handdator

Visa fullständig version : 100g ?


STarfish
2003-09-06, 21:39
Jag tänkte börja sköta min kost lite bättre så jag tittade in på kolozzeums näringstabel och såg att ni mäter i 100g.

till exempel, 100 gram havregryns gröt... menar ni 100 gram färdilagad som innehåller de antal kcal, prot, fett, kolhydrater eller är det direkt ur förpackningen, innan man till lagar det???


jag retar mig på att jag inte har en gram våg hemma...

men ha en skön lördag kväll!



:sleep:

Jon2
2003-09-06, 22:08
Det är väll innan man lagar till det. Annars beror ju vikten mkt på hur mkt vatten du har i den färdiga gröten.

kharon
2003-09-06, 22:10
Det är nog värden på icke tillagad mat.

Köp en digital matvåg. Värd varenda slant!
Svårt att få riktigt bra koll utan en, om du tänkt vara noggrann och räkna kalorier...

En bra sida där du kan söka näringsinnehåll på livsmedel :
http://www.slv.se/ldb

no1fitness
2003-09-07, 03:54
Originally posted by kharon


Köp en digital matvåg. Värd varenda slant!
Svårt att få riktigt bra koll utan en, om du tänkt vara noggrann och räkna kalorier...



:thumbup: Jag tror min kostade 599 eller nåt, men jag har använt den varenda dag sedan jag köpte den !
Jag är säker på att det är värden INNAN maten tillagas.

King Grub
2003-09-07, 06:23
Alltid otillagad vara. Det gäller kött, kyckling, fisk och liknande också, och i de fallen kan värdena skilja sig rätt rejält mot den färdiglagade maten.

GhostFace
2003-09-07, 08:53
Alltid otillagad?
Det är inte undra på att folk tycker jag är en s.k. 'binge eater' då...

:MrT:



:angel:

a_p
2003-09-09, 19:22
Kom och tänka på en sak i och med att jag läste den här tråden. Hur påverkas näringsinnehållet och GI när man tillagar maten? Näringsinnehållet borde väl inte påverkas nämnvärt? Men GI? Saker som har låga GI brukar vara "naturliga"(kommer inte på ordet jag söker) alltså så nära råvaran som möjligt. Men om man t.ex. kokar pasta längre borde inte pastan brytas ner då och bli lättare för magen att ta upp? Den blir ju mjukare? Jag grundar för övrigt mina teorier på att det desto svårare det är för magen att ta upp näringen desto lägre GI får det, som jag antar stämmer?

-GP-
2003-09-09, 19:28
Originally posted by a_p
Kom och tänka på en sak i och med att jag läste den här tråden. Hur påverkas näringsinnehållet och GI när man tillagar maten? Näringsinnehållet borde väl inte påverkas nämnvärt? Men GI? Saker som har låga GI brukar vara "naturliga"(kommer inte på ordet jag söker) alltså så nära råvaran som möjligt. Men om man t.ex. kokar pasta längre borde inte pastan brytas ner då och bli lättare för magen att ta upp? Den blir ju mjukare? Jag grundar för övrigt mina teorier på att det desto svårare det är för magen att ta upp näringen desto lägre GI får det, som jag antar stämmer?
Din teori om att pasta får högre GI ju längre den kokas, är helt riktig! Den blir mjukare och den kräver därför kortare tid i matsmältningen. Liknande gäller för ärtor, bönor, ris...

a_p
2003-09-09, 20:40
Ojdå, tänkte jag rätt för en gångs skull! Trevligt.