handdator

Visa fullständig version : Vem skrapar bort liken vid olyckor?


joriice
2009-10-29, 19:58
Ja?

Resterna under bilar, vid krockar osv. där man inte riktigt kan bära ut kropparna i ett stycke. Vilka är det som jobbar med att göra detta?

David Brent
2009-10-29, 20:00
Ja?

Resterna under bilar, vid krockar osv. där man inte riktigt kan bära ut kropparna i ett stycke. Vilka är det som jobbar med att göra detta?

Framtida karriär?

Loka
2009-10-29, 20:04
brandkåren

Verbatim
2009-10-29, 20:07
Robert Deniro har gjort det från och till.

Medusa
2009-10-29, 20:09
kommer inte ihåg vad de heter nu, men det finns en speciell firma, tror den sköts på landstingsnivå...

likbilsliknande skåpbilar med kylning etc..

lönen ska tydligen inte vara särskilt bra, inte tillräckligt bra..

edit: liksanering skall tydligen vara titeln..

Humbucker
2009-10-29, 20:10
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (gamla Räddningsverket/Krisberedskapsmyndigheten m.fl).
Alltså är det oftast brandmän som gör den största insatsen, med hjälp vid behov av polis. Ofta är det både polis och brandman som hjälper till när det gäller just skrap av lik efter olyckor. Beror på vem som finns på plats och vilken hjälp som behövs.

Det finns inte direkt några som alltid går in och "renstädar" ute på gatan efter en olycka. Man tar med/tar bort det man kan på vid olycksplatsen. Resten smetas ut av bilar, människor, vädret..

Medusa
2009-10-29, 20:11
http://www.stockholm.ocab.com/tjanster/liksaninfo.htm

joriice
2009-10-29, 20:45
Ojojoj, tack detta var intressant! Men jag vill inte jobba som det själv. Det är bara sånt jag gått o funderat på. ^^

patrikjo
2009-10-29, 20:48
Det finns inte direkt några som alltid går in och "renstädar" ute på gatan efter en olycka. Man tar med/tar bort det man kan på vid olycksplatsen. Resten smetas ut av bilar, människor, vädret..
Jag var av uppfattningen att man åtminstone spolade av vägen med brandslang vid "köttigare" olyckor, men det kanske är från fall till fall?

clinteastwood
2009-10-29, 20:55
Samuel L Jackson?

PoaXBO4NgGk

machine gun
2009-10-29, 21:00
kommer inte ihåg vad de heter nu, men det finns en speciell firma, tror den sköts på landstingsnivå...

likbilsliknande skåpbilar med kylning etc..

lönen ska tydligen inte vara särskilt bra, inte tillräckligt bra..

edit: liksanering skall tydligen vara titeln..

Jag tror att det snarare är när folk har dött i lägenheter/hus och legat där ett tag.

Vid olycksplatser är det som sagt oftast brandkår/polis som får ta hand om det.

Anton Fräs
2009-10-29, 22:00
Jag tror att det snarare är när folk har dött i lägenheter/hus och legat där ett tag.

Vid olycksplatser är det som sagt oftast brandkår/polis som får ta hand om det.

Vid städning i lägenheter osv. kan det också skötas via helt privata städfirmor.

Pepparkakssmurfen
2009-10-29, 22:07
kommer inte ihåg vad de heter nu, men det finns en speciell firma, tror den sköts på landstingsnivå...

likbilsliknande skåpbilar med kylning etc..
....


Förstår inte varför de alltid har en jätteskylt i vindrutan("politi") där de informerar att här kommer minsann likbilen rullandes. Vanlig mörkblå skåp-VWTransporter.

Leeava
2009-10-29, 22:22
Jag tror att det snarare är när folk har dött i lägenheter/hus och legat där ett tag.

Vid olycksplatser är det som sagt oftast brandkår/polis som får ta hand om det.

nja, jag är inte så säker på de en gubbe påstod att han brukade ta på sig sånna uppdrag ibland för att polisen inte ville ha att göra med de. Fast jag har ingen aning om de var ett privat företag eller volontärt arbete...
Dock är denna man ganska pratglad av sig.

machine gun
2009-10-29, 22:23
Vid städning i lägenheter osv. kan det också skötas via helt privata städfirmor.

Jo, jag vet. Har en bekant som jobbar på nån slags saneringsfirma och de får såna uppdrag ibland.

Kindström
2009-10-29, 22:32
Har jobbat med sanering men lik/dödsfall gjorde jag aldrig riktigt, vände i dörren mer eller mindre. Just lik fick vi välja om vi ville ta eller inte. Fanns alltid någon pengakåt jävel som frivilligt tog det så cheferna slapp beordra ut folk.

Den liksanering jag fick vara med och åka ut på var efter ett självmord i en lägenhet där någon skurit upp halsen (eller något annat ställe som blöder bra) och sen legat ett bra tag i en soffa.

Buckethead
2009-10-29, 22:39
När jag utbildades till räddningsman så hade vi brandmän som instruktörer/lärare och vi fick även göra praktik på brandstation m.m. och enligt dom så brukar det vara brandkåren som får städa upp. Både vid olyckor, självmord m.m. Kan säkert variera från fall till fall och vilket område det gäller. När det är lik som legat länge i en lägenhet så tror jag nog en saneringsfirma måste dit för brandkåren kör mest grovstädning.

shadowfire
2009-10-29, 22:43
Vi tog hand om det som behövdes då jag var brandman, men jag var iofs mest på trafikolyckor med dödlig utgång.

joriice
2009-10-29, 22:45
ujujuj.

ARMSTARK
2009-10-30, 09:18
Du vet de där svarta sopsäckarna som brukar ligga i vägrenen, det är trafikoffer. Måndagar och Torsdagar kommer sopbilen och hämtar dem.