handdator

Visa fullständig version : Överätning vid lågreps/träning för styrka


darkdog
2009-10-30, 02:04
Har förvirrat mig lite här. När man tränar för hypertrofi och överäter så växer ju musklerna relativt mycket och det mesta av viktuppgången hamnar (förhoppningsvis) i form av större och därmed tyngre muskler.

Men när man tränar för maximal styrka och ligger på låga reps som inte stimulerar muskeltillväxten lika mycket, vart tar kalorierna vägen då? Det jag vill komma till är; blir andelen fett större vid en viktuppgång när man tränar för maximal styrka jämfört med hypertrofi, förutsatt att man äter precis lika mycket och ligger på samma kaloriöverskott?

Pompere
2009-10-30, 10:04
Själv tror jag att man lätt kan bygga med lågreps också.
Finns folk som bygger galet bra med sina 5x5 scheman tex.

Men skulle gärna vilja se en kunnig svara på din fråga, har själv funderat över det där ett tag faktiskt.

Sniggel
2009-10-30, 14:46
Tror du generaliserar för mycket.
Jag kan rent teoretiskt argumentera för att du kommer att bygga mer muskler på låga reps utav kaloriöverskottet. Detta eftersom lågreps aktiverar de explosiva fibrerna i högre grad och dessa fibrer har störst tillväxtpotential.

darkdog
2009-11-01, 01:28
Tror du generaliserar för mycket.
Jag kan rent teoretiskt argumentera för att du kommer att bygga mer muskler på låga reps utav kaloriöverskottet. Detta eftersom lågreps aktiverar de explosiva fibrerna i högre grad och dessa fibrer har störst tillväxtpotential.

Hm okej, men varför tränar man då inte lågreps även för hypertrofi rent allmänt? Förstå mig rätt, det finns säkerligen de som också gör det, men folk pratar ju mest om att köra 8-12 reps när de vill bygga volym. Om man bygger mer muskler på låga reps när du ligger på kaloriöverskott, varför tränar då folk 8-12 mer än lägre reps om de inte vill lägga på sig onödigt fett osv?

pragmatist
2009-11-01, 10:10
Även om det är sant att "8-12" är bättre för hypetrofi än lågreps (1-5) så betyder ju inte det att 1-5 inte bygger muskler. Tvärtom bygger det ganska bra, framför allt om man kör många set. Tyngdlyftare (ett av mina favoritexempel) snittar 1-3 reps i sina övningar och bygger rätt avundsvärd muskulatur på det sättet.

Sen finns det ju inget som säger att man inte med fördel kan kombinera metoderna. Man kan ju t.ex. efter uppvärmning köra några riktigt tunga "styrkeset" följt av några "hypertrofiset", t.ex. 3x3 följt av 3x12. Äta kakan och ha den kvar, liksom. Traditionell pyramidträning bygger ju lite på samma princip.

siimon89
2009-11-01, 10:50
Om du tränar låga reps och få sets, med minimal muskeltillväxt på köpet (relativt till mer sets och högre reps), och mest tränar för nervsystemet/teknikens skull, så bör det inte finnas någon anledning till att äta mer än vad din kropp vill ha (kcal balans).

Om du däremot tränar låga reps men vill ha mer massa på köpet, så bör du ju äta lite mer än du ska så du lägger på dig massa.

50cent
2009-11-01, 11:03
vid högreps(9-20 reps) ökar man mycket i Sarcoplasmic hypertrophy jämfört med låga reps. så den totala ökningen av FFM borde vara som störst vid högreps, men hur det är med muskelprotein vågar jag inte svara helt säkert men den borde också vara större vid högreps. dock är lågreps nödvändigt för att undvika stagnation om hypetrofi är prioritering. mao kombinera både lågreps och högreps vid bulk men lägga gärna fokus på högreps.

z_bumbi
2009-11-01, 11:23
Tyngdlyftare (ett av mina favoritexempel) snittar 1-3 reps i sina övningar och bygger rätt avundsvärd muskulatur på det sättet.

Om de kör 1-3 i snitt så är det över lång tid och vid kaloriöverskott som de bygger några större mängder med muskler. Snittet 1-3 bör också vara i stöt och ryck på tyngre vikter men på lättare vikter och i andra övningar kör många fler reps. I alla fall de jag har sett träna något så när regelbundet och/eller de träningsprogram jag har sett. Tyngdlyftningens största fördelar är att de böjer mycket, tränar mycket som involverar ryggen och att de har en plan för hur de ska bli starkare.
Självklart slår de tre faktorerna någon som tränar random övningar utan plan men jämför man på det sättet är gymträning helt värdelöst för att bygga muskler då random fotbollspelare slår de flesta i muskelvolym.
Har man däremot en bra plan för att bli starkare men inriktar sig på muskelvolym så växer de flesta snabbare än en genomsnittlig tyngdlyftare som tränat lika länge.

pragmatist
2009-11-01, 12:58
Har man däremot en bra plan för att bli starkare men inriktar sig på muskelvolym så växer de flesta snabbare än en genomsnittlig tyngdlyftare som tränat lika länge.

Visst är det så. Tyngdlyftning var mer ett exempel på hypertrofi till följd av träning som inte alls följer formeln "8-12" reps. Hypertrofi är förstås ett resultat av hela träningsupplägget och kosten, inte bara hur många reps man råkar köra per set.

darkdog
2009-11-01, 18:10
Om de kör 1-3 i snitt så är det över lång tid och vid kaloriöverskott som de bygger några större mängder med muskler. Snittet 1-3 bör också vara i stöt och ryck på tyngre vikter men på lättare vikter och i andra övningar kör många fler reps. I alla fall de jag har sett träna något så när regelbundet och/eller de träningsprogram jag har sett. Tyngdlyftningens största fördelar är att de böjer mycket, tränar mycket som involverar ryggen och att de har en plan för hur de ska bli starkare.
Självklart slår de tre faktorerna någon som tränar random övningar utan plan men jämför man på det sättet är gymträning helt värdelöst för att bygga muskler då random fotbollspelare slår de flesta i muskelvolym.
Har man däremot en bra plan för att bli starkare men inriktar sig på muskelvolym så växer de flesta snabbare än en genomsnittlig tyngdlyftare som tränat lika länge.

Så de flesta växer snabbare än en genomsnittlig tyngdlyftare (eller någon som helt enkelt tränar lågreps förmodar jag), men om båda ligger på samma kaloriöverskott så lägger sig tyngdlyftaren/lågrepsaren på sig mer fett då?