm.

Köp några riktiga grippers om du vill bli stark i greppet. träna också pinch, fat bar.

Hillheim
2009-10-31, 11:15
En annan variant är att fylla en tygpåse/säck med röda kidneybönor (eller motsv) och kasta upp och greppa alternerande med höger/vänster. Om metoderna är bra beror en del på vad du vill uppnå

Trashcan
2009-10-31, 13:05
Jag har testat med ris, tyckte det var rätt kass. Gav alldeles för lite motstånd, men som någon annan sa, det beror nog mycket på vad man använder för ris... Jag använde grötris, för det var billigt som fan då, men det var väl ett rätt dåligt val.

Control_61
2009-10-31, 14:40
Har läst på lite olika ställen om att man kan fylla en hink med sand eller ris för att träna grepp styrkan och sen så stickar man då ned handen i detta och "greppar", vrider, osv. kan tänka mig att det kommer ge ganska bra "burn" i underarmarna och fingrarna.

Hur som helst, är det någon som provat detta? vad är bäst att använda i såna fall. ris eller sand?



Defrancos is the shit ;)

Det är väl ganska osmidigt att "ha med sig själv" till ett gym iom. att de flesta gym faktiskt inte har en rishög man kan stoppa ner nävarna i.

Jag tycker det hade varit skoj att testa men tror man kan få samma resultat med andra övningar för underarmarna.

Grippers, underarmscurl, hålla tunga hantlar, pincha viktplattor, hålla i den tjocka änden på silverhantlar, fat-bars, chins och shrugs med handdukar osv.

justscrap
2009-11-01, 11:13
Fel fel det ska va varma stålflisor som i shaolin filmerna. *flex*

annars kan du testa att lägge en handuk över chin stången o hålla i den. Mycket bra för greppet.

willtjam
2011-12-07, 13:23
Bump på denna.

Är det någon som har provat annat ris än grötris för att träna fingerextensorerna(?) månntro? Jag menar alltså musklerna som öppnar handen.

Mart|n
2011-12-07, 15:13
Bump på denna.

Är det någon som har provat annat ris än grötris för att träna fingerextensorerna(?) månntro? Jag menar alltså musklerna som öppnar handen.

Använd rejäla gummiband.