handdator

Visa fullständig version : Morgonträning och rygghälsa


machine gun
2009-10-29, 22:04
Förut brukade jag styrketräna när gymmet öppnade kl.6.30, för att hinna med innan jobbet. Kom tyvärr ur den rutinen och hade tänkt börja igen. Nämnde det för en kompis som läser till naprapat och han menade på att man egentligen inte bör belasta korsryggen tungt inom 3 timmar från det att man gått upp. Helst ska man, enligt honom, överhuvudtaget inte belasta ryggen på morgonen pga att skaderisken är högre då. Däremot var det inga som helst problem att t.ex. träna löpning, simning, cykling osv, men just styrketräning tyckte han att man bör undvika. Åtminstone tung sådan och ffa rygg (vilket indirekt innebär att även ben stryks om man kör böj)

Det finns ju mycket kunnigt folk här, så jag skulle vilja veta vad det finns för samlad kunskap och ffa vetenskap som stöder eller talar emot detta.

Anekdotiska berättelser i stil med "wtf? jag har minsann tränat på morgonen i 10 år och har aldrig skadat mig" undanbedes.

Martin Löwgren
2009-10-29, 22:06
Förut brukade jag styrketräna när gymmet öppnade kl.6.30, för att hinna med innan jobbet. Kom tyvärr ur den rutinen och hade tänkt börja igen. Nämnde det för en kompis som läser till naprapat och han menade på att man egentligen inte bör belasta korsryggen tungt inom 3 timmar från det att man gått upp. Helst ska man, enligt honom, överhuvudtaget inte belasta ryggen på morgonen pga att skaderisken är högre då. Däremot var det inga som helst problem att t.ex. träna löpning, simning, cykling osv, men just styrketräning tyckte han att man bör undvika. Åtminstone tung sådan och ffa rygg (vilket indirekt innebär att även ben stryks om man kör böj)

Det finns ju mycket kunnigt folk här, så jag skulle vilja veta vad det finns för samlad kunskap och ffa vetenskap som stöder eller talar emot detta.

Anekdotiska berättelser i stil med "wtf? jag har minsann tränat på morgonen i 10 år och har aldrig skadat mig" undanbedes.
Generellt är det ingen fara för ryggens diskar (främst de lumbala) att träna på morgonen förutom om du utsätter dem för tung axial belastning (komprimerande), alltså i form av tunga knäböj, marklyft med mera vilket inte är särskilt bra för dem direkt efter uppvaknande.

Mvh

machine gun
2009-10-29, 22:07
Generellt är det ingen fara för ryggens diskar (främst de lumbala) att träna på morgonen förutom om du utsätter dem för tung axial belastning (komprimerande), alltså i form av tunga knäböj, marklyft med mera vilket inte är särskilt bra för dem direkt efter uppvaknande.

Mvh

Så i princip allting utom böj och mark alltså? Damn, där rök halva mitt träningsprogram.

Martin Löwgren
2009-10-29, 22:09
Så i princip allting utom böj och mark alltså? Damn, där rök halva mitt träningsprogram.

Allt som inte utsätter dina diskar för tung axial belastning (rygg, stöt, frontböj, utfall, good mornings ja det finns säkert fler övningar).

Scratch89
2009-10-29, 22:11
Nu vågar jag inte garantera någonting, men om du värmer upp med lite skelettbelastande rörelser (löpning eller whatnot), har en stegrande belastning på vikterna samt inte tränar som ett mongo så kommer det inte vara någon fara.

machine gun
2009-10-29, 22:12
Allt som inte utsätter dina diskar för tung axial belastning (rygg, stöt, frontböj, utfall, good mornings ja det finns säkert fler övningar).

