handdator

Visa fullständig version : Första träningen i hemmagymmet


Pjotor
2009-10-29, 21:49
Mitt hemmagym från igår:
- Olympisk stång, 220 cm/20 kg med gummiklädda vikter
- Ställbar träningsbänk
- Pressrack, i princip identiskt med detta: http://www.healthstylesexercise.com/catalog/images/Body-Solid-Multi-Press-Rack.jpg

Träningspasset. Setvila 2 min:
Knäböj 5x5
Rakbensmark 4x5
Bänkpress 5x5
Sittande militärpress 5x5
Nedåtlutande crunches 2x10

Att träna hemma gick lättare än jag hade väntat mig. Det är en fröjd att inte vare sig behöva vänta på utrustning eller störa sig på dålig musik. Skönt också att slippa irritera sig på de slapptaskar som inte klarar av att hänga tillbaka vikterna efteråt.

Med en sovande tvååring en trappa upp blev det ingen musik, men det gjorde faktiskt inget. Det räckte så bra med mina stönanden. *flex*

Den enda nackdelen jag kommer på hittills är att pressracket kräver en viss tillvänjning. Det är trots allt inte en riktig bur, så jag behöver fundera lite innan jag hittar en position där "fångstarmarna" inte är ivägen, men ändå är så nära att jag kan släppa vikten om jag failar en rep i knäböj.

För bänkpress och alla andra övningar är racket utmärkt. De många hakarna gör att jag slipper tänka på att justera saker mellan övningar. Fångstarmarna är väldigt enkla att flytta.

Lagret på stångens ena sida verkar ha gett upp, så att vikthållaren inte längre kan rotera. Enbart en ny stång kostar förhållandevis lite, men jag behåller den här så länge jag inte störs. Om någon vet hur eller var man kan fixa det så får ni gärna skicka ett PM; jag gissar att ett nytt lager behövs.

Sammanfattningsvis så är jag otroligt nöjd. :thumbup: Jag vet att det finns de som inte kan ta ut sig ordentligt om de inte är på ett riktigt gym, men för mig gick det utmärkt. PM:a gärna om ni vill veta mer.

CVN
2009-10-29, 22:11
Vem ska man flasha musklerna för om man tränar hemma, morsan :/?

Pjotor
2009-10-29, 22:13
Vem ska man flasha musklerna för om man tränar hemma, morsan :/?

Eftersom jag inte bor hemma hos mamma längre så tillhör jag inte riskgruppen, men det är onekligen en poäng.

drkrupp
2009-10-30, 09:25
Jag har själv byggt mig ett eget gym hemma med samma upplägg sedan någon vecka och det är skönt att kunna träna när man vill och faktiskt vara på gymmet 1 minut efter att man bestämt sig... och därifrån på samma tid.

capture
2009-10-30, 18:04
Det är helt klart något jag skulle vilja ha hemma. Kan inte tänka mig hur skönt det skulle vara att inte behöva ta sig till och från gymmet vad allt det innebär.

panzerpig
2009-10-30, 21:13
Pjotor, hur många/mycket vikter har du?

Arnoldski
2009-10-30, 22:03
Kul!

Jag har själv nyligen byggt upp hemmagymet! :-)

Min utrustning består i
* precis det powerrack du länkade till på bilden
* Nån multihantel-pryl från 5-32,5kg som för mig räcker till mycket
* Två hantlar med skivor till som just nu går upp till 42,5
* Int. skivstång m. 170 kg i gummivikter
* Kabelpryl för latsdrag och sittande rodd (som man lastar på viktskivor och saknar alltså magasin)
* Pilatesboll (halv-gay men rätt grym för crunches etc)

Ska bygga chinsräcke och dipsställning också är tanken.

Törs jag fråga hur många kvadrat du disponerar för gymet??

bigtraps
2009-10-30, 22:51
Planerar att utöka mitt hemgym från 10 till 20 kvadrat nästa år. Då får jag plats med ytterligare leksaker:)

Arnoldski
2009-10-30, 23:19
20 låter kanon. jag har bara 10 och det är llite för tajt egentligen...

Pjotor
2009-10-31, 07:08
Pjotor, hur många/mycket vikter har du?

130 kg plus stång, totalt 150 kg alltså. Mitt maxbehov är 115 kg för marklyft, så det räcker ett tag till.

Törs jag fråga hur många kvadrat du disponerar för gymet??

Har ställt grejerna i ett rum vi använder som torkrum och förråd. Disponibelt utrymme är uppskattningsvis 15 kvadrat, lite mindre om det hänger tvätt på tork. Det är gott om plats och jag har svårt att se att jag behöver mer.