handdator

Visa fullständig version : Projektarbete: Träning!


SchlenZ
2009-10-30, 15:40
Nu har vi bestämt oss för vad vi ska göra. Vi ska jämföra högrep med lågrep, träna cirka två månader med varje och sedan mäta styrkeökningar som respektive träningsmetod gav. Två saker vi har funderat på är:

1. Vad är mest intressant att göra; försöka hålla totalvolymen på samma nivå oavsett hög- eller lågrep eller låta volymen springa ifrån på högrep. Med andra ord, tycker ni att vi ska göra
*fler set när vi kör lågrep än när vi kör högrep?
2. Hur ska vi jämföra resultaten efteråt? Säg att man ökar 5 kg på 1RM med lågrep och 3 kg på högrep. Finns det något smidigt sätt att jämföra ökningarna på? Eftersom det blir svårare att öka ju starkare man blir antar jag att man inte kan jämföra ökning i kg sådär rakt av.

vicarious
2009-10-30, 17:30
Hur träningsvana är ni? 2 månader är inte särskilt lång tid att utföra ett sånt där experiment på.. :\

Commando1980
2009-10-30, 17:55
Nu har vi bestämt oss för vad vi ska göra. Vi ska jämföra högrep med lågrep, träna cirka två månader med varje och sedan mäta styrkeökningar som respektive träningsmetod gav. Två saker vi har funderat på är:

1. Vad är mest intressant att göra; försöka hålla totalvolymen på samma nivå oavsett hög- eller lågrep eller låta volymen springa ifrån på högrep. Med andra ord, tycker ni att vi ska göra
*fler set när vi kör lågrep än när vi kör högrep?
2. Hur ska vi jämföra resultaten efteråt? Säg att man ökar 5 kg på 1RM med lågrep och 3 kg på högrep. Finns det något smidigt sätt att jämföra ökningarna på? Eftersom det blir svårare att öka ju starkare man blir antar jag att man inte kan jämföra ökning i kg sådär rakt av.

jag föreslår att ni undersöker ngt annat. det finns en rad metodologiska problem förenat med det ni tänker undersöka.

hugok
2009-10-30, 23:45
Byt projektarbete, jag hade från början tänkt utveckla en träningsdagbok och sälja. En ganska bra idé tror jag men jag bestämde mej för att bygga ett eget gym istället. Men prova du träningsdagboken om du vill göra något med träning.

Anton Fräs
2009-10-31, 05:28
Det ska ni undersöka nu är nästintill omöjligt med era resurser. Du har ju själv upptäckt problemet att det inte är så enkelt att undersöka styrkeökningen från en period till en annan, speciellt inte när samma "försökspersoner" ska delta i båda. hugoks förslag med träningsdagbok tycker jag låter som en bra idé. En annan tanke kan ju vara hur långt ni kan utveckla fysiskt under en period överlag? Eller hur ni presterar på en kolhydratsfattig kost kontra en kolhydratsrik?

Putte91
2009-11-01, 11:08
Hur träningsvana är ni? 2 månader är inte särskilt lång tid att utföra ett sånt där experiment på.. :\

Vi har tränat cirka två år relativt seriös gymträning. Sen vet jag inte om du missade det men det är två månader på högrep och två på lågrep så det är 4 månader.

jag föreslår att ni undersöker ngt annat. det finns en rad metodologiska problem förenat med det ni tänker undersöka.

Jag säger inte att du har fel, vi är medvetna om att det finns mycket problem och att det inte är helt lätt att få till ett pålitligt resultat. Men frågan är om det inte gäller allt som är träningsrelaterat? Det är så pass många faktorer som spelar in. Förslag är välkommna men personligen tycker jag det är bättre att köra så gott det går och sedan ta med en rejäl diskussion om felkällor.

Byt projektarbete, jag hade från början tänkt utveckla en träningsdagbok och sälja. En ganska bra idé tror jag men jag bestämde mej för att bygga ett eget gym istället. Men prova du träningsdagboken om du vill göra något med träning.