Så ska man morgonträna får det bli mer åt discohållet alltså? :)

Får väl försöka hitta någon annan tidpunkt att träna. Så lite tid bara.

jontet
2009-10-29, 22:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=76670
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1733313&postcount=42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138019

machine gun
2009-10-29, 22:20
Kanske en dum fråga, men... vad räknas som tungt? Relativt sett alltså. Är det 1 RM, 90 % av 1 RM? 70 %? Eller bör man helt enkelt resonera som så att det handlar om ganska många kg och belastningen blir hög oavsett? (förutsatt att det är en tung övning)

Martin Löwgren
2009-10-29, 22:26
Nu vågar jag inte garantera någonting, men om du värmer upp med lite skelettbelastande rörelser (löpning eller whatnot), har en stegrande belastning på vikterna samt inte tränar som ett mongo så kommer det inte vara någon fara.

Inte jag heller men de låter logiskt.

machine gun
2009-10-29, 22:36
Jag är lite nojig när det kommer till ryggen bara, har dåliga ryggar i släkten.

Eddie Vedder
2009-10-29, 22:40
Jag fick samma råd av obesogen när vi pratade på MSN en förmiddag. Jag skulle snart dra iväg och träna och fick rådet att inte köra rygg.

Men klockan var runt 10 vilket för honom var morgonträning fast jag hade varit uppe sedan 5.;)

machine gun
2009-10-29, 22:46
Jag fick samma råd av obesogen när vi pratade på MSN en förmiddag. Jag skulle snart dra iväg och träna och fick rådet att inte köra rygg.

Men klockan var runt 10 vilket för honom var morgonträning fast jag hade varit uppe sedan 5.;)

Jag får väl börja gå upp kl.3 helt enkelt - problem solved ;)


(ungdomar nuförtiden... kl.10 är väl ändå inte tidig morgon?)

grimfish
2009-10-29, 22:58
Det låter inte helt orimligt att skaderisken skulle öka vid träning på morgonen, men det är desto svårare att undersöka i studier. Vidare är det oerhört svårt att i studier visa att det just är diskarna som orsakar den ökade skaderisken. Man ska nog ta professorn i biomekaniks ord med en nypa salt.

Eddie Vedder
2009-10-29, 23:00
(ungdomar nuförtiden... kl.10 är väl ändå inte tidig morgon?)

Nu var det förvissa obesogen som tyckte det var morgon. Själv är jag 22 och står tillsammans med pensionärerna och väntar utanför porten när affären skall öppna på morgon.:D

On topic igen så kan jag även tillstå att jag själv upplevt det när jag lyft tungt tidiga morgnar. Jag fick alltid konstig känsla i diskarna i somras när jag jobbade inom vårde och gjorde tunga lyft på morgonen. Samma sak när jag gjort en del oergonomiska lyft i storköken på morgon. Även styrketräningen känns mindre "stabil" i ryggen på morgonen för mig.

Jag har inte skadat mig ordentligt tack och lov men att fuska med ergonomin i nämnda yrken kan ställa till det enormt.:(

z_bumbi
2009-10-30, 07:42
Tung tränng är diffust och eftersom ett snedsteg vid löpning både kan ge vädligt sneda krafter och höga sådana så undrar jag hur tungt man måste köra styrkan för att det ska kunna bli värre?

Sen krävs det inte direkt något geni för att minska riskerna vilket enligt mig är det man bör fokusera på, ett svepade uttalande utan substans ger inte så mycket och kan t o m få folk att strunta i att träna.

Värm upp
En faktor är att det krävs tryck för att få in vätska i diskarna så se till att röra dig innan du är på gymmet, t ex att värma upp innan frukost för att få fart på kroppen och sen köra en liknande runda innan träningen. Kör igenom kroppen med lättare styrkeövningar och kör gärna lite rep etc för att få upp högre belastningar och bli varm. Självklart börjar man lugnt och det UPPVÄRMNING.

Viktbegränsning
Lägg inte maxningarna på morgonen
Kapa något reps/set här och där

Lyssna på kroppen
Det gäller iofs vid all träning men är något instabillt så gör en förändring. Bålträningen kanske inte är så bra som man tror?

