handdator

Visa fullständig version : Lagra fett


Jennerfors
2009-10-30, 16:59
Tja. Det är så här att jag diskuterade lite med min bror idag. Då säger han att man kan ju inte svälta sig för att gå ner i vikt för att då kommer kroppen att tro att man behöver mer fett och så fort man äter något så kommer kroppen då tro att den måste lagra på sig mer fett än vanligt.

Jag vet att jag har läst på detta forumet någon stans att detta är en myt, men skulle gärna vilja se några källor på det.

Sen försår jag att man går ju självklart upp när man börjar äta igen då man får i sig mer vätska och magen kommer inte längre att vara tom.

Men just detta med att kroppen inte kan tro att den behöver lagra mer fett för en tid skulle jag gärna vilja ha hjälp med att bevisa för honom att det är fel.
Han hade nämligen en lärare i livsmedelskunskap som sa att kroppen visst kunde tro detta och att man inte skulle göra det för att det kommer inte ge något resultat utan man kommer öka i fett.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att det finns någon säker källa på detta.

MVH Jennerfors

Dreas
2009-10-30, 17:07
Kcal in vs kcal ut bestämmer i regel fettbalansen, hur det är i extremfall vet jag inte riktigt.

Ifall du inte tränar och slutar äta förlorar du ju även massa muskelmassa vilket kanske gör att du ser fetare ut?

Som jag förstått det så ifall en viktnedgång bestått av mest fett så kommer en eventuell viktuppgång också bestå av mestadels fett.

Eddie Vedder
2009-10-30, 17:08
Jag har inte ork att leta upp gamla trådar men det finns i alla fall hur många som helst om samma fråga.

Svaret är nej, det kan aldrig bli så att kroppen säger tvärstopp. Då skulle man aldrig kunna svälta till döds.

Men att metabolismen anpassar sig efter intaget stämmer och den kan nedregleras ganska kraftigt vid väldigt låga energiintag. Så visst ställer kroppen in sig på sparlåga för att spara energi men aldrig till den grad att fortsatt viktnedgång omöjliggörs.

Som källa räcker väl det faktum att folk tyvärr svälter ihjäl?

King Grub
2009-10-30, 17:10
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=stryer.section.4355

mikaelj
2009-10-30, 17:16
Jag tror att det till stor del handlar om att de flesta inte har kunskap nog att få i sig nödvändig mängd vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror och protein om de skär ned intaget alltför mycket. För då kommer kroppen att ta stryk.

Apos78
2009-10-30, 21:48
Jag tror att det till stor del handlar om att de flesta inte har kunskap nog att få i sig nödvändig mängd vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror och protein om de skär ned intaget alltför mycket. För då kommer kroppen att ta stryk.

Helt med dig där mikael.