handdator

Visa fullständig version : Hur mycket träning för att tillgodogöra sig 500 kcals överskott?


decooo
2009-10-29, 22:17
Hej.

Överallt läser jag att man ska ha ett dagligt kaloriöverskott på 500 kcal tillsammans med träning för att öka ett halvt kilo i veckan. Däremot hittar jag knappt något om hur mycket träning det rör sig om.

Det kan ju inte vara så att 500 kcal är lika optimalt för en som tränar en gång i veckan som det är för en som tränar varje dag. Vem är egentligen 500 kcal avsett för?

mikaelj
2009-10-29, 22:19
Bra fråga. Det har diskuterats en hel del här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287 och Träningslära.se: Vad är en bra bulk? (http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/)

Överätning i sig kommer nybilda muskelmassa, förutsätt att proteinbehovet täcks, men utan träning kommer du få en hel del fett med på köpet.

Eddie Vedder
2009-10-29, 22:25
Hej.

Överallt läser jag att man ska ha ett dagligt kaloriöverskott på 500 kcal tillsammans med träning för att öka ett halvt kilo i veckan.

Då har du aldrig läst på Kolozzeum.;)

Jag tycker definitivt det är för mycket för de allra flesta. Man kan såklart aldrig generalisera för varenda person men förn en person som inte är total nybörjare, inte är underviktig och/eller planerar en någorlunda lång tids bulk (typ 4-5 månader kanske) så tycker jag det är en på tok för snabb viktuppgångstakt om man nu rent teoretiskt hamnar på det överskottet varje dag (vilket man i praktiken inte lär göra).

Morty
2009-10-30, 10:04
Men att öka energiintaget med 500 kcal kommer nog inte att betyda 500 kcal överskott, många missa nog på detta.

Om man inte lägger till en massa animaliskt fett, då finns nog en risk att överskottet blir större än så pga "nnngh så mätt måste sitta i soffan ett tag annars blir det kollaps".

z_bumbi
2009-10-30, 10:16
Hej.

Överallt läser jag att man ska ha ett dagligt kaloriöverskott på 500 kcal tillsammans med träning för att öka ett halvt kilo i veckan. Däremot hittar jag knappt något om hur mycket träning det rör sig om.

Det kan ju inte vara så att 500 kcal är lika optimalt för en som tränar en gång i veckan som det är för en som tränar varje dag. Vem är egentligen 500 kcal avsett för?

Den som är ganska så färsk på gymmet vad gäller ökningarna och som tränar tillräckligt mycket för att det ska vara lönt att bulka. Antalet pass är betydligt mindre intressant än hur stor den totala volymen är.
Går man upp 0,5 kg per vecka och ökar i muskler så äter man också ett större överskott än 500 kcal då det krävs mer energi för att nybilda muskelmassa än för att nybilda/återlagra fett. 500 kcal är därför ganska så rimligt och framför allt så är det så pass skilt från det man tidigare ätit att man kan anta att man i alla fall har ett överskott. Går man sen upp 0,5 kg per vecka är det ingen katastrof då man vid samma energintag och om man av inte rör sig mindre kommer att göra av med mer energi ju längre tiden går.

Morty: Vad pratar du om i din sista mening?

Morty
2009-10-30, 13:47
Morty: Vad pratar du om i din sista mening?

Matkomat blir mycket påtagligare om man överäter fett, iaf för mig. Vilket innebär mer tid för "återhämtning" i soffan efter måltid, iaf för mig. Vilket innebär att om jag skulle lägga till 500 kcal animaliskt fett per dag så skulle min aktivitet minska såpass att överskottet blir större. Likadant, men omvänt, kan det vara om jag överäter stärkelse. Jag känner mig pigg och kanske rör på mig såpass (alt tränar hårdare för att det blir roligare) så att överskottet inte blir samma överskott. Hängde du med nu?

mikaelj
2009-10-30, 13:57
Matkomat blir mycket påtagligare om man överäter fett, iaf för mig.

Och tvärtom för mig om vi håller oss till n=1, så effekten är nollad. :-) 300g köttfärs+50g kokosfett till lunch och jag är piggare än innan!

saab900
2009-10-30, 15:51
Och tvärtom för mig om vi håller oss till n=1, så effekten är nollad. :-) 300g köttfärs+50g kokosfett till lunch och jag är piggare än innan!

Det är du det ja, kan det vara individuellt kanske?
Själv blir jag fruktansvärt slö utan mina pastaberg och potatisorgier, så nu står det 2-1 ;)

Elfsberg
2009-11-02, 19:04
Jag tycker jag får paltkoma av vad som helst som inte inkluderar en större mängd fibrer.

Black Star Abyss
2009-11-02, 19:30
För de som inte bygger lätt skulle jag rekommendera ett överskott på cirka 250kcal om dagen. Mer kvalitativ viktuppgång. :)

Mourten
2009-11-02, 19:48
500 kcal e sicko mkt.
Jag tycker typ försöka ligga på kcal balans men extra högprotein, de ger mig typ 50-100 kcal + vilket har funkat ypperligt senaste 2 åren.
20-25 kg gainat å typ mindre fett nu än när jag böjade å har inte deffat en enda gång.
Nu e jag inte rippad kanske men de har jag aldrig varit.

tsp
2009-11-02, 23:25
Jag går upp ett halvt kilo i MÅNADEN och det ger mig rejäla ökningar i styrka. Styrketränar 6 gånger i veckan.

agazza
2009-11-02, 23:38
3 hekto i veckan kunde jag hålla i runt 10 veckor innan jag började märka att jag blev bulkig. Då tränade jag hela kroppen 2 gånger i veckan med hjälp av en tvåsplitt.

Iof lär väl detta vara väldigt svårt att sätta nåt svar på. Alla är olika och lever olika.

Elfsberg
2009-11-03, 21:12
Ät inte överskott dagar du inte tränar.

Ashenshugar777
2009-11-03, 21:13
Ät inte överskott dagar du inte tränar.

För att? man bygger ju muskler på vilodagarna..

Pontus H
2009-11-03, 22:39
de första halvåret när jag började styrketräna (var relativt grön då inom styrketräning) så fick jag bra ökningar, trots att jag under det halvåret gick ner ca 5kg, jag ska försöka börja lägga mig på överskott nu då jag börjat stanna i utveckling och fortfarande väger samma som jag gjorde för 5 månader sedan.

Elfsberg
2009-11-04, 21:26
För att? man bygger ju muskler på vilodagarna..

Jag tycker inte man bygger tillräckligt mycket för att motivera överskott på vilodagar..
Det känns som att man mest blir fet. Imo kan man gott och väl gå på underskott nån dag i veckan för att avhjälpa en allt sämre form.