L-Sami
2009-10-30, 08:04
Tunga marklyft (100-90% av max) kör jag alltid en lördagmorgon, (1-3h efter jag har vaknat) som några andra i klubben. Uppvärmningen i form av viktstegring, så att jag inte börjar maxbelasta direkt.

machine gun
2009-10-30, 10:49
Tung tränng är diffust och eftersom ett snedsteg vid löpning både kan ge vädligt sneda krafter och höga sådana så undrar jag hur tungt man måste köra styrkan för att det ska kunna bli värre?

Sen krävs det inte direkt något geni för att minska riskerna vilket enligt mig är det man bör fokusera på, ett svepade uttalande utan substans ger inte så mycket och kan t o m få folk att strunta i att träna.

Värm upp
En faktor är att det krävs tryck för att få in vätska i diskarna så se till att röra dig innan du är på gymmet, t ex att värma upp innan frukost för att få fart på kroppen och sen köra en liknande runda innan träningen. Kör igenom kroppen med lättare styrkeövningar och kör gärna lite rep etc för att få upp högre belastningar och bli varm. Självklart börjar man lugnt och det UPPVÄRMNING.

Viktbegränsning
Lägg inte maxningarna på morgonen
Kapa något reps/set här och där

Lyssna på kroppen
Det gäller iofs vid all träning men är något instabillt så gör en förändring. Bålträningen kanske inte är så bra som man tror?

Hur skulle man få ett snedsteg i löpningen att belasta ryggen? Blir till att göra en ordentlig kullerbytta isf (visserligen bör ju risken för snedsteg vara ökad med trötthet, men där är ju risken densamma kvällstid isf...)

Vore det lagom uppvärmning att jogga lugnt till gymmet? ca 4 km i mitt fall, vilket innebär ca 24 min i 6 min/km. Och sen givetvis stegra vikterna (vilket jag alltid gjort).

EDIT: Ser nu att du tycker att man ska värma upp både innan och efter frukost, då tar ju hela proceduren minst ett par timmar. Då har man ju redan varit vaken nästan så länge som rekommendationen ändå. Och jag har inte lust att gå upp kl.4 om jag ska träna kl.6

-Englund
2009-10-30, 11:13
Apropå vad som är morgono och inte är morgon, det är ju självfallet anpassat efter när man själv väljer att ta sin långa sömn, denna morgonträning som kan vara riskfylld för diskarna kan lika gärna ske kl 22:00... Om man väljer att gå upp då.

z_bumbi
2009-10-30, 11:13
Hur skulle man få ett snedsteg i löpningen att belasta ryggen? Blir till att göra en ordentlig kullerbytta isf (visserligen bör ju risken för snedsteg vara ökad med trötthet, men där är ju risken densamma kvällstid isf...)

Jag vet inte hur du är byggd men i mitt fall så fäster benen vid bäckenet som ingår i ryggen.

EDIT: Ser nu att du tycker att man ska värma upp både innan och efter frukost, då tar ju hela proceduren minst ett par timmar. Då har man ju redan varit vaken nästan så länge som rekommendationen ändå. Och jag har inte lust att gå upp kl.4 om jag ska träna kl.6

Jag har inte heller någon aning om hur du värmer upp för styrketräning men jag har inte träffat så många som kan få en dubbel uppvärmning att bli några timmar lång för styrketräning. Har du ett sådant krav så tvivlar jag dessutom på att du behöver värma två gånger då det redan gått en timme innan du börjat träna med bara en uppvärmning.

machine gun
2009-10-30, 11:34
Apropå vad som är morgono och inte är morgon, det är ju självfallet anpassat efter när man själv väljer att ta sin långa sömn, denna morgonträning som kan vara riskfylld för diskarna kan lika gärna ske kl 22:00... Om man väljer att gå upp då.