Det ska ni undersöka nu är nästintill omöjligt med era resurser. Du har ju själv upptäckt problemet att det inte är så enkelt att undersöka styrkeökningen från en period till en annan, speciellt inte när samma "försökspersoner" ska delta i båda. hugoks förslag med träningsdagbok tycker jag låter som en bra idé. En annan tanke kan ju vara hur långt ni kan utveckla fysiskt under en period överlag? Eller hur ni presterar på en kolhydratsfattig kost kontra en kolhydratsrik?

Först och främst måste det vara en undersökning av något slag där vi jämför en sak med en annan. Vår projektledare har sagt att det i princip är ett krav för MVG och där faller träningsdagboken. Vi vill inte heller hålla på att räkna kalorier så kostrelaterade saker fungerar inte heller. Ni får gärna komma med fler förslag på undersökningar som ni tror är lättare att genomföra. Kanske ska tillägga att vi kommer att ha fler personer som genomför undersökningen.

hugok
2009-11-01, 13:12
I så fall skulle jag föreslå att ni är ganska många som är med i undersökningen, har att halva gruppen börjar med högreps och avslutar med lågreps och tvärtom för andra halvan. Det kanske är något sådant ni tänkt er. Desto fler personer som är med desto bättre resultat lär ni få. Ett tips är att fråga medlemmar här på kolozzeum.

Putte91
2009-11-01, 13:59
I så fall skulle jag föreslå att ni är ganska många som är med i undersökningen, har att halva gruppen börjar med högreps och avslutar med lågreps och tvärtom för andra halvan. Det kanske är något sådant ni tänkt er. Desto fler personer som är med desto bättre resultat lär ni få. Ett tips är att fråga medlemmar här på kolozzeum.

Det är något sådant vi tänkt ja och det låter som en kanonidé att fråga folk på Kollo! Så, är det någon som kan tänka sig att vara med i vår undersökning? Vi har valt att bara göra testet på bänkpress eftersom vi båda spelar fotboll och övningar som marklyft och knäböj hade påverkat fotbollen för mycket om man skulle köra det tungt två gånger i veckan. Så här är det tänkt:

Maxning bänkpress

Lågrep 8 veckor
Alla bröst och tricepsövningar 5 rep. Klarar man 5 rep i sista setet höjer man till nästa pass. Axlar anser vi vara för skadebenägna för att köra tungt två gånger i veckan så där förelsår vi ett tungt och ett lätt pass i veckan. Träning av bröst, axlar och triceps två gånger i veckan.

Vecka åtta består av ett lite lättare pass och sedan maxning.

Högrep 8 veckor
Alla bröst, axlar och axelövningar 12 rep och 3 set. Klarar man 12 rep i sista setet höjer man till nästa pass. Träning av bröst, axlar och triceps två gånger i veckan även här.

Vecka åtta består av ett lite lättare pass och sedan maxning.

Det enda som krävs av er som ställer upp är att ni följer programmet ovan och att ni för träningsdagbok för övningar som primärt aktiverar bröst, axlar och triceps och sedan skickar det till oss. Vi är mycket tacksamma om någon vill vara med!

Vi har tänkt göra maxningar denna veckan som kommer för att sedan köra igång nästa vecka. Nu har jag säkert glömt något men fråga om något är oklart.

tsp
2009-11-01, 14:32
Det som ska mätas är alltså testpersonens maxstyrka i bänkpress innan programmet startar samt efter det att programmet är slut?

Jag kan tänka mig att vara med, men vill höra till gruppen som börjar med lågreps i så fall. Samt att ni får ihop ett litet gäng från kolo som också ställer upp, så kan vi starta en tråd å hänga i vi försökspersoner!

Putte91
2009-11-01, 16:13
Det som ska mätas är alltså testpersonens maxstyrka i bänkpress innan programmet startar samt efter det att programmet är slut?

Jag kan tänka mig att vara med, men vill höra till gruppen som börjar med lågreps i så fall. Samt att ni får ihop ett litet gäng från kolo som också ställer upp, så kan vi starta en tråd å hänga i vi försökspersoner!

Kanon! Det är maxstyrka i bänkpress före och efter som gäller ja. Vi har tänkt att alla kör lågreps/ högreps samtidigt. Förstår inte vad man har att vinna på att dela gruppen. Tänker jag fel?

tsp
2009-11-01, 16:49
Kanon! Det är maxstyrka i bänkpress före och efter som gäller ja. Vi har tänkt att alla kör lågreps/ högreps samtidigt. Förstår inte vad man har att vinna på att dela gruppen. Tänker jag fel?

