handdator

Visa fullständig version : Hugg i ryggen vid bicepscurl i cable


martikainen
2009-10-30, 11:17
Körde min gamla vanliga rutin vid bicepsträning och hade avklarat stångcurl och sittande hantelcurl.
Går på kurl med rak stång med i cablecross, kabeln går mellan benen och ner i fästet, står lite smått framåtlutad och kör på "låg" vikt för att pumpa ut det sista i muskeln.

körde ett set på 35kg, r 15reps
ska köra ett sett till, samma vikt, vid 3-4 reppen så hugger/nyper det till i ryggen, får avbryta direkt och har svårt att andas, måste stå helt rakt i ryggen annars får jag problem med andningen och det smärtar.
Testar stretcha lite försiktigt men smärtan släpper ej.

Sovit som en kratta hela natten och vaknar upp och ingen smärta har lagt sig.

Smärtan sitter som på bilden, gör ont om jag tar ett djupt andetag eller böjer mig åt olika håll, det smärtar ej på vänster sida om ryggraden utan endast högersidan.

Är det en sträckning jag råkat ut för tro? Eller vad kan det annars tänkas vara.

Anders Dybdahl
2009-10-30, 11:39
Mest sannolikt en överbelastning / sträckning / ändrad funktion (välj den du tycker höras bra ut :)) i ena revbensleden på höger sida av bröstryggen (costotransversal/costovertebral leden). Hyffsat obehagligt och smärtsamt, kan sitta i et lite tag. Manuell behandling (huvudsakligen manipulation) kan återställa funktion (ta bort andnings smärtan, förbättra rörligheten) rett så omedelbart (brukar själv behandla ungefär 2 ggr).

Morty
2009-10-30, 12:09
Anders, fasen vad duktig du är! Jag blir konstant imponerad.

martikainen
2009-10-30, 13:25
Mest sannolikt en överbelastning / sträckning / ändrad funktion (välj den du tycker höras bra ut :)) i ena revbensleden på höger sida av bröstryggen (costotransversal/costovertebral leden). Hyffsat obehagligt och smärtsamt, kan sitta i et lite tag. Manuell behandling (huvudsakligen manipulation) kan återställa funktion (ta bort andnings smärtan, förbättra rörligheten) rett så omedelbart (brukar själv behandla ungefär 2 ggr).


Wow, förmodligen det bästa svaret jag fått ännu vad gäller såna här frågor.

Manuell behandling, (manipulation) räcker det att låta flickan massera/trycka i området eller ska man smita iväg till en sjukgymnast/naprapat/massör?
Om jag inte går på behandling, hur lång läketid har det ungefär?

Anders Dybdahl
2009-10-30, 15:43
Wow, förmodligen det bästa svaret jag fått ännu vad gäller såna här frågor.

Manuell behandling, (manipulation) räcker det att låta flickan massera/trycka i området eller ska man smita iväg till en sjukgymnast/naprapat/massör?
Om jag inte går på behandling, hur lång läketid har det ungefär?

Läketid är svårt svara på, då jag inte har koll på dom som inte söker mig :)
Stalltips är en vecka ungefär. Endel blir tokiga av andningssmärtan och söker snabb vård. Massage kan symptomlindra. En duktig terapeut (OMT sjukis, kiro, napra) kan vid normalfall oftast "fixa" det på ett par besök. Ring först och fråga om dom har efaring med din typ av besvär.

martikainen
2009-10-30, 16:51
Läketid är svårt svara på, då jag inte har koll på dom som inte söker mig :)
Stalltips är en vecka ungefär. Endel blir tokiga av andningssmärtan och söker snabb vård. Massage kan symptomlindra. En duktig terapeut (OMT sjukis, kiro, napra) kan vid normalfall oftast "fixa" det på ett par besök. Ring först och fråga om dom har efaring med din typ av besvär.

Får endast andningsbesvär om jag böjer mig/spänner musklerna i ryggen nu så jag överlever nog utan behandling av proffs, om nu smärtan inte ger med sig på några dagar, känns bättre nu än imorse.

Stort tack för hjälpen!