Det är därför det är formulerat som "inom 3 timmar efter det att man gått upp".

Jag vet inte hur du är byggd men i mitt fall så fäster benen vid bäckenet som ingår i ryggen.



Jag har inte heller någon aning om hur du värmer upp för styrketräning men jag har inte träffat så många som kan få en dubbel uppvärmning att bli några timmar lång för styrketräning. Har du ett sådant krav så tvivlar jag dessutom på att du behöver värma två gånger då det redan gått en timme innan du börjat träna med bara en uppvärmning.

Här vaknade vi visst på den dryga sidan idag.

Någonstans känns det väl ändå som att en löprunda innebär en ganska liten skaderisk för ryggen? Och då menar jag förutsatt att man inte trampar snett. Man kan ju tappa balansen i gymmet också, men nånstans måste man ju förutsätta att man pratar om ett pass utan en massa eventuella missöden, för att det ska gå att föra en vettig diskussion i ämnet.

Jag tolkade det som att man först skulle värma upp innan frukost, sen äta frukost, sen transportera sig till gymmet, värma upp där och sen träna. Det låter ganska tidskrävande, men jag kanske missförstod hur du menade. När jag tränat på morgonen brukar jag vara på plats på gymmet inom 30-45 min efter att jag vaknat, inkl. lättare frukost. Min fråga var alltså om det skulle räcka att jogga dit? Det skulle som sagt innebära en uppvärmning på ca 24 min (+ uppvärmningsset i varje övning osv).

skaparn
2009-10-30, 12:56
Jag får lite ångest av den här tråden. Jag tränar ofta på morgonen, och stundtals riktigt tungt, åtminstone sett till graden av ansträngning. Men jag väljer att tolka "direkt efter" uppvaknandet ganska ordagrant här, eftersom jag inte börjar lyfta på riktigt förr än minst en timme efter det att jag vaknat.

Scratch89
2009-10-30, 13:47
Bara för att risken är förhöjd betyder det ju inte att man kommer att skada sig.

Liven
2009-11-02, 23:46
Hur är det för vissa utsatta yrken? T ex flyttgubbe eller byggnadsarbetare som många gånger börjar sin dag med ibland väldigt tunga lyft.

Om nu alltså det stämmer, så kan det inte vara så bra för dem i längden?

Commando1980
2009-11-02, 23:54
Hur är det för vissa utsatta yrken? T ex flyttgubbe eller byggnadsarbetare som många gånger börjar sin dag med ibland väldigt tunga lyft.

Om nu alltså det stämmer, så kan det inte vara så bra för dem i längden?

riskerna lär ju öka. sen spelar ju givetvis belastningen en stor roll.

skaparn
2009-11-03, 06:06
Bara för att risken är förhöjd betyder det ju inte att man kommer att skada sig.

Tackar för det svaret. Jag kan ju försöka tänka på att lägga de tyngsta lyften efter en stunds uppvärmning, men vissa dagar så funkar det bäst att träna på morgonen och då har jag inget val. Sedan hoppas jag också på att studierna gjordes genom mätningar i ryggen på människor direkt efter uppvaknande, och inte efter en timme morgonmys 'n kaffe 'n transport till skivstångslokalen.

machine gun
2009-11-03, 07:21
tackar för det svaret. Jag kan ju försöka tänka på att lägga de tyngsta lyften efter en stunds uppvärmning, men vissa dagar så funkar det bäst att träna på morgonen och då har jag inget val. Sedan hoppas jag också på att studierna gjordes genom mätningar i ryggen på människor direkt efter uppvaknande, och inte efter en timme morgonmys 'n kaffe 'n transport till skivstångslokalen.

+1

spoonchest
2009-11-03, 07:45
Jag måste ha haft en jäkla tur här verkar det som. Kör själv morgonträning och någon uppvärmning är det inte tal om.
Dags för bättring, känns det som.