handdator

Visa fullständig version : Konditions träning


Berka
2009-10-30, 20:39
Jag har lite funderingar.. Jag spelar fotboll 2 gånger i veckan just nu, 3-4 gånger i veckan i januari. Jobbar på Citymail och springer i trappor dagligen. Väger 74 kg och är 183cm lång. Jag vill gå upp till 80kg, och träna upp min kondition ännu mera. Vill ha bättre syreupptagnings förmåga.
Jag äter god kost regelbundet, frukost - lunch - middag - kvällsmål.
Har provat på Anabolic Halo, tycker att den ger bra effekt vad gäller ork/kraft.
Men den kostar lite oxo.. Skulle vilja ha förslag på vad jag kan köpa för nånting för att förbättra. Jag gymmar inte för tillfället, men funderar på att börja.

Tack på förhand! *flex*

King Grub
2009-10-30, 20:44
Det är inte tillskott som förbättrar konditionsträningen... det är konditionsträning. Du kan inte köpa något som ger dig kondition.

Berka
2009-10-30, 21:00
Nej det vet jag, det jag undrar är väl mer om det finns några bra tillskott för att kunna hålla hög intensitet under längre perioder, få bättre explosivitet och mer energi/ork/kraft. Och samtidigt kanske kunna gå upp i vikt/muskelmassa.

Guddi
2009-10-30, 21:48
Mat och styrketräning är det som gäller.

Pjotor
2009-10-31, 06:55
Du går upp i vikt genom att få i dig mer energi än vad du gör av med. Proteiner är byggstenar för muskler, kolhydrater och fett är bränsle. Fett kan lagras ganska lätt i kroppen, kolhydrater gör det inte lika lätt.

Ät mycket så går du upp i vikt. Ät proteiner och träna styrka samtidigt, så kommer en del av vikten att utgöras av muskler också.

Syreupptagningsförmågan tar flera månader att träna upp, däremot går det snabbare att öka hjärtats kapacitet att transportera syre. Resultatet är detsamma: du orkar mer.

En tumregel för ökad hjärtkapacitet är att ligga på 80-85% av maxpulsen under minst 20 minuter, gärna längre. En ungefärlig maxpuls får du genom att dra av hälften av din ålder från 205. Är du 15 år så blir det 205-(15/2) = 197,5.

Fotboll ger intervallträning, som också är utvecklande för konditionen, men hjärtats kapacitet tränas inte i samma utsträckning som vid kontinuerlig träning.

Berka
2009-11-01, 13:43
Du går upp i vikt genom att få i dig mer energi än vad du gör av med. Proteiner är byggstenar för muskler, kolhydrater och fett är bränsle. Fett kan lagras ganska lätt i kroppen, kolhydrater gör det inte lika lätt.

Ät mycket så går du upp i vikt. Ät proteiner och träna styrka samtidigt, så kommer en del av vikten att utgöras av muskler också.

Syreupptagningsförmågan tar flera månader att träna upp, däremot går det snabbare att öka hjärtats kapacitet att transportera syre. Resultatet är detsamma: du orkar mer.

En tumregel för ökad hjärtkapacitet är att ligga på 80-85% av maxpulsen under minst 20 minuter, gärna längre. En ungefärlig maxpuls får du genom att dra av hälften av din ålder från 205. Är du 15 år så blir det 205-(15/2) = 197,5.

Fotboll ger intervallträning, som också är utvecklande för konditionen, men hjärtats kapacitet tränas inte i samma utsträckning som vid kontinuerlig träning.


Tack Pjotor, skönt att få ett seriöst svar.