handdator

Visa fullständig version : Vilken sorts träning?


StarkaUlf
2009-10-29, 20:52
Nu är jag ute efter att få en mer slimmad kropp, än en stor och stark.
Undrar vilken träning som är "mest lämpad" för detta? Vilken man borde köra för att kanske förbränna mera:?

Tänkte för just nu kör jag; Dag 1: Triceps/Biceps, 3 övningar/muskel i Superset (Så det blir 3 superset)
Dag 2: Samma, fast Bröst/Rygg
Dag 3: Samma, fast Ben/Axlar
Vila Dag 4:
Sen börjar jag om från Dag 1 osv.. Vilar var 4e dag.

Skulle det kanske vara mer effektivt om jag körde en helkropps träning Dag 1, 3 och 5 istället, med 1 övning/muskel. ? (Delar isf upp träningen i supersets eller tri-sets)

Eller ska jag fortsätta som jag håller på med?

Kör ju även 3-4 olika konditionspass under veckan såklart, där jag skiftar mellan hög och medel intensitet.

Förslag vore kanon :)

Anders The Peak
2009-10-29, 21:42
Jag tror att om när du kör styrketräningen så kan det vara bättre att ligga något högre i reps och sets för att få bättre(genomblödning och syresättning) vaskularitet och något bättre flex i musklerna. I vilket reps antal pratar jag då 12-20 reps. Om du kör supersets mellan två biceps övningar kan den ena övningen ligga på 8 reps och den som följer 10 dvs 18 reps totalt.Men du kan lika gärna köra en övning i 12-20 reps men traditionellt kör man oftast tre set eller liknande och då kan repsantalet hamna kring 24-28.
Men som sagt man behöver även perioder man arbetar med maxstyrkeutveckling. Perioden kan vara 1-3 månader per år då man håller sig till 4-8 reps med god vila mellan seten.