Man kommer till viss del ifrån problemet med att man börjar med lågreps och därefter högreps. Resultatet kanske blir något annorlunda om man skulle börja med högreps och sedan lågreps efteråt?

Putte91
2009-11-01, 17:59
Man kommer till viss del ifrån problemet med att man börjar med lågreps och därefter högreps. Resultatet kanske blir något annorlunda om man skulle börja med högreps och sedan lågreps efteråt?

Det låter vettigt. En felkälla mindre :thumbup: Det ska vi försöka ordna.

SchlenZ
2009-11-04, 18:16
Det är något sådant vi tänkt ja och det låter som en kanonidé att fråga folk på Kollo! Så, är det någon som kan tänka sig att vara med i vår undersökning? Vi har valt att bara göra testet på bänkpress eftersom vi båda spelar fotboll och övningar som marklyft och knäböj hade påverkat fotbollen för mycket om man skulle köra det tungt två gånger i veckan. Så här är det tänkt:

Maxning bänkpress

Lågrep 8 veckor
Alla bröst och tricepsövningar 5 rep. Klarar man 5 rep i sista setet höjer man till nästa pass. Axlar anser vi vara för skadebenägna för att köra tungt två gånger i veckan så där förelsår vi ett tungt och ett lätt pass i veckan. Träning av bröst, axlar och triceps två gånger i veckan.

Vecka åtta består av ett lite lättare pass och sedan maxning.

Högrep 8 veckor
Alla bröst, axlar och axelövningar 12 rep och 3 set. Klarar man 12 rep i sista setet höjer man till nästa pass. Träning av bröst, axlar och triceps två gånger i veckan även här.

Vecka åtta består av ett lite lättare pass och sedan maxning.

Det enda som krävs av er som ställer upp är att ni följer programmet ovan och att ni för träningsdagbok för övningar som primärt aktiverar bröst, axlar och triceps och sedan skickar det till oss. Vi är mycket tacksamma om någon vill vara med!

Vi har tänkt göra maxningar denna veckan som kommer för att sedan köra igång nästa vecka. Nu har jag säkert glömt något men fråga om något är oklart.

För alla som är intresserade, posta här. Förlåt för att vi är lite sent ute, maxning är ett måste denna vecka om man inte vet vad man maxar i bänk. Nästa vecka börjar vi, måste veta hur många som vill vara med eftersom vi ska dela upp i två grupper. Än så länge är vi c:a 5 pers + tsp?. Dock bara jag och Putte91 på kollo.

Kejet
2009-11-04, 19:54
Fan det här låter väldigt intressant. Tänkte nämligen maxa i bänken på måndag för att senare övergå till att nöta lite teknik och köra 3-5 reppare. Count me in.

Har journal och filmar varje pass.

Pontus H
2009-11-04, 19:57
jag skulle kunna vara med om jag får börja med lågreps, men jag skulle gärna vilja veta lite mer inngående vad det är som gäller..

SchlenZ
2009-11-04, 20:20
Fan det här låter väldigt intressant. Tänkte nämligen maxa i bänken på måndag för att senare övergå till att nöta lite teknik och köra 3-5 reppare. Count me in.

Har journal och filmar varje pass.

Gottsnack

jag skulle kunna vara med om jag får börja med lågreps, men jag skulle gärna vilja veta lite mer inngående vad det är som gäller..

tydlig förklaring av putte91 ovanför, vad mer är det du undrar? Det är lugnt att börja med lågreps.

gibb
2009-11-04, 20:53
Gjorde ett liknande projektarbete i gymnasiet och stötte på en hel del problem, och då "utvärderade" vi bara styrka och tränade bara för styrka. Dessutom gjorde vi lite kaliper och bioimpedans mätningar osv.

Det var oerhört svårt att mäta på ett bra sätt och få ut vettig data. Hade vi inte haft en snäll handledare hade vi blivit underkända.

Kejet
2009-11-04, 20:58
Gottsnack



va?

hugok
2009-11-04, 22:05
Jag kan vara med om ni vill ha någon som kör bulgaren.

SchlenZ
2009-11-04, 23:16
va?

Gottsnack a.k.a. Gött, Härligt, Bra.

SchlenZ
2009-11-04, 23:18
Gjorde ett liknande projektarbete i gymnasiet och stötte på en hel del problem, och då "utvärderade" vi bara styrka och tränade bara för styrka. Dessutom gjorde vi lite kaliper och bioimpedans mätningar osv.

Det var oerhört svårt att mäta på ett bra sätt och få ut vettig data. Hade vi inte haft en snäll handledare hade vi blivit underkända.

Okej, det där är ju lite oroväckande. Vi vet redan nu att vi inte kommer få fram några tydliga resultat men vi tänker att vi bara rabblar upp alla felkällor vi kan komma på. Vad gick ditt projektarbete ut på mer specifikt?

Putte91
2009-11-05, 20:00
Det som ska mätas är alltså testpersonens maxstyrka i bänkpress innan programmet startar samt efter det att programmet är slut?

Jag kan tänka mig att vara med, men vill höra till gruppen som börjar med lågreps i så fall. Samt att ni får ihop ett litet gäng från kolo som också ställer upp, så kan vi starta en tråd å hänga i vi försökspersoner!
Fan det här låter väldigt intressant. Tänkte nämligen maxa i bänken på måndag för att senare övergå till att nöta lite teknik och köra 3-5 reppare. Count me in.

Har journal och filmar varje pass.
jag skulle kunna vara med om jag får börja med lågreps, men jag skulle gärna vilja veta lite mer inngående vad det är som gäller..

Bra! då har vi tsp, Kejet och Pontus H. Maxning denna veckan alltså och så kör vi igång nästa vecka. Jag eller Schlenz kommer att skicka ut pm i helgen med mer detaljerad information!

Gjorde ett liknande projektarbete i gymnasiet och stötte på en hel del problem, och då "utvärderade" vi bara styrka och tränade bara för styrka. Dessutom gjorde vi lite kaliper och bioimpedans mätningar osv.

Det var oerhört svårt att mäta på ett bra sätt och få ut vettig data. Hade vi inte haft en snäll handledare hade vi blivit underkända.

Det låter inte alls bra. Vi ska snacka med vår projektledare så får vi se vad hon tycker. Än så länge har hon inte sagt något men det är bättre att vara på säkra sidan. Speciellt nu när det är ett par stycken som varnat oss. Har du lust att berätta mer exakt vad du gjorde i ditt projektarbete och hur du kom runt problemen?


Till sist vill vi gärna ha fler som är med! Någon som kan tänka sig att vara med?

Putte91
2009-11-07, 00:56
Jag kan vara med om ni vill ha någon som kör bulgaren.

Förlåt att vi glömde svara! Tack för visat intresse men vi vill att alla tränar på samma sätt så att vi ändrar på så lite faktorer som möjligt mellan personerna som deltar. Om alla hade tränat olika blir det för många faktorer att analysera och jag tror inte att slutresultatet hade blivit bra. Vi jagar fortfarande fler deltagare om någon är sugen!

SchlenZ
2009-11-07, 20:02
Ska vi köra fler set på lågreps för att komma upp i mindre skillnad i totalvolym?
Någon som har någon åsikt?

Putte91
2009-11-08, 20:30
Kejet, tsp och Pontus H har pm!

Nu börjar vi med projektet. Som tsp föreslog innan tycker jag att försökskaniner (inklusive mig och Schlenz) håller till i tråden och snackar om hur det går osv. Hoppas att maxningarna har gått bra i veckan!

Kejet
2009-11-08, 21:03
Skall bli kul detta!
Jag maxar imorrn förresten, sen kör jag igång.

Kommer att filma maxningen och för dagligen journal.

Putte91
2009-11-08, 22:06
Skall bli kul detta!
Jag maxar imorrn förresten, sen kör jag igång.

Kommer att filma maxningen och för dagligen journal.

Kanon! Lycka till imorgon då! Hur mycket vikter är det som ska flyga?

Pontus H
2009-11-08, 23:46
Gottsnack



tydlig förklaring av putte91 ovanför, vad mer är det du undrar? Det är lugnt att börja med lågreps.

det var hur många set som vi ska köra på lågrep som jag gärna ville veta.

Toel
2009-11-08, 23:51
Det är ett intressant område som ni valt att undersöka.

Där är redan folk i tråden som påpekat en del svårigheter er undersökningen innebär, jag hoppas ni tagit det till er, så jag ska inte återupprepa detta.

Jag skulle vilja höja ett varningens finger dock för att ragga försökspersoner på Internet. Att låta några slumpmässiga personer som ni aldrig träffat utgöra en så stor del av ert arbete kan leda till stora problem. Tänk om försökpersonerna inte orkar/vill vara med längre. De har ingen anknytning till er utan har bara skrivit en post på ett internet forum. Då kan ni stå där med skägget i brevlådan efter någon månad. Jag vet inte vad ni har för överenskommelser men jag säger bara det kan vara bättre att träffa sina försökpersoner i verkligheten.

Hur tillförlitligt blir era resultat? Ni kan aldrig själva kontrollera försökspersonernas utveckling. Ni vet inget om hur de utför övningen, ni kan aldrig kontrollera deras resultat. De kan lika gärna sitta hemma äta glass och posta en massa strunt på nätet.

Pontus H
2009-11-09, 00:27
Hmm om man filmar maxningen före och efter kanske vore en bra ide? nu filmade jag dock inte min maxning igår ;/ men som toel säger så är det ju svårt att kontrollera försökspersonens utveckling.. de kanske "maxar" istället för att verkligen MAXA, sen i pm:et så stod det inte vilka typer av övningar ni ville att vi skulle göra, bara att vi skulle träna tungt. det vore kanske bra ifall alla körde samma övningar? i don't know ;/

Putte91
2009-11-09, 17:24
Det är ett intressant område som ni valt att undersöka.

Där är redan folk i tråden som påpekat en del svårigheter er undersökningen innebär, jag hoppas ni tagit det till er, så jag ska inte återupprepa detta.

Jag skulle vilja höja ett varningens finger dock för att ragga försökspersoner på Internet. Att låta några slumpmässiga personer som ni aldrig träffat utgöra en så stor del av ert arbete kan leda till stora problem. Tänk om försökpersonerna inte orkar/vill vara med längre. De har ingen anknytning till er utan har bara skrivit en post på ett internet forum. Då kan ni stå där med skägget i brevlådan efter någon månad. Jag vet inte vad ni har för överenskommelser men jag säger bara det kan vara bättre att träffa sina försökpersoner i verkligheten.

Hur tillförlitligt blir era resultat? Ni kan aldrig själva kontrollera försökspersonernas utveckling. Ni vet inget om hur de utför övningen, ni kan aldrig kontrollera deras resultat. De kan lika gärna sitta hemma äta glass och posta en massa strunt på nätet.

Bra tänkt där! Även om vi litar på koloiter :cool: så gör inte projektledaren det och som du säger blir det en svaghet. Vi har med ett par personer från klassen också, hur många det blir är lite oklart eftersom de är lite trögstartade men några ska det bli.

Angående vår lilla undersöknings andra svagheter så har vi snackat med vår projektledare och hon var helt och hållet med på att resultaten blev osäkra, bara vi disskuterade alla felkällor. Vi tar till oss så mycket vi bara kan men du får gärna återupprepa svagheter så att vi inte missar något. Vi är tacksamma för all feedback vi kan få.

Hmm om man filmar maxningen före och efter kanske vore en bra ide? nu filmade jag dock inte min maxning igår ;/ men som toel säger så är det ju svårt att kontrollera försökspersonens utveckling.. de kanske "maxar" istället för att verkligen MAXA, sen i pm:et så stod det inte vilka typer av övningar ni ville att vi skulle göra, bara att vi skulle träna tungt. det vore kanske bra ifall alla körde samma övningar? i don't know ;/

Filmning av maxningar låter som en klok idé. Kejet filmar redan sina pass så där är det lugnt. Även om det inte är optimamalt så räcker det nog med att du filmar dina två resterande maxningar Pontus. Då ser vi ditt utförande och om du nu ökar från 97 till 102,5 eller något liknande och filmar 102,5 lyftet så är det mycket troligt att ditt 97 lyft gick korrekt till också. Men tsp har vi inte hört något ifrån över huvud taget. Var håller han hus?

Kejet
2009-11-09, 17:52
Kanon! Lycka till imorgon då! Hur mycket vikter är det som ska flyga?

Både 110 och 112,5kg flög upp relativt lätt :)

Filmbevis:

nw53gUH0bq4

Nästa gång ska jag be passaren att ta bort fingrarna från stången.

Nästa bänkpass blir 85x5x5.

Putte91
2009-11-09, 23:17
Både 110 och 112,5kg flög upp relativt lätt :)

Filmbevis:

nw53gUH0bq4

Nästa gång ska jag be passaren att ta bort fingrarna från stången.

Nästa bänkpass blir 85x5x5.

Det där kan tyvärr inte räknas som ett maxlyft Kejet. Även om det inte kändes som om passaren lyfte så mycket så hjälper det betydligt mer än vad man tror. Om du maxar utan passare som lyfter efter lågrepsperioden blir ökningen mindre än den är egentligen och maxar du med passare som lyfter så kan man aldrig veta att passaren lyfter lika mycket som förra gången och resultatet blir oanvändbart. Du får nog maxa en gång till i slutet på veckan och se till att passaren håller tassarna borta från stången. Inget illa menat men resultaten är inte jämförbara annars.

Kejet
2009-11-10, 06:58
Det där kan tyvärr inte räknas som ett maxlyft Kejet. Även om det inte kändes som om passaren lyfte så mycket så hjälper det betydligt mer än vad man tror. Om du maxar utan passare som lyfter efter lågrepsperioden blir ökningen mindre än den är egentligen och maxar du med passare som lyfter så kan man aldrig veta att passaren lyfter lika mycket som förra gången och resultatet blir oanvändbart. Du får nog maxa en gång till i slutet på veckan och se till att passaren håller tassarna borta från stången. Inget illa menat men resultaten är inte jämförbara annars.

Jag är väldigt säker på att jag tar 112,5kg utan den lilla hjälpen från passaren.
Jag vill inte hålla på maxa hela tiden för att kroppen tar alldeles för mycket stryk.
Säg att jag maxar 110kg då? Eftersom ni tvivlar på mig. Passaren hjäpte inte till med 2,5kg ;)

Mest bara att han stabiliserade stången vilket är fel och jag har beklagat mig själv över detta.

Putte91
2009-11-12, 22:18
Jag är väldigt säker på att jag tar 112,5kg utan den lilla hjälpen från passaren.
Jag vill inte hålla på maxa hela tiden för att kroppen tar alldeles för mycket stryk.
Säg att jag maxar 110kg då? Eftersom ni tvivlar på mig. Passaren hjäpte inte till med 2,5kg ;)

Mest bara att han stabiliserade stången vilket är fel och jag har beklagat mig själv över detta.

Vi får disskutera vad vi sätter som max senare. Angående träningen bestämde vi oss för att köra 3 set även på lågreps. Vi valde det efter att ha läst detta från Guddis och Eddie Vedders blogg träningslära.se

Intensitet är oftast starkt relaterat till volym. Oftast klarar man av att lyfta en större volym om vikten är lägre. En studie från 2002 som brukar användas för att bevisa att riktlinjerna stämmer bra med verkligheten tittade på effekten av träning med olika intensiteter där en grupp fick träna med vikter kring 3-5 RM, en grupp med 9-11 RM och en grupp med 20-28 RM (1). Resultat man fick stämmer hyffsat med riktlinjerna som jag angav ovan. Styrkeökningen var störst i 3-5 gruppen och hypertrofin va större i 3-5 och 9-11 gruppen jämfört med 20-28 och man såg mest uthållighet i 20-28 gruppen. I denna studie kompensera man (lite) för volymen vilket ledde till att gruppen som tränade med 9-11 reps endast utförde 3 set medan gruppen som tränade med 3-5 reps utförde 4 set. Frågan är då hur resultaten hade blivit om grupperna fått utföra lika många set. Grupperna med högre repsantal hade då utfört en större volym arbete.

Även om totalvolymen kommer att skilja sig ganska rejält mellan högreps och lågreps så tyckte vi att det var intressant att undersöka. Vi vill alltså att ni tränar med 3 set per övning under både högreps och lågrepsperioden.

Allt för idag/ Mvh Putte

Kejet
2009-11-13, 21:30
Men i den studien förespråkar de ju 4 sets?

Jag vaccinerade mig i tisdags och har inte kunnat träna på hela veckan pga ont i armen och feber.

Imorrn hoppas jag på att dra igång träningen igen och kommer således att fortsätta med rapporterna!

Putte91
2009-11-14, 12:45
Men i den studien förespråkar de ju 4 sets?

Jag vaccinerade mig i tisdags och har inte kunnat träna på hela veckan pga ont i armen och feber.

Imorrn hoppas jag på att dra igång träningen igen och kommer således att fortsätta med rapporterna!

Bra att du kommer igång igen. Vi har ett ganska pressat schema så vi har inte råd att komma så mycket efter.

I den studien körde de 4 set på lågreps och 3 set på högreps men precis som Nicklas skriver tycker vi att det är intressant att se hur resultatet blir om man kör lika många set på båda.

Frågan är då hur resultaten hade blivit om grupperna fått utföra lika många set.

Kejet
2009-11-15, 17:50
Bänkpress

2x10, 50kg
3x5, 80kg

0qmsPaHjFus



Dagens pass. Börjar lugnt på 80kg

Putte91
2009-11-15, 20:56
Dagens pass. Börjar lugnt på 80kg

Ser löjligt lätt ut! 85 nästa pass *flex*

Hur går det för Pontus? Inte hört från dig på länge.

gibb
2009-11-16, 02:29
Bara att önska lycka till eftersom ni redan satt igång!

Vi undersökte maxstyrkeutveckling i böj / bänk / mark under hela 3:an med +-150 kcal respektive +500 kcal per dag, hela två försökspersoner! :-)
Båda använde 5x5 program, Starr inspirerat och tränade samtidigt varje vecka. Den som blev fetare blev också starkare.

Vi var också "noga med felkällor" osv men som sagt.. vår handledare var väldigt snäll med oss.

Lycka till som sagt, hoppas ni också har en snäll handledare. Och börja skriv rapporten tidigt så ni kan lämna in den för utvärdering flera gånger, då får ni också tips om ni måste göra något drastiskt med erat arbete.

Putte91
2009-11-16, 16:29
Bara att önska lycka till eftersom ni redan satt igång!

Vi undersökte maxstyrkeutveckling i böj / bänk / mark under hela 3:an med +-150 kcal respektive +500 kcal per dag, hela två försökspersoner! :-)
Båda använde 5x5 program, Starr inspirerat och tränade samtidigt varje vecka. Den som blev fetare blev också starkare.

Vi var också "noga med felkällor" osv men som sagt.. vår handledare var väldigt snäll med oss.

Lycka till som sagt, hoppas ni också har en snäll handledare. Och börja skriv rapporten tidigt så ni kan lämna in den för utvärdering flera gånger, då får ni också tips om ni måste göra något drastiskt med erat arbete.

Tack så mycket!

Ert projektarbete verkar också vara mycket intressant. Har du lust att skriva lite mer om det eller kanske skicka det? Hur stor skillnad blev det i resultat? Hur lång var mätperioden? Körde ni 5x5 under hela trean? Vilka felkällor tog ni med?

Bra tips med rapporten. Det gäller bara att ta tag i det och komma igång men tyvärr har man ju annat att göra i andra ämnen också :)

Kejet
2009-11-21, 09:10
Bänkpress

1x15, 20kg
1x8, 60kg
1x8, 60kg
1x5, 85kg
1x5, 85kg
1x5, 85kg

Lätta bänkar på 85kg idag. Höjning till 87,5kg eller 90kg nästa pass.

Militärpress

1x4, 50kg
1x3, 50kg
1x2, 50kg

Superset med

Sittande Stångextention

3x8, 20kg

Liggande Hantelpress

3x6, 26kg

Både milisarna och extentionerna tog riktigt bra. Skall börja köra mera axlar och triceps tungt för att öka så mycket jag kan i bänken.

Avslutade detta 40min pass med Pushdowns (3x8) superset med Sidolyft (3x8) och 2 min cykling för att varva ner.

Körde 2 minuters vila i bänken.

Nöjd idag trots tidspressen